Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Jag är mer än nöjd över min Strael, jag har dock inte så mycket att jämföra med (en gammal kolfiber och en Secan). Jag fick leverans av min Secan nästan samtidigt som min lvg-kolfiber gick sönder. Secan fick gå som lvg-cykel och det till belåtenhet, därför blev det en Strael för landsväg.
Jag är mitt emellan tre storlekar, valde 61 och låg så min är lite på aggressiva sidan men den har fungerat bra för UTU 1500 och MSR 1200.

Stål!
Ingen Colnago men rätt okej ändå.
Koga Miyata:

IMG_1732.jpeg

Stål!
Det är ju en del stål på den här hojen så tänkte att den kan platsa här ? ram från k&s, gaffel från yardsale-tråden genom @Muggen2 och storartat passad vidare av @jolov som hade första tjing! Resten från "lagret". Används för att rulla runt kvartersstigarna med barnen.
Visa bilaga 699466
Vad roligt att se att den kom till användning, snyggt bygge! Kan tänka mig att det är barnen som inte vill cykla mer och vill hem först.

Stål!
Den där ser man gärna mer av, har en lika dan i garaget som är tänkt att förr eller senare bli till något liknande
Det är en muffad ram från 1974 tror jag, hyffsat utrymme för däck, 39mm funkar fint men då är fälgarna rätt smala. Hjulen kommer från min gamla Caad 8. Vev- och styrlager från Veloorange (franska gängor). Cockpit och drivlina blir modern, med orginalprylar skulle jag inte använda cykeln. Microshift Sword bakväxel, kassett och reglage. Skulle vilja köra vit Turbo-sadel men min kontorsröv vill ha WTB Volt. Väntar på Tektro long reach bromsar och en polerad styrstam. 42t fram och 11-48 bak.

Bilagor

• IMG_1935.jpeg
    IMG_1935.jpeg
    400.8 KB · Besök: 94
  • IMG_1936.jpeg
    IMG_1936.jpeg
    298 KB · Besök: 115
  • IMG_1933.jpeg
    IMG_1933.jpeg
    807.5 KB · Besök: 112
  • IMG_1932.jpeg
    IMG_1932.jpeg
    617.4 KB · Besök: 110
Stål!
Det är en muffad ram från 1974 tror jag, hyffsat utrymme för däck, 39mm funkar fint men då är fälgarna rätt smala. Hjulen kommer från min gamla Caad 8. Vev- och styrlager från Veloorange (franska gängor). Cockpit och drivlina blir modern, med orginalprylar skulle jag inte använda cykeln. Microshift Sword bakväxel, kassett och reglage. Skulle vilja köra vit Turbo-sadel men min kontorsröv vill ha WTB Volt. Väntar på Tektro long reach bromsar och en polerad styrstam. 42t fram och 11-48 bak.
Riktigt schysst! Skulle vilja ha lite grövre däck än renodlade racers och var lite fundersam över platsen, så skönt att höra att dina gick in. Däremot tänkte jag försöka köra på orginalhjulen, de verkade raka, hela och snurrade fint efter lite kärlek. Däremot högst oklart hur det ska gå ihop med en ny drivlina, men det tar vi när det kommer. Hur jobbigt var det på skalan 1 till jobbigt att hitta nytt (rätt) vevlager? Kilbultar främjar inte min mentala hälsa.
IMG20240406145107.jpg

(Lite annorlunda dekaler, men nästan samma)

Stål!
Hittade ett fynd på Blocket, en Trek 470 från 1995 som har hängt i ett garage i minst 15 år. Växlarna är helt gunkade och ur funktion och hjulen är lite vobbliga, men sadelstolpen satt inte fast, så jag ser det som en vinst! Cyklade hem den och nu är det dags att plocka isär den för renovering.
Visa bilaga 701914
Vacker färg på den. Kommer bli en fin cykel hur du än gör tror jag

Stål!
Premiärride/ första provtur på detta containervrak idag!
Fick den då jag tyckte synd om den, den kändes liksom inte färdiglevd på något sätt. Fick bära hem den då naven rostat igen. Alla smörjdelar var ren skit, och däcken smulades sönder då jag försökte kränga av de. Styrlagret var också igensatt, så styret rörde sig makligt.
Kass före bild, ännu sämre efterbilder. Men resultatet habilt.
Efter 12 varsamma provkilometer återstår nu att justera bromsar, växlar och sadelstolpe. Sen hem igen!

