Berk
Aktiv medlem
Stål!
Tycker nog det verkar som de som skriver ändå vill hjälpa till. Jag har faktiskt också lite svårt att förstå hur det inte kan gå sålänge man har ett verktyg som består av gängstång, brickor och något att skruva på. Ett bättre verktyg gör enbart marginell skillnad, om ens det.
Är det att lagerskålarna dras snett som är problemet? Det är ibland lite svårt och man behöver lite fingertoppskänsla som med så mycket annat. Ska mycket till för att det INTE ska gå, så om inte verktyget är RIKTIGT dåligt så tror jag anledningen att det inte går är en annan än själva verktyget.. Tror många (inklusive mig själv) lagt i lagerkoppen och med bräda och slägga bara klappat i lagerkopparna i ramen. Finess = noll och inget jag gjort idag men säger ändå lite om svårigheten tänker jag.
Jag har haft problem när det var riktigt tajt, jag antar för att styrhuvudet hade lite små diameter. Jag minns det bara när jag monterade angleset, som är mycket värre att jobba med: de drar alltid skevt. En gång när jag verkligen inte klarade det med min billiga lagerpress med gängstång, brickorna och mutter bankade jag med en hammare och träbit till kopparna gick i några mm och då kunde jag tar resten med pressen.