Stan´s No Tubes

Stan´s No Tubes
Inte provat själv, men bara läst och hört mest positiva omdömen om Stan's. Vill man spara lite vikt så kan det väl vara värt att prova, annars är det mest ett sölande med den flytande latexen... ;-)

/Leo

Stan´s No Tubes
jag har inte testat själv men jag har läst lite på mtbr´s forum och sett att det finns ett annat system som heter Eclipse och som har fått lite bättre omdömmen från de som testat båda, och det är främst gummibandet som sitter i fälgen som folk gillat bättre med Eclipse. Men det är inga billiga grejer, Stans kostar ju endel och Eclipse lite till.

Stan´s No Tubes
Jag har testat Stans. Körde dels med UST-däck och sedan även med vanligt däck på 317-fälg.

Med UST-däck så håller det bra tätt utan problem. Med vanligt däck så måste man fylla på lite luft då och då, typ en gång per två veckor.

Fick en punktering på hela året på UST-däcket då jag körde över något vasst som gjorde ett ganska stort hål i slitbanan.

Lite kladdigt att få dit däcken frånbörjan var det eftersom jag inte hade tillgång till tryckluft men när det väl är gjort en gång så går det lättare nästa.

Stan´s No Tubes
Dags för lite trådarkeologi...

Har nu skummat igenom alla gamla trådar om Stans som jag hittat och det har nu gått en säsong så jag tänkte att det kanske finns lite fler erfarenheter. Jag tycker det låter som om Stans no tubes är riktig trevlig lösning om man vill köra UST men det finns ju fortfarande en del om och men.
- Håller det tätt eller ganska tätt eller sämre?
- Har de vanliga däcken sämre stabilitet i sidoväggarna generellt eller är det vissa modeller?
- Är det värt pengarna, ca. 700:-?
- Finns det fler alternativ, förrutom äkta UST?

Vad tycker Happy om Stans och liknande nu, 2005???

Stan´s No Tubes
Jag har kört 2 somrar med NoTubes på ena hojen och tycker;
Hyfsat lätt att montera på gamla Xmaxfälgar/nya Conti Explorer - får tryck med vanlig golvpump.
Bara behövt fylla på med "latex" i däcken 1 gång/år, dvs 2 gånger på 2 år - har fortf kvar "latex" från det jag köpte först.
Hjulen "upplevs" lättare och smidigare, vilket gör mycket för åkkänslan - både den faktiska och inbillade.
Inga punkteringar än så länge trots lägre tryck än med slang, kör med 30-40psi.
Tappar luft lättare än slang - men jag kollar lufttryck inför varje tur så det spelar ingen roll för mig.

Nackdelar då?
Priset - mycket pengar för 2 fälgband/tejp och en halvliter "latex".
Lite grilligt att hålla på med - vet man med sig att man vill byta däck på hojen "stup i ett" så är nog slang bättre.

Slutsats: Vill du få lättare, smidigare, hållbarare, ?snabbare? däck, gillar att meka själv och har pengarna - slå till!

/MickeS - som kommer att fortsätta med NoTubes

Stan´s No Tubes
Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
> Duger bra för ren cykla rakt fram cykling.
>

Har man UST-fälgar så duger det garranterat för den som vill köra mer
än "rakt fram cykling", men som inte vill ha ett par UST-däck.

De flesta vet nog att botten av UST-fälgarna är höga på sidorna och att
när däcket tvingats ut där och in under fälgkanten så sitter det riktigt bra
oavsett om det är ett UST-däck eller ej. Därmed bör man få den stadga
som krävs för att däcket inte skall krängas snett och ta in luft. Tätningen
får man av stansgeggan, och nåt fälgband behövs inte.

Stan´s No Tubes
Ville Skrev:
> Duger bra för ren cykla rakt fram cykling.

Ok, det faller på det. Det händer att jag svänger lite ibland. Du menar att det inte funkar så bra när det gäller hopp och lek eller? Utveckla tack!

Det jag är ute efter är egentligen ust-känslan som tydligen ska vara trevlig. Budgeten tillåter inte nya hjul ännu. Att hjulen skulle bli lättare med Stans är primärt och en ren bonus. Det jag inte vill ha däremot är instabila däck pga av svagare sidoväggar. Är det du menar Ville?