Någon som vet något om Etto? Försökt googla, inte hittat vidare mycket.

Bilagor

• 5247FCC5-D7F1-4DBB-9424-13693559DF20.jpeg
    5247FCC5-D7F1-4DBB-9424-13693559DF20.jpeg
    844.1 KB · Besök: 138
  • 018442B3-C19B-4A7E-9595-69C06A8F7CEE.jpeg
    018442B3-C19B-4A7E-9595-69C06A8F7CEE.jpeg
    1.2 MB · Besök: 130
  • 00BC96D2-1403-4CB9-82FC-157BE04A5B50.jpeg
    00BC96D2-1403-4CB9-82FC-157BE04A5B50.jpeg
    1.1 MB · Besök: 120
  • 9EA24D04-3299-4FAA-8E3D-C738008E1101.jpeg
    9EA24D04-3299-4FAA-8E3D-C738008E1101.jpeg
    1.2 MB · Besök: 105
  • 3CD96026-FED5-4E19-8F7D-E7D24571F452.jpeg
    3CD96026-FED5-4E19-8F7D-E7D24571F452.jpeg
    1.2 MB · Besök: 120
Stål!
Premiärride/ första provtur på detta containervrak idag!
Fick den då jag tyckte synd om den, den kändes liksom inte färdiglevd på något sätt. Fick bära hem den då naven rostat igen. Alla smörjdelar var ren skit, och däcken smulades sönder då jag försökte kränga av de. Styrlagret var också igensatt, så styret rörde sig makligt.
Kass före bild, ännu sämre efterbilder. Men resultatet habilt.
Efter 12 varsamma provkilometer återstår nu att justera bromsar, växlar och sadelstolpe. Sen hem igen!

Någon som vet något om Etto? Försökt googla, inte hittat vidare mycket.
Kul! Samma företag som gör Etto-hjälmarna?

”Etto är ett svenskt varumärke med en historia sträcker sig tillbaka till början av cykelhjälmsindustrin 1980. Etto har varit en del av den norska HTS- koncernen sedan 1995. I deras fabrik tillverkas ett par hundratusen hjälmar varje år och de har själva fullständig kontroll över produktion och utveckling, vilket ger Etto en stor fördel som varumärke. Ettos huvudsakliga mål är ”Scandinavian Safety” och alla deras cykelhjälmar certifieras efter CE- standard för personlig skyddsutrustning EN 1078 och EN 1080. CE-standarden kräver en viss slagtålighet och styrka.”

Stål!
Kul! Samma företag som gör Etto-hjälmarna?

”Etto är ett svenskt varumärke med en historia sträcker sig tillbaka till början av cykelhjälmsindustrin 1980. Etto har varit en del av den norska HTS- koncernen sedan 1995. I deras fabrik tillverkas ett par hundratusen hjälmar varje år och de har själva fullständig kontroll över produktion och utveckling, vilket ger Etto en stor fördel som varumärke. Ettos huvudsakliga mål är ”Scandinavian Safety” och alla deras cykelhjälmar certifieras efter CE- standard för personlig skyddsutrustning EN 1078 och EN 1080. CE-standarden kräver en viss slagtålighet och styrka.”
Jag tänkte inte så långt som att det kunde vara samma som hjälmmakarna ?

Tack för uppslag!

Stål!
Tack för detta, vill minnas att jag hittade denna också, men lyckades inte hitta densamma som min.
Min var kittad med både det ena och det andra.
En kladdig mix av XT, Deore LX, Sugino och Dia Compe.
Ville inte egentligen byta några komponenter alls, bara rengöra och få till alltihop till brukligt skick. Vajrar, höljen, och kedja fick bli nytt. Klingbultar och pedaler ärvdes från bra o ha lådan.
Då den var sadellös var det givet att detta skulle till också. En gammal Flite i Bianchiskrud fick ställa upp.
Slangarna höll luft, så det vara bara att riva av de snustorra sulorna och klämma på ett par skapligt begagnade Maxxis Holy Roller.
Ett par barends i smaskig anodiserad solblekt lila dök upp på K&S fick bli kronan på verket.
I veckan kommer den få smaka på lite grus, blir nog riktigt kul!

Stål!
Visa bilaga 702240

Så. Detta blir version ett av min nya långcyklarcykel.

Brothers Stroma i storlek Small.
Light Bicycle AR24 fälgar. DT350 bak och SON28 fram.
Testar Specialized Mondo i 35mm som däck.
GRX 11-delat med lättaste 30-40 som utväxling.
Gille Berthoud sadel på fjädrande Canyon-stolpe.
Det där kommer ju bli alldeles utmärkt!!

Har du outat vilket äventyr du skulle på där du behövde denna? Spännande!

Stål!
Yes! Någon här var vänlig att länka till Youtube där det visade sig att 810-växeln klarar 40t också.

✌?️

Stål!
Stål!
Kan man kombinera med tre klingor fram? 3x11.
Du menar om man är en cyklist som behöver cykla skitsnabbt och skitlångsamt på samma tur? Bortsett från kapacitet hos cyklisten (som till stora delar styr utväxlingen) så finns det därtill ingen mening att ha växlar där man kan cykla i knappt styrfart, för att sedan kunna trampa ur växlarna och ta i rejält vid 60-70+ km/h.

När kassetterna var små behövde man kanske tredelat fram men med en helt vanlig kassett för en bikepackingcykel typ 11-36 eller så så faller användningsområdet för en yttepytteliten 22:a eller vad det är fram bort imho. Det går så långsamt att man lika väl kan hoppa av cykeln och sätta sig och vila istället.

Normalt växelomfång men en liten tweakning åt att få några lättare växlar när man ska cykla skitlångt med packning måste ju vara fullt dugligt utan tusen speciallösningar anser jag. Typ som när Desmo kör med större kassett på denna cykeln.

Stål!
Du menar om man är en cyklist som behöver cykla skitsnabbt och skitlångsamt på samma tur? Bortsett från kapacitet hos cyklisten (som till stora delar styr utväxlingen) så finns det därtill ingen mening att ha växlar där man kan cykla i knappt styrfart, för att sedan kunna trampa ur växlarna och ta i rejält vid 60-70+ km/h.

När kassetterna var små behövde man kanske tredelat fram men med en helt vanlig kassett för en bikepackingcykel typ 11-36 eller så så faller användningsområdet för en yttepytteliten 22:a eller vad det är fram bort imho. Det går så långsamt att man lika väl kan hoppa av cykeln och sätta sig och vila istället.

Normalt växelomfång men en liten tweakning åt att få några lättare växlar när man ska cykla skitlångt med packning måste ju vara fullt dugligt utan tusen speciallösningar anser jag. Typ som när Desmo kör med större kassett på denna cykeln.
Jag var i 1:a hand nyfiken på om det är möjligt, i 2:a hand intresserad av om man har någon praktisk nytta av det.

Stål!
Det är möjligt men 3X ger dålig kedjelinje på ytterklingorna så det blir mera som 1X med en överväxel och en lågväxel. 2X är trevligare att cykla på tycker jag.
Jag har 3x9 idag på en gammal MTB. Använde alla klingor på passet igår kväll, med alltifrån brötig stig till lång nedförsbacke på asfalt i 50 km/h. Skulle gärna haft en högre växel då 90 rpm på högsta växeln bara ger ca. 43 km/h. 50 km/h kräver ca. 105 rpm.

