Stenskott i ny ram

eirisch

Aktiv medlem
Stenskott i ny ram
Tjena. Har letat runt i trådar utan att finna nåt, men reserverar mig för enventuell upprepning.

Jag har införskaffat en sprillans ny (04) stumpjumper som jag är sagolikt förälskad i.
Nu har jag dock ett bekymmer. Jag har kört ca 30 mil på den, varav ca 10 mil är i skog, och resten asfalt. Redan har jag ca fyra prickar under diagonalröret, där stenskott fått lacken att släppa. Jag tolererar repor och små jack, men dessa 1-2mm prickar är inte OK tycker jag under dessa första milda turer.

Jag har läst trådar om skyddsfilm och andra idéer, men tycker inte det ska vara relevant såhär tidigt.

Någon som har tidigare erfarenhet av detta? Kan det kanske ha med M4 aluminiumen att göra? Tacksam för tips om argument till min cykelhandlare om detta skulle bli värre.

/Erik- ditt stenskott i pannan

Stenskott i ny ram
Det har inget med aluminiumet att göra, troligen är lacken inte av lika hög kvalitet som resten av cykeln. Klein använder en lack som kostar $1000 per liter men så håller den längre också. Det finns en skyddspalst som heter Bike Cover (tror jag). Den borde lösa dina problem. Budgetvarianten är hederlig bokplast men då får du byta då och då...

Stenskott i ny ram
Vissa lacker är känsligare än andra.

Pulverlack som vanligen används på cyklar är ett tjockare lager som motstår repor rätt bra, men den kan spricka lättare och därför vara känsligare mot stenskott och liknande.

Är det viktigt för dig hur lacken ser ut på diagonalröret ska du sätta på skydsplast (BikeCover eller 3M-filmen de använder från någon reklamfirma) så snart som möjligt. Jag sätter på det när ramen är ny innan den får en chans att repas.

Diagonalröret och kedjestaget är de två mest utsatta ställena, om man inte räknar med där växel- och bromsvajrar skaver på lacken.

Stenskott i ny ram
eirisch Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har läst trådar om skyddsfilm och andra idéer,
> men tycker inte det ska vara relevant såhär
> tidigt.

Skyddsfilm är högst relevant redan från början om du vill slippa stenskott. Förstår inte riktigt varför det inte skulle vara det...?

tillägg: oj, jag som tyckte jag var snabb, redan två inlägg före... sorry för upprepningen :)

Senast redigerad av en moderator:
Stenskott i ny ram
tänk dig att du kastar en sten på en bil. blir det märken? en cykel har mycket tunnare lack än en bil, så vad tror du händer? går du till bilhandlaren och klagar om du slängt för många stenar på bilen?

vissligen kan din lack vara väldigt ömtålig, men att det skulle vara någonting fel på cykeln tror jag inte. det märker du nog om lacken börjar skadas där inte stenarna hamnar.

dina däck drar förmodligen med sig massor av stenar, vissa däck mer än andra.

Stenskott i ny ram
Tja, tack för snabba svar.

Jag baserar mitt uttalande om att det inte behövs, på tidigare mtb, där dessa hål har uteblivit. Inser dock i skrivandets stund att den cykeln var silverfärjad. Syntes kanske inte? Självklart går man inte till en bilhandlare och klagar om man kastat sten. Men körningen hittils har varit mild och kortvarig i förhållnde till tidigare cyklar, så jag blev mycket paff.

Det blir att införskaffa lite vinyl. Har lite kontakter i de självhäftande materialens värld. Dags att dra i dessa trådar.

godnatt! /Erik

Stenskott i ny ram
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha.........