Stan´s No Tubes
iMats Skrev:
> Ville Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Duger bra för ren cykla rakt fram cykling.
>
> Ok, det faller på det. Det händer att jag svänger
> lite ibland. Du menar att det inte funkar så bra
> när det gäller hopp och lek eller? Utveckla tack!
>
> Det jag är ute efter är egentligen ust-känslan som
> tydligen ska vara trevlig. Budgeten tillåter inte
> nya hjul ännu. Att hjulen skulle bli lättare med
> Stans är primärt och en ren bonus. Det jag inte
> vill ha däremot är instabila däck pga av svagare
> sidoväggar. Är det du menar Ville?
>
>
> ----------------------------
> Proud sponsor of Jomper 2005

Om du svänger mer än 15 grader så kan du hällsa hem, för då staratr de en self destruction in 10 seconds enhet som arbetar helt oberoende på miljö och temperatur.

Nää, men om man studsar runt och hamnar lite snett så att däcket kränger så kan man kränga ut all luft ur det. ganska lätt om man vet vad man skall göra:)

Stan´s No Tubes
Ville Skrev:

> Nää, men om man studsar runt och hamnar lite snett
> så att däcket kränger så kan man kränga ut all
> luft ur det. ganska lätt om man vet vad man skall
> göra:)

Ok, det har väl hänt nån gång att jag kommit utanför asfalt och kört på någon sten som legat snett så man kanske ska ta det säkra före det osäkra och vara mesig och fortsätta med slang.
Jag får väl följa the_TnTs råd och börja spara. Fast det blir nog inga billiga hjul misstänker jag så det ligger en bit in i framtiden om inget oförutsett inträffar.

Stan´s No Tubes
iMats Skrev:
> Ville Skrev:
> -----
>
> > Nää, men om man studsar runt och hamnar lite
> snett
> > så att däcket kränger så kan man kränga ut
> all
> > luft ur det. ganska lätt om man vet vad man
> skall
> > göra:)
>
> Ok, det har väl hänt nån gång att jag kommit
> utanför asfalt och kört på någon sten som legat
> snett så man kanske ska ta det säkra före det
> osäkra och vara mesig och fortsätta med slang.
> Jag får väl följa the_TnTs råd och börja spara.
> Fast det blir nog inga billiga hjul misstänker jag
> så det ligger en bit in i framtiden om inget
> oförutsett inträffar.
>
>
> ----------------------------
> Proud sponsor of Jomper 2005

Om du kör snett på en sten eller två tror jag är ganska harmlöst. men som micke säger så måste du pumpa ganska ofta oxå. en gång i veckan var det för mig bara för att hålla trycket uppe. sen pumpade jag varje tur som valigt oxå.

Stan´s No Tubes
Jag var den första i Sverige som testade Stan's och jag tyckte då precis som redan sagts att det var lite söligt och pilligt, men funkade jättebra på cykeln. Byggde ett par helt sanslöst lätta hjul med SRAM 9.0-nav där jag gängade upp axeln och körde med bultar för att öka styvheten, DT Rev. 1.8-1.5 och Mavic X517CD, samt Hutch Python AirLight. Tillsammans vägde allt flera hundra gram mindre än motsvarande CrossMax/Hutch-kombo, och funkade helt perfekt. Aldrig en punka, följsamt och snorlätt.

/M

Stan´s No Tubes
Singular Skrev:
> Jag var den första i Sverige som testade Stan's
> och jag tyckte då precis som redan sagts att det
> var lite söligt och pilligt, men funkade jättebra
> på cykeln. Byggde ett par helt sanslöst lätta hjul
> med SRAM 9.0-nav där jag gängade upp axeln och
> körde med bultar för att öka styvheten, DT Rev.
> 1.8-1.5 och Mavic X517CD, samt Hutch Python
> AirLight. Tillsammans vägde allt flera hundra gram
> mindre än motsvarande CrossMax/Hutch-kombo, och
> funkade helt perfekt. Aldrig en punka, följsamt
> och snorlätt.
>
> /M

Hur vet man att man var den första i sverige?. och när var detta?

Stan´s No Tubes
Ska du slänga pengarna på Stan's lär de nya hjulen bo än längre in i framtiden ;)

Funkar fint med 717-fälg som du har nu. Du har inte specat några större däck heller så du klarar dig ett år eller två :)

Stan´s No Tubes
Jodå, 717 funkar bra så det är väl knappast nån kris. Jag är du dessutom ganska lätt så jag lär väl knappast köra sönder dom än. Fast Chris king nav och lite bredare fälgar lockar, ev. Syncros men dom har väl inte ust och jag fattat rätt.

Jag ska sova på Stansidéen ett par veckor så får vi se vad som händer...

Stan´s No Tubes
Jag har labbat med Stan`s i 3 år (var jag först?) med följande erfarenheter:

Version 1: Mavic 317-fälgar o Explorer Pro däck. Fälgbotten tätas med glasfiberförstärkt tejp och isoleringsband. Stan`s ventiler. Krävs tryckluft för att få upp tryck. Mycke ränn till macken.
Fördel: Lätt.
Nackdel: Med mindre än 3 kilo i däcken småfiser de lätt när man kör på skrå eller kör runt bland stenar.
Behöver pumpa 1 gång i timmen då. Däcket for av fälgen på Bockstensturen när jag skulle köra om ute i blåbärsriset: En vit latexexplosion. Mindre kul. Kan ej rekommenderas.

