Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Bubblan skrev:
-------------------------------------------------------
> båtbensbudet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > E det mekigt att ta isär plocka ihopp?
>
> Det tar ungefär 1-2 min att skruva isär
> kopplingarna, sen är det klart. Å andra sidan
> har jag inte vajrar och dylikt att ta hänsyn
> till.
>
> Här är lite "tester" av styrka och dylikt, tror
> inte att det ska vara någon skillnad flex/styrka
> på om man får dem retrofittade eller monterade
> vid tillverkning av ramen:
> http://sandsmachine.com/testdest.htm
> http://sandsmachine.com/testnond.htm

Ingen tid alls att tala om. Perfekt på din fina hoj oxå då du som du säger slipper kablar.

Stål!
Ni är fan otroliga med era stålåk av klassisk europeisk modell - cykelkärlek kan det stavas till!

Linjerade skärmar, rottingäskor, och lyktor med klassiskt utseende, finns inte sådant nuförtiden? Kan inte någon av er galningar starta en "skoltråd" om eran hobby för oss oinvigda? Vilka typiska stilar finns exempelvis? Vad man packar i korgen och vad man kläder sig i vill jag också veta.

Stål!
bollen skrev:
> Nu har jag anmält mig till en kurs i England i
> att bygga sin egen hoj
> http://www.daveyatescycles.co.uk/
>
> ska bli mkt intressant

Oj, den skulle jag vilja gå! Glöm inte att rapportera sedan.

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
"min" kurs kommer inte att vara förräns vt2011
lite mer än ett år kvar

till rudan:
finns ett cykelmagazine som heter roluer som du kan kolla i
också en tävling L`eroica (finns säkert massa andra)

i korgen ska man ju självklart ha en flaska vin lite ost och några kex;)

Stål!
En ny (mtb) cykel till mitt blåa stall.

denti.jpg ht=544

gios.jpg ht=544

Stål!
letar fortfarade delar men slängde ihop en tillfällig "mockup" med det jag hade i lådan. Kändes helt ok första rundan.

R0012158.JPG ht=544

R0012157.jpg ht=544

Stål!
Storklas skrev:
> letar fortfarade delar men slängde ihop en
> tillfällig "mockup" med det jag hade i lådan.
> Kändes helt ok första rundan.
>
>
>
>

Grymt fin!

Mkt snyggt med röda stänkor som bryter upp det hela. Hur lång tid tar det dig att montera ned och in i låda och/eller tvärtom?

Grattis!

Stål!
_IGP0861.jpg ht=425

Vintercykeln. Genesis Day One i 520-stål (ram och stilettogaffel). Fixed gear med ram gjord för cyclocrossdäck.
_IGP0854.jpg ht=425

Liten customdetalj på gaffelrörslocket.

Stål!
båtbensbudet skrev:

>
> Grymt fin!
>
> Mkt snyggt med röda stänkor som bryter upp det
> hela. Hur lång tid tar det dig att montera ned
> och in i låda och/eller tvärtom?
>
> Grattis!

Har inte monterat ned den ännu. Har inte ens någon väska ännu. Röda skärmar var ju rätt käckt men de kommer snart att bytas till några som är längre och stabilare (Berthoud tror jag)

Stål!
Storklas skrev:
> båtbensbudet skrev:
> -----
>
> >
> > Grymt fin!
> >
> > Mkt snyggt med röda stänkor som bryter upp
> det
> > hela. Hur lång tid tar det dig att montera ned
> > och in i låda och/eller tvärtom?
> >
> > Grattis!
>
> Har inte monterat ned den ännu. Har inte ens
> någon väska ännu. Röda skärmar var ju rätt
> käckt men de kommer snart att bytas till några
> som är längre och stabilare (Berthoud tror jag)

Ser bra ut. Ännu snyggare blir det med gilles berthoudframväska på frampakethållare.

Stål!
Sunkmaster2000 skrev:
-------------------------------------------
> Ser bra ut. Ännu snyggare blir det med gilles
> berthoudframväska på frampakethållare.

Det är planerat. Framväskan har jag bara lånat från touringhojen (en handbyggd ubertysk touringhoj i stål)

Stål!
En Miyata One Thousand som jag renoverat under vintern eftersom det ska bli touring i sommar. Först umgicks jag med planer på att renovera till originalskick, men gav snabbt upp planerna eftersom för mycket behövde bytas. Förutom att blästra och lacka har jag bl.a. byggt nya hjul på XT-nav, DT comp och Mavic A719 samt konverterat några nya ful-skärmar att passa på originalstagen (som är bättre än de nya universal-d:o men framförallt snyggare). Styre, stam och reglage var praktiskt taget oanvända och behövde endast ny linda. Nu väntar jag bara på nya dekaler.

miyata_a.jpg ht=450

miyata_b.jpg ht=450

miyata_c.jpg ht=450

miyata_d.jpg ht=450

miyata_e.jpg ht=450

miyata_f.jpg ht=450

miyata_g.jpg ht=450

Stål!
evo skrev:
> Snyggt bygge! Den ultimata pendlar- och
> touringhojen.

Tack! Tror den blir ännu snyggare med ett set röda Ortlieb-väskor. Jag är förresten lite stolt över baklyset; tog en sån där vanlig historia med tre dioder och slipade bort klickfästet med en dremel. Sen borrade jag ett par hål genom det som blev kvar av bakstycket och fäste i packisens lampfäste. Det finns preciiis lagom med utrymme inne i lampan för att man ska få plats med två m4-muttrar (med lite help from my dremel). Så slipper man förfula sadelstolpen med ett plastfäste.

