Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Hur var nu konsensus?
Ska jag/behöver jag rostskydda en modern stålram på insidan?
Om det är just den brodercykel du syftar på har den redan ett rostskydd från fabrik - om du läser specen

Fast ett extra vaxbaserad skydd skadar väl inte? Kör bara inte linolja om du vill cykla på denna sidan jul. Fråga inte hur jag vet.

Stål!
Hur var nu konsensus?
Ska jag/behöver jag rostskydda en modern stålram på insidan?
Fast ett extra vaxbaserad skydd skadar väl inte?
Som jag har skrivit här tidigare, senast i #4.409
Skall man köpa ett speciellt medel för rostskydd finns det klart bättre medel att köpa
Tex det här
Här är källan jag refererar till.
Obehandlat stål hade ett värde på 2,5 i testet och linolja 1,2-1,8. Dinitrol 4010 fick 0,5.

img_1221-jpeg.640762

Om linolja funkar bra för folk så kanske miljön i ramen inte är så extrem och ett måttligt bra skydd gör jobbet galant.

Här är rapporten. Hur relevant det är och så för en cykel kan diskuteras men känns som i brist på andra källor är det ganska vettig grund att stå på när man gör sina val.

Stål!
Om det är just den brodercykel du syftar på har den redan ett rostskydd från fabrik - om du läser specen

Fast ett extra vaxbaserad skydd skadar väl inte? Kör bara inte linolja om du vill cykla på denna sidan jul. Fråga inte hur jag vet.
Snyggt. Var inne på specen men läste tydligen slarvigt. Tack.
Tjära blir bra! ;)

Stål!
Det ser mycket bättre ut, även om bromsarna är fortfarande riktigt dåliga.

Hur bromsar du med styret vinklat upp? Med händerna på hoodsen eller i bocken.
Jag kör med händerna på hoodsen. Funkar bra att bromsa. Kommer funka ännu bättre när jag bytt till de nya bromsklossarna.
Funkar även bra att hålla i det här området och bromsa:
1713424982681.png

Att hålla nere i bocken var skitvidrigt (i originalvinklingen), då känns det helt plötsligt som att näsan är den frammersta delen i ekipaget.

Stål!
Sen tänker jag att eftersom jag klarade av att hantera den cykeln på både asfalt, grus och skogsstigar på 80-talet med de bromsarna så borde det kunna gå att använda dem även idag för pendling.

Och för att förtydliga, det läskiga är att cykla med suddgummismala däck och ett smalt krullstyre, samt hamna så fruktansvärt högt ovanför marken. Min Unit X vet jag precis hur den beter sig. Min DBS Avanti har jag inte cyklat på sedan tidigt 90-tal, och det är senaste gången jag cyklade med krullstyre. Får jag bara några mil i benen så att jag blir bekväm med geometrin kommer det vara en helt annan sak.

Stål!
Sen tänker jag att eftersom jag klarade av att hantera den cykeln på både asfalt, grus och skogsstigar på 80-talet med de bromsarna så borde det kunna gå att använda dem även idag för pendling.

Och för att förtydliga, det läskiga är att cykla med suddgummismala däck och ett smalt krullstyre, samt hamna så fruktansvärt högt ovanför marken. Min Unit X vet jag precis hur den beter sig. Min DBS Avanti har jag inte cyklat på sedan tidigt 90-tal, och det är senaste gången jag cyklade med krullstyre. Får jag bara några mil i benen så att jag blir bekväm med geometrin kommer det vara en helt annan sak.
Det ser ut att vara alufälgar tycker jag och då skall väl det inte vara något problem att få bromsarna ta, min Monark har fälgar i rostfritt stål och jag tycker den ändå har helt ok bromsar för min användning, både i stad och på landsbygd.

Stål!
Det ser ut att vara alufälgar tycker jag och då skall väl det inte vara något problem att få bromsarna ta, min Monark har fälgar i rostfritt stål och jag tycker den ändå har helt ok bromsar för min användning, både i stad och på landsbygd.
Yes, det är aluminiumfälgar. Bromsarna tar, men då bromsklossarna nog aldrig bytts är de rätt torra och stenhårda. Men nya är inköpta, så ska bara jaga bort latmasken och se till att byta dem.

Stål!
Jag kör med händerna på hoodsen. Funkar bra att bromsa. Kommer funka ännu bättre när jag bytt till de nya bromsklossarna.
Visa bilaga 693382
Att hålla nere i bocken var skitvidrigt (i originalvinklingen), då känns det helt plötsligt som att näsan är den frammersta delen i ekipaget.
Är den cykeln verkligen född som en räser? Nå ja, hurtbulle då. I mina ögon ser den ut som en vanlig jonne med turiststyre som man klämd dit ett bockstyre på och då kan sittställningen bli lite konstig.

Stål!
Är den cykeln verkligen född som en räser? Nå ja, hurtbulle då. I mina ögon ser den ut som en vanlig jonne med turiststyre som man klämd dit ett bockstyre på och då kan sittställningen bli lite konstig.
DBS Avanti var väl en av de vanligare 10-växlade cyklarna med bockstyre som såldes på 80-talet. Så Ja, den såldes med bockstyre. Crescent och Monark hade liknande modeller. På den tiden var det som jag minns det rätt ovanligt med fler drev framtill. Hade man mer än fem växlar och bockstyre var det per definition en racer.

Stål!
Rören är samma som på vanliga standard 3-växlade men jag tror de använde olika geo på olika modeller, min bror hade en likadan DBS och det var en bra cykel.

