Status & Fakta(/fd Rykten) Åre Bike Park

CRF250R

Aktiv medlem
Tja!

Vad vet vi faktiskt om Nya Shimano i Åre? Det ryktas om ett A-Line liknande Monster. Är det sant? Kommer det var cyklingsbart för vanliga dödliga eller är det Cobra som gäller då?

Alla fakta/rykten/bilder uppskattas!

Tja!

Vad vet vi faktiskt om Nya Shimano i Åre? Det ryktas om ett A-Line liknande Monster. Är det sant? Kommer det var cyklingsbart för vanliga dödliga eller är det Cobra som gäller då?

Alla fakta/rykten/bilder uppskattas!
Enbart toppdelen av shimano, alltså från wc-leden till bräckevägen är ombyggd i år. Om du har haft koll på deras insta så verkar det ju en mindre ökning från tidigare shimano.

Enbart toppdelen av shimano, alltså från wc-leden till bräckevägen är ombyggd i år. Om du har haft koll på deras insta så verkar det ju en mindre ökning från tidigare shimano.
Tack, ja har kollat på deras insta men tycker det saknas rätt mycket info. Ryktet i byn är att det kommer bli en monster-höjning, men inte vad man sett som far.

Tack, ja har kollat på deras insta men tycker det saknas rätt mycket info. Ryktet i byn är att det kommer bli en monster-höjning, men inte vad man sett som far.
Verkar nog som att toppdelen av shimano iaf inte är öppet tills början av juli då vm8an snurrar, tror inte nån är sugen på att trampa från stjärnliften till shimano. Annars finns det ju intressanta saker på andra sidan berget.

Hur är det med snöläget i Åre i år.
Är sugen på att åka upp en sväng, men isåfall blir det "tidigt" på säsongen, dvs strax innan Bike Festival, och vad jag förstått så kan det vara rätt blöt och stängda leder då.

Hur är det med snöläget i Åre i år.
Är sugen på att åka upp en sväng, men isåfall blir det "tidigt" på säsongen, dvs strax innan Bike Festival, och vad jag förstått så kan det vara rätt blöt och stängda leder då.
Det ligger den del snö högst upp på fjället men det är bättre längre ner så tror definitivt att alla leder i lågzon kommer att vara ok att köra i mitten av juni.

Slut på rykten och dags för fakta. Den första delen av Shimano, alltså den mellan grusvägarna WC-leden och Bräckevägen är totalt omgrävd från grunden. Hoppen är lite större än förut för att göra den mer modern och uppdaterad till röd cykling anno 2023. Det är inga gaps utan stora tables, nån step-down och nån corner. Det jag hann se i slutet av förra säsongen såg riktigt, riktigt bra ut.

När den delen kan öppna beror helt på väder och om den bedöms vara tillräckligt hård för att kunna köra utan att sjunka ner. Som jag förstått det är planen att fortsätta neråt och gradvis uppdatera hela leden men får återkomma om planen för det.

Det som däremot är säkert är att den nedre delen av Cobra kommer att öppna i vår så fort man byggt klart broarna där. Den delen kommer att bli en bättre version av Barbro i Järvsö med bra flyt, fin sträckning och dubbla uthopp på en del kickar för att passa olika nivåer på åkare och skapa möjligheter att utvecklas.

Här är en bild på första delen av nya Shimano från i höstas.

IMG_1640.jpeg

Slut på rykten och dags för fakta. Den första delen av Shimano, alltså den mellan grusvägarna WC-leden och Bräckevägen är totalt omgrävd från grunden. Hoppen är lite större än förut för att göra den mer modern och uppdaterad till röd cykling anno 2023. Det är inga gaps utan stora tables, nån step-down och nån corner. Det jag hann se i slutet av förra säsongen såg riktigt, riktigt bra ut.

När den delen kan öppna beror helt på väder och om den bedöms vara tillräckligt hård för att kunna köra utan att sjunka ner. Som jag förstått det är planen att fortsätta neråt och gradvis uppdatera hela leden men får återkomma om planen för det.

Det som däremot är säkert är att den nedre delen av Cobra kommer att öppna i vår så fort man byggt klart broarna där. Den delen kommer att bli en bättre version av Barbro i Järvsö med bra flyt, fin sträckning och dubbla uthopp på en del kickar för att passa olika nivåer på åkare och skapa möjligheter att utvecklas.

Här är en bild på första delen av nya Shimano från i höstas.

Visa bilaga 628398
Stort tack! Var precis en sånt här svar jag drömde om. Och det låter ju faktiskt riktigt jävla bra. (Även om Twist twist är kul anser jag att riskerna är på tok för stora..., och Barbro är ju lite i minsta laget).

