Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Konverterade Shanden till flatbar.
98EABBDB-1256-4F87-9FB8-5C27379FF004.webp

Stål!
Hur är cykeln, spanat lite på en Mehteh!?
@weldion grejar med Mehteh här!😊

Stål!
Dagens pendling var ju helt underbar. Dubbfritt med öppen väska i snömodd!

Kan slå ett slag för Hinza cykelväska för pendling och annan inte så häftig cykling!
Den där är väldigt snygg! Du är fränare än mig som vågar cykla odubbat nu.

Kontrar med min vardagscykel i rådande väderlek. Inte elegant men galet bra förra veckan. Jag ska nog alltid ha en dubbdäckscykel som står redo framöver.

Bilagor

• P_20260108_075013.webp
    P_20260108_075013.webp
    347.8 KB · Besök: 131
  • P_20260108_075026.webp
    P_20260108_075026.webp
    359.7 KB · Besök: 131
Stål!
Den där är väldigt snygg! Du är fränare än mig som vågar cykla odubbat nu.

Kontrar med min vardagscykel i rådande väderlek. Inte elegant men galet bra förra veckan. Jag ska nog alltid ha en dubbdäckscykel som står redo framöver.
Så kul att se att den skönheten lever! 👌❤️
Först hade @SebbeK den, sen förvärvade jag den, sen gick den vidare till min far som rullade många mil på den innan den blev pensionerad och stående. Nu ny kärlek hos Orwar..
Håll henne rullande! 🫶🙏

Stål!
Så kul att se att den skönheten lever! 👌❤️
Först hade @SebbeK den, sen förvärvade jag den, sen gick den vidare till min far som rullade många mil på den innan den blev pensionerad och stående. Nu ny kärlek hos Orwar..
Håll henne rullande! 🫶🙏
Får jag bestämma kommer den rulla länge till! Slogs senast idag när jag var på väg till jobbet av hur go den är att cykla på, trots dubbdäck. Den är nog nästan värd ett par findäck till våren.

Stål!
Jag har dubbdäck fram på min Omnium jag pendlar de flesta dagar på, helt klart ett annat lugn i kroppen jämfört på min Nishiki men knappt värt pga hur enormt trögt de rullar..
Äsch, det är fostrande med dubbdäck 😊
Känslan när man går tillbaka till dubbfritt (och lättare roligare cykel) när våren kommer är grym.
Jag pendlar mer eller mindre dagligen i Göteborg och även om det nu är ganska isfritt så är det förrädiskt lite här och var så jag spelar safe med dubb fram.

Stål!
Äsch, det är fostrande med dubbdäck 😊
Känslan när man går tillbaka till dubbfritt (och lättare roligare cykel) när våren kommer är grym.
Jag pendlar mer eller mindre dagligen i Göteborg och även om det nu är ganska isfritt så är det förrädiskt lite här och var så jag spelar safe med dubb fram.
Så är det absolut! Men uppoffringen man behöver göra & känslan/friheten jag tycker borde vara nog är när när de sopar gatorna från flis och man får cykla på Rene EL igen!

Men trots detta ovan har jag ändå dubbade tyska hårdplastdäck fram för de är ändå bättre än att gå i backen!

Kanske man borde flytta söderut. Jag är inte säker, men vill tro att bilden är tagen i januari.
IMG_9963.webp

Stål!
Dagens filosofiska utsvävning:

Det är ytterligheterna som är härliga. Is och mörker på vintern, varmt och soligt på sommaren. Stånga sig igenom intervaller i ensamhet, steka sina medcyklister på gruppcyklingen. Dubbdäck på vintern, findäck på sommaren. Utan lite sälta uppskattar man inte det söta på riktigt!

De där två cyklisterna ser glada ut på utsidan, men på insidan gråter deras dubbdäckslängtande själar.

Stål!

Det är ytterligheterna som är härliga. Is och mörker på vintern, varmt och soligt på sommaren. Stånga sig igenom intervaller i ensamhet, steka sina medcyklister på gruppcyklingen. Dubbdäck på vintern, findäck på sommaren. Utan lite sälta uppskattar man inte det söta på riktigt!

De där två cyklisterna ser glada ut på utsidan, men på insidan gråter deras dubbdäckslängtande själar.
Säger en bonde till en nittiotalist!

