STF minskar/stänger ner i jämtlandsfjällen

Öh ?? Det gör att dom har råd med samhällsservice och liknande i glesbyggden. Inte svårt att fatta om man försöker.

Efter åsikter om min moderering från gnälliga gubbar för ett tag så har jag lämnat över moderering av vissa trådar till andra men nu diskuteras det bl.a. bopolitik i tråden, och om det inte är politik så vet jag inte vad.

Sluta prata politik!

Mina 2 sista inlägg här är inte politik. Det är ett välmenande och helt opolitiskt försök att förklara varför vårt kära grannland har en mer levande glesbygd.

OK. Visste inte hur många kommuner som hade det, trodde det var några fler, men det är principen som är det viktiga. Och hade de 10% mest problematiska kommunerna i Sverige haft boplikt så hade mycket varit bättre. Att bostadshus ska bebos. Och att nån bor där är det viktiga, inte vem. Just lantbruksegendom är det problematiska i stora delar av Sverige, då dom köps för markens skull, sen får husen förfalla, även om det är bostadsbrist. Man har väl en plikt att bruka lantbruksegendom också?
Har man kvar regler för hur husförsäljning ska gå till vid arv, att det är familj och släkt som ska erbjudas fastigheten till reducerat pris innan man får lägga ut det på marknaden?
Ja, det hade nog hjälpt. Kommunerna som har det är typiska hyttekommuner så det fungerar väl ok när det redan är pengar i rörelse. Fattiga kommuner har nog ingen hjälp av det. Moskenes kommune, ytterst i Lofoten, är ju konstant konkurs och vill slå sig samman med alla sina grannar för att komma ur knipan.

Ja, odelsrett är till vissa grader likt fideikomiss. Det utses en person i en familj som har fortrinnsrett till att överta gården. Främst för att förhindra styckning av egendomen, precis som adeln gjorde/gör i Sverige. Hur de gör med pris anar jag inte. Jag kan det inte bättre än så men Wikipedia förklarar det ganska väl.

Alla mina norska vänner säger att det är så rent och fint och levande på landsbygden i Sverige... Färre ödehus tar de ofta fram som exempel.

Och så togs den goda kraftöverföringskapaciteten mellan nord och sör i Sverige ofta fram i strömprisdebatten för ett par år sedan.

Så det är lite olika hur man ser på ting, men jag är ju själv från ett frånflyttningsort i Sverige och tycker nog också att det lever lite mer här. Men så är det också lite olika kulturer och lynnen.

Alla mina norska vänner säger att det är så rent och fint och levande på landsbygden i Sverige... Färre ödehus tar de ofta fram som exempel.

Och så togs den goda kraftöverföringskapaciteten mellan nord och sör i Sverige ofta fram i strömprisdebatten för ett par år sedan.

Så det är lite olika hur man ser på ting, men jag är ju själv från ett frånflyttningsort i Sverige och tycker nog också att det lever lite mer här. Men så är det också lite olika kulturer och lynnen.
Norrmän är lustiga. Få av dom har sett östra Sverige norr om Stockholm, förutom E4an och typ E14. När man träffar dom så är det i västra Sveriges turistorter, storstäder och typ Gotland. Givetvis under turistsäsong. Bodde i Östersund en vända, där träffade man ibland norrmän. Men mer sällan än jag hade förväntat mig. I Sveg och Älvdalen som är två centralorter i gränskommuner där jag varit en del, så är det inte ofta.

Det är skräpigare i Norge. Folks trädgårdar är betydligt oftare lagringsplats för diverse. Sen ser kustbebyggelse som är levande sliten. Kustklimatet sliter hårt på saker.
Jag tycker det är betydligt mer liv på norsk landsbygd. Men dom har en mer omfattande frilufskultur, som jag antar spelar in.
Är det fortfarande så att rösterna i Oslo räknas som typ 0,75 röst vid val till stortinget?

Kraftig minskning av antalet vandrare på Jämtlandstriangeln​

Beslutet att stänga ner, minska öppettiderna och dra ner på servicen på stationerna och stugorna på vandringsleden i Jämtlandstriangeln har haft effekt. Antalet vandrare har i sommar minskat med hela 30 procent.

Serveringar försvinner​

Planen är att till 2028 också stänga restaurangerna på Sylarna och Helags fjällstationer. Och på Blåhammaren och Sylarna har man redan minskat antalet bäddar med 25–50 procent. Butikerna ska dock finnas kvar på samtliga stationer.

Kan nog passa. Jag körde triangeln en solig dag för någon vecka sedan. Trots semesterperiod och bra väder så var det glest med folk. Spelar liten roll för mig som cyklar den då och då när vädret är bra, men surt för många andra. Se artikel i SvD.

SvD Näringsliv : Stoppar fjällvandrare – slår hårt mot bygden
Längs Jämtlands vandringsleder görs stora neddragningar och i Ljungdalsfjällen finns en oro för den lokala besöksnäringen. ”För oss är några färre vandrare helt avgörande”, säger Birgitta Skott i byalaget.

Problematisk fråga med fladdriga målkonflikter.

Länsstyrelsen på tunn is med olika argument om rennäringsfrågor och markskador. Vad som är vägande skäl är oklart. Fyrhjulingar är dock tydligen helt ok.

