Stansa hjul, får det ej att funka....

macaai

Aktiv medlem
Hej bullen, jag har ett problem, för en dryga vecka sen fick jag hem mina nya fin-hjul och tillhörande däck, se länkar.

http://www.bike-discount.de/en/buy/thunder-burt-evo-tlr-ss-29-x-2,10-159187

http://www.cyclecomponents.com/komp...de-lightning-29-hjulset-shimano-sram-10s.html

denna gegga: http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-doc-blue-500-ml-73077

Nu hade jag med mig en erfaren vän vid första försöket då vi brände av 3 co-patroner utan lyckat resultat, det bara pyser ut åt sidorna... Tipset från honom var, prova med kompressor så kommer det nog gå...

Hittade ingen med kompressor, dedikerad som man är åker jag o köper en kompressor, likt förbannat sätter sig inte däcket utan det bara pyser ut...

Försökte dra ut däcket så när kanterna innan jag väl valde att försöka panga upp med kompressorn men som sagt utan resultat... Finns det något tjuvknep man kan använda sig av eller kommer det aldrig funka?

Finns det nånstans men kan lämna in hjul för stansning?

P.s Som vanligt är det killen i brevet det handlar om D.s

Kommer däcken upp på kanten helt? American Classicfälgar brukar vara rätt lätta att stansa. Pyser det ut i kanterna eller läcker de i mitten? Har du tillräckligt med gegga?

Hade så mkt gegga det stog på flaskan. nej däcket smäller aldrig ut mot fälgkanterna, känns lixom som däcket är för otajt för att det skall lyckas... Men jag har ju svårt att riktigt säga då jag aldrig gjort det förut!

svalgis skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du tagit bort kärnan på ventilen? Det gör
> stor skillnad för hur snabbt och mycket luft du
> får in.

Nej det gjorde jag inte, men då kommer ju luften pysa ut så fort man slutar spruta in luft antar jag?

hur högt tryck körde du i då? Har du sånt blåsmunstycke med så gör som svalgis säger och bara blås upp däcken på fälgen. Har de väl kommit upp så sitter de bra

macaai skrev:
> svalgis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du tagit bort kärnan på ventilen? Det
> gör
> > stor skillnad för hur snabbt och mycket luft
> du
> > får in.
>
>
> Nej det gjorde jag inte, men då kommer ju luften
> pysa ut så fort man slutar spruta in luft antar
> jag?

Det spelar ingen roll, däckkanterna komma sitta kvar ändå eftersom de kläms fast i fälgkanten. När de gjort det är det bara att skruva tillbaka ventilkärnan och trycka i luft som vanligt (med handpump om du så vill) till önskat tryck.

Senast ändrad:
svalgis skrev:
> macaai skrev:
> -----
> > svalgis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har du tagit bort kärnan på ventilen? Det
> > gör
> > > stor skillnad för hur snabbt och mycket luft
> > du
> > > får in.
> >
> >
> > Nej det gjorde jag inte, men då kommer ju
> luften
> > pysa ut så fort man slutar spruta in luft
> antar
> > jag?
>
> Det spelar ingen roll, däckkanterna komma sitta
> kvar ändå eftersom de kläms fast i fälgkanten.
> När de gjort det är det bara att skruva tillbaka
> ventilkärnan och trycka i luft som vanligt (med
> handpump om du så vill) till önskat tryck.

Här har du nyckeln! Kompressor och CO2 är då oftast onödigt, det räcker med golvpump för att få upp däckkanterna.

Ta ur ventilkäglan som sagt.
Sen är det bara och hålla på ett finger och snabbt i med käglan igen.

När ni skriver diskmedel verkar det som att det ska glida bättre, det är nog inte problemet, jag upplever att däcket inte ens är minsta tight mot fälgen därav att all luft bara sipprar ut överallt o ingenstans... Vill någon ha några goa kalla öl på lilla essingen nån kväll efter kl 20 så är jag öppen för förslag :D

Har du haft diskmedel på?

"this will allow the tire to inflate at much lower pressure"

Senast ändrad:
Har själv haft stora problem med Schwalbe 29"däck (Rocket Ron) som är lite för stora och svåra att få tillräckligt täta för att "poppa" med handpump eller patron. Fälgarna är Specialized Roval SL Trail 29". Andra däck, som tex Specialized Fast Track och Renegade, på samma fälgar är inga problem och poppar med handpump medans Schwalbe däcken kräver stark/snabb kompressor. Jag åkte till Cykloteket i Västberga och lånade deras. Däcken som poppar lätt är mycket tightare att kränga av och på och ligger an bättre mot fälgen när de är tomma på luft. Jag undviker nu Schwalbe och Rocket Ron bara av denna anledning, synd för jag gillar Rocket Ron däcken lätta och bra allroundgrepp.