Version 2: Stan`s fälgband med fastvulkad ventil och 317 fälg med Explorer Supersonic, resp 519 fälg med Fat Albert.
Fördel: Går att pumpa upp med fotpump med 4 cm cylinderdia, svårare med vanlig smal modell. 519 fälgen funkade dock superlätt, som att pumpa ett däck med slang.
Fälgbandet tätar bra mot däcket så man slipper småfisar.
Fat Albert håller trycket nästan lika bra som UST versionen. Känns stabilt även vid lägre tryck.
Nackdel: Vulken mellan ventil o band spricker väldigt lätt, t,ex när man använder en minipump.
Båda mina band har spruckit men jag har löst detta med att använda de lösa ventilerna från version 1.
Supersonicdäckens tunna stomme ger en sämre tätning som visar sig som små vita prickar på däcksidan.
Måste pumpas lite oftare och framför allt passas så att geggan inte torkar. Gör den det försvinner trycket fort. Den tunna stommen gör att jag kör med "normalhögt tryck" 2,7 - 3 kg för att däcket inte ska bli för sladdrigt. Ger ändå lätt rull o mjukare gång än med slang.

Version 3: 819 UST fälg med Fat Albert UST resp Explorer Supersonic.

Kört med en liten skvätt Stan`s i UST-däcket bara för att det sägs vara bra mot ev småhål i däcket.
Pumpar var tredje månad.
Supersonicdäcken har naturligtvis kvar nackdelen med uttorkning men sitter bra på fälgen utan läckor.
Går att pumpa upp första gången med fet fotpump.
På Stan`s hemsida listas fabrikat som är olämpliga pga kanttråden töjer ut sig för mycket.
Det lönar sig att noggrant följa instruktioner o kolla på videofilmerna på hemsidan.

Eftertanke: Stan`s fälgband är grymt dyra , bara ett platt band till skillnad från Eclipse formgjutna.
Borde gå att klippa ut själv av en hyfsat tjock slang. Bandet skall vara så brett att det följer fälgbotten och precis når från fälghorn till fälghorn .

Jag har läst om North Shore metoden där man använder en uppfläkt 24" slang som får sticka ut utanför fälgsidan. Sedan sätts däck på o pumpas upp ovanpå slangsidan som sen skärs av jämns med fälgen.
Känns som om däcket lättare skulle kunna flyga av fälgen när fälghornet delvis är fyllt av slangen?

Eclipse verkar ha ett bättre fälgband men är oxå dyrt för ett kit med tanke på att det följer med mycket mindre mängd tätvätska än med Stan`s.

S

Stan´s No Tubes
crossmax ust + stansvätska + däck = slippa det dyra fälgbandet. bara att köpa dunkar med vätska och spilal hur mycket man vill. eller varför inte blanda till egen latexvätska.

Stan´s No Tubes
Jag var personligen i kontakt med Stan Vad-han-nu-heter-i-efternamn när han plockade fram paketet och det bör ha varit...tja...2001, tror jag. Han var/är f.ö. förbannat trevlig och positiv på det där typiskt amerikanska sättet, och skickade utan några aber två kits i wellpapplåda med fotostatkopierade etiketter till oss på ROCsport, på den tiden som det fortfarande fanns en webbshop, för utvärdering. Bra kille, bra skit.

/M

Stan´s No Tubes
Ville Skrev:
> iMats Skrev:
> -----
> > Ville Skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Nää, men om man studsar runt och hamnar
> lite
> > snett
> > > så att däcket kränger så kan man kränga
> ut
> > all
> > > luft ur det. ganska lätt om man vet vad
> man
> > skall
> > > göra:)
> >
> > Ok, det har väl hänt nån gång att jag kommit
> > utanför asfalt och kört på någon sten som
> legat
> > snett så man kanske ska ta det säkra före
> det
> > osäkra och vara mesig och fortsätta med
> slang.
> > Jag får väl följa the_TnTs råd och börja
> spara.
> > Fast det blir nog inga billiga hjul
> misstänker jag
> > så det ligger en bit in i framtiden om inget
> > oförutsett inträffar.
> >
> >
> > ----------------------------
> > Proud sponsor of Jomper 2005
>
>
> Om du kör snett på en sten eller två tror jag är
> ganska harmlöst. men som micke säger så måste du
> pumpa ganska ofta oxå. en gång i veckan var det
> för mig bara för att hålla trycket uppe. sen
> pumpade jag varje tur som valigt oxå.
>
>
>

låter som vilket ust däck som helst. i alla fall från vissa märken.

