Ställ cykeln och kör bil...

Ett tips är att klistra in texten här på happy så kan vi spy kräk utan att göda aftonbladet med klick (som de tjänar annonspengar på)

Kolhydrat skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett tips är att klistra in texten här på happy
> så kan vi spy kräk utan att göda aftonbladet
> med klick (som de tjänar annonspengar på)

Eller ännu bättre, Adblock!

Supertramp skrev:
> eiskall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > 5-serien och uppåt tillverkas i Wisconsin om
> jag
> > inte är felinformerad.
>
> Du är felinformerad. Jag tror att det bara är
> X5, X6 och Z4 som tillverkas i USA.

Jag är med på BMW-parallellen :), men om du inte skojade så är det fr.o.m. 2013 6-serien som är tillverkad i Wisconsin. Oklart med Domane, dock.

http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/road/race_performance/madone_6_series/

Mange. skrev:
> Nu på p3 pratar hon om cykling och kvinnor

Jaha så hon kan prata också. Det var inte illa

Pfaff: Det var säkert klokt. Det är ju upp till var och en hur man vill göra.. :)
Har flera vänner i 45 års åldern som aldrig haft körkort.
Bör väl tilläggas att samtliga bor och lever sina liv på Söder..vissa behöver
nog fan pass för att åka utanför Söder. :)
Men det enklare i en stor stad med utbyggt nät med bussar och t-bana.
Lite knepigare på landet.

matz skrev:

> Men det enklare i en stor stad med utbyggt nät
> med bussar och t-bana.
> Lite knepigare på landet.

Vicket är problemet i ett nötskal.
Stockholm är enda byn i Sverige som har ett fungerande kollektivtrafiksystem. Tyvärr ser våra kära rikspolitiker situationen från den horisonten, och endast den.
I min by kommer jag fram mellan bostad och arbete - ca 10 km - dubbelt så fort på trampcykel och utan ansträngning i av Aftonbladet normerade 15 km/t, mot att ta kollektivtrafik - och det utan byten.
Tyvärr behöver jag bilen i jobbet. Men det går inte mycket fortare än att cykla.

Senast ändrad:
Journalistik och journalistik...
Det där är väl inte mycket mer än en enskild persons, subjektiva och kanske inte helt empiriskt grundade, åsikter vilka mer eller mindre subtilt ger uttryck för hennes erfarenheter som bilförare.

Jag kan förstå att hon är nervös som "nybliven" bilist att ha en massa memils/hipsters/cykelbud/sms'ande morgonpendlare runtom sig i trafiken.
Inte sällan går det att se div. anmärkningsvärda manövrar med livet som insats genomföras bakom styret. Hon är väl rädd att köra på någon oavsett vems felet är.

Vad jag i övrigt kan tycka är återkommande, oavsett om det gäller bilister eller cyklister, är argument som understryker vikten av mitt eget behov att ta mig fram bekymmersfritt utan hinder av andra.
Bilister hävdar företräde av den enda anledningen att de sitter i en bil, cyklister för att de har större möjligheter till rörlighet, miljövänlighet osv.
Dock måste jag hålla med henne om att en cykel som färdmedel inte är en grund för att trafikregler ska upphöra att gälla.
Tycker att den, under stundom, rena anarkin som inte sällan råder bland cyklister idag är mer än tillräcklig. Även om jag själv ibland är en del av
den...

Superclasse skrev:
> Dock måste jag hålla med henne om att en cykel
> som färdmedel inte är en grund för att
> trafikregler ska upphöra att gälla.

Problemet är ju att reglerna är skrivna för biltrafik. Om reglerna skrevs för cyklister och så tvingade man bilarna att anpassa sig till desamma hade det ju tagit hus i helvete.

H. skrev:
> Problemet är ju att reglerna är skrivna för
> biltrafik. Om reglerna skrevs för cyklister och
> så tvingade man bilarna att anpassa sig till
> desamma hade det ju tagit hus i helvete.

