Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Tycker nog det verkar som de som skriver ändå vill hjälpa till. Jag har faktiskt också lite svårt att förstå hur det inte kan gå sålänge man har ett verktyg som består av gängstång, brickor och något att skruva på. Ett bättre verktyg gör enbart marginell skillnad, om ens det.

Är det att lagerskålarna dras snett som är problemet? Det är ibland lite svårt och man behöver lite fingertoppskänsla som med så mycket annat. Ska mycket till för att det INTE ska gå, så om inte verktyget är RIKTIGT dåligt så tror jag anledningen att det inte går är en annan än själva verktyget.. Tror många (inklusive mig själv) lagt i lagerkoppen och med bräda och slägga bara klappat i lagerkopparna i ramen. Finess = noll och inget jag gjort idag men säger ändå lite om svårigheten tänker jag.

Jag har haft problem när det var riktigt tajt, jag antar för att styrhuvudet hade lite små diameter. Jag minns det bara när jag monterade angleset, som är mycket värre att jobba med: de drar alltid skevt. En gång när jag verkligen inte klarade det med min billiga lagerpress med gängstång, brickorna och mutter bankade jag med en hammare och träbit till kopparna gick i några mm och då kunde jag tar resten med pressen.

Stål!
Jag är också ett fan a folkrace metoden (Hammare och träkloss som ni så fint kallar det) kombinerat med fingertoppskänsla skulle jag säga att det går nästan lika bra. Som sagt tidigare handlar det ju oftast om att få i kopparna rakt.

Kanske inte metoden för en fin ram/lager vilket verkar var fallet nu men det går.

Skruvstäd är också en klassiker men liter som frågeställaren kanske inte har tillgång till det i småbarnshemmet.

Stål!
Jag har också använt hammare för ändamålet tidigare. Den här gången tänkte jag vara lite mer försiktig. Fingertoppskänsla finnes i denna kropp tålamod likaså.

Det är uppenbart att lager-skåls-pressen jag köpt inte ger ett tillräckligt jämnt tryck. Samtidigt är den stegade plastadaptern som passar i olika lagerskålar/styrrör för bra för passad för att flytta trycket.

Det är till synes en jobbig kombination av rör och lagerskål. Men det är väl bara påt igen eller bita i det sura o pröjsa någon butik. Känns bara trist nu när jag köpt verktyg och lagt 100 år på det.

Stål!
Om det är så kärvt att montera ett styrlager, då hade jag åkt förbi en cykelverkstad för att se om ramen behöver brotschas innan montering.
Har du redan provat att frysa delarna som skall monteras och det inte gjort någon skillnad, finns det en risk att ramen skulle behöva en liten koll när det kommer till måtten där lagret skall pressas i.

Stål!
Jag har ett styrlagerpressverktyg som funkar toppen
Jag har också ett billigt styrlagerpressverktyg som funkar toppen.
Även dyra sådana är ju i princip lika med en gängstång och ett par graderade koppar, skiljer sig mest genom att ha ett handtag istf en skiftnyckel.
Om verktyget kalvar under press kan man evt. försöka med ett gammalt styrlager emellan som kullager så att det inte blir sidokrafter på kopparna.
Om det är så kärvt att montera ett styrlager, då hade jag åkt förbi en cykelverkstad för att se om ramen behöver brotschas innan montering.
Har du redan provat att frysa delarna som skall monteras och det inte gjort någon skillnad, finns det en risk att ramen skulle behöva en liten koll när det kommer till måtten där lagret skall pressas i.
Låter som ett bra råd!

Och jag bor långt ifrån Gröndal.

Stål!
Ja.. den är brotschad. Det var det sista som hände innan den lämnade byggaren.

Lagerskålen vill helst gå i snett åt något håll. Men ska försöka igen. Nu har lagret varit i frysen ett dygn. Hoppas det hjälper.

Stål!
kunde inte hålla mig från att köpa ett Mothbar även 😂 Vart nya växelreglage även

IMG_2549.webp

Stål!
Fet! Men den är inte byggd i stål väl?

Edit: Var mer en ärlig fråga än att jag klagar på att den är OT i den här tråden - sånt är jag inte allt för noga med!

Stål!
Fet! Men den är inte byggd i stål väl?

Edit: Var mer en ärlig fråga än att jag klagar på att den är OT i den här tråden - sånt är jag inte allt för noga med!
Jag forskade lite i ämnet före jag skrev inlägget utan att få full klarhet i frågan. Av det jag kunde se på Insta utan inloggning så utgår jag från att det är stål utan att veta säkert. 4.2 kg verkar ramen väga inkl. bakdämpare (bantad från 4.8 kg 🙂).
Edit: Cykeln väger 16+ kg så det är ingen lättviktare.

Stål!
Jag forskade lite i ämnet före jag skrev inlägget utan att få full klarhet i frågan. Av det jag kunde se på Insta utan inloggning så utgår jag från att det är stål utan att veta säkert. 4.2 kg verkar ramen väga inkl. bakdämpare (bantad från 4.8 kg 🙂).
Edit: Cykeln väger 16+ kg så det är ingen lättviktare.
Känns ju tveksamt med de där böjarna överallt, jag hade sagt kolfiber alla dagar i veckan. Tung kolfiber, som det blir om man är 14 år och inte har en kinesisk fabrik med en massa specialgrejer kanske. :P Men jag har noll koll och frågade som sagt av rent intresse!

Stål!
Känns ju tveksamt med de där böjarna överallt, jag hade sagt kolfiber alla dagar i veckan. Tung kolfiber, som det blir om man är 14 år och inte har en kinesisk fabrik med en massa specialgrejer kanske. :P Men jag har noll koll och frågade som sagt av rent intresse!
Nu fick jag min dotter att logga in på insta och nej, det är inte stål. Det är aluminium och det är inte svetsat utan det är limmat. Många delar av ramen är 3D-printad aluminium som rören limmats på/mot.

Edit: bild
Screenshot 2026-02-24 20.32.58.webp

Stål!
Nu fick jag min dotter att logga in på insta och nej, det är inte stål. Det är aluminium och det är inte svetsat utan det är limmat. Många delar av ramen är 3D-printad aluminium som rören limmats på/mot.

Edit: bild
Visa bilaga 817123
Man vill ju gärna veta vad den fjortonåringen gör när hen är 34 och har pengar och mer kunskap!!

Stål!
Petition att döpa om den här tråden till ”Ståltråden”?

Anywho jag behöver lite tips på hur man enkelt själv och hemma kan reparera lite ytlig rost på ramen. Ska man köpa sandpapper och någon sorts rostlösande spray? Vad är bäst? Sen hade jag tänkt köra klarlack eller liknande, kanske något anti corrosion-medel..

Tillbaka
Topp