Stål!
Rören är samma som på vanliga standard 3-växlade men jag tror de använde olika geo på olika modeller, min bror hade en likadan DBS och det var en bra cykel.
Ifrågasätter inte braigheten utan geometrins lämplighet ? Mycket konstigheter kom som hurtbullecyklar på den tiden eftersom de blev moderna.
Vore roligt med en bild från rätt sida. Skulle tro att växelörat är fastklämd med hjulaxeln, alltså ett vanligt stansat öra ur standardcykelsortimentet.

Stål!
hej,

Ställer frågan här eftersom det pågår en allmän diskussion om den gröna cykeln.. Jag har likadan pump till min cykel men den är lite för kort för att inte ramla bort om jag skulle köra över något mindre gupp. Just nu har jag ett buntband som hjälper till att hålla den på plats men går det att trimma pumpen något så att den blir längre och kan sitta utan annan hjälp?

Jag vill att den ska sitta som bilden nedan.

//Oskar

1713430627545.png

Stål!
Ifrågasätter inte braigheten utan geometrins lämplighet ? Mycket konstigheter kom som hurtbullecyklar på den tiden eftersom de blev moderna.
Vore roligt med en bild från rätt sida. Skulle tro att växelörat är fastklämd med hjulaxeln, alltså ett vanligt stansat öra ur standardcykelsortimentet.
Geometrin är avpassad för bockstyre och 32 mm däck som det satt original, med 40 mm som jag har nu är den helt ok om framdäcket är pumpat men med lågt tryck blir den aningen tungstyrd enligt min uppfattning.

Stål!
hej,

Ställer frågan här eftersom det pågår en allmän diskussion om den gröna cykeln.. Jag har likadan pump till min cykel men den är lite för kort för att inte ramla bort om jag skulle köra över något mindre gupp. Just nu har jag ett buntband som hjälper till att hålla den på plats men går det att trimma pumpen något så att den blir längre och kan sitta utan annan hjälp?

Jag vill att den ska sitta som bilden nedan.

//Oskar

Visa bilaga 693416
Det skulle väl möjligtvis vara att byta till en starkare fjäder i pumpänden.

Stål!
Bild kommer i eftermiddag när jag kommer hem.

Stål!
Visa bilaga 693382

Det fanns nyligen en diskussion kring denna positionen i en annan tråd. Jag förstår inte hur den inte är okomfortabel och gör det lite svårt att bromsa, men om det funkar för dig så funkar det.

Stål!

Bilagor

• 20240418_172138.JPG
    20240418_172138.JPG
    528.2 KB · Besök: 60
  • 20240418_172143.JPG
    20240418_172143.JPG
    455.3 KB · Besök: 60
Stål!
Jodå! Skall man meka med/återställa gamla hojar till "drägligt" skick, krävs en del mixtrande. Ff allt vad gällande vxl, adaptrar, bromsar, kullager, kassetter, frihjulskransar, mm.
Men märk väl! Allt går att fixa. Men ibland krävs lite tid och finurlighet!

Lovar att hjälpa till vid behov...

Stål!
Long time lurker, first time poster. Tillåt mig presentera en, efter bästa förmåga, grundligt restaurerad Centurion Le Mans Mixte.

IMG_0000.JPG

IMG_0001.JPG

IMG_0002.JPG

IMG_0005.JPG

IMG_0009.JPG

IMG_0010.JPG

Årsmodell okänd, men jag gissar att den är från 1988 eller 1989. Det är nya vajrar, höljen, styrlina, däck osv. Alla lager har tagits isär, rengjorts och smorts. Hjulen har fulriktats (dvs utan tillgång till riktställ). Det är mestadels originalkomponenter som sitter på, såvitt jag kan bedöma. Ett undantag är SunTour-växlarna som jag, av olika skäl, valde att byta ut till en tidsenlig Shimano Light Action-grupp från det sena 1980-talet.

Det var tänkt som en födelsedagspresent till min flickvän. Nu råkade projektet dra ut en aning på tiden, så några dagars försening blev till veckor som blev till månader. Nåväl, efter mycket svett och många svordomar så är den nu äntligen körklar! Lagom till att cykelbanorna sopats.?

Stål!
Stör mig mer på rapsfältet som skymmer cykeln :)
Fler bilder och lite intryck tack. Är så sjukt sugen på en Strael men väldigt nöjd med min kolfibercykel.....

Har väl inte mer intryck än jag tror jag nämnt innan egentligen. Den svarar väldigt bra och är rapp samt bekväm sätt till geometrin. Kommer från en Roubaix och den här är 10mm högre och förvisso 10mm längre med men droppet är snällt.
Vikten känns mest när man ska lyfta den, väl på sadeln märks det inte alls tycker jag. Nu är jag förvisso tung så det kanske är mer märkbart för lättviktare.
Ser ingen anledning att gå tillbaka till kolfiber för det jag cyklar nuförtiden, linjelopp är bakom mig. Kör man ett långt lopp så kan såklart den där vikten säkert ligga i bakhuvudet och störa om man fungerar på det sättet.

2024-05-13 13.41.57.jpg
2024-05-13 13.42.10.jpg
2024-05-13 13.42.36.jpg
2024-05-13 13.43.07.jpg
2024-05-13 13.42.57.jpg
2024-05-13 13.42.46.jpg

Blir någon effektmätare och sannolikt navdynamohjul framöver och styrlindan är både ful och hemsk att hålla i så den måste bytas annars jag nog nöjd som den är (lol).

Tillbaka
Topp