Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Höga kolfiberfälgar funkar ju som en jäkla gitarrlåda.
Men åas sparar den lyckliga ägaren in på en ringklocka.
Just det. Tänkte inte på resonansen.

Men alltså, ljudet från ett trasigt låtande frihjul är ju mångdubbelt värre än vilken jobbig ringklocka som helst, tycker jag. Föredrar ett tryckluftsdrivet horn framför det där hemska rasslandet.

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
Det känns bara elegantare med ett frihjul med känslan av en kassaskåpsmekanism istället för en gammal bullrig vinsch.

Stål!
För mig är det lite både och beroende på humör. Ibland vill jag vara ninja tyst och ibland vill jag låta jävel. Nu har jag inga nav som är varken det ena eller det andra utan de låter väl ungefär lika mycket eller lite allihop.
Polarn har ett par Scribe som låter rätt mycket. Jag har också ett par, men de är oanvända än så länge så de räknas inte.
Jag tycker det låter som att en puttersmälla borde vara grejen för dig. Har du inte funderat på det? Lätt att aktivera med ett snöre då man själv känner för lite smatter. 🙃

Senast ändrad:
Stål!
Ja, jag VET att jag tjatat om detta tidigare, men varför i h-e låter en del frihjul nuförtiden så sjukligt högt? Låg bakom en kille på senaste rundan, och fick på riktigt en impuls att hålla för öronen när han frihjulade nedför en lång backe. Det verkar ju vara fel på naven när de knattrar som överhettade kulsprutor.

Jag tycker att mitt Mavic (på Kanonen) är högljutt, men det låter som en viskning på biblioteket i jämförelse.

Obegripligt.
Frihjula nerför en backe med högt låtande nav? Det betyder ju bara att den som ligger först inte gör sitt jobb, inte att navet är för högljutt.

Stål!
Visar den om bakomvarande trampar eller bara lökar.
Ligger de för nära måste man öka, fattar la du?

Kom på att radar inte funkar på cyklister som ligger på rulle, då skillnaden i hastighet är för liten.

Men hellre en backspegel än de där fruktansvärda frihjulen.

Stål!
Ligger de för nära måste man öka, fattar la du?

Kom på att radar inte funkar på cyklister som ligger på rulle, då skillnaden i hastighet är för liten.

Men hellre en backspegel än de där fruktansvärda frihjulen.
Eller så accepterar man det faktum att tysta nav leder till allt klenare cyklister som bara rullar omkring och tittar på naturen och lyssnar på fåglarna, negativ spiral och sån skit. Nej, fram för högljudda nav som gör att främste cyklist jobbar röven av sig för att tysta den bakomvarande getingsvärmen.

😁

Stål!
Ljudliga nav är ju bra om man inte har ringklocka. Man sprakar bara till lite så flyttar sig folk. Lite som när man kör MC: Loud pipes save lives. Man hörs när man kommer men saknar den sofistikerade elegansen ett mer avvägt frihjul erbjuder.

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
20241026_135745.jpg

20241026_145119.jpg

20241026_164856.jpg

20241027_101952.jpg

20241027_103430.jpg

20241027_103437.jpg

20241027_104700.jpg

Stål!
är ute efter att ersätta min Odd Cycles Randomör. Den gör det mesta jag ber den om bra och har nästan allt jag söker. Vill minnas att geon är baserad på en Surly Straggler så den har horisontellt topprör vilket jag helst inte vill ha igen. Den tar 700c 47mm och det vill jag gärna att nästa ram gör också. Vill köra 50mm skärmar och 38mm slicks. Men ha möjligheten att sätta på ett par bredare däck med mönster.

Fairlight Secan och kanske någon Mason är det jag lyckas hitta som ger detta. Mason är för dyr och Secanen kanske… för tråkig?

Några förslag?

Stål!
är ute efter att ersätta min Odd Cycles Randomör. Den gör det mesta jag ber den om bra och har nästan allt jag söker. Vill minnas att geon är baserad på en Surly Straggler så den har horisontellt topprör vilket jag helst inte vill ha igen. Den tar 700c 47mm och det vill jag gärna att nästa ram gör också. Vill köra 50mm skärmar och 38mm slicks. Men ha möjligheten att sätta på ett par bredare däck med mönster.