Jag kör med AM classics o Thunder b. Jag trycker upp däcket med slang i o låter det stå över natten straffpumpat med 3,5- 4kg. Därefter plockar jag ur slangen lite försiktigt så ena sidan sitter kvar, därefter brukar det funka!
Alltid diskmedel!

Freddie L skrev:

> Här har du nyckeln! Kompressor och CO2 är då
> oftast onödigt, det räcker med golvpump för att
> få upp däckkanterna.

Helt rätt, mycket diskmedel så att däcket glider upp på kanten lätt.
En skvätt diskmedel i en big-pack, några droppar vatten och sen vispa upp ett ordentligt skum med diskborsten.

Det är en enorm fördel om du tar ut käglan, då får du ett större luftflöde och däcket poppar upp lättare, sen när du fått upp däcket på kant ordentligt, då sätter du i käglan, pumpar upp igen och kollar att däcket sitter exakt rätt på kanten. (snurra lite på däcket så att du ser att det sitter snyggt)

SEN tar du ut käglan och först nu häller du i vätskan genom ventilen, i med käglan och pumpa upp igen.

d.v.s inte slösa bort vätska förrän du är helt säker på att däcket sitter rätt på plats och håller någotsånär tätt.

Lycka till.

Konstigt.

För mig funkade det på första försöket. TheSummit mtb (bloggen) guckade sina AC/TB och fixade det på första dom med.

Jag pumpade mina däck så gott det gick. Utan att det poppade helt. Hällde sedan contigeggan via ventilröret. Pumpade som fan upp till nästan 4 BAR... Agiterade. Dagen efter var det fortfarande tätt.

Varje gång jag hör eller läser om stansning blir jag förundrad över att folk inbillar sig att det är så svårt och bökigt med tubdäck.

Jag förstår fördelarna med att stansa, men för många verkar motivet vara viktbesparing??? Är man inte lite fel ute då?
Har man stöddiga fälgar som pallar genomslag, så ger det grymt skönt grepp att kunna köra med låga däckstryck som stansning medger utan punka. Men.
Extra fälgtejp väger 50g. Gukka väger 75g innan första burpen/punkan. Sen måste man addera ytterligare 50g gukka. Summa 175g per hjul.
En lätt slang väger 65g. :-)

Visst är man fel ute, har avhandlats ett gäng gånger redan att man inte tjänar någon vikt på att stansa om du vill ha ut fördelarna av det, alltså att en stickpunka lagas. Därmot kan du köra nästan utan vätska, sålänge du har tillräckligt tjocka sidoväggar (Snakeskin, Raceguard etc) så gjorde jag när min vätska va slut, då tjänar man massa vikt!

Åter till tråden, har du testat med diskmedel än :) ?

Enda gången det jävlats var när jag glömde ta ut käglan. Å herregud vad jag pumpade! Totalt knäckt, helt utmattad efter en handfull 1-min intervall, ont i armbågar och rygg i flera dagar, vansinnig på däck och fälg och mig själv. Lusten till livet och cyklingen avtog rejält, fick inte tillbaka gnistan förrän på första provturen dagen efter.

Så ta ut käglan!

Aron skrev:
> Om däcket inte sitter tajt mot fälg/fälgbana
> så bygger du upp höjden med något lager
> fälgtejp.

+1
Annars kan de köra med en flaska Däckfix från macken, funkar fint när man ramlat på en "omöjlig" kombination av däck och fälg (schader/ presta-adapter behovs i så fall också)

Skogling skrev:
> Man tar väl alltid bort käglan för ni häller
> väl inte såsen i däcket för att sedan kränga
> på det samma?

Jo :)

(Jag hittade inte mina sprutor för att få det genom ventilen.)

Skogling skrev:
> Continental har spetsig pip som icke kräver
> spruta på sin 240ml-flarra.

Stans enlitersflaska har inget sånt trams utan det är bara ett stort jäkla hål. Tänk ketchupflaska :)

Går alltid till närmsta bensinmack, kompressorn är kraftig och ventilen kan sitta kvar. Tar inte lång tid och är roligare än att pumpa sig halvt fördärvad.

MRobson skrev:
> Crestfälg 29".

Då lever du farligt. Crestfälgar tål inte mycket vid genomslag.

