Status & Fakta(/fd Rykten) Åre Bike Park

Haha, kul att tråden gått från Rykten --> Fakta --> Nostalgi ??
Hehe. Nu har Cobra Connect öppnat. Går från grusvägen som man kommer ut på efter första delen av Cobra, in vänster innan Gästrappet, korsar den och Störtloppet och kommer ut innan tunneln som leder bort till sista delen av Cobra.

Det har också byggts en ny sträcka i slutet av Bräcke för DH-SM. Går från precis innan man kommer ut i pisten första gången och rakt ner.

Tack! Det värmer på riktigt att höra :)
Hittade en bild på pinkbike. Men jag har som sagt en hel hög på externa disken.

p3pb291910.jpg

Hur går rykterna? Hörde att det var felbyggt eller något problem med nya shimano och att dem skulle behöva fortsätta att bygga för att åtgärda det. Snackades också om att nån redan gjort illa sig på överdelen av shimano
Stämmer väl, näst sista hoppet byggdes om för att man flög för mycket till sidan och det var en kille som bröt ryggen på shimano men har inte koll på vilket hopp och därför stängde man den, det kan nog ha varit just det hoppet han kraschade på.

Stämmer väl, näst sista hoppet byggdes om för att man flög för mycket till sidan och det var en kille som bröt ryggen på shimano men har inte koll på vilket hopp och därför stängde man den, det kan nog ha varit just det hoppet han kraschade på.
Jag vet inget om olycka eller om något byggts om men i söndags såg nästa sista hoppet ut så här:

Shimano.jpg

Nya Shimano är sjukt häftig och ett rejält kliv upp. Det som byggs just nu på Shimano del 2 ser inte sämre ut.

Jag vet inget om olycka eller om något byggts om men i söndags såg nästa sista hoppet ut så här:

Visa bilaga 637961

Nya Shimano är sjukt häftig och ett rejält kliv upp. Det som byggs just nu på Shimano del 2 ser inte sämre ut.

Pass! ? men kul för kidsen! För att citera Remy ”A case so hard I would need a lawyer”.

Visa bilaga 637961

Sista hoppet har sett ut sådär sedan onsdag men lip har byggts om för att man flög för mycket till sidan, de stängde toppdelen på torsdag för att en kille bröt ryggen. Den rullade på riktigt bra sist jag var där i söndags och jag kan rekommendera att nudda bromsarna lite inför det hoppet om man inte vill ha en extraordinär flygtur.

Jag tyckte inte den såg så lång ut, men men.
Du kan ju prova i övningshängaren vid Stjärntorget.
Funkar det inte är det väl snart gjort att plocka av den.

Den här iden med att du skrota hojjen och hamna på sjukhus om det blir kort kan jag inte förstå. Naturhinder är just det, grävda, why?
krävs mindre jord att bygga, mindre slitage om folk inte kan casea. går inte att bygga hur stort som helst och fortfarande hålla det säkert för att rulla

Hur ser det ut med byggnationerna/renoveringar av leder inför bike festival? Blir de klara med wingman och nya double dave (som jag inte förstår var den ska starta i från? Verkar ju gå tvärsöver dh-banan som i sin tur har ett dropp över double Dave?) Är renoveringen av västra också klar?

Hur ser det ut med byggnationerna/renoveringar av leder inför bike festival? Blir de klara med wingman och nya double dave
Man jobbar på det, sen hur det går vet jag inte.
(som jag inte förstår var den ska starta i från? Verkar ju gå tvärsöver dh-banan som i sin tur har ett dropp över double Dave?) Är renoveringen av västra också klar?
DD startar på samma ställe som Cobra Connect. Alltså på grusvägen Bräckevägen, ca 100 meter innan man kommer ut i Gästrappet när man kommer uppifrån från Stjärnliften. Sedan delar DD och CC på sig efter två svängar och DD fortsätter österut.

Och ja, DD korsar DH-banan som har fått ett nybyggt dropp över den.

Man jobbar på det, sen hur det går vet jag inte.

DD startar på samma ställe som Cobra Connect. Alltså på grusvägen Bräckevägen, ca 100 meter innan man kommer ut i Gästrappet när man kommer uppifrån från Stjärnliften. Sedan delar DD och CC på sig efter två svängar och DD fortsätter österut.

Och ja, DD korsar DH-banan som har fått ett nybyggt dropp över den.
Ok. Då fattar jag. Tack för svar!

Det är ett ledkryss några hundra meter in i skogen där Cobra Connect går västerut, Double Dave österut och Getrappet rakt ner. Rörigare att förklara i ord än det är i verkligheten.
Ah ok. Cobra Connect var precis klar när jag var där förra året. Har kollat ledkartan över Åre bike park för att försöka förstå hur DD går. De hade öppnat nedre delen av DD (g:a kälkspåret) förra året. Men blev som fundersam hur de ska knyta ihop den nya delen med den gamla.
Har den öppnat?

Ah ok. Cobra Connect var precis klar när jag var där förra året. Har kollat ledkartan över Åre bike park för att försöka förstå hur DD går. De hade öppnat nedre delen av DD (g:a kälkspåret) förra året. Men blev som fundersam hur de ska knyta ihop den nya delen med den gamla.
Har den öppnat?
I princip genom en lång travers som går nedanför Wingman/Shimano och gamla Solstigen. DD korsar Slalombacken och går sedan bort mot Fjällgården där den knyts ihop med gamla Kälkspåret. Inget av nya DD är öppet ännu, det är nog en hel del shapning kvar innan det blir aktuellt, plus att Wingman ligger före i prio.

Sen undrar jag lite hur man byggt wingman. I bland hoppar man alldeles för långt och plattlandar och i andra hopp får man trampa satan.

Jag ska upp till Åre v14 och funderar på att ta med mig fatbiken.

Finns det några bra skoterleder, eller annat, lämpliga för fatbike? Jag kommer att bo nära Åreguidernas skoterbas i Björnen.

Jag gissar att det är för att separera vandrare o cykling på grusvägen ned mot Cobra. Blir nog perfekt ansluta på både från Oreganic och från VM8.
Det skulle vara kanon vilket som 🤘 tycker allt grusvägsrullande skulle vara riktigt najs att lösa på något roligare sätt, så allt sådant är ju jätte välkommet 💪

Tillbaka
Topp