Stans gegga, hur göra?

Surfaren

Ny medlem
Stans gegga, hur göra?
Hej Tänkte göra som många andra, köra UST med vanliga däck (pyton och mavic crosstrail). Har kollat runt lite hur man går till väga och det verkar finnas lite olika metoder. En del står och slabbar med en massa diskmedel och andra använder det inte alls. Finns det nån guide på detta forum eller kan nån lägga in en bra beskrivning som funkar?

Stans gegga, hur göra?
Jag har aldrig använt diskmedel när jag monterat däck med stan's i (python och piranha på crossmax UST-fälg), det har fungerat perfekt ändå. Har heller inte behövt använda kompressor.

Stans gegga, hur göra?
Monterade tidigare i veckan ett par Schwalbe Racing Ralph Double Defence 2.25 på ett par DT XR 4.1d-fälgar enligt Stan's-instruktionerna på sidan ovan. Vatten med diskmedel var absolut nödvändigt för att få deras "rim strip" hamna rätt på fälgen. Om det är nödvändigt för däcket låter jag vara osagt. Jag använde det där också och det fungerade bra. Jag tvingades dock åka till macken och pumpa efter att ha misslyckats med golvpump. Kompressor var alltså nödvändigt i mitt fall.

Stans gegga, hur göra?
De DT XR 4.1d jag har är ej UST, dvs de måste tätas med Stan's rim strip eller liknande men det är en enkel operation.

Stans gegga, hur göra?
Jag körde med diskmedel/såpa en gång och nu håller jag mig så långt ifrån det som det går. Stans vätskan fick nämligen svårt att täta småhålen efter det.

Nu kör jag bara med vätskan i sig själv. Alltså jag lägger vätska på fälgkant och däckkant, det räcker som "glidmedel" och dessutom hjälper det till att täta ännu bättre mellan fälg och däck. Lycka till!

Stans gegga, hur göra?
Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde med diskmedel/såpa en gång och nu
> håller jag mig så långt ifrån det som det
> går. Stans vätskan fick nämligen svårt att
> täta småhålen efter det.
>
> Nu kör jag bara med vätskan i sig själv.
> Alltså jag lägger vätska på fälgkant och
> däckkant, det räcker som "glidmedel" och
> dessutom hjälper det till att täta ännu bättre
> mellan fälg och däck. Lycka till!

Smart, det där var jag för dum för att testa!

Stans gegga, hur göra?
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> det där me såpavatten är så beroende på fälg
> och vilket däck man trycker på. du är medveten
> om att hutchinson står under katergorin däck som
> inte rekomenderas me geggan av notubes ? kolla
> http://www.notubes.com/support_tire.php
>
> vet i o för sig en del som kör med dem ändå o
> får det att funka

Var inne och kollade på notubes men fattade nog inte riktigt vad dom menar. Skulle hutchinson däck åka av om man inte har innerslag eller vad? Nån som kör hutchinson med stans här som kan berätta om det funkar eller inte?

Stans gegga, hur göra?
notubes kan väll inte garantera att det funkar, en del däcks "äts" ju upp av geggan, men i hutchnsson fall tror ja mer det beror på att de sen några år har större innerdiameter, vilket göre svårare att få det tätt, de sitter inte lika tight mot fälgen. men vet ju samtidigt några som kör me python o notubes gegga, så funkar nog ändå.

Stans gegga, hur göra?
Hutchingsons kladd gillar jag bättre än stans, hör om kung stalle har kvar nåt.

det är lite meckigare med fusk-UST än äkta, fast det rullar bättre och är lättare och billigare.

Stans gegga, hur göra?
Tycker det verkar konstigt. Måste ju ha med däcktrycket att göra isf. Kör man med för lågt tryck kanske däcket kränger av... Anledningen till att jag nöter är ju att Lida Loop är på söndag och hjulen kommer förmodligen imorgon. Testtiden börjar bli lite tajt om man säger så.

Stans gegga, hur göra?
Jag har kört med hutchinson python med stans bak, ska byta ut det mot ett Scwalbe RR. Tycker python "viker" sig om man inte pumpar det stenhårt, funkar inte för mig...

Tillbaka
Topp