Du säger jobbigt nu roligt sen, jag säger kul nu roligt sen!

With love
Moses95

Stål!

Framförallt trist att inte kunna cykla pga trasigt nyckelben/acled/axel ur led när man stött på en liten oväntad isfläck

Tjena!

Fixed på blankis är fan kaxigt.
Nejdå, ice spikers greppar bra och det är alldeles lagom med backar ute på isen!

Stål!
Har inte varit så roligt när de varit -30 grader blir vara några få timmar sen går de genom polska workman arbets stövlar med fårskin tofflor i livet fel storlek skulle köpt större stövlar ved klyvning ute.
Numer cyklar jag inte sen skaffat bil blev kapell tansen på bilen växlande väder 0 grader och sedan kallt och is och snö had föredragit stabilt -10

Stål!
Efter att ha haft en ram från Vetra ståendes på golvet i lägenhet, skuffats runt, flyttats, välts, ja allmänt misshandlats av en småbarnsfamilj. Tillslut får jag tummen ur att beställa de sista delarna och börja montera.

Går direkt in i väggen pga den billiga styrlagerpressen jag köpt är såklart skit. Ca 40.000 försök, headset i frys, ramen i ugn. Nej. Ingen lycka.

Någon som har en press som fungerar till låns i Stockholm? Jag befinner mig i Gröndal…

Stål!
Efter att ha haft en ram från Vetra ståendes på golvet i lägenhet, skuffats runt, flyttats, välts, ja allmänt misshandlats av en småbarnsfamilj. Tillslut får jag tummen ur att beställa de sista delarna och börja montera.

Går direkt in i väggen pga den billiga styrlagerpressen jag köpt är såklart skit. Ca 40.000 försök, headset i frys, ramen i ugn. Nej. Ingen lycka.

Någon som har en press som fungerar till låns i Stockholm? Jag befinner mig i Gröndal…
Jag är inte riktigt med? Får du inte i styrlagret?

Stål!
Förstår inte riktigt! Är det inte lagerskålarna vi pratar om här. Om det är dessa vi pratar om, krävs oftast styrning genom ramröret och högt tryck, för att få dessa på plats. Det finns specialverktyg till detta jobb. Men dessa är inte billiga!
Vill man ändå fuska. Går det att fila ner skålarna, så översta delen blir konisk och sedan pressa dom på plats i ett skruvstäd. Har gjort detta själv ett par gånger. Men försiktighet bör iakttas!

Stål!
Är det så svårt att förstå verkligen?

Jag har försökt använda ett verktyg avsett för ändamålet. Der gick inte för att det var av enklare modell. Typ gängstång och bricka fast med styrklossar i plast med rätt mått.

Det lyckas inte pga verktyget är för oprecist.

Jag frågar därför om någon annan i närheten av där jag bor möjligtvis har ett bättre verktyg att låna ut.

Kul att ni ville skriva i tråden. Alltid samma snackare. Tack för ert deltagande.

Stål!
Är det så svårt att förstå verkligen?

Jag har försökt använda ett verktyg avsett för ändamålet. Der gick inte för att det var av enklare modell. Typ gängstång och bricka fast med styrklossar i plast med rätt mått.

Det lyckas inte pga verktyget är för oprecist.

Jag frågar därför om någon annan i närheten av där jag bor möjligtvis har ett bättre verktyg att låna ut.

Kul att ni ville skriva i tråden. Alltid samma snackare. Tack för ert deltagande.
Tycker nog det verkar som de som skriver ändå vill hjälpa till. Jag har faktiskt också lite svårt att förstå hur det inte kan gå sålänge man har ett verktyg som består av gängstång, brickor och något att skruva på. Ett bättre verktyg gör enbart marginell skillnad, om ens det.

Är det att lagerskålarna dras snett som är problemet? Det är ibland lite svårt och man behöver lite fingertoppskänsla som med så mycket annat. Ska mycket till för att det INTE ska gå, så om inte verktyget är RIKTIGT dåligt så tror jag anledningen att det inte går är en annan än själva verktyget.. Tror många (inklusive mig själv) lagt i lagerkoppen och med bräda och slägga bara klappat i lagerkopparna i ramen. Finess = noll och inget jag gjort idag men säger ändå lite om svårigheten tänker jag.

Tillbaka
Topp