"All offentlig makt utgår från folket"

Vill jag åtnjuta demokratins fördelar får jag även acceptera de sidor som som är till min nackdel. Och lägga min röst på personer som främjar min livsstil när tillfälle ges.

På vilket sätt är reglerna annars utformade så att cyklisterna ska anpassa sig? Trafikregler gäller alla som vistas i trafiken.
Bilar är hårda och gör ont att krocka med vilket lagstiftaren kanske tagit hänsyn till för att undvika olyckor och att cyklister inte ska dö eller skadas svårt..?
Att bilar tar större plats i trafiken och kräver mer utrymme är naturligt men de har ofta 5 sittplatser. 5 cyklister tar väl ungefär lika stor plats utrymmesmässigt. Skillnaden är dock att det allt som oftast endast sitter 1 person i bilen vilket kan ses som ett problem...

Superclasse skrev:
> På vilket sätt är reglerna annars utformade så
> att cyklisterna ska anpassa sig? Trafikregler
> gäller alla som vistas i trafiken.

Trafikreglerna har skrivits med bilen som huvudsakligt "fordon", fast givetvis har den skrivits i generella termer för att täcka in alla typer av fordon. Men när det kommer till cykling blir det en rad bisarra brister. Båda cyklarna nedan klassas som "cyklar". Är det rimligt att de ska omfattas av samma lagstiftning? Om inte, var går gränsen? Hjulstorlek? Ålder på cyklist?

Newest-Hello-Kitty-Pink-12-14-Kids-Bicycle.jpg
300px-Left_side_of_Flying_Pigeon.jpg

Några regler som är utmärkt för bilar och andra stora och svårmanövrerade fordon är tex reglerna om enkelriktade gator (där det pga uppenbara mobilitetsproblem finns behov av regler för stora fordon som bilar, men något problem existerar egentligen inte för cyklister), eller om regeln att man måste cykla på cykelbana om sådan finns, utan att det ställs krav på cykelbanans skick.

Ur senaste numret ur Språktidningen:

sprket.jpg

Tolkning 1: Hon hade inte körkort när det snöade. Nu har hon blivit bilist, o bytt "trafikanthatt", ett ord från någon här happy.

Tolkning 2: Hon ska krysta fram krönikor o radioprat i ett rätt högt tempo. Klatchigt ska det vara. Hitta på lite åsikter o ställ dem mot varandra, lite som Tankesmedjans åsiktsdueller, fast utan parodi.

ratatosk skrev:
> Ur senaste numret ur Språktidningen:
>
>
>
> Tolkning 1: Hon hade inte körkort när det
> snöade. Nu har hon blivit bilist, o bytt
> "trafikanthatt", ett ord från någon här happy.
>
> Tolkning 2: Hon ska krysta fram krönikor o
> radioprat i ett rätt högt tempo. Klatchigt ska
> det vara. Hitta på lite åsikter o ställ dem mot
> varandra, lite som Tankesmedjans åsiktsdueller,
> fast utan parodi.

Jag tror på tolkning 1 och 2!

Superclasse skrev:
> Ja du ser... Happy är ju värre än flashback.

Jag är inte så flashbackig. Men gillar att ha litteratur på muggen.
Förövrigt borde "trafikanthatt" in i saol. Vem tar på sig äran?

Oskar skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > Ur senaste numret ur Språktidningen:
> >
> >
> >
> > Tolkning 1: Hon hade inte körkort när det
> > snöade. Nu har hon blivit bilist, o bytt
> > "trafikanthatt", ett ord från någon här
> happy.
> >
> > Tolkning 2: Hon ska krysta fram krönikor o
> > radioprat i ett rätt högt tempo. Klatchigt
> ska
> > det vara. Hitta på lite åsikter o ställ dem
> mot
> > varandra, lite som Tankesmedjans
> åsiktsdueller,
> > fast utan parodi.
>
>
> Jag tror på tolkning 1 och 2!

Var för sig eller tillsammans?

Senast ändrad:
"cykel­maxhastigheten" ?

Man får väl cykla i 90km/h om det görs på en 90 väg?
Däremot får man väl inte cykla på motorväg och motortrafikled.

Men det kanske finns någon hastighetsgräns för cykelbanor?
Åtminstone så finns det en klass mopeder som får köra på cykelbanor och som får köras i 25km/h.
Det finns även elcyklar med hjälpmotor där hjälpmotorn bara ska hjälpa till i hastigheter upp till 25km/h.

GuessWho skrev:
> "cykel­maxhastigheten" ?
>
> Man får väl cykla i 90km/h om det görs på en
> 90 väg?
> Däremot får man väl inte cykla på motorväg
> och motortrafikled.
>
> Men det kanske finns någon hastighetsgräns för
> cykelbanor?
> Åtminstone så finns det en klass mopeder som
> får köra på cykelbanor och som får köras i
> 25km/h.
> Det finns även elcyklar med hjälpmotor där
> hjälpmotorn bara ska hjälpa till i hastigheter
> upp till 25km/h.

På en gemensam gång- och cykelbana eller på en cykelbana med dålig separation från gångbanan - dvs. på 99,9 % av alla cykelbanor i det här landet - kommer det alltid att finnas gående som är i vägen för cyklister och de uppfattar nog allt högre än gångfart som vansinneskörning. Trafikpolisen i Stockholm lär ha sagt att trafikförordningens hänsynsparagraf i praktiken begränsar cykelfarten till gångfart.

Så på det viset har Natalia Kazmierska rätt - om man bygger bra cykelbanor, som är väl separerade från gående, så kommer den lämpliga cykelmaxhastigheten att höjas. Men det kommer ju inte att drabba henne som gångtrafikant!

Superclasse skrev:
> På vilket sätt är reglerna annars utformade så
> att cyklisterna ska anpassa sig?

Har du inte upptäckt det så har du antgligen inte körkort.

Men jag kan ta ett specifikt exempel: Enkleriktning. Ge mig ETT exempel ur verkligheten på när enkelrikting för cykklar skulle vara relevant.

Och nej, att "bilister inte förväntar sig möte" är inte ett relevant argument.

Jag har skitsvårt för "folk" som klatchar till det och leker stå-uppkomiker al'a Bettner eller Aschberg. Fan, hitta på något eget och sluta kopiera andras gimmick!

TBone skrev:
> Superclasse skrev:
> -----
> > På vilket sätt är reglerna annars utformade
> så
> > att cyklisterna ska anpassa sig?
>
> Har du inte upptäckt det så har du antgligen
> inte körkort.
>
> Men jag kan ta ett specifikt exempel:
> Enkleriktning. Ge mig ETT exempel ur verkligheten
> på när enkelrikting för cykklar skulle vara
> relevant.
>
> Och nej, att "bilister inte förväntar sig möte"
> är inte ett relevant argument.

Nå, det finns faktiskt gator som är så smala att om cyklar och bilar ska samsas så måste trafiken vara enkelriktad även för cyklister. Eller fotgängare förbjudas. Men de gatorna är inte särskilt många - vi talar om gränder med högst sådär 6 meter från vägg till vägg. De flesta gator i Sverige är 12, 18 eller 24 meter breda (vilket härrör från bestämmelser från 1800-talet om 40, 60 eller 80 fots bredd).

NAnders skrev:
> Nå, det finns faktiskt gator som är så smala
> att om cyklar och bilar ska samsas så måste
> trafiken vara enkelriktad även för cyklister.
> Eller fotgängare förbjudas. Men de gatorna är
> inte särskilt många - vi talar om gränder med
> högst sådär 6 meter från vägg till vägg. ´

Det finns små vägar på vischan med särskilda mötesplatser. De är inte enkelriktade trots att två bilar inte kan mötas i full fart. Jag hävdar, tills du visat ett konkret exempel på det, att en väg som är så smal att en bil inte kan möte en cyklist inte heller kan ha gående trafik och därför är enkelritning för cykel bara en effekt på "bilnormen".

Ni ser väl nästa steg i dramaturgin?

Journalisten kommer att skriva en uppföljningskrönika där hon talar om att hon minsann blivit hårt åtgången av en massa MÄN på anonyma forum, och att det helt enkelt beror på att hon är en kvinna. Sen kommer hon att selektivt välja att feltolka ngt av det som sagts, argumentera emot det felaktiga (kanske att hon omedvetet hade tolkat begreppet cykelmaxhastighet på ett icke 100-sätt och blir hånad för detta), och slutligen dra slutsatsen att dessa manskränkningar i själva verket ger henne stöd i att hon hade rätt från början.

Aftonhoran i ett nötskal. Åklagare, domare och bödel i ett.

För att en gata inte ska kunna vara dubbelriktad för cyklister (men enkelriktad för motorfordon) så skulle den behöva vara smalare än ungefär tre meter. Sex meter är nog för två lastbilar i bredd.

När jag skummade denna artikel fick jag mig en tankeställare...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/moderaterna-borde-inte-forbjuda-sporter_8063146.svd

För mig är det helt självklart att det för privatpersoner borde vara förbjudet att äga automatvapen. Men om man kikar lite på kommentarerna så verkar det finnas en övertygad skara som tycker att det är precis tvärtom. Lite som med oss cyklister liksom... Skillnaden är väl att vi cyklister har rätt och att vapenivrarna har fel ;-)

För övrigt anser jag att det borde vara lagligt att cykla mot enkelriktat.

Senast ändrad:
ratatosk skrev:
> lite som Tankesmedjans åsiktsdueller, fast utan parodi.
Gillar mycket :)

Så om man registrerar ett "sportförbund" för att spränga dynamit så ska det vara lagligt för alla att inneha detsamma? Skytte med k-pist torde dessutom vara en kvarleva från det militära, det är ju ingen precisionstävling om man säger så...

NLC skrev:
> Så om man registrerar ett "sportförbund" för
> att spränga dynamit så ska det vara lagligt för
> alla att inneha detsamma? Skytte med k-pist torde
> dessutom vara en kvarleva från det militära, det
> är ju ingen precisionstävling om man säger
> så...

Inte?

NLC skrev:
> Så om man registrerar ett "sportförbund" för
> att spränga dynamit så ska det vara lagligt för
> alla att inneha detsamma? Skytte med k-pist torde
> dessutom vara en kvarleva från det militära, det
> är ju ingen precisionstävling om man säger
> så...

Eller knarkkpistskytte. Alltså att skjuta k-pist så hög som möjligt och med så hög precision som möjligt. Både automatvapen och knark liksom...

geologen skrev:
> För att en gata inte ska kunna vara dubbelriktad
> för cyklister (men enkelriktad för motorfordon)
> så skulle den behöva vara smalare än ungefär
> tre meter. Sex meter är nog för två lastbilar i
> bredd.

Fast nu tänker du på själva körbanan, dvs. mellan kantstenarna. Stockholm, som tillämpar de snålaste måtten för rörliga körfält (dvs. inte parkeringsfält), går mycket riktigt inte under 3 meter per körfält. Utanför Stockholm kan ett vanligt körfält mycket väl vara 4 meter brett eller ännu mer.

Ett rimligt minimimått för en trottoar är 1,5 meter. Smalare än 1 m är meningslöst att bygga, det kommer att kännas som om man promenerar på en avsats.

En bil är schablonmässigt 1,8 m bred plus vingelmån, i praktiken drygt 2 m. En lastbil eller buss är schablonmässigt 2,6 m, praktiskt 3 m. En cyklist schablonmässigt 0,75, praktiskt drygt 1 m. En fotgängare något smalare.

En sexmetersgata med 4 m körbana skulle jag, som kommunal planerare, inte vilja godkänna för dubbelriktad cykeltrafik om jag visste att där kunde förekomma tung trafik. Helst skulle jag vilja ha bara 3 m körbana för fotgängarnas skull (och ingen tung trafik över huvud taget), men då börjar mötet/passagen mellan bil och cykel bli obehaglig. (Pröva själva att cykla förbi en parkerad, tom bil i lagom vardagscykelfart. Hur nära känns bra? Och om någon av er skulle vingla till lite?)

Om jag tvunget skulle rita en sexmetersgata för enkelriktad personbilstrafik och dubbelriktad cykeltrafik så skulle jag föreslå en beläggning utan nivåskillnader men med pollare mellan körbanan (4 m) och trottoarerna (1+1 m). Eftersom upphöjda trottoarer skulle saknas skulle jag dessutom föreslå markvärme i gatans hela bredd så att fotgängarna slipper riskera att gå i snöslask och smuts. Trottoarens funktion är nämligen inte att i första hand skilja gående från fordonstrafik utan ge de gående en hyfsat ren och torr yta att gå på. När trottoaren uppfanns, någon gång i civilisationens gryning, var ju fordonstrafiken måttlig och bestod i huvudsak av oxdragna kärror i sakta mak. Och det skulle dröja några tusen år innan gummiskorna var uppfunna.

Vem har pratat om trottoarer? Om det är sex meter mellan husväggarna får det plats två lastbilar i bredd, plus en cykel. Trångt, ja, men det får plats. Smala gränder brukar inte bjuda på hetsig körning, så det är lugnt med dubbelriktad trafik med den bredden.

Varför anses ett mått på en meter som ett lämpligt cykelmått inklusive vingelmån? Det verkar vara ett mått för en trike eller cykel med stödhjul.

geologen skrev:
> Vem har pratat om trottoarer? Om det är sex meter
> mellan husväggarna får det plats två lastbilar
> i bredd, plus en cykel. Trångt, ja, men det får
> plats. Smala gränder brukar inte bjuda på hetsig
> körning, så det är lugnt med dubbelriktad
> trafik med den bredden.

Nej!
Backspeglarna är inte medräknade i fordonsbredden, så det blir trångt nog med lastbilarna.

6 eller 3 meter...ni har aldrig cyklat i Gamla Enskede, Enskede Gård va???
Försök köra bil där utan att nån måste upp på trottoaren med bilen var 10 meter för möten.
Och det är INTE enkelriktat....

NAnders skrev:
> bla bla

Precis. Teoretiska resonemang med utgångpunkt från att bilar är normen. Inte ett exempel från verkligheten där det inte skulle vara ok att cyklar får köra mot enkelriktad motortrafik.

TBone skrev:
> NAnders skrev:
> -----
> > bla bla
>
> Precis. Teoretiska resonemang med utgångpunkt
> från att bilar är normen. Inte ett exempel från
> verkligheten där det inte skulle vara ok att
> cyklar får köra mot enkelriktad motortrafik.

+1. Mycket ironiskt faktiskt.

TBone skrev:
> NAnders skrev:
> -----
> > bla bla
>
> Precis. Teoretiska resonemang med utgångpunkt
> från att bilar är normen. Inte ett exempel från
> verkligheten där det inte skulle vara ok att
> cyklar får köra mot enkelriktad motortrafik.

Så kan man ju förstås avfärda vad som helst.

Man skulle lika gärna kunna vända på resonemanget och säga att det finns ingen anledning att förbjuda biltrafik på vägar där det ryms en bil. Eller för den delen cykeltrafik på trottoarer. Med lite ömsesidigt hänsynstagande kommer ju alla fram ändå. I Lissabon finns det gator som är så smala att man måste ställa sig i en portöppning när spårvagnen kommer.

Jag slår förresten i Volvodatabasen och ser att en vanlig V70 är 2,106 m bred med backspeglar. En Toyota Yaris är å andra sidan bara 1,695 m.

Själv är jag ungefär 80 cm bred mellan armbågarna när jag cyklar på damcykeln. Antagligen inte smalare på mountainbiken. Jag vill gärna ha några decimeter till godo när jag passerar någon annan, må det vara en cyklist eller en bilist.

Tillbaka
Topp