Stenskott i ny ram
eirisch Skrev:

>
> Jag har läst trådar om skyddsfilm och andra idéer,
> men tycker inte det ska vara relevant såhär
> tidigt.
>

> /Erik- ditt stenskott i pannan

vad menar du med med där :D:D det är ju just därför man sätter dit plasten, man sätter dit den INNAN det blir nott, inte efter.

men nu äre ju redan gjort, förmodligen äre så att de inte primat (grundmålat) tillräkligt osv. så att färgen inte fått tillräkligt med fäste samtidigt som färgen är för hård, inte tillräkligt flexibel. dock så vet jag ju inte vad för turer du varit ute å, miltal är ganska orelavant då det snarare hänger på vad man kör på för underlag, alltså va som kan slängas upp mot ramen.

jag skulle nog göra rent som fan, o sen smälla på bike-cover direkt

Stenskott i ny ram
Har du samma däck? Olika sorters däck uppför sig annorlunda, dom som du har nu kanske sprätter mer sten.
eirisch Skrev:

> Jag baserar mitt uttalande om att det inte behövs,
> på tidigare mtb, där dessa hål har uteblivit.
> Inser dock i skrivandets stund att den cykeln var
> silverfärjad.

Stenskott i ny ram
<>
<> Jag har läst trådar om skyddsfilm och andra idéer,
<> men tycker inte det ska vara relevant såhär
<> tidigt.
<>

<> /Erik- ditt stenskott i pannan

<vad menar du med med där :D:D det är ju just därför man sätter dit plasten, man sätter dit den INNAN det <blir nott, inte efter.

Jag verkar inte göra mig förstådd så bra. Jag förväntade mig att lacken skulle hålla bättre. Har kört hårdare tag förut, med mer grus, mer skrap och lääääängre sträckor, utan att ha sett ett spår av denna typ av skador. På detta baserade sig mitt beslut om att inte sätta på vinyl just nu, utan vänta till säsongen då jag på allvar börjar köra lite hårdare. Kanske lathet, kanske sunt förnuft??!!??

Jag hade fel! Jag har förstått det på flera sätt:

Nu förstår jag att vinylen skulle på med en gång.
Nu förstår jag att jag inte kan vänta mig mer av lackan på en 14000:- hoj än den på min förra, som kostade 4000:-
Nu förstår jag, att om man gör ett misstag, och lägger upp sin okunskap i en tråd, får man äta upp det!
Sluta gnugga det i ansiktet på mig. (direktöversatt)

tack för förslag och uppfostrande kommentarer!

/Erik- ditt stenskott i pannan (tur att du satt vinyl just där)

Stenskott i ny ram
eirisch Skrev:
> Sluta gnugga det i ansiktet på mig.
> (direktöversatt)
>
> tack för förslag och uppfostrande kommentarer!

Det blir sådär på nätet ibland, Erik. Egentligen menar nog ingen nåt illa men det är lätt att det skenar.

Lackerna varierar nåt otroligt. Det är t ex bättre lack på dotterns 24" Scott Racing än på många dyra cyklar. Så är det på ramarna och har alltid varit. Om du har möjlighet att fixa bra material så gör det, men annars fungerar vinylkartplast alldeles utmärkt. Vi har bl a en tvålflaska men airbrushmålad etikett på papper som har suttit där i 8-9 år med kartplasten över.

:)

Stenskott i ny ram
Jag fick tipset om att gå till mekonomen och handla instegsskydd. Man får en 100cmx20cm stor plastkarta som man ska kunna klistra som skydd. Enligt ryktet kan man klippa upp denna och limma den på utsatta ställen på cykeln.

Stenskott i ny ram
Skogling Skrev:
> Vad gör små stenskott under cykeln egentligen ?

Sämre aerodynamik så att cykeln blir mer tungtrampad. Det är mer än vikten som är viktig Skogling ;)

Stenskott i ny ram
Skogling Skrev:
>
> //Skogling

skitmycket!

Stenskott i ny ram
Den plast som finns är högblank så det blir nog inte så snyggt på din matta ram Friskis. Stenskott och annat slitage är snyggt. Vajerskav är inte snyggt. Det är min personliga uppfattning.

Stenskott i ny ram
finns det neoprenskydd till diagonalröret? om det finns så köper jag det!

Stenskott i ny ram
the_TnT Skrev:
> Den plast som finns är högblank så det blir nog
> inte så snyggt på din matta ram Friskis. Stenskott
> och annat slitage är snyggt. Vajerskav är inte
> snyggt. Det är min personliga uppfattning.

Håller med... Det skall synas att den är använd ! Fast den skall vara ren i övrigt. Stenskott är väl normalt slitage ?

//Skogling

Stenskott i ny ram
the_TnT Skrev:
> Den plast som finns är högblank så det blir nog
> inte så snyggt på din matta ram Friskis.

Kartplast finns matt.

Stenskott i ny ram
Friskis Skrev:
> men frågan är : blir matt färg lika lätt skadad?
> /Eszter

Matt färg ser ofta för j-lig ut efter ett tag om det inte är bra kvalitet på den. Riktigt högkvalitativa matta lacker brukar klara sig bra men de mjuka = :P

Stenskott i ny ram
Skogling Skrev:

Inte så mycket Skogling, men den ursprungliga frågan kretsade kring huruvida detta var acceptabelt ur konsumentsynpunkt. Och från svaren här verkar jag inte ha så mycket att komma med. Struntar i att ta upp det med cykelhandlaren. Men lite plast får han allt fixa fram.

Värt att notera är att det inte handlar om "små" prickar utan lite större (men ändå små i somligas ögon) prickar med ca 2mm i diameter. Detta främst orsakat från vintergrus. Det krävdes inte mycket fantasi att inse hur ramen skulle se ut efter den 200ade milen. Baserat på detta var jag lite sur över lackens oförmåga att stå emot stryk. Baserat på att cykeln senare kommer att köras dag och och dag in i skog, grus, stock och sten, så är ju repor och slitage helt självklart!

De plaster som ni provat att montera. Får ni dem att fästa kring krökningar utan att de reser sig? Dubbelkrökta ytor kan inte vara nån hödjare. Ett alternativ är ju att sänka sadeln och hålla handen över de mest utsatta delarna. Det är ju just därför man har två händer!

/Erik - ditt stenskott genom prestigen!

Stenskott i ny ram
Inga problem med krökta ytor men runt svetsfogar är det svårt att få Bike-Cover att fästa ordentligt, vilket leder till luftspalter där smuts letar sig in. Inte snyggt på en vit ram...

Stenskott i ny ram
Diagonalröret är inga problem med att få fast plasten. Kedjestaget brukar vara lite värre. Där vill det gärna krypa upp.

Ta fram hårtorken och värm plasten samtidigt som du sätter dit den så formar den sig hyggligt faktiskt.

Stenskott i ny ram
o shit.. jag kör iof FR DH men iaf... när jag bytte däck till ett MAXXIS Swamp Thing (supertacky) som förövrigt är det bästa framdäcket man kan ha enligt mig.. iaf så började stenarna plötsligt flyga.. det beror på att gummiblandningen i däcket var en mycket seg och ospänstig sådan vilket gör att sternana fastnar i däcket precis lagom länge för att skjutas iväg rakt upp mot ramen som nu e lika prickig som sandpapper.. jag har dock aldrig nött bort lack på det viset..

skyddsfilmen ska på innan.. inte efter.. de e liksom som arne anka sa: "det är som att torka sig i röven innan man skiter"

Stenskott i ny ram
oskar:
ska du ha minimalt med sprut på cykeln/dig skall du ha heltäckta stänkskärma med förlängning likt vintercykel.

http://web.telia.com/~u85331592/DSCN0001.JPG

då får du snuddpå garanterat inga stenskott och håller hela dig torr och glad... men tyvärr hjälper inte det om någon framför inte har hänsynsskärmar.

både billigare och effektivare än den där du länkade... du får ju 2 skärmar = dubbelt så torr och glad :)

Senast redigerad av en moderator:
Stenskott i ny ram
jag tycker om jag ska vara ärlig... att man inte bör ha en cykel om man är rädd för stenskott... isf kan man köpa sig en motionscykel eller ge mig pengarna :)

Stenskott i ny ram
Tim Skrev:
> oskar:
> ska du ha minimalt med sprut på cykeln/dig skall
> du ha heltäckta stänkskärma med förlängning likt
> vintercykel.
>
>
>
> då får du snuddpå garanterat inga stenskott och
> håller hela dig torr och glad... men tyvärr
> hjälper inte det om någon framför inte har
> hänsynsskärmar.
>
> både billigare och effektivare än den där du
> länkade... du får ju 2 skärmar = dubbelt så torr
> och glad :)
>
>
>
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2005-02-07
> 14:07 av Tim.

'

har funderat på sånna, med det är grisfult! ;) tänkte att man kunne ha ett tjockt kädjestagsskydd vid sadelstolpsröret och sen en sån framskärm jag länkade till..

Stenskott i ny ram
grisfult? det är frågan om hänsyn för sina kompisar också.. utan skärmar blir cyklisten grisful under den blöta vintersäsongen.

Stenskott i ny ram
> Friskis Skrev:
>
> här är plasten

Synd att de glömde superklistret på baksidan. Känns ganska värdelöst
att behöva sätta fast den med dubbelhäftande tejp, "ingår ej" står det.
Hur snyggt blir det på en skala? Svammlar dom eller?

Stenskott i ny ram
Tim Skrev:
> grisfult? det är frågan om hänsyn för sina
> kompisar också.. utan skärmar blir cyklisten
> grisful under den blöta vintersäsongen.

asså grisfult på en "vanlig" hoj som man hojar med när det är torrt....

Stenskott i ny ram
cal Skrev:
> Synd att de glömde superklistret på baksidan.
> Känns ganska värdelöst
> att behöva sätta fast den med dubbelhäftande tejp,
> "ingår ej" står det.
> Hur snyggt blir det på en skala? Svammlar dom
> eller?

Eller kan det vara så att det är Cal som svamlar? :)

# Skyddplast för ram
# Fästes med dubbelhäftande tejp (ingår)
# Färg: Clear

Stenskott i ny ram
freddan Skrev:

> Eller kan det vara så att det är Cal som svamlar? :)

Ja men titta. ingår -> Fästes med dubbelhäftande tejp (ingår)

Verkar ju klart enklare med häftande bike-cover än att behöva använda
dubbelhäftande tejp. ;)

Senast ändrad:
Stenskott i ny ram
Eszter: Jag har använt vanlig svart eltejp på min mattsvarta cykel, höll hela förra säsongen för mig iaf. Tejpen syns nästan inte:-) Det finns inget som säger att matt färg klarar sig bättre än blank, snarare tvärt om är iaf min erfarenhet!

Stenskott i ny ram
Jag tycker också att det är helt ok att en cykel blir sliten med allt vad det innebär. Det ska ju synas att den är använd. Däremot tycker jag inte att det är kul när underröret är fullt av stenskott och jag tycker att det är en aning irriterande med vajerskav. Eftersom detta är mycket lätt åtgärdat så sätter jag bikecover på utsatta ställen.

Innebär detta att jag måste lämna ifrån mig min cykel och börja köra 3-växlad herrcykel då? Ska man ta bort eventuellt kedjestagsskydd också?

Stenskott i ny ram
Tim Skrev:
> jag tycker om jag ska vara ärlig... att man inte
> bör ha en cykel om man är rädd för stenskott...
> isf kan man köpa sig en motionscykel eller ge mig
> pengarna :)

Du får inga pengar! Jag behåller cykeln, men är fortsatt missnöjd med Specializeds oförmåga att lägga på en tåligare lack.

Stenskott i ny ram
nehä.. så det blev inget extra tillskott till mig för mer leksaker :( ack ack.. motionscykelalternativet då?!

annars kan du alltid lägga på en ny lack/färg.

Stenskott i ny ram
iMats Skrev:
> Innebär detta att jag måste lämna ifrån mig min cykel och börja köra 3-växlad herrcykel då?

Gränsfall, men du ska få njuta en tur på den innan du tvingas lämna ifrån dig den. Annars är det inte lika elakt!

> Ska man ta bort eventuellt kedjestagsskydd också?

Nej. Kedjesmisk och vajerskav är lika illa. Stenskott stör mig inte nämnvärt, men blir det extremt kan jag tänka mig Bike-Cover under diagonalröret.

eirish: Har du fått stenskott på baksidan av sadelröret också? Stensprut i nacken?

Tillbaka
Topp