vad jag läst mig till och nu ska testa så ska eclipse banden vara bättre, högre kvalitet + att man slipper det som nämnts tidigare med stans, att vilken mellan ventil o band ska lossna. därmot ska tydligen stans gegga vara bättre, så ja ska köra me eclipseband (som har samma form som botten av ust fälg) och stans gegga.

visst är eclipse lite dyrare. men inte så mycket som folk vill nämna, för mig kostade 2 kitt, med allt du behöver, 763 kr med frakt o allt, o då äre för 2 hjul o gegga för 2 hjul följer med. CC tar för 690 kr + frakt för exakt samma saker, fast stans, alltså tejp,band + gegga för 2 hjul. så med frakt blev faktiskt eclipse billigare. men det är klart, köper man stans utomlands kan man få det lite billigare.

Senast redigerad av en moderator:
Stan´s No Tubes
såg att vätskan inte var så dyr heller 32 fl oz (0,95L) för ~170 spänn på cc exkl frakt.

inte så farligt då det ska räcka till 16 däck (2 fl oz per däck = ~0,6 dl)

det är helt klart värt att testa om man har tubeless fälg och något annat att mäta upp 0,6dl med (exempelvis stor spruta från apoteket).

fast det känns lite klent om latexblandningen inte tätar hål större än 0,6mm.
iofs kan man ha med sig en slang, hälla ut geggan o köra in slangen om det skiter sig under träning.

Stan´s No Tubes
jo jag skrev just det ville. geggan på refill dunk heter förövrigt "Stan's No Tubes, Tire Sealant" och finns i 16 fl oz och 32 fl oz (dvs 495 resp 950 ml, eller 0,495 liter resp 0,95 liter om det är lättare.) och det går åt 2 fl oz per däck enligt stans själva.

Stan´s No Tubes
Men jag menar att den går att köpa här i sverige där de säljer kemikalier för typ 100 spänn för 5 liter eller liknande. alltså när den inte har det minsta med stans att göra.

Stan´s No Tubes
jaha, du menade så.. ja det är ju väldigt intressant, men frågan är om det inte blir dåligt med tiden då det inte behövs så mycket... iofs kan man gå ihop ett gäng och dela på en stor dunk.

Stan´s No Tubes
det går att blanda själv. men det verkar så jobbigt att få till rätt ph-värde och så.

jag ska köpa dunkar.

tim.. pedalogerna kommer sälja sådant om du vill beställa.

Stan´s No Tubes
Tim Skrev:
> såg att vätskan inte var så dyr heller 32 fl oz
> (0,95L) för ~170 spänn på cc exkl frakt.
>
> inte så farligt då det ska räcka till 16 däck (2
> fl oz per däck = ~0,6 dl)
>
> det är helt klart värt att testa om man har
> tubeless fälg och något annat att mäta upp 0,6dl
> med (exempelvis stor spruta från apoteket).
>
> fast det känns lite klent om latexblandningen inte
> tätar hål större än 0,6mm.
> iofs kan man ha med sig en slang, hälla ut geggan
> o köra in slangen om det skiter sig under träning.

ett UST däck är ju inte helelr nått unerverk när det gäller skydd mot stickpunka, visst funkar det, kanske lite bättre än 0,6 mm, men frågan är hur mycket mer. sen tror ja nog stans klarar 1 mm, annars skulle de inte kunna köra över de spikar som de testar med i filmerna, han punkar ju med en syl, det är bra mycket mer än 0,6 mm.

visst kan man köpa flytande latex själv, det finns på t.ex. nästan vilken färgaffär som helst, MEN som MickeS skriver måste man blanda den me massa annat för att få rätt ph och framförallt så att det inte torkar i däcket. sen är nog 100 kr för 5 liter lite väl optemistiskt. möjligen om man köper väldigt många elelr som företag. har sett 1 liter latex för 100 kr, men då ska man ha massa saker till o blanda i + att det är en del jobb. betalar hellre 15 kr till eller vare blir o får det färdigt.

med stans dunk, den på nästan en liter följer det med ett mått, så nå sånt behöver man inte köpa till :D

Stan´s No Tubes
baltazar:
jag som har ust fälgar kommer då inte köpa kittet för 800 spänn, utan då köper jag geggan på lösdunk och måttar upp på egen hand och sparar 630 spänn.

micke s:
jag är rätt inne på stans.
för jag har tänkt att köra ust eller stans, då ligger stans närmast till hands då det är smidigare och lättare.

så jag kommer med största sanorlikhet testa stans.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp