[Sthlm] hagakullen ?

Valhalla_

Aktiv medlem
[Sthlm] hagakullen ?
Någon som har koll på hagakullen? Lite sugen på att testa utförsåkningen där då det sägs vara rätt bra. Men har aldrig kört där och jag har lite svårt att få grepp om statusen på lederna där i dagsläget. Är det ens åkbart? Är hoppen i ok skick? Är det rimligt att köra dh hoj där eller är det enduro som gäller? Har inget emot att putta upp åbäket bara det inte är orimligt osmidigt.

[Sthlm] hagakullen ?
Jag och min son körde där i våras. Jobbigt att cykla/går upp och inte så roligt att cykla ned (men vi är ingen DH-åkaren). Stigen är smallt och på flera ställen genomväxt med stora växter. Det finns bara två kurvorna, så mestadels bromsade vi bara. Hoppen verkade i bra skick, men den var för högt för oss för att prova.

Edit: man skulle kunna köra helstel hela vägen när man inte tar hoppen.

Senast ändrad:
[Sthlm] hagakullen ?
Såg i Facebookgruppen "Vi som cyklar MTB i Stockholm" att man försöker styra upp den.

Har inte varit där på flera år, men förr gick det utmärkt med DH hoj iaf! Lite mer träning uppför bara =)

Screenshot2019-10-01at08.36.37.png

Senast ändrad:
[Sthlm] hagakullen ?
Nu var det ett tag sedan jag var där. Men det brukar väl främst vara försäsong och höst som folk kör där, pga att den bli överväxt på sommaren. Men det finns ett gäng spår där av olika olika svårighetsgrad, rätt kul cykling för en eftermiddag eller så.

[Sthlm] hagakullen ?
Ja men se där! Kanske får bli en tur ditåt. Hur/var tar man sig tillbaka till toppen? Runt på cykelvägen eller finns någon stig mitt i där detta är lämpligt?

[Sthlm] hagakullen ?
Det är flera som cyklar där kontinuerligt och underhåller stigarna.

Går att köra både stig och dh cykel.
Åk dit å pröva! :)

Gå med i fb gruppen Hagakullen dh om du vill ha mer info.

[Sthlm] hagakullen ?
Holy macaroni! Vilket jävla ställe!!

Nivån var nog ett par snäpp över min men jag hade sjukt kul ändå. Fina berms och många välbyggda små till medelstora hopp. En gigantisk step up som såg riktigt sketchy ut och ett gap precis innan cykelvägen som var aningen för långt för min smak och inte möjligt att fegköra. Är man själv och kör får man ta det säkra före det osäkra..

Downhillhojen hade varit perfekt utför men det var tur att jag tog trailhojen för det var en lång lång klättring till toppen och att putta upp 20 kg dh hoj är jobbigt. Trailhojen duger alldeles utmärkt till utförsåkning den med.

Lyckades visst med att bara knäppa en enda bild...
20191001_175216.jpg

Senast ändrad:
[Sthlm] hagakullen ?
Trots att jag bor 4 minuter ifrån har jag inte varit där i år. Brukar inte åka dit förrän det börjar bli lerigt och jävligt i skogen. Är det Steve som även byggt de nya grejerna?

[Sthlm] hagakullen ?
Jag har visst vadat i någon form av loka tror jag. Björnloka kanske. Delar av kullen är täckt i något slags grön växt som ser ut precis som björnloka och spåret går genom delar av det där. Men jag såg inga stammar så jag vet inte riktigt om det verkligen var detta.

Suck. Får hoppas att jag klarar mig från besvär då.

[Sthlm] hagakullen ?
Jag bor ca 5 min ifrån, va där härom dagen. Ser ut att ha varit någon/några eldsjälar där och fixat! Jag är supergörn på mtb så rätt nice att kunna träna lite hopp i den nedersta delen.

[Sthlm] hagakullen ?
Valhalla_ sa:
Jag har visst vadat i någon form av loka tror jag. Björnloka kanske. Delar av kullen är täckt i något slags grön växt som ser ut precis som björnloka och spåret går genom delar av det där. Men jag såg inga stammar så jag vet inte riktigt om det verkligen var detta.

Suck. Får hoppas att jag klarar mig från besvär då.

Jag har för mig att det är Björnloka där.

[Sthlm] hagakullen ?
Får köra med heltäckande brallor nästa gång. Har inga besvär än men det kan tydligen dröja några dagar innan det visar sig.

En snabb googling visar att hagakullen är ett känt "problemområde" gällande denna härliga växt. Verkar som att de håller på med någon giftfri bekämpning där. Verkar ju gå lite "sådär" kan man tycka. Å andra sidan såg jag inga blommor så det kanske är en pågående historia det där.

[Sthlm] hagakullen ?
Ugh. I-landsproblem..

Ska till hagakullen imorgon - vad för hoj ska man ta..?

Scott gambler med dropperpost och hyfsat stor kassett (borde klättra ok om än lite tungt), eller cube stereo 140?

Sist körde jag på cuben och den gick fint men tänkte att kanske dh hojen vore trevligare när det väl går utför ??. Frågan är om det är dumt i och med att jag ändå är tvungen att ta mig upp för egen maskin..

Senast ändrad:
[Sthlm] hagakullen ?
Valhalla_ sa:
Ugh. I-landsproblem..

Ska till hagakullen imorgon - vad för hoj ska man ta..?

Scott gambler med dropperpost och hyfsat stor kassett (borde klättra ok om än lite tungt), eller cube stereo 140?

Sist körde jag på cuben och den gick fint men tänkte att kanske dh hojen vore trevligare när det väl går utför ??. Frågan är om det är dumt i och med att jag ändå är tvungen att ta mig upp för egen maskin..
Ta dig till Flottsbro istället med Gamblern så slipper du trampa;) håll till höger om du hör en skrikande åldring på en mattsvart Ripmo som inte har nån kontroll på sin framfart?

[Sthlm] hagakullen ?
Har inte tid till flobban imorgon även om det vore roligare. Måste köra lite närmare så inte restiden käkar upp åktiden.

Kom till hagakullen istället och spana efter en vit gambler eller en svart cube stereo ?

[Sthlm] hagakullen ?
När hade du tänkt åka på Haga? Är lite sugen på att ta mig till nån kulle imorgon, har aldrig testat haga trots att jag ser den dagligen från kontoret.

[Sthlm] hagakullen ?
Tänkte runt lunch ungefär. Måste stämma av med polarn bara men vi åker nog dit 12-13:ish ungefär. Du kan ju pma ditt nr om du vill så kan vi höras

[Sthlm] hagakullen ?
H. sa:
Haga är väl roligare på en lättare och snärtigare hoj?

Ja kanske det är så. Sist var jag rätt glad att jag tog trailhojen pga uppförskörningen.

Gamblern var dock oväntat trevlig att köra när jag testkörde den i fiskartorpet efter svetsning av svingen. Hade också höjt bakänden och flyttat fram stammen ett snäpp. Gjorde rätt mycket för viktfördelningen och snärtigheten. Men den är a f*ing beast på 20 kg med däck som nog väger 1,5 kg/st och även om jag nu satt 11-42 kassett och dropperpost på den kanske det blir lite väl jobbigt att ta upp den till toppen.. ?

Får väl köra ole dole doff. ?

Senast ändrad:
[Sthlm] hagakullen ?
Med heltäckta ben tacklade jag än en gång hagakullen (och björnlokefältet). Blev cuben då polarn fick låna droppern från min dh hoj. Men han var så trött i benen så han traskade upp, så jag hade lika gärna kunnat traska med dh hojen ?. Men fantastiskt kul var det, än en gång. Fattar inte att jag inte testat detta ställe tidigare. Har ju vetat om att det finns, bara inte hur bra det är.

Som vanligt inga vettiga foton men här kommer en bild på de onda växterna. Visst är väl ändå detta björnloka? Små plantor just nu men i mina ögon exakt samma utseende. Verkar också ha varit större av youtubevideos att döma..
20191006_135305.jpg

[Sthlm] hagakullen ?
Jag gjorde mina premiär på Hagakullen strax innan skymning i lördags och jag måste säga att det var kul att se att det fanns en hel del roliga slingor. Jag tänker ta mig dit nästa helg också (utgår från Uppsala så att hinna dit på vardagar blir svårt, jag är allergisk mot stockholmstrafiken..) Siktar på lördag efter lunch, ska se om jag lyckas dra med mig någon mer från Uppsala.

Hade bara på mig shorts genom det där fältet, låter som man kanske ska undvika solen ett tag nu då? Haha..

[Sthlm] hagakullen ?
Jag cykla mycket på hagakullen, brukar stanna till efter jobbet. Kul om man vill ha lite snabba höjdmeter och snärtia berms. Går ju ändå att få ett hyffsat långt åk om man drar hela vägen ner till botten.

Kul att någon är där och bygger lite, har varit lite dött med folk nu sedan i våras.

Tillbaka
Topp