Stänkskärmar på MTB!?

Stefan_Nhn

Ny medlem
Stänkskärmar på MTB!?
Har funderat lite en tid angående varför nästan alla som kör MTB inte har några stänkskärmar monterade. Speciellt de som tävlar verkar alltid köra utan skärmar. Är det bara viktbesparande och/eller för aerodynamikens skull eller finns det andra orsaker???

Stänkskärmar på MTB!?
Grenar, kvistar mm får ytterligare ngt att fastna i om man har skärmar med stag, inte bra.
Sedan väger det ju en del och tillför inget till cyklingen.... Skitig blir man ändå :)

Stänkskärmar på MTB!?
Skärmar är:
1. Ivägen vilket får till följd att dom går sönder
2. Fula (utm vissa i trä och sådär, men dom är ju inte för MTB)
3. Tunga
4. Försämrar utrymmet runt hjulen = lera fastnar
5. Fula
6. Fula
7. Fula

;)

Stänkskärmar på MTB!?
Okay, att de inte är speciellt snygga är vi väl överrens om (undantag finns säkert), men all lera m.m. som stänker upp i ansiktet måste väl vara mer irriterande än risken att något fastnar mellan däck och skärm?

Stänkskärmar på MTB!?
stefan nhn:
när du tävlar så är det sällan du reagerar på sånt.

hade det varit en fördel med skärmar hade man använt det.
på vintern däremot kan du räkna de cyklister som inte har skärmar, men då kör man inte i skogen heller så.

tb_DSCN0105.jpg

Stänkskärmar på MTB!?
Hmm, ja man får väl testa att köra utan skärmar på nya cykeln, men jag misstänker att jag kommer montera skärmar även på den.
Tävla? Nja, kanske någon motionstävling kan komma på tal.

Stänkskärmar på MTB!?
i skogen är de mer ivägen än va de gör nytta faktiskt. lerig blir man i vilket fall som helst om det är skitigt ute o man kör i skogen, så då kan man lika gärna strunta i det. Men som Tim säger, på vintern, när man bara kör landsväg, då äre en synd att inte ha skärmar, speciellt om man ligger i grupp :D i våran klubb får de utan stänisar på vintern hojja längst bak :D

Stänkskärmar på MTB!?
Håller med dig plumse. Tugga grus Är Ingen höjdare. Det finns bättre sätt att bli mätt på, typ mygg, flugor och andra flygfän *garvar*

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det är väldigt bra med skärmar för då
> slipper man cykla med stängd mun när det är
> geggigt.
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Stänkskärmar på MTB!?
Jag beställde skärmar till min MTB för att den används till allt inom motion.
Men det slutade med att bakskärmen är på plats och framskärmen är borta.
Bakskärmen har inte stört mig något alls och den måste skruvas bort, det är ena orsaken varför den är kvar. Den andra är att jag motionerar hundarna med cykeln och då vill man inte vara en lergris när man kommer hem vid sämre väder!

Köp skärmar som är lätt att ta bort och sedan bestämmer ni om ni vill ha de kvar.

Stänkskärmar på MTB!?
Stefan_Nhn skrev:
> Håller med dig plumse. Tugga grus Är Ingen
> höjdare. Det finns bättre sätt att bli mätt på,
> typ mygg, flugor och andra flygfän *garvar*
>
>
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker det är väldigt bra med skärmar för
> då
> > slipper man cykla med stängd mun när det är
> > geggigt.
> >
> > ______________________________________
> > En idé är alltid bra tills den testats
>
>
>
>
> //Stefan
>
> Be Happy, stay Happy - visit HappyMTB.org
>
> JAG VILL HA MIN INDIAN FIRE TRAIL, Ltd NUUUUU!!!!

så mycket stänker det ju inte i ansiktet, mycket av det som kommer i ansiktet kommer ju fårn framförvarande cyklister :D men smaken är ju som baken, delad.