Lokalt näringsliv ser businessen försvinna med turistande friluftsliv i nedgång.inte helt trivialt i glesbygd.

Lokalpolitiker i Åre har insett att turismen kostar, att väldigt lite kommer lokalsamhället till del, och argumenterar för införande av turistskatt. Men var det inte han som också var emot i inskränkningarna i Jämtlandsfjällen, som görs just för att minska trycket fr turismen?

Det går utför med Åre jmfrt med för några år sen ! Mkt dyrare liftkort, dyra P-avgifter överallt där det förut var gratis, och billigt offseason boende har blivit dubbelt så dyrt.

Verkar vara poppis att gnälla på turister nuförtiden.....

Lokalpolitiker i Åre har insett att turismen kostar, att väldigt lite kommer lokalsamhället till del, och argumenterar för införande av turistskatt. Men var det inte han som också var emot i inskränkningarna i Jämtlandsfjällen, som görs just för att minska trycket fr turismen?
Skistar skattar inte i Åre?

Jag ser ingen motsättning. Tvärtom. Han värnar om bygden och möjligheterna för de bofasta. Och de stängdes ju ute lika mycket som turisterna. Skillnaden är att turisterna kan välja en annan ort att turistcykla på. De bofasta blir av med sin bakgård.

I Åres fall ska dom vara glada att det kommer dit en massa folk och spenderar stålar. Till deras lilla & blåsiga & iskalla & svindyra & knökfulla och istäckta kulle ! :sneaky:

I Åres fall ska dom vara glada att det kommer dit en massa folk och spenderar stålar. Till deras lilla & blåsiga & iskalla & svindyra & knökfulla och istäckta kulle ! :sneaky:
Fast problemet är ju att alla skistarstålar går till en ännu drygare blåshåla full med långt mer vidriga människor än Åre, Båstad. Det + andra ställen där Peab-familjen huserar

Jag ser ingen motsättning. Tvärtom. Han värnar om bygden och möjligheterna för de bofasta. Och de stängdes ju ute lika mycket som turisterna. Skillnaden är att turisterna kan välja en annan ort att turistcykla på. De bofasta blir av med sin bakgård.
Faktum är att det ju är just det som är kärnan i den kritik jag och flera andra riktat mot tex spåravgifter för cykling och olika former av "styrd" användning av naturen. Det låter säkert jättebra i någon kommunkommunikation att berätta om det dedikerade MTB-spåret. Att man något år senare med hänvisning till nämnda spår inför generellt cykelförbud i samma skog, med undantag för spåret, pratas det kanske inte lika mycket om. Och det drabbar ju inte ditresta som vill uppleva cykelleden. Men det drabbar närboende som tappar möjligheten att röra sig i "sin" skog.

Turisskatt skulle vara toppen tycker jag. Då blir det lika för alla besökare och hemmaåkare slipper dyra stigavgifter och förbud. Hela alperna har väl i princip det systemet?

Turisskatt skulle vara toppen tycker jag. Då blir det lika för alla besökare och hemmaåkare slipper dyra stigavgifter och förbud. Hela alperna har väl i princip det systemet?
Det enda rättvisa är platt kommunalskatt och att del av momsen går till kommunen där det konsumeras. Turistskatt är bara dumt ock krångligt. Men nu pratar vi politik....

Jag blir nyfiken på hur de räknar när de säger att pengarna från turismen inte hamnar i kommunen. Även om Skistars pengar inte hamnar lokalt rakt av så har de ju massor av lokalt anställda i alla anläggningar t.ex, och allt man köper lokalt i form av boende, mat osv?

Jag blir nyfiken på hur de räknar när de säger att pengarna från turismen inte hamnar i kommunen. Även om Skistars pengar inte hamnar lokalt rakt av så har de ju massor av lokalt anställda i alla anläggningar t.ex, och allt man köper lokalt i form av boende, mat osv?
Inkomstskatten hamnar ju inte lokalt, och det är ju den kommunen är intresserad av. De måste dimensionera infrastrukturen efter en mycket större befolkning än vad de har skatteunderlag för. Varken turisterna eller säsongarna skattar lokalt.

Inkomstskatten hamnar ju inte lokalt, och det är ju den kommunen är intresserad av. De måste dimensionera infrastrukturen efter en mycket större befolkning än vad de har skatteunderlag för. Varken turisterna eller säsongarna skattar lokalt.

Dessutom finns i Sverige ingen riktigt fastighetsskatt. I andra länder ger det höga inkomster till kommunen, också av semesterboenden.

Dessutom finns i Sverige ingen riktigt fastighetsskatt. I andra länder ger det höga inkomster till kommunen, också av semesterboenden.

Jag vet inte hur mycket "teknikalitet" det är i att kalla vår fastighetsavgift avgift i stället för skatt. Men oavsett vad den kallas och hur stor den är, så krävs det ju bara ett politiskt beslut för att dela den mellan kommun och stat.

Jag vet inte hur mycket "teknikalitet" det är i att kalla vår fastighetsavgift avgift i stället för skatt. Men oavsett vad den kallas och hur stor den är, så krävs det ju bara ett politiskt beslut för att dela den mellan kommun och stat.
Blir ganska lite intäkter på stora hyreskomplex med nyvarande system. Om den typen av bostäder ens inkluderas?

Tillbaka
Topp