Stenskott i ny ram

Stenskott i ny ram
Tycker du tar saker ur dess sammanhang. Killen har använt cykeln såsom man kan tänkas använda en mountainbike, dvs han har cyklat på den, och cyklat på den i skogen.

Menar du på fullt allvar att man skall godta att cykeln inte håller för normalt användning?

Det kan vara allt från ett måndagsex i lackningen till dålig kvalitet på färgen till snålt tilltagen lack. Men att det blir så efter såpass kort tid kan inte vara rätt.

Konsumentkraft är att ta upp just sådana här saker med handlaren. Det är dom som sålt hojen och tagit emot dina pengar. Börja med att prata med dom.

/Mattias

Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> tänk dig att du kastar en sten på en bil. blir det
> märken? en cykel har mycket tunnare lack än en
> bil, så vad tror du händer? går du till
> bilhandlaren och klagar om du slängt för många
> stenar på bilen?
>
> vissligen kan din lack vara väldigt ömtålig, men
> att det skulle vara någonting fel på cykeln tror
> jag inte. det märker du nog om lacken börjar
> skadas där inte stenarna hamnar.
>
>
> dina däck drar förmodligen med sig massor av
> stenar, vissa däck mer än andra.

Stenskott i ny ram
Grabbar kom igen ! det är klart att det blir små stenskott under ramer om man kör MTB ! Till och med jag som är PEDANT har stenskott som jag inte bryr migom... ;o)
Fråga Micke S. han frågade om jag använder min hoj bara för att den var så välskött... Fråga vem som helst som hojat med mig. Jag har stenskott ändå.

//Skogling

Stenskott i ny ram
det beror säker på däcken.

jag hade ett par däck förut som kastade upp varenda sten jag körde över. klart det blir märken. en fin xc-ram har i många fall en tunn lack. och stänker det upp stenar så blir det märken.

Stenskott i ny ram
Tänkte lyfta den här tråden förbi allt det som ni anser att cyklen skall tåla i skogen med följande resonemang:

En plastfilm är välmotiverad om du har stålram. Stenskott, likt på bilar, biter igenom lacken och där är det lättare för rost att bita sig fast. Men kan det bli ett problem om vatten och fukt hittar in under plastfilmen?

dp

Stenskott i ny ram
> dp Skrev:
>
> Men kan det bli ett problem om vatten och fukt hittar in under plastfilmen?

Det är knappast ett problem. För det första hittar nog inte fukten in under plastfilmen
då den skyddar betydligt bättre än en vanlig lack. För det andra är det nog ingen större
fara för rostangrepp om lite fukt skulle tränga in där. :)

Stenskott i ny ram
kona.jpg

Inte min mtb, men ändå visar den vad färgen försvinner fortast.
Denna cykel är ca. 10 år gammal.

Stenskott i ny ram
Här tänkte jag säga jättemycket emot dig. Visst påverkas en stålram av stenskott på så vis att det kan bli ett område som exponeras för rost. Men den rosten är ju endast ett kosmetiskt problem som dessutom är väldigt lätt åtgärdat.
På alumiumramar däremot har jag vid ett flertal tillfällen upplevt att plastfilm har räddat ramen.
dp Skrev:
-------------------------------------------------------

> En plastfilm är välmotiverad om du har stålram.
> Stenskott, likt på bilar, biter igenom lacken och
> där är det lättare för rost att bita sig fast.

Stenskott i ny ram
Precis vad jag tänkte skriva men jag höll mig.

En aluram med tunna rör löper nog betydligt större risk för att skadas av ett ordentligt
stenskott på diagonalröret tex. än en stålram. Där är det, liksom Markus skrev, inte bara
ett kosmetiskt problem !

Stenskott i ny ram
Vad exakt är problemet med stenskott på alu-ram? Är det något jag måste åtgärda eller vad sägs, menar ni bara att det är större risk att lacken slås bort?
Jag börjar precis komma över det där med den skadade (stenskott) lacken och så tas det här upp nu.
Ska jag aldrig få någon ro eller? =)

Ska bli skönt när fotjäveln blir bra igen och att det blir vår så jag slipper sitta inne, läsa och oja mig över cykelproblem istället för att göra det som verkligen är skoj (cykla).

Stenskott i ny ram
Jag är rätt säker på att alla ni som ojar er över era små lackskador skulle sluta ängslas om ni fick se min ram: en lackad titanram... Det snackas ofta om att titanramar inte lackas för att det inte behövs och för att man vill skryta litet med finishen. Det finns ett tredje, nog så viktigt skäl: lacken fäster inte. Ännu en av titanets märkliga egenskaper.

Vad får då det här för konsekvenser? Jo, lacken flagar som på ett plastfärgsmålat 70-talshus. Ett litet stenskott kan betyda att någon kvadratcentimeter färg helt enkelt lossnar. Jag skulle uppskatta att 5 - 10 % av min cykels originallack helt enkelt har trillat bort ute i skogen...

Men varför är den då lackad? Tja, det är ju en Bianchi...

Senast redigerad av en moderator:
Stenskott i ny ram
Lack fäster på titan, men man måste behandla ytan... "rugga" upp den så att säga. Fast egentligen är vinylpaneler ett smartare val än lack om man vill ha lite roligare färg än grått. Seven, Dean mfl kör med detta och det blir snyggt.

Stenskott i ny ram
Jo, visst går det att få lacken att fästa på titan men med följden att det blir rätt poänglöst att köra med titan som rammaterial...

Tillbaka
Topp