Har alldeles nyligen installerat ett Works Components vinklat headset på skogshojpan, supernöjd! Gick på ca 800 spänn med frakt till sverige. Måste dock tilläggas att dessa inte är ställbara på samma sätt som Cane Creek's angle set utan ger en fast vinkel, antingen negativ eller positiv beroende på åt vilket håll den vänds. Skillnaden mellan ZS (Zero Stack) och EC (External Headcup) är att EC bygger en dryg cm utanför styrröret, medan ZS praktiskt knappt bygger nåt alls.
Själv valde jag 1.5 grad semi-integrerat set med EC på övre koppen och ZS på undre för att inte ändra geometrin ytterligare på hojen, då min nya gaffel redan hade ca 15mm längre A-C än den förra. 2-gradersvarianten för 1-1/8" styrrör är EC även på undre koppen för att kunna maxa ut vinkeln, och då hade fronten på hojen höjts ytterligare en cm vilket jag befarade skulle ge mig lite väl hög BB och flack sadelrörsvinkel.
Uppskattar att styrvinkeln nu har gått från 69 till 67 grader tack vare headsetet och nya gaffelns längre A-C. Känns kanon! Rätt subtil skillnad först, man märker efter ett tag att man mycket mer sällan håller på att OTB:a. Att styrningen skulle bli segare har jag inte alls upplevt.