Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
En sån Cinelli är för fin cykel för slit-och-släng, skulle säga att det är en av de bättre ramarna i den klassen och Columbus Cromor är inget dåligt rörset.
Hej.. Trådskaparen får en fin cykel i stort sett inom given budget. Var är felet med det? Köpa ramset och plocka på delar.... blir det billigare/bättre?? Komponenterna på Cinellin är inte något man skryter med, men slitstarka är de. Cantibromsarna är lätta att sköta om och serva, att de sen är självmordsredskap, som vi alla vet här, gör bara cykeln mindre stöldbegärlig. mvh borano20

Stål!
Hej.. Trådskaparen får en fin cykel i stort sett inom given budget. Var är felet med det? Köpa ramset och plocka på delar.... blir det billigare/bättre?? Komponenterna på Cinellin är inte något man skryter med, men slitstarka är de. Cantibromsarna är lätta att sköta om och serva, att de sen är självmordsredskap, som vi alla vet här, gör bara cykeln mindre stöldbegärlig. mvh borano20
Jag tror du missförstod, jag tycker inte det är fel om miyatafarfar köper den cykeln utan tvärtom för det är riktigt fin cykel, väl värd att ta hand om och inte se som slit-och-släng.

Stål!
Jag tror du missförstod, jag tycker inte det är fel om miyatafarfar köper den cykeln utan tvärtom för det är riktigt fin cykel, väl värd att ta hand om och inte se som slit-och-släng.
Nä, jag är rätt bra på att ta hand om mina cyklar men ibland vill man ha något som man kanske inte gör lika ont i hjärtat om det skulle bli någon skråma på den. Speciellt som pendlingshoj. Just nu har jag min enda racer till allt.

När allt kommer till kritan så får jag nog avslag när jag ska ansöka om N+1-tillstånd hemma. Men drömma kan man väl.

Stål!
Var lite inne och kollade på Ritchey-ramar faktiskt! Sen kollade jag även på typ Shimano Cues till den, för att hålla priset nere men ändå ha någon form av lättskött och utbytbart system med lvg-känsla. Men det skulle landa på ca 25 000 kr till slut och det är lite för saftigt. Då ingår inte heller hjul, däck, sadelstolpe, sadel, styre osv. Bara ram + komplett drivlina och bromsar..

Har dock kollat lite på dessa:

Även om de inte är röda. I värsta fall får jag väl lacka om den. Vill bara ha en billig stålcykel som slit och släng-cykel till vardags. Som man inte bryr sig om så mycket utan man kan eltejpa, skrapa lacken och lämna i cykelrummet/låsa utanför affären utan att bry sig för mycket.
Cinellin hade snygga vinklar. Blir sugen på att transplantera ett sånt ramkit på min pendlarhoj.

Stål!
Suck.. jag har drabbats av stålsjukan igen.

Jag vill så gärna ha en blank och fin röd stålram igen. Gärna med moderna dimensioner, så att den tex får plats på en trainer och tar moderna thru-axlar. Minns inte riktigt vilken millimeter man skulle leta efter då, men vintage går bort. Gärna plats för både bredare däck (minst 32 mm) och möjligtvis skärmar men det är inget krav. Skiv- eller fälgbroms spelar ingen roll för mig.

Det viktigaste är att den ska ha racer/touring-geometri, vara röd, och en riktig arbetshäst då den kommer stötas och blötas vid pendling. Bekväm och enkel att reparera, hitta nya komponenter till (tex rund sadelstolpe men det är väl ändå standard på stål?) samt tålighet är A och O. Men den måste vara röd.

Finns det att hitta för en hyfsat billig peng? 10 000 kr och nedåt? Helst mycket nedåt..
Soma Smoothie, men den passar nog inte heller inom budgeten.

Stål!
Där har vi den! Perfektion ❤️
Tycker dom har förstört utseendet på den ramen. Olika rördimensioner, för mkt slope och för långt styrrör på dom större ramstorlekarna. Den gamla var mkt snyggare.

Nya:
sm3.webp

Gamla:
sm2.webp

Stål!
Tycker dom har förstört utseendet på den ramen. Olika rördimensioner, för mkt slope och för långt styrrör på dom större ramstorlekarna. Den gamla var mkt snyggare.