Stål!
Crazy Chester skrev:
> Nu med dekaler! Velocals hade inga från -93, men
> dekalerna från -86 var snyggare.
>
>

Mycket stiligt.
Blir nästan sugen på att fräsha upp min OneTen om det går att få tag på orginal-lika dekaler.

Stål!
Virusko skrev:
> Crazy Chester skrev:
> -----
> > Nu med dekaler! Velocals hade inga från -93,
> men
> > dekalerna från -86 var snyggare.
> >
> >
>
> Mycket stiligt.
> Blir nästan sugen på att fräsha upp min OneTen
> om det går att få tag på orginal-lika dekaler.

Det här är vad som finns på Velocals: http://www.velocals.com/servlet/the-MIYATA-1970--dsh--1990/Categories

Han verkar (såklart) bara ha dekalerna som fanns till USA-modellerna, men dom är snyggare tycker jag. Om man nu inte vill ha tok-original.

Stål!
Ståltråden som jag missat! Här kommer då en trevlig bild på två fina stålcyklar. Den gröna är Leopolds Redline Monocog Flight 29er och den oranga är min Cotic Soul.

steelbikes.jpg ht=550

/Leo

Stål!
Lite fel årstid men då styvsonen snodde mina däck från Rivendalen till "sin" RB1:a (egentligen min men utlånad på obestämd tid) fick jag anledning att bygga upp CX:n som legat i ett hörn i över ett år nu. Hade bara ett par bromsklossar hemma men kom iväg på ett grusvägs pass i alla fall. Blev imponerad av framgaffel som svalde i princip alla ojämnheter utan att kännas för vek och fladdrig.

gazelle1.jpg ht=544

gazelle2.jpg ht=544

R0012291.jpg ht=544

Tillhört Andre Schrader, rätt duktig holländsk amatörcyklist tror jag.

Stål!
båtbensbudet skrev:
---------------------------------------------------
> NiklasL skrev:
> ----------------------------------------------
> > bollen skrev:
> > ------------------------------------------
> > > svampighet tror jag inte har så mkt med
> > > materialet i sig
> > > utan snarare ramkonstruktion och ramdesign
> >
> > Nä, vi har ju alla sett Tours blindtest. Men
> > stål som material har ju vissa givna
> > begränsningar om man vill hålla vikt och
> > rördimensioner nere och samtidigt ha en
> > klassisk
> > design.
>
>
> http://www.kirkframeworks.com/Flex.htm

Jag kan ju tillägga att det där med att olika sorters stål i en ram skulle kännas på olika sätt är helt fel. Det är en myt som förtjänas att förintas, och personer som hävdar det får hånas tills de gråter av skam.

Allt järn/stål fjädrar på samma sätt, oavsett om det är krommolybden, "blötjärn", gjutjärn, härdat knivstål, bladfjädrar, armeringsjärn, vattenledningsrör, osv, osv. En sak som skiljer de olika sorterna åt är hur mycket belastning de tål innan de knäcks. Innan knäckning fjädrar alla sorter lika mycket för en given belastning.

Enda faktorerna rent materialmässigt som påverkar hur en cykelram i stålrör fjädrar/flexar är rörens diameter samt väggtjocklek.

Stål!
Jo, det stämmer säkert men då olika rörsorter har olika tjocklek och utformning så kommer ju per automatik olika stålkvaliteer att kännas olika. En rörsats från Columbus, ex.vis Spirit, har ju lite andra mått än ex.vis rörsatsen som används i en Kronancykel.

Hade man då byggt två identiska cyklar med samma vinklar o mått är jag rätt övertygad om att man hade kännt skillnad på de olika stålkvaliteerna, eller?

Stål!
Naugas skrev:

(En hel massa bra som alltför många inte verkar förstå)

> Enda faktorerna rent materialmässigt som
> påverkar hur en cykelram i stålrör
> fjädrar/flexar är rörens diameter samt
> väggtjocklek.

Du glömde längden på rören, det påverkar ju flexet rejält (med kvadraten på längden om jag kommer ihåg rätt)
Det gör ju att de rördimensioner som funkar och för en liten ram inte alls funkar för en stor ram och tvärtom.
Jag har tex hör att på den tiden när 'alla' ramar byggdes av stålrör så rekommenderade Columbus inte sina SL-rör för ramar över 58cm.

/Håkan

Stål!
Tänkte visa upp lite stålhojjar.

Var och hämtade upp det senaste nyförvärvet i helgen, en Kona Cinder Cone -94. Helt i orginal.
P1040462.JPG ht=434

Frugans bror begåvades med en Lava Dome -94 i fantastiskt skick.
P1040461.JPG ht=484

Lägg märke till korgarna med dubbla remmar och "tummisar"
P1040470.JPG ht=725

Tänkte att stålhojjarna på landet fick vara med också. Kona A-HA -97?
P1040291.JPG ht=483

sist men inte minst: Arbetsfordonet. Lägg märke till dragkroken vid wischbonestaget
P1040289.JPG ht=483

Stål!
får väll slänga ut en bild på min 26" mtb i columbus rör, hade tänkt o sälja den men den är vrålstyv o snabb som en vässla när det stökar till!

Pinarellon var fet! ingen som trycker på colnagos?

Stål!
Ni får ursäkta att den står inomhus, och inte i sitt rätta element på en kalifornisk single-track. Ibis Mojo 97 el 98, med Moron-tubing och ett handjob. Eftersom min rygg inte riktigt gillar den längre ska jag göra ett försök med kortare styrstam, riser-styre och flytta upp styret en cm. Går inte det lär den hamna på köp&sälj för att förhoppningsvis hamna hos någon som värderar den rätt:)

Framifrån
ibis_20100613_00002P1020494.jpg ht=400

Viktiga detaljer
ibis_20100613_00006P1020498.jpg ht=225

Tillbaka
Topp