Det här bådar ju sjukt gott för ÅBP's framtid!

?

Saxat från IG alldeles nyss. Renoveringen av del 2 på Shimano är igång, alltså den delen som börjar med Gubbrakan.

IMG_3352.jpeg

Och om någon undrar, våren i Åre har varit sjukt dålig och kall. Snön är borta från lederna i lågzon men det är knappast somrigt däruppe.

Saxat från IG alldeles nyss. Renoveringen av del 2 på Shimano är igång, alltså den delen som börjar med Gubbrakan.

Visa bilaga 629554

Och om någon undrar, våren i Åre har varit sjukt dålig och kall. Snön är borta från lederna i lågzon men det är knappast somrigt däruppe.
Så Shimano kommer alltså vara delvis avstängd i sommar eller siktar man på att det ska bli klart till åre bike festival? Blev ju ganska tråkigt förra året under bike festival då den var stängd ofta för att de byggde lift.

Så Shimano kommer alltså vara delvis avstängd i sommar eller siktar man på att det ska bli klart till åre bike festival? Blev ju ganska tråkigt förra året under bike festival då den var stängd ofta för att de byggde lift.
Del 2 kommer att vara avstängd större delar av sommaren, den kommer definitivt inte att hinna vara klar till festivalen. Sen vet jag inte om man kommer att leda in på sträckor som inte börjat grävas på. Men det är svårt att bygga om en så lång led som Shimano utan att stänga av den långa perioder. Det kommer att bli värt väntan i slutändan, det är helt säkert.

Den första delen lär öppna så fort det går i alla fall, när nu det kan bli.

Del 2 kommer att vara avstängd större delar av sommaren, den kommer definitivt inte att hinna vara klar till festivalen. Sen vet jag inte om man kommer att leda in på sträckor som inte börjat grävas på. Men det är svårt att bygga om en så lång led som Shimano utan att stänga av den långa perioder. Det kommer att bli värt väntan i slutändan, det är helt säkert.

Den första delen lär öppna så fort det går i alla fall, när nu det kan bli.
Man kan hoppas om att det kan vara möjligt att ansluta till de orörda delarna genom västra.

Tack för update, jag såg. RIP Gubbrakan ?

Jobbigt nu men som sagt förhoppningsvis värt det i slutändan...

Någon som vet läget med nya Cobra?

Det här låter som året man kanske inte bör åka tidigt på sommaren.

Hur mycket folk brukar det vara uppe på Bike Festival?
Hinner man åka nånting om dagarna då, eller är det bar bärs och kolla på folk som kan cykla på riktigt?

Annars har jag ett perfekt hål i kalendern sent i Juli, men då ska tydligen 90% av alla Sveriges orienterare upp dit och härja.

Det här låter som året man kanske inte bör åka tidigt på sommaren.

Hur mycket folk brukar det vara uppe på Bike Festival?
Hinner man åka nånting om dagarna då, eller är det bar bärs och kolla på folk som kan cykla på riktigt?

Annars har jag ett perfekt hål i kalendern sent i Juli, men då ska tydligen 90% av alla Sveriges orienterare upp dit och härja.
Jag har kört år 2021 och 2022 under bike festival och även 2020 under icke bike festival, jag kan säga dig att köerna år 2020 var väldigt mycket större än de andra åren. Jag tror jag max stått i kö i någon minut för vm8an och vm6an som inte går längre denna sommaren kanske 5 minuter, men nu går ju stjärnliften istället som har samma hållare som vm8an vilket bör göra köerna mindre.

Någon som vet status i Björnen? Var någon som sa att mycket var stängt men kanske bara rykten om vanligt...

Då har vi lite färsk info om Cobra från högsta håll i bikeparkcrewet:

"Målet är att öppna den enligt driftplan, dvs 22 juni. Det som kan sätta käppar i hjulet är vädret och en jättebro som ska bli klar."

Orienterare bor i tält/vagn/van om jag är rätt informerad.
Efter att ha sprungit O-Ringen i en massa år och lyckats undvika lockropen att bli tävlingsgeneral när det sprangs i hemmaskogarna: många orienterare bor helst i hus/hotell/vandrarhem och det är nästan alltid fler som vill bo bekvämt än det finns platser. Tävlingsledningen börjar ofta ragga bäddar två till tre år innan tävlingen. Detta gäller speciellt vid tävlingar i fjällmiljö. Under Sälen -08 (om jag minns rätt) hyrde Skistar och privata värdar ut 28000 bäddar under en vecka. Samtidigt krymper tältlägret varje år. Det är hyfsad välbeställd medelklass som orienterar och många slantar hellre för hotell hemma än flyger till varmare breddgrader i dessa mer medvetna tider.

