Stigar i närheten av Högdalen?

• Trådstartare Trådstartare grondahl
  • Start datum Start datum
G

grondahl

Guest
För en kompis räkning: Finns det någon bra cykling i närheten av Högdalen/Bandhagen?

Vad är bra cykling för Dig/honom?

I Stuvsta/Snättringe/Segeltorp finns spårcentralen med alla sina spår kring Gömmaren (se Bng:s turtips http://happymtb.org/forum/rides/reviews.php?s=44&cat=0&hide=0). Vissa av spåren är dock tämligen tekniska med mycket rötter, men gott om variation finns.

Är det lite enklare tekniskt sett som ni är ute efter kan jag tänka mig att det finns stigar på/runt Högdalstoppen. Det borde ju retnt teoretisk sett även finnas lite stigar mellan Huddinge och Ågesta oxå...

Bra cykling borde kunna definieras som singletrack/XC, gärna med möjlighet till ökande svårighetsgrad eftersom han inte cyklat på ett tag. (Vi brukade köra mtb i kiruna, baksidan av loussa, ednavaara om nu någon skulle veta vad det är för något....)

Han fö inte tillgång till bil för transport till stigar.

Nu pratar vi klassisk mtb-mark! I området kring Högdalen förlades bland annat SM i slutet på 80-talet (eller var det 1990?). På den tiden ansågs det vara viktigt att man skulle cykla uppför orimligt branta backar. Av den anledningen har jag bland annat sett Bernt Johansson stånka sig uppför den ena högdalstoppen (den som innehåller rivningsmassor från de gamla klarakvarteren). Terrängen runt omkring är ganska bra mtb-mark men lite väl korta stråk, kanske.

tack för tippsen!
ska kolla in ställerna. det viktigaste för mig är bara att få cykla lite på något annat underlag än asfalt.
-daniel

fågelvägen
Högdalen - Visättra: 7 km
Högdalen - Hellas: 7,3 km

så varför inte denna tur: <http://happymtb.org/forum/read.php/1/222467>

Det finns en helt underbar liten skogstur mellan Gubbängen (vid speedwaybanan)som går mittemellan bostadsområden och villor till Stureby.

Snabbaste vägen till Hellas borde vara genom Stureby , Skogskyrogården, Skarpnäck - framme.

Ha det
T

Tillbaka
Topp