Stänkskärmar på MTB!?
Ja, det har du rätt i. Den tanken har inte slagit mig. Det blir att avvakta med beställning av stänkskärmar tills dess att saken är utredd med egna erfarenheter.

olle_edlund skrev:
> Jag får nästan aldrig något stänk i ansiktet,
> ramrören skyddar rätt så mycket
>
> __________________________________________________
> ___________________
> /Olle
> "It´s good to bicycle together"

Stänkskärmar på MTB!?
Ibland krashar man ju när man kör MTB(jag gör det i alla fall)
Med skärmar monterade så ökar man risken att skada sig av utstickande grejor.
En skärm kan mycket enkelt repa upp rätt så mycket kött:-)

ha det
Jan

Stänkskärmar på MTB!?
Inför en långfärd buntbandade jag fast en kartong bit under ramen, och det funkade mycket bra som stänkskydd. Det var inte estetiskt tilltalande, men funktion går väl först?
/Henkd

Stänkskärmar på MTB!?
Jag tycker det är konstigt att de stänkskärmar som finns ofta är så smäckiga och fula. Om någon tillverkare gjorde snygga och rejäla stänkskärmar som sitter bra skulle nog fler våga sig på att testa.

Jag är ganska nöjd med min framskärm. Får nästan aldrig stänk i ansiktet med den skärmen. Bakskärmen däremot funkar inte i terräng. Fladdrar bara runt och sitter nästan aldrig där den ska.

Stänkskärmar på MTB!?
Konstigt att så väldigt många fordon har stänkskärmar med tanke på att det är så uppenbart värdelöst. Titta bara på mx-killarna. Vilka idioter! Dom kör ju gärna i lera och sörja och har jättestora stänkskärmar. Fattar dom inte att det blir mycket bättre sikt när man har några cm lerskikt utanpå siktskivan/glasögon?

Nahh... Jag tror nog att mx-folket har förstått att det är trevligt att inte få så mycket stänk i ansiktet. Rent av alla terränggående motorcyklar har stora stänkskärmar. Min slutsats är alltså att stänkskärmar i princip bör vara bra även på mtb. I synnerhet om man kör med breda däck med mycket mönster och i höga hastigheter. Ger man sig bara ut i solsken kanske behovet inte är fullt så stort. Och är man en poser så kanske skärmarna dödar den där looken man är ute efter.

Själv kör jag inte särskilt hårt alls men jag tycker ändå att min framskärm gör nytta. Den kommer sitta kvar fast den är ful.

Stänkskärmar på MTB!?
På min FS kommer det ALDRIG sitta skärmar 1 meter snö eller 30 grader varmt miit i sommaren spelar ingen roll.

HTn däremot, den ska faktiskt få skärmar i vinter.

Stänkskärmar på MTB!?
konstigt att det finns vissa som inte förstår att folk har olika smak o accepterar det :D jag tycker att skärmarna är mer i vägen än va de gör nytta i skogen, men det är jag det. andra tycker annorlunda.

Stänkskärmar på MTB!?
Oftast är det dom med avvikande åsikt som skriker högst. Men jaja...

B-O: Jag har faktiskt ringklocka på ena hojen. På undersidan av styret. ;) FSn är det bara att knäppa till på monocoquen, det låter tillräckligt...

Stänkskärmar på MTB!?
Om det ser fult ut eller är "nördigt" spelar ingen roll för min del. Huvudsaken är att de gör någon nytta. Hur mycket/lite nytta en stänkskärm gör är väl upp till var o en att avgöra. Visst, är det blött och lerigt ute så blir man skitig hur som hellst, men kan man minimera gegga i framförallt ansiktet så tycker jag det är värt "besväret".
Visst, jag har också gjort mina vurpor på cykeln, men aldrig gjort mig illa på stänkskärmar. Det finns så mycket annat att göra sig illa på, så en skärm hit eller dit!?
Men, gör de ingen större nytta så, ja då hamnar de i sophinken.

Stänkskärmar på MTB!?
Jag körde nån tok-lerig tävling i tidernas begynnelse (ca -89) med framskärm monterad. En utmärkt lösning och ingen av dom som hade skoj åt det vid starten skrattade åt mig efteråt. En annan gång fick jag nåt ryck och skulle se hur långt jag orkade köra på Sörmlandsleden från Södertälje. Jag satte dit skärmarna, plockade på mig nödvändigheter (plus pengar nog till taxi hem) och 14 mil senare ångrade jag inte stänkskärmarna ett enda dugg.