Verkar även att de ska fortsätta bygget på nya kälkspåret som ska heta Double Dave. Fick iallafall äran att köra det absolut sista åket på kälkspåret förra året innan de började gräva.

edit: nya kälkspåret är inte double dave utan det är en avstickare från cobra och sen ansluta till kälkspåret

Senast ändrad:
Verkar även att de ska fortsätta bygget på nya kälkspåret som ska heta Double Dave. Fick iallafall äran att köra det absolut sista åket på kälkspåret förra året innan de började gräva.
Nya Kälkspåret grävdes klart i höstas så den ska kunna öppna snart. Den knyter även ihop med Kanonröret med nya hopp ute på Fjällängen och ett par berms utanför Lavincentret.

Gjorde om namnet på tråden så kan man hjälpa åt att dela status för alla som är intresserade. Fantastisk premiär i helgen iaf, vädret var vår sida och många fina shapeade banor, nya liften gick som smör.

Senast ändrad:
Har testat mycket nu här, jag kan börja med att varna för nya stjärnliften för folk med längre skärmar eller manitou org skärmar då hållaren böjer skärmen, min gick sönder och håller nu med silvertejp. vm6an gick för nån anledning och bottendelen av shimano alltså vid bänken är öppen, man tar sig dit genom uffes och sen västra.

Har testat mycket nu här, jag kan börja med att varna för nya stjärnliften för folk med längre skärmar eller manitou org skärmar då hållaren böjer skärmen, min gick sönder och håller nu med silvertejp. vm6an gick för nån anledning och bottendelen av shimano alltså vid bänken är öppen, man tar sig dit genom uffes och sen västra.
Hur lång är för lång?
Fox originalskärm t ex?

Hur lång är för lång?
Fox originalskärm t ex?
1688243484488.png

Såhär lång är min men det är med reverse arch och då viker den sig vid änden, de små man fäster med buntband klarar sig med lite marginal. Jag tror xl fox bolt on inte klarar sig. Fattar inte varför de inte kunnat använda samma system som vm8an, tänker man sig att åre ofta är blött och regnigt så använder väl en del lite längre skärmar?

Visa bilaga 635635
Såhär lång är min men det är med reverse arch och då viker den sig vid änden, de små man fäster med buntband klarar sig med lite marginal. Jag tror xl fox bolt on inte klarar sig. Fattar inte varför de inte kunnat använda samma system som vm8an, tänker man sig att åre ofta är blött och regnigt så använder väl en del lite längre skärmar?
Ja udda att ha olika begränsningar på olika liftar.
Men tack för tipset! Ska montera av minst en skärm då för säkerhets skull..

Å andra sidan. Jag var i Hafjell över midsommmar. De hade behövt slänga alla cykelhållare och börja om. Riktigt meckiga lösningar.

Visa bilaga 635635
Skumt jag med 29” och sonen med 27,5 åkte många gånger och jag tänkte aldrig på att det var nära. Gillade hållarna. Nu har vi ju de mindre skärmarna men tycker jag borde märkt det. Däremot noterade jag att långa cyklar kommer släpa mot golvet om man hänger på dem tidigt.

Kul de bygger nytt. Hoppas de inte gör som i Hafjell bara och bygger mycket gap-hopp. Sjukt trist när man inte är van banorna, då konsekvensen av att missa ett hopp = ambulansfärd.

Hafjell saknar helt något som liknar shimano, eftersom deras motsvarighet till shimano är full av gap hopp. Ungefär samma fart i banorna och samma storlek på hoppen dock.

Shimano har alltid varit magic carpet på steroider =)

Kul de bygger nytt. Hoppas de inte gör som i Hafjell bara och bygger mycket gap-hopp. Sjukt trist när man inte är van banorna, då konsekvensen av att missa ett hopp = ambulansfärd.
Enligt nuvarande ledbyggarchefen kommer det aldrig bli några gaphopp i ÅBP, just för skaderisken. Sedan finns det garanterat folk som har åsikter om det.
Shimano har alltid varit magic carpet på steroider =)
Shimano byggdes klar 2008 (har jag för mig) och har inte ändrats jättemycket sedan dess, så det var verkligen dags för en uppdatering. Det nya som byggts är lite större än dom gamla hoppen med mer variation och ett bättre flyt.

Tillbaka
Topp