Edit: Korrigerat max hast fr 45 till 43 med en mer korrekt beräkning utifrån nuvarande däckbredd 37 mm (45 km/h med 57 mm).

Senast ändrad:
Stål!
Jag har 3x9 idag på en gammal MTB. Använde alla klingor på passet igår kväll, med alltifrån brötig stig till lång nedförsbacke på asfalt i 50 km/h. Skulle gärna haft en högre växel då 90 rpm på högsta växeln bara ger 45 km/h.
Jo, man utgår ifrån hur man själv cyklar så råden blir därefter och 3X har funnits länge så de har sin plats och mera på MTB det kan även jag hålla med om.

Senast ändrad:
Stål!
Det är dels möjligheten av kedjeföraren att klara av att växla upp på kasettens största kugg men även det totala omfånget som är viktigt att hålla reda på.

Om du vill köra 3x11 med ovanstående komponenter så får du se till att antingen 3 delat vevparti bibehåller omfånget 16 tänder från stora till lilla (mittenklingan får då ligga någonstans emellen). Eller köra en mindre kassett. om du vill öka omfånget fram.

Stål!
Det är dels möjligheten av kedjeföraren att klara av att växla upp på kasettens största kugg men även det totala omfånget som är viktigt att hålla reda på.

Om du vill köra 3x11 med ovanstående komponenter så får du se till att antingen 3 delat vevparti bibehåller omfånget 16 tänder från stora till lilla (mittenklingan får då ligga någonstans emellen). Eller köra en mindre kassett. om du vill öka omfånget fram.
Jag labbade lite i verktyget nedan. Överst är den 3x9-konfiguration jag kör på nu. Med den nedre 3x11-konfigurationen skulle jag teoretiskt kunna öka spannet uppåt med ca. 10%. Men kanske inte praktiskt möjligt då du säger att maxspannet mellan största och minsta klingan får vara högst 16T för 3x11. Redan nu, med 3x9 är mitt maxspann 22T och med 3x11-konfigurationen nedan blir det 20T.

Det kanske skulle räcka med att bara använda lite större framklingor till min 3x9-konfiguration för att få upp "maxhastigheten" något. Exempelvis det 3-delade Trekking-vevparti jag använder i den nedre konfiurationen.

1716882989428.png

Stål!
Labbade lite mer i verktyget. Behöll 3x9 men med andra utväxlingar än vad jag har nu. Den nedre konfigurationen skulle teoretiskt ge mig ungefär det jag söker (52 km/h "maxhastighet" utan att ge avkall på den lägsta utväxlingen, jämfört med 43 km/h med nuvarande konf.) Frågan är om det är praktiskt möjligt. Sorry för OT. Det här kanske hör till en ny tråd.

Edit: Ändrade däckbredden till 35 mm jfrt m tidigare post (57 mm) så det stämmer bättre med min nuvarande däckbredd 37 mm.

1716885331059.png

Senast ändrad:
Stål!
Labbade lite mer i verktyget. Behöll 3x9 men med andra utväxlingar än vad jag har nu. Den nedre konfigurationen skulle teoretiskt ge mig ungefär det jag söker (52 km/h "maxhastighet" utan att ge avkall på den lägsta utväxlingen, jämfört med 43 km/h med nuvarande konf.) Frågan är om det är praktiskt möjligt. Sorry för OT. Det här kanske hör till en ny tråd.

Edit: Ändrade däckbredden till 35 mm jfrt m tidigare post (57 mm) så det stämmer bättre med min nuvarande däckbredd 37 mm.

Visa bilaga 702343
Då har du 22 respektive 23 kuggars skillnad mellan största och lilla klingan, som bakväxeln måste kunna hantera. (Se Frostes inlägg ovan)

Sorry för OT. Det här kanske hör till en ny tråd.
Säkert, men ingen kan stoppa dig. Det är både det fina och det dåliga på samma gång!?

Stål!

Missade du han som tyckte att 20t fram och 52t bak var en för tung växel?

Tillbaka
Topp