Nya:
Visa bilaga 807865

Gamla:
Visa bilaga 807866
Det är väl kanske inte lika snyggt, men är övertygad om att det blir bekvämare med mer sluttande överrör så man får mer utstick på stolpen

Vertikalt flex i en triangelram är inte direkt jättemycket

Stål!

Nya:
Visa bilaga 807865

Gamla:
Visa bilaga 807866
För att inte tala om området kring bakväxeln. Håller med om att geometrin är mycket snyggare på den äldre modellen. Men för 999 dollar var det en underbar ram ändå!

Stål!
Nä, jag är rätt bra på att ta hand om mina cyklar men ibland vill man ha något som man kanske inte gör lika ont i hjärtat om det skulle bli någon skråma på den. Speciellt som pendlingshoj. Just nu har jag min enda racer till allt.
Det låter bra, kosmetiska tecken på att cykel används som eltejp, nötning och lite repor har ingen betydelse, det snarare höjer den i mina ögon för en cykel skall användas, men Cinellen är för fin att ha som ren slit-och-släng cykel, har själv funderat på den men jag vill kunna ha in bredare däck än vad den klarar.

Stål!
Tycker dom har förstört utseendet på den ramen. Olika rördimensioner, för mkt slope och för långt styrrör på dom större ramstorlekarna.
Det är väl kanske inte lika snyggt, men är övertygad om att det blir bekvämare med mer sluttande överrör så man får mer utstick på stolpen
Eftersom ramrören även har både olika längd och olika belastning är en konstruktion med olika rördimensioner bättre (eller har åtminstone förutsättningar för att vara bättre).
Av samma anledning borde de olika strl ha olika rördimensioner.

Vertikalt flex i en triangelram är inte direkt jättemycket
+MASSOR

För att inte tala om området kring bakväxeln. Håller med om att geometrin är mycket snyggare på den äldre modellen. Men för 999 dollar var det en underbar ram ändå!
Det ser ut som en variant på utbytbart växelöra, vilket självklart är bra att ha.
Men man bör se till att ha det med sig när man reser med cykeln. En gång jag var med en klubb på Mallis för att var det en cyklarna som fick transportskada på växelörat, det dröjde onödigt många träningsdagar innan cykeln kunde användas....

Stål!
Eftersom ramrören även har både olika längd och olika belastning är en konstruktion med olika rördimensioner bättre (eller har åtminstone förutsättningar för att vara bättre).
Av samma anledning borde de olika strl ha olika rördimensioner.

+MASSOR

Det ser ut som en variant på utbytbart växelöra, vilket självklart är bra att ha.
Men man bör se till att ha det med sig när man reser med cykeln. En gång jag var med en klubb på Mallis för att var det en cyklarna som fick transportskada på växelörat, det dröjde onödigt många träningsdagar innan cykeln kunde användas....
Växelöra i stål är ju bara att böja tillbaka ifall det råkar bli skevt.

Stål!
Visst, åtminston de första ggrna, men sedan?
Sen kanske man kan göra såhär. Håller fortfarande för övrigt...

Stål!
Sen kanske man kan göra såhär. Håller fortfarande för övrigt...

Hej.. Det funkar nog bra. Gjorde så för 20 år sen på en limmad crossram i aluminium med fast öra. Jag var tvungen att ta bort en segersäkring på bakväxeln, sen bara tuta och köra. mvh borano20

Stål!
Hoppsan! Varit sugen på en gravel i över ett halvår. Haft beslutsångest delux, velat en massa och inte hittat något prisvärt. Eftersom jag är snål student hade jag redan accepterat att behöva trampa runt på min Miyata i några år till.

Men tillslut hände det. Lite innan black friday råkade det bli ett spontanköp på en sån här från JustPedal:
60AE8829-16FD-433D-B7F5-826D84F04B68.webp

400€ kändes helt klart prisvärt. Kul, men något skraj för hur den kommer kännas eftersom small-ramarna har väldigt kort reach och toe overlap som följd.