:)

Stänkskärmar på MTB!?
Stefan_Nhn skrev:
> Har funderat lite en tid angående varför nästan alla som kör MTB inte har några stänkskärmar
> monterade. Speciellt de som tävlar verkar alltid köra utan skärmar. Är det bara viktbesparande
> och/eller för aerodynamikens skull eller finns det andra orsaker???

Well, som andra anser, så tycker jag att stänkor ofta innebär mer trubbel än fördelar, är i vägen, väger en del, osv. Annars så HAR jag stänka ibland när jag är ute i riktigt blöt och lerig miljö, men då nöjer jag mig med en sån här muckboard som sitter på ramunderröret, den håller slasket borta från ansiktet. Speciellt småsten som följer med leran upp kan ställa till med en del problem, dvs de är en hälsofara.

I övrigt bryr jag mig inte om ifall jag blir skitig när jag hojar. Tål man inte att skita ner sig lite så ska man helt enkelt inte hålla på med utomhussporter, anser jag. ;-) Och man bör i vilket fall som helst ta en rejäl dusch efteråt, liksom.

Stänkskärmar på MTB!?
Muerto sammanfattade det rätt bra, en annan anledning att jag inte kör med det i skogen är för att båda två uppsättningarna skärmar jag har använt har "flappat" mot bakhjulet, vilket är väldigt irriterande när det skakar ordentligt..

Att montera skärm på framgaffeln om man har en dämpad sådan är inte helt lätt heller, det får väl bli Marzocchis specialskärm isf (för mz-gafflarna)? Känns som bakhjulet är det som är viktigast ändå, iaf i stan. Framhjulet har faktiskt inte skvätt upp direkt mycket på mig jämfört med bakhjulet.

Jag har nu clip on-skärm till bakhjulet så om jag vill ha skärm där bak så slänger jag på den på ett tiotal sekunder. Funkar väldigt bra om jag vill ha cykeln till transport och det regnar lite ute. (Men framskärmen går ju inte ens att montera på..)

Dessutom tycker jag att skärmar bara funkar bra i ett visst väder, regnar det för mycket så blir man rätt genomblöt ändå, det som skvätter från bakhjulet är ganska lite jämfört med den andra mängden vatten man får över sig..

Ehm, en sak till.. jag fick modifiera (med stora vassa kniven) min bakskärm för att den skulle få plats.. Hur är det tänkt att man ska få plats med lås, bakskärm och _framväxelvajer_ på ramen? Det blev fruktansvärt trångt på min cykel iaf =)

Alltså: Skärmar på transportcyklar tycker jag inte det är nåt fel med. Snyggt är det inte, men praktiskt. Ska man ut o leka med cykeln tycker jag det är skit samma. På lek-mtb skulle jag inte vilja ha det.

Senast redigerad av en moderator:
Stänkskärmar på MTB!?
fox skrev:

det får väl
> bli Marzocchis specialskärm isf (för
> mz-gafflarna)?

den passa alla marzocchi gafflar med "freeride" krona, inte bara mz

Stänkskärmar på MTB!?
Jag satte dit en zefal-skärm på FSen när vi körde roslagsleden förra hösten. Sag fick dit den så den rörde sig med svingen och det funkade utmärkt. Det finns många skärmar som är fulare. Den kanske åker på igen i höst.

För egen del så är MTB nästan en vintersport, på sommaren är det massa annat som måste göras och det är nästan skönare att glida genom stan på smala däck en att slåss med flygmyror i skogen.

Stänkskärmar på MTB!?
Viktigast är väl omtanken om cykeln, inte föraren??? Den viktigaste stänkskärmen är framskärmen, enligt min mening:

Har man inte framstänka blir styrlagret utsatt för lera och saltvatten. Utan framstänka som går ner ordentligt översköljs framdrev och kedja oavbrutet av sand, salt och vatten timme ut och timme in under vintern. Gissa om det sliter? Utan framstänka (som går ner i backen!) översköjs dessutom vevlagret oavbrutet av vatten, salt och sand.