Fairlight Secan och kanske någon Mason är det jag lyckas hitta som ger detta. Mason är för dyr och Secanen kanske… för tråkig?

Några förslag?
Brother Mehteh, Veloheld IconX och kanske även Temple Adventure fyller dina krav.

Stål!

Några förslag?
+1 på Brother. Fast jag skulle titta på någon av 650b cyklarna de har istället. 700c och större än 32 mm är för stort för en lvg säger jag

Stål!
Jo, Methen känns som en kopia av Secanen. Temple verkar vara mest intresserade av att göra retrocyklar. IconX ger mig ingen glädje tyvärr. Vet inte varför jag känner mig så oinspirerad.

Jag är väl ute efter någon slags finstål… 2x är ett krav också. Dyker det upp något mer så lägg gärna till i listan. Tack för input!

Stål!
+1 på Brother. Fast jag skulle titta på någon av 650b cyklarna de har istället. 700c och större än 32 mm är för stort för en lvg säger jag
tänkt användningsområde för cykeln är någon slags allroad rando. Jag är inte snabbast och kommer inte bli. Har gärna lite större däck. 38mm 700c funkade svinbra på sverigetempot till det sprutade slanglössås genom varenda por.

Stål!
tänkt användningsområde för cykeln är någon slags allroad rando. Jag är inte snabbast och kommer inte bli. Har gärna lite större däck. 38mm 700c funkade svinbra på sverigetempot till det sprutade slanglössås genom varenda por.
Mina första grusrandosar körde jag först på 700x33 vilket var för stötigt. Sen 700x44 vilket var för klumpigt. 650b var lagom

Ett 650bx44 och 700x25 hjul har exakt samma omkrets och båda är trevliga hjul att cykla på. Skulle jag köpa ny stålcykel så hade jag letat efter en primärt 650b

Stål!

Några förslag?
En Ritchey Outback kanske ?

Stål!

Några förslag?
Varför skulle Secan vara tråkig? Jag gjorde en snabb googling och alla som har testat den ger toppbetyg. "The senior reviewer" på road.cc köpte t o m en för sina privata pengar efter att ha testat 100-tals andra. Jag har en Secan och är så nöjd att jag även köpt en Strael. Med Secan har jag snurrat med i klungan på Mälaren runt och kört några rando. Min enda punkt är att jag (som aldrig når hög cadens) vill ha en större klinga fram för att hänga med i snabbare klungor (snitt över 30 km/h).

Stål!
Varför skulle Secan vara tråkig? Jag gjorde en snabb googling och alla som har testat den ger toppbetyg. "The senior reviewer" på road.cc köpte t o m en för sina privata pengar efter att ha testat 100-tals andra. Jag har en Secan och är så nöjd att jag även köpt en Strael. Med Secan har jag snurrat med i klungan på Mälaren runt och kört några rando. Min enda punkt är att jag (som aldrig når hög cadens) vill ha en större klinga fram för att hänga med i snabbare klungor (snitt över 30 km/h).
Tråkig som i att jag suktat efter den i 6 år och det vore kul med något nytt. Jag känner heller inte att tillgängliga färger tänder habegärets glöd i mig :-)

Stål!
Titta! Växelörat bytte sida bara du sprejade ramen svart! Mirakulöst! 😁
Vad använde du för färg här, sprejdosa eller nåt mer avancerat? Och vilken fabrikat/kvalitet?
Jag köper färg på Upplands Bilfärg i Uppsala. Tvåkomponentgrund på dosa som jag sen slipat med 800-papper och sedan billack, metallic, så inget avancerat. Ska på dekaler och klarlack.

Stål!
Jag köper färg på Upplands Bilfärg i Uppsala. Tvåkomponentgrund på dosa som jag sen slipat med 800-papper och sedan billack, metallic, så inget avancerat. Ska på dekaler och klarlack.
Resultatet ser väldigt yt-grovt ut. Ser inte ut som om kulörlacken flutit ut alls. Det är en metallic vilket normalt gör det svårt att mellanslipa med gott resultat. Hur tar du nästa steg? Lägger du dekaler på det där och sedan klarlack kommer det sannolikt bli väldigt tjockt innan du har ett blankt resultat. Om jag missuppfattat något så ber jag om ursäkt i förväg.

Senast ändrad:
Stål!
Resultatet ser väldigt yt-grovt ut. Ser inte ut som om kulörlacken flutit ut alls. Det är en metallic vilket normalt gör det svårt att mellanslipa med gott resultat. Hur tar du nästa steg? Lägger du dekaler på det där och sedan klarlack kommer det sannolikt bli väldigt tjockt innan du har ett blankt resultat. Om jag missuppfattat något så ber jag om ursäkt i förväg.
Färgen är grov eftersom översprayen lägger torra partiklar i färgens yta eftersom jag inte är bra nog på att lackera och håller sprayburken för långt ifrån. Jag kommer finslipa och spraya en gång till. Vi får se.

Stål!
Aha. Vi har alla varit där. Att lacka runda rör, speciellt med burkspray, är en "omöjlig" kamp i sig. Det blir alltid over spray hur man än gör. Efter många ramar kom jag fram till följande...
Få först kulörfärgen att täcka på alla svåråtkomliga ställen - utan att fundera på finish. Sedan ett par lager på allt för att bygga djup/täckning. Sedan lätt mellanslipning. Sist ett lager där jag väljer VAR det ska se bra ut... dvs ovanpå och på sidor. Undersidan av rören kan man alltid våtslipa fint (1000-1500-papper) och rubba i slutet - innan klarlack. Klarlacken följer sedan samma filosofi. Fint där det räknas och praktiskt där det behövs...

Efter att jag kommit fram till detta släppte mycket av lack-frossan.

Edit och PS. Fortsätt visa framstegen här! Supertrevligt - och du är bland vänner.

Senast ändrad:
Stål!
Aha. Vi har alla varit där. Att lacka runda rör, speciellt med burkspray, är en "omöjlig" kamp i sig. Det blir alltid over spray hur man än gör. Efter många ramar kom jag fram till följande...
Få först kulörfärgen att täcka på alla svåråtkomliga ställen - utan att fundera på finish. Sedan ett par lager på allt för att bygga djup/täckning. Sedan lätt mellanslipning. Sist ett lager där jag väljer VAR det ska se bra ut... dvs ovanpå och på sidor. Undersidan av rören kan man alltid våtslipa fint (1000-1500-papper) och rubba i slutet - innan klarlack. Klarlacken följer sedan samma filosofi. Fint där det räknas och praktiskt där det behövs...

Efter att jag kommit fram till detta släppte mycket av lack-frossan.

Edit och PS. Fortsätt visa framstegen här! Supertrevligt - och du är bland vänner.
Tack för bra tips! Ska testa att göra så. Håller med om att sprayburkar är svåra att handskas med. Man vill ju få till det hyfsat bra även om det är en hoj från slutet av 70-talet.

Stål!
Tack för bra tips! Ska testa att göra så. Håller med om att sprayburkar är svåra att handskas med. Man vill ju få till det hyfsat bra även om det är en hoj från slutet av 70-talet.

Du kan med tillförsikt ankra i tanken om att i slutet av 70-talet var Colnago: s lackeringar rudimentära redan från fabrik. Det är något som det skämtas om. Ungefär som Italienskt krom från 80-talet... (missförstå mig rätt - jag älskar dem alla. Inklusive bristerna...)

Med andra ord - om du lägger samma energi på lackeringen som du gjorde på underarbetet (jag bedömer din ambition när du tog bort den gamla lackeringen som hög) - kommer du att få ett resultat som inte skämmer ramen.

Här är en ram (Merál Super Randonnee) som jag lackerade med ynkligt små bättrings-sprayburkar (Mörkt grön metallic, Audi Ragusa metallic) för runt 35 år sedan. Tyvärr var jag (än mer) förvirrad på den tiden. Ramen var nästan ny och med en fin originallackering. I något som för mig var "fel" kulör. Så jag lackerade om den. Jag gillar fortfarande kulören (och jag randade muffarna själv) men idag hade jag kunnat göra nästan vad som helst för att ha originallackeringen intakt. Bilder från 2021.

20210403a.jpg
20210403_143851_resized.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Du kan med tillförsikt ankra i tanken om att i slutet av 70-talet var Colnago: s lackeringar rudimentära redan från fabrik. Det är något som det skämtas om. Ungefär som Italienskt krom från 80-talet... (missförstå mig rätt - jag älskar dem alla. Inklusive bristerna...)

Med andra ord - om du lägger samma energi på lackeringen som du gjorde på underarbetet (jag bedömer din ambition när du tog bort den gamla lackeringen som hög) - kommer du att få ett resultat som inte skämmer ramen.

Här är en ram (Merál Super Randonnee) som jag lackerade med ynkligt små bättrings-sprayburkar (Mörkt grön metallic, Audi Ragusa metallic) för runt 35 år sedan. Tyvärr var jag (än mer) förvirrad på den tiden. Ramen var nästan ny och med en fin originallackering. I något som för mig var "fel" kulör. Så jag lackerad om den. Jag gillar fortfarande kulören (och jag randade muffarna själv) men idag hade jag kunnat göra nästan vad som helst för att ha originallackeringen intakt. Bilder från 2021.

Visa bilaga 735791Visa bilaga 735792
Jävligt snygg hoj om du frågar mig.

Stål!
Tack. Köpte ramen på 80-talet. Vet inte hur gammal du är men om du kommer ihåg "Gula tidningen" så var det där jag hittade den. Det är lite kul att ange något som "pre- allmänt använt internet".

Det här är en bild som är skannad av ett pappersfoto (pre-digitala kameror...). Ett annat exempel på hur tiderna förändras. Jag renoverade en cykel som vid det tillfället inte var gammal. Jag gick in till en Crescent-handlare på Södermalm och köpte sprayburkar med Crescent orange. Direkt över disk! Sådant är kul när man idag läser om att folk diskuterar vilken färgkod som är mest lik Crescent orange. Det speciella med den lackeringen var att de dekaler som jag hade inte klarade av de klarlacker som fanns att tillgå. Så jag lackerade ramen med sprayburk, applicerade originaldekaler (från Crescent) och sedan klarlackerade jag med vattenbaserad klarlack. Med pensel... Blev galet bra. Flöt ut som inget annat och inga rinningar.

crescent_ericson.jpg

Senast ändrad:
Stål!

Ja, just inte snygg. En Reeb är riktigt snygg.

Jag vet inte vad det är med tyska boutique MTB nuförtiden, men alla har orimligt brant sadelrör. Den här har 77 grad i specs. Men den ser mycket brantare ut, så jag mätte och fick ut 80 grad på styrlagerhöjd och 79 grad på sadelhöjd. De flest moderna hojar har mycket mindre vinkel vid sadelhöjd för att äkta sadelrörsvinkeln är mycket flackare. Den här är ocyklingsbar för mig.

Stål!
Tack. Köpte ramen på 80-talet. Vet inte hur gammal du är men om du kommer ihåg "Gula tidningen" så var det där jag hittade den. Det är lite kul att ange något som "pre- allmänt använt internet".

Det här är en bild som är skannad av ett pappersfoto (pre-digitala kameror...). Ett annat exempel på hur tiderna förändras. Jag renoverade en cykel som vid det tillfället inte var gammal. Jag gick in till en Crescent-handlare på Södermalm och köpte sprayburkar med Crescent orange. Direkt över disk! Sådant är kul när man idag läser om att folk diskuterar vilken färgkod som är mest lik Crescent orange. Det speciella med den lackeringen var att de dekaler som jag hade inte klarade av de klarlacker som fanns att tillgå. Så jag lackerade ramen med sprayburk, applicerade originaldekaler (från Crescent) och sedan klarlackerade jag med vattenbaserad klarlack. Med pensel... Blev galet bra. Flöt ut som inget annat och inga rinningar.

Visa bilaga 735797
Jag har en nästan likadan hoj, fast den som hette 319 med full Dura Ace.

Tillbaka
Topp