Dagen efter jag tryckt på köpknappen råkade det hända mer dumheter:
287DB379-CE6C-4ED2-9828-F408D8B591B3.webp

Det blev en Verenti Substance, även den en stålis, som låg ute på bortskänkes, ett gratis hjulset med DT Swiss fälgar och en hydraulisk Tiagragrupp för en femhunka. 3 olika affärer från helt olika platser. Allting välanvänt förstås, men förhoppningsvis funkis

Helt plötsligt hade jag på 2 dagar gått från 0 till 2 kompetenta gravels. Verentin och Singularen lär komplettera varandra fint, nu har man både en snabbcykel och äventyrscykel. Sen har jag ju även en 80-tals racer i Tange Prestige som ska byggas med 2x11.

Kommer med andra ord ha fullt upp med cykelbyggen ett bra tag framöver. Verentin kommer byggas upp med Tiagragruppen. Till Singularen blev det en GRX 400 2x10 grupp, även den från Köp och Sälj. Singularen tar ju fläskiga däck och det är tänkt att utnyttjas, Thunder Burt kanske? Ligger back på ett par hjul och sen får jag se till att göra en megabeställning på delar så att jag kan börja bygga

Stål!
Hoppsan! Varit sugen på en gravel i över ett halvår. Haft beslutsångest delux, velat en massa och inte hittat något prisvärt. Eftersom jag är snål student hade jag redan accepterat att behöva trampa runt på min Miyata i några år till.

Men tillslut hände det. Lite innan black friday råkade det bli ett spontanköp på en sån här från JustPedal:
Visa bilaga 808066
400€ kändes helt klart prisvärt. Kul, men något skraj för hur den kommer kännas eftersom small-ramarna har väldigt kort reach och toe overlap som följd.

Dagen efter jag tryckt på köpknappen råkade det hända mer dumheter:
Visa bilaga 808073
Det blev en Verenti Substance, även den en stålis, som låg ute på bortskänkes, ett gratis hjulset med DT Swiss fälgar och en hydraulisk Tiagragrupp för en femhunka. 3 olika affärer från helt olika platser. Allting välanvänt förstås, men förhoppningsvis funkis

Helt plötsligt hade jag på 2 dagar gått från 0 till 2 kompetenta gravels. Verentin och Singularen lär komplettera varandra fint, nu har man både en snabbcykel och äventyrscykel. Sen har jag ju även en 80-tals racer i Tange Prestige som ska byggas med 2x11.

Kommer med andra ord ha fullt upp med cykelbyggen ett bra tag framöver. Verentin kommer byggas upp med Tiagragruppen. Till Singularen blev det en GRX 400 2x10 grupp, även den från Köp och Sälj. Singularen tar ju fläskiga däck och det är tänkt att utnyttjas, Thunder Burt kanske? Ligger back på ett par hjul och sen får jag se till att göra en megabeställning på delar så att jag kan börja bygga
Glöm inte byggtråd bara!

Stål!
Vad tänker "stålfolket" om Böttcher Evolution? https://www.boettcher-fahrraeder.de/fahrrad/141/Evolution+Böttcher
Reynolds 853-ramar byggda av Fort, som också bygger Fairlight. https://fort-frames.cz/en/
Finns både som flat- och dropbar, med kransväxel, Pinion eller Rohloff - och upp till 63 cm. 😊

Edit: Om gravelmodellen: https://www.biketour-global.de/en/2...est-ride-with-the-boettcher-evolution-gravel/

Senast ändrad:
Stål!
Vad tänker "stålfolket" om Böttcher Evolution? https://www.boettcher-fahrraeder.de/fahrrad/141/Evolution+Böttcher
Reynolds 853-ramar byggda av Fort, som också bygger Fairlight. https://fort-frames.cz/en/
Finns både som flat- och dropbar, med kransväxel, Pinion eller Rohloff - och upp till 63 cm. 😊

Nuvarande generation av Fairlightramar byggs väl i Taiwan?

Stål!
Behöver en cykel till att pendla, handla och cykla runt på lite landsvägar och grusvägar med när jag inte kan eller vill ta mig ut med stigcykeln i skogen. Vet inte riktigt vad man ska ha? Har en Cross Check idag som jag är nöjd med och kommer behålla tills jag eller den inte orkar mer men behöver en till som gör samma sak.
Det jag vill ha är stålram som tar typ 40mm däck med skärmar, fästen för skärmar och pakethållare, skivbromsar, inga idiotiska standarder.
Det är väl det typ, det logiska vore ju att köpa en Straggler då men finns det nåt annat jag borde ha istället?

Kollat på Brother, Fairlight, Crust, Velo Orange etc. Är inte främmande för att köpa från märkliga nordamerikanska eller brittiska skjul heller. Hade ju varit kul och få tag i en All-City Spacehorse begagnat men det kan man ju inte räkna med att hitta. Det kanske finns nåt jag missat.

Stål!
Behöver en cykel till att pendla, handla och cykla runt på lite landsvägar och grusvägar med när jag inte kan eller vill ta mig ut med stigcykeln i skogen. Vet inte riktigt vad man ska ha? Har en Cross Check idag som jag är nöjd med och kommer behålla tills jag eller den inte orkar mer men behöver en till som gör samma sak.
Det jag vill ha är stålram som tar typ 40mm däck med skärmar, fästen för skärmar och pakethållare, skivbromsar, inga idiotiska standarder.
Det är väl det typ, det logiska vore ju att köpa en Straggler då men finns det nåt annat jag borde ha istället?

Kollat på Brother, Fairlight, Crust, Velo Orange etc. Är inte främmande för att köpa från märkliga nordamerikanska eller brittiska skjul heller. Hade ju varit kul och få tag i en All-City Spacehorse begagnat men det kan man ju inte räkna med att hitta. Det kanske finns nåt jag missat.
Passar en strl L så är det bra pris på Veloheld Icon X hos Goldsprint just nu. Obs, priset är med 19% tysk moms så det blir lite dyrare när det blir svensk moms i slutändan. Visserligen hel cykel.

Stål!
Men Holt har utgått och ersatts av Holt 2.0 som byggs i Taiwan.
Så jag tror inte Fairlight har någon tillverkning där längre.
OK. Men jag tycker ändå att det är spännande att kvalitetsramar i Reynolds 853-stål byggs i Tjeckien, och sälj av Böttcher i nord-Tyskland - 8 mil från danska gränsen. Då kan man ju cykla hem tex. en Evolution touring eller gravel. 😊

Stål!
OK. Men jag tycker ändå att det är spännande att kvalitetsramar i Reynolds 853-stål byggs i Tjeckien, och sälj av Böttcher i nord-Tyskland - 8 mil från danska gränsen.😊
Som jag har postat tidigare är en av de allra största serietillverkarna av de OEM(tom ODM)-tillverkade stålramar, även de i Reynolds och Columbus-rör, som säljs i dag Maxway i Taiwan. Enl uppgift är tex Surlys ramar tillverkade av dem + många fler märken.

Ett exempel på en av alla modeller de tillverkar är denna gravelram
sklar-super-something-review-edit-1.jpg

Stål!
Tansen och Hemfin hade pris intressanta cyklar men deras billigaste var parkering stöd något som blir ner kletat rejält bakom om cyklar i lerigt men är väl som det mesta rengöring.

Stål!
Som jag har postat tidigare är en av de allra största serietillverkarna av de OEM(tom ODM)-tillverkade stålramar, även de i Reynolds och Columbus-rör, som säljs i dag Maxway i Taiwan. Enl uppgift är tex Surlys ramar tillverkade av dem + många fler märken.

Ett exempel på en av alla modeller de tillverkar är denna gravelram
sklar-super-something-review-edit-1.jpg

Känner till Maxway. Säkert utmärkt produktion, men dom säljer väl inte till privatkunder - och svårt att cykla hem därifrån? 40 mil från Heide till Helsingborg känns lite mer realistiskt? 😊

Stål!
Känner till Maxway. Säkert utmärkt produktion, men dom säljer väl inte till privatkunder - och svårt att cykla hem därifrån? 40 mil från Heide till Helsingborg känns lite mer realistiskt? 😊
Var ju fem år sedan (och ”mainland china”) men det gick då 😇

Mer seriöst är det en gammal dröm. Köpa en cykel i Storbritannien (pre war från Hillary tex) och cykla hem. Nu blev man sugen på Holt också. Tack för tips!

Tillbaka
Topp