Nog med tjat om framstänka.

Stänkskärmar på MTB!?
Bianchi oskar skrev:
> bara nördar som inte tänker på hur det ser ut som
> har skärmar!! och stöd, och lås, och replexer, och
> ringklocka och lyse ....

nä... nördar är dom som TÄNKER på utseendet... mina båda cyklar har sådana självklarheter som skärmar, klocka och klicklås (fasta lås på bakhjulet, så man aldrig får tanken att ta en chansning typ "jag ska bara in på Pressbyrån, ska jag verkligen låsa?..")
den ena av dom är dessutom helt laglig för nattrafik med både reflexer och lampor
inga stöd dock... det är det enklaste sättet att försäkra sig om att cykeln inte kommer välta på parketingen samtidigt som man sparar ett halvt kilo

(nu är det inte heller skogscyklar jag har heller, men att se ett lermonster vara på väg hem är ingen vidare reklam för sporten)

Stänkskärmar på MTB!?
Frostyfog skrev:
> (nu är det inte heller skogscyklar jag har heller,
> men att se ett lermonster vara på väg hem är ingen
> vidare reklam för sporten)

Trodde alla visste att lerinpackningar var bra för huden?...

Stänkskärmar på MTB!?
Körde med en sådan här på sömnlös, helt perfekt då man slapp all skit i ansiktet. Men annars så sitter det ingen på då jag anser att det e förjäkligt fult ;o)

SKS004.jpg

Stänkskärmar på MTB!?
Med det argumentet kan jag kanske till o med få ut tanten i skogen *garvar*

Muerto skrev:
>
> Trodde alla visste att lerinpackningar var bra för
> huden?...
>
> --------
> Wanted: 50 girls for stripping machine operators
> in factory. We do not tear your clothing with
> machinery. We do it carefully by hand.

Stänkskärmar på MTB!?
Frostyfog skrev:
> Bianchi oskar skrev:
> -----
> > bara nördar som inte tänker på hur det ser ut
> som
> > har skärmar!! och stöd, och lås, och
> replexer, och
> > ringklocka och lyse ....
>
> nä... nördar är dom som TÄNKER på utseendet...
> mina båda cyklar har sådana självklarheter som
> skärmar, klocka och klicklås (fasta lås på
> bakhjulet, så man aldrig får tanken att ta en
> chansning typ "jag ska bara in på Pressbyrån, ska
> jag verkligen låsa?..")
> den ena av dom är dessutom helt laglig för
> nattrafik med både reflexer och lampor
> inga stöd dock... det är det enklaste sättet att
> försäkra sig om att cykeln inte kommer välta på
> parketingen samtidigt som man sparar ett halvt
> kilo
>
> (nu är det inte heller skogscyklar jag har heller,
> men att se ett lermonster vara på väg hem är ingen
> vidare reklam för sporten)

ser du det som självklarheter??!! antingen är du en konstig gubbe eller så är en en meganörd....

Stänkskärmar på MTB!?
Ska du köra DH på vissa leriga banor i alperna när det störtregnat i 3 dagar måste du nästan ha både framskärm & googles om du ska kunna hålla uppe tempot.

Stänkskärmar på MTB!?
rikard skrev:

> För egen del så är MTB nästan en vintersport, på
> sommaren är det massa annat som måste göras och
> det är nästan skönare att glida genom stan på
> smala däck en att slåss med flygmyror i skogen.
>

Skulle föreslå detta uttalande till avdelningen för Dagens Citat?! :-DDD

Stänkskärmar på MTB!?
Johan S skrev:
> rikard skrev:
> -----
>
> > För egen del så är MTB nästan en vintersport,
> på
> > sommaren är det massa annat som måste göras
> och
> > det är nästan skönare att glida genom stan
> på
> > smala däck en att slåss med flygmyror i
> skogen.
> >
>
> Skulle föreslå detta uttalande till avdelningen
> för Dagens Citat?! :-DDD
>
>

Ja, faktiskt. Skog o stig är bäst höst/vinter/vår. Sommar o varmt är nog asfalt bättre.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp