Stålram

• Trådstartare Trådstartare Johan S
  • Start datum Start datum
J

Johan S

Guest
Stålram
Oj vad det är gött med stålram. Jag var just och justerade växelörat lite då det hade fått sig en liten kyss i skogen i helgen. Det var bara att sätta in örat i skruvstädet och bända lite mjukt till det var rakt. Gratis och enkelt.

Så är det ju trevligt med med fjädringsfeelingen i ramen. För att inte tala om att stål har själ, till skillnad..:-)

Bara lite tyngre.

Mmmm...stål...

Stålram
Helt klart är stålramar sköna. Har en gammal Univega 500 själv. Blir kanske en stålram till så småningom när vintercykeln ska byggas om, frågan är bara vilken. Finns ju många fina i dagsläget... :-9 Som DMR Switchback, On-One Inbred, Cove Handjob osv...

/Leo

Stålram
Leo skrev:

> Helt klart är stålramar sköna.

image009.jpg

Ja, och de börjar bli lika exklusiva som titanramar. Själv har jag en Tange (Crescent Ultima) anno 1996, som det knappt finns enda originaldel kvar på. Dessvärre har den en liten spricka vid flaskstället, så den utgör numer reservdelslager. Tänker ersätta den med en HT i titan.

Per

Post Ändrad (04-03-01 22:00)

Stålram
Min stålis är en Gary Fisher Hoo Koo E. Koo -97. Den är så sliten att alla dekaler har ramlat av(!). Även den är en smula uppgraderad. Köpte en RS SID -02 i höstas (har dock vintergaffeln med disksvampar som fjädringselement på än) och har bytt till XTväxlar med LXreglage. Tyvärr kör jag på tunga Alexrims 36håls men de har ju slitits ner nu under 450 mil höstlera/vintergrus och kommer väl att ersättas med Volvo (Mavic 517 el dyl) i vår om studieekonomin räcker.

Till helgen kommer min kära stålhäst bli glad: Då blir det tävlingsgaffeln och av med fula stänkskärmarna för då är det ju Keps Cup! Och det ska väl alla andra StockholmsMTBare köra?

Stålram
Ena stunden snackar folk om styva prylar hit och dit, andra gånger snyftas det nostalgiskt om flexiga stålramar.
Självklart är stål trevligare än stumma aluminiumrör men det förutsätter att stålrören är spinkiga som tillåter den begränsade komfort som flexet ger.

Stålram
Det var lite chockartat första gången jag testade min GF Paragon, hade en Univega Alpina innan. Åka ner från trottoarkanten var en upplevelse!

Möjligt att Gary Fishern är extra 'död' i ramen men stumheten jämfört med stålramen var påtaglig. Tur att Thudbuster finns! :)

Stålram
Jag vet inte om det stämmer, men enligt vad jag hört:

Han började samarbeta med Skeppshult om byggandet av cyklarna. Eftersom de byggdes i höghållfast stål behövde de svetsas på något speciellt sätt. Skeppshult gjorde inte rätt och cyklarna höll inte. Skeppshult tog inte ansvar för felet de gjort. Lassbo tröttnade och lade i stort sett ner verksamheten.

Jag har ingen aning om huruvida ovanstående stämmer eller inte, om någon vet bättre så berätta gärna.

Stålram
Det är iaf vad jag har fått förklarat för mig av insatt branchfolk... anledningen till att Lassbo tröttnade var att han själv fick stå för allt garantifixande o fick lägga ut en rejäl hög med egna slantar för att lösa problemen... tragiskt nog var detta precis när det började släppa ute i europa för honom... synd tycker jag som verkligen gillar min Lassbo DH...

Stålram
Jaja, då har jag nog hört rätt tidigare angående Lassbo. Synd. han hade en XC-hoj (HT) på g som var grymt fräck! Vi kanske skulle börja mailbomba honom att börja bygga cyklar igen. Jag har för mig att SSAB var inblandade också...
Hade varit kul med fler svenska aktörer.

Stålram
"Författare: Johan S (---.far.s.bonet.se)
Datum: 04-03-01 22:20

Min stålis är en Gary Fisher Hoo Koo E. Koo -97."

Tänka sig, jag har en likadan, en röd! Dekalerna sitter delvis kvar. Den är numera en helstel pendlarcykel som varit med både det ena och det andra, tex har den blivit slaktad och "lätt" påkörd. Inte samma dag dock. Den rullar minst 6-8 timmar i veckan.

Stålram
Mitt syfte var egentligen inte att "nostalgisera", även om man kan tro det. Syftet var att ta ner materialdebatten på jorden lite. Var inne CykelCity Stockholm för några veckor sedan och beundrade Carlos renovering av en 40-tals landsvägsCrescent. Den var för övrigt med på tvåhjulsmässan.

Enligt Carlos har det faktiskt inte hänt så mycket med cykelutveckligen på länge. Tittar man på tiderna på Touren t.ex. så är det faktiskt ungefär samma tider sedan 40-talet. En annan hypotes kan ju då vara att cyklisterna var snabbare då men hade sämre material som jämnade ut det hela...

Jag kan faktiskt från egna erfarenheter tycka att detsamma gäller MTButvecklingen. Vi körde med stel gaffel, True Temperramar och 21 XTväxlar när jag började träna med Hammarby muntainbikesektion på Hellas gröna (NU börjar nostalgitrippen, snyft) 1989. Bosse Dertell som kom från triathlon hade brutit handleden vilket gjrde att han tränade med ett uppocknedvänt tillsågat landsvägsstyre(!) för att med sin gipsade hand kunna hålla i detsamma. Han körde med detta arrangemang ifrån oss andra (till och med självaste Anders Östberg, om jag inte minns fel) som skit och jag är övertygad om att han skulle kunnat gjort det med vem som helst även idag med dagens kolramar och XTR Hollowteckvevarmar.

Fast det är ju kul med prylar och läckert att se på...

Nu har jag stuckit ut hakan ordentligt, va?

Stålram
Vill minnas att någon fåglumbroder sagt att han kör på samma tid i dag som när det begav sig, som ett mått på hur mycket det faktiskt hänt på materialsidan. Jag kan inte offra min mor på att det inte är en skröna som Shimano spridit ut.

Jag har en kompis som kör landsväg som benhårt hållit fast vid sin gamla italienska stålram och Campa Record från -86. Hi end på hela cykeln. Efter att ha provat en ny cykel och märkt att han kapade tiden betydligt så var han tvungen att medge att det hänt en del på 20 år.

Stålram
Johan S skrev:
>
> Enligt Carlos har det faktiskt inte hänt så mycket med
> cykelutveckligen på länge. Tittar man på tiderna på Touren
> t.ex. så är det faktiskt ungefär samma tider sedan 40-talet.

31.4 km/h 1947 (det var ingen tävling under kriget)
39.6 km/h 2000 (finns inte medelhast för år 2001-2003 på hemsidan)

Har det inte hänt något?? Jag tycker det är en viss skillnad....

Edit; visst har de bättre förutsättningar nuförtiden, mekaniker och annat, men ändå...

Ola

Post Ändrad (04-03-03 14:42)

Stålram
När det gäller utvecklingen av cyklar så är det väl UCIs regler som bromsar. Om det vore "fria" regler hur en cykel får se ut och väga så tror jag att cykelutvecklingen hade sett annorlunda ut idag.

Ta bara exemplet med superman- och kycklingstryret inom bancykling. Två metoder som kapade tidigare rekord ordentligt, men som förbjöds av UCI då de vill att cyklingen ska se ut som den gjorde i början på 1900-talet.

Att UCIs regler ska vara någon sorts skydd för att cykel inte ska bli någon materialsport tror jag inte på. Redan idag så krävs det enorma resurser för att kunna vara med längst fram.

/Anders

Stålram
Hmm.. oj då, får skylla på att jag bara refererade vad han sa...

Men det är roligare med gamla fina Campagrejer!

Stålram
Eftersom mode alltig går igen, så är det just nu väldigt "inne" med stålramar inom mtb för "vanligt" folk. Det är bara att läsa några vanliga utländska mtb tidningar, fullt med tester av stålhardtails för hårdkörning. En stål HT med 4-6" gaffel är precis "rätt" just nu. :-)

/Leo

Stålram
Leo:
>En stål HT med 4-6" gaffel är precis "rätt" just nu. :-)
Har det nånsin varit fel med stål HT? Vissa saker är tidlösa.
Det är skillnad på mode och stil.

johan s:
>när jag började träna med Hammarby muntainbikesektion på Hellas gröna..
Du råkar inte ha kvar nån tröja? Hammarby MTB, fy fan vad vackert det låter.
Respect.

Stålram
Markus F:
>>En stål HT med 4-6" gaffel är precis "rätt" just nu. :-)
>Har det nånsin varit fel med stål HT? Vissa saker är tidlösa.
>Det är skillnad på mode och stil.

Nej, stål är alltid rätt, men det är först nu det finns fina stål hardtails som är gjorda för XC som klarar 4-6" framgafflar. Förut var det typ 3", racigt värre.

/Leo

Stålram
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller utvecklingen av cyklar så är
> det väl UCIs regler som bromsar. Om det vore
> "fria" regler hur en cykel får se ut och väga
> så tror jag att cykelutvecklingen hade sett
> annorlunda ut idag.
>
> Ta bara exemplet med superman- och kycklingstryret
> inom bancykling. Två metoder som kapade tidigare
> rekord ordentligt, men som förbjöds av UCI då
> de vill att cyklingen ska se ut som den gjorde i
> början på 1900-talet.
>
> Att UCIs regler ska vara någon sorts skydd för
> att cykel inte ska bli någon materialsport tror
> jag inte på. Redan idag så krävs det enorma
> resurser för att kunna vara med längst fram.
>
> /Anders
>
>

eivie_2.jpg

lite material är det väll ändå...

Stålram
Tycker att stålramar känns slöa å, när jag bytte upp mig till en aluram så blev cyklandet genast roligt igen. Man känner precis vart man e på stigen/vägen, när man tar i så får du gensvar från cykel omedelbart. stålramar känns för mig mera touring, sega å svampiga.

Stålram
jomper skrev:
> Jag vet inte om det stämmer, men enligt vad jag
> hört:
>
> Han började samarbeta med Skeppshult om byggandet
> av cyklarna. Eftersom de byggdes i höghållfast
> stål behövde de svetsas på något speciellt
> sätt. Skeppshult gjorde inte rätt och cyklarna
> höll inte. Skeppshult tog inte ansvar för felet
> de gjort. Lassbo tröttnade och lade i stort sett
> ner verksamheten.
>
Men rent allmänt så är INTE konsruktionsstål till för att svetsas, visserligen går det med det är verkligen svårt att lyckas med det. Har verkligen svårt att tro att en lyftanordning i svetsad konstruktionsstål får användas i Sverige. Så det är inte speciellt konstigt att sådan ramar havererar lite hur som helst.

Stålram
AJ skrev:
> När det gäller utvecklingen av cyklar så är
> det väl UCIs regler som bromsar. Om det vore
> "fria" regler hur en cykel får se ut och väga
> så tror jag att cykelutvecklingen hade sett
> annorlunda ut idag.
>
> Ta bara exemplet med superman- och kycklingstryret
> inom bancykling. Två metoder som kapade tidigare
> rekord ordentligt, men som förbjöds av UCI då
> de vill att cyklingen ska se ut som den gjorde i
> början på 1900-talet.
>
> Att UCIs regler ska vara någon sorts skydd för
> att cykel inte ska bli någon materialsport tror
> jag inte på. Redan idag så krävs det enorma
> resurser för att kunna vara med längst fram.
>
> /Anders
>
>

Har inte det lite att göra med att man vill att det skall vara CYKLISTEN och inte materialet som slår rekord?

(Förlåt att jag ställer frågan så här fem år senare...)

Stålram
Pillo-kun skrev:
> Tycker att stålramar känns slöa å, när jag
> bytte upp mig till en aluram så blev cyklandet
> genast roligt igen. Man känner precis vart man e
> på stigen/vägen, när man tar i så får du
> gensvar från cykel omedelbart. stålramar känns
> för mig mera touring, sega å svampiga.

beror lite på vad det är för stålram, en sunkig cykel på köpet ram eller t ex en rocky mountain blizzard i reynoulds 853 stål är två olika saker.

Tillbaka
Topp