MRobson skrev:
> Lingon skrev:
> -----
> > MRobson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Crestfälg 29".
> >
> > Då lever du farligt. Crestfälgar tål inte
> > mycket vid genomslag.
>
> Har dem på min långloppshoj (32-ekrat med DT240
> nav och CXray), kör ganska snällt och får
> aldrig genomslag. Kör ca 1,8 bar bak och 1,6 bar
> fram. Racing Ralph 2,25" bak och RoRo 2,25" fram.
> Väger just nu 80kg men matchvikt är dryga 70kg
> så kommer sänka trycket allteftersom jag kommer
> i form igen.
>
> Ha dock lyckats krascha ett framhjul Sunringle
> Black flag pro 28-ekrat som väl är i princip
> samma fälg. Landade hårt med fälgsidan på en
> sylvass sten gömd under löven. Det bucklade
> fälgkanten så att all luft pös ut momentant och
> tvärställde hjulet som antog formen av ett
> tacoskal :-)
> Men det hade nog gått hårt åt vilken fälg
> som....
>
> Såg att 28-ekrade Crest knappt finns att köpa
> längre, så lite känsliga är de nog.

Ok. Jag har oxå crestfälgar på min LL/xc hoj. Kör med 65g slangar, 1.6 bar bak och 1.4 bar fram.

Varken jag eller grannen har ventiler med lösa käglor. Funkar prima med kompressor. Dock kör vi med två skopor Stans. Framdäcket har jag pumpat (fyllt på snarare) en eller två gånger sen i slutet av april. Bakdäcket punkade jag senaste turen så att alla vätska rann ut. Ändå höll det luften typ fem tio minuter om jag pumpade. Men det tappade aldrig luften helt. Fyllde på idag och då vart det tätt igen. Sjukt impad av Stans. Enkelt, en punka sen i maj och grymt grepp.

Lägg dock till att jag cyklat väldigt lite iofs men ändå haft några genomslag.

Pröva att slå med handflatan på däcksmönstret samtidigt som du pumpar däcket. Borde få däckets sidor att tryckas ut mot fälgkanten. Bli lite förbannad och ta i ordentligt. Jag har gjort så här på ett däck som var helt hopplöst, all luft pös ut vid sidorna precis som i ditt fall.

Rattnalle skrev:
> Diskmedel är för pussies ;-)
>
> Eller så hade jag bara tur. Torrra däck på torr
> fälg gick utmärkt med golvpump.

Det var du som körde Fun Works va? Du måste haft gött flyt för jag har haft stora svårigheter att få mitt framdäck tätt. Den jävla guckan hittar ständigt nya ställen att läcka ut på. Senast idag gurglade det ur ett ekerhål som det inte bubblat ur förut. Nu är det tätt men frågan är bara hur länge. Kanske var det dumt att inte köpa Fun Works egna fälgband.

Jag spanade in ett hål från insidan där det satt en liten sträng "gummerad" gucka på typ 3x6mm. Satt som bomben på insidan av däcket och var riktigt mjukt och fint. Jag förstår att det tätar bara det får torka lite vid punkor.

Roy Mance skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Diskmedel är för pussies ;-)
> >
> > Eller så hade jag bara tur. Torrra däck på
> torr
> > fälg gick utmärkt med golvpump.
>
> Det var du som körde Fun Works va? Du måste haft
> gött flyt för jag har haft stora svårigheter
> att få mitt framdäck tätt. Den jävla guckan
> hittar ständigt nya ställen att läcka ut på.
> Senast idag gurglade det ur ett ekerhål som det
> inte bubblat ur förut. Nu är det tätt men
> frågan är bara hur länge. Kanske var det dumt
> att inte köpa Fun Works egna fälgband.

Tjocka däck hjälper. Kör Maxxis EXO på 800+ g stycket. Har inte sett en droppe tätningsvätska sen jag hällde i den. Fin Works egna tejp är rätt mjuk och glider runt lite. Får se hur länge den håller sen provar jag nog Stans tejp.

Instruktion från en som kört slanglöst i fem år och gjort alla misstag man kan göra. Detta funkar:
1. Lägg slang i däcket.
2. Ta ut slangen från ena sidan.
3. Såpa däck/fälgkanter.
4. Sätt i lös ventil och ta ut ventilkäglan.
5. Pumpa upp så däcket sitter på plats.
6. Häll i vätska genom ventilen.
7. Pumpa upp och skaka däcket/ låt ligga på sidan.
8. Ut och cykla.

Du har gjort allt rätt förutom att du inte tagit ut ventilkärnan när du använt kompressor och/eller CO2-patron. Så länge ventilkärnan sitter kvar så får du inte tillräckligt plötsligt och högt lufttryck genom ventilen för att däcksidorna ska poppa ut.

Tillbaka
Topp