Stigar runt Eskilstuna

Jörgensen

Aktiv medlem
Stigar runt Eskilstuna
Hej
Jag flyttar tillbaka till Eskilstunatrakten närmare bestämt Kjula, när jag lämnade stan för 16 år sedan var mitt MTB intresse obefintligt så jag har ingen koll på stigar.

Vad har ni för tips? Gärna en shysst "hemmabana" nära Kjula.

Senast ändrad:
Stigar runt Eskilstuna
I vilstaskogen har du sjukt bra cykling, där gick 2:a loopen i smeracet 2015. Helt fantastiskt, lagom kuperat och fina stigar med lite berghällar och rötter.
Det rids lite där, spelas lite frisbeegolf och annat men det stör inte mig iallafall.

Vad gäller kjula så har jag mest kört enduro där, finns något endurospår som det tydligen har tävlats på också tror jag.

Stigar runt Eskilstuna
42Hz sa:
eketjall sa:
Jag cyklar inte i skogen så jag har dålig koll men nog finns det stigar både runt Kjula och Ärla.
Hör med ECK så lär ni få många tips: https://www.facebook.com/Eskilstuna-Cykelklubb-156608587708166/?fref=ts
Sen finns det ju lite i Vilsta och Odlaren om man vill köra mer centralt.

Äsch, då måste man ju ha såndär användare på FriendFace... ;)

Ok, då bjussar jag på en öppen profil på funbeat till en som bor i Ärla och hojar MTB istället då. ;-) http://www.funbeat.se/person/tracks.aspx?PersonID=189261

Stigar runt Eskilstuna
Jag kan varmt rekommendera Vilstaskogen där sista loopen av Smeracet går. Här är ett av mina träningspass där.

Körde där senast i morse, och det var kanonbra underlag med några minusgrader med hårt underlag :-)

Bilagor

• P_20150913_104323_1.jpg
    P_20150913_104323_1.jpg
    74.7 KB · Besök: 189
Stigar runt Eskilstuna
eketjall sa:
42Hz sa:
eketjall sa:
Jag cyklar inte i skogen så jag har dålig koll men nog finns det stigar både runt Kjula och Ärla.
Hör med ECK så lär ni få många tips: https://www.facebook.com/Eskilstuna-Cykelklubb-156608587708166/?fref=ts
Sen finns det ju lite i Vilsta och Odlaren om man vill köra mer centralt.

Äsch, då måste man ju ha såndär användare på FriendFace... ;)

Ok, då bjussar jag på en öppen profil på funbeat till en som bor i Ärla och hojar MTB istället då. ;-) http://www.funbeat.se/person/tracks.aspx?PersonID=189261

Klart bättre! =)

Stigar runt Eskilstuna
Hej Jörgensen!

Jocke heter jag är medlem/ledare i ECK samt ansvarig banläggare för sista loopen på Smeracet i vilsta!

Cyklat mycket ute i Kjula/ärlatrakten o det finns massvis med stig därute! Ärlaåsen är kanonfin att åka på. Samt att hela området från Tallstugan, fritidsområdet ca 2km från Kjula med motionsspår, inmot stan är fint att åka på.

Förr var start o mål för Smeracet just ute vid Tallstugan, då får du en runda på ca40km med långloppskaraktär dvs bla stig/grus. Du är välkommen att komma o träna med ECK, vi erbjuder tre prova på innan man bestämmer sig om man vill va medlem eller ej, så kommer du få massa tips på ställen framförallt i vilsta o våra nu uppmärkta spår i odlaren! Men vi kör även distans varje helg o då blir det på stigar runt hela stan.

Jag visar dig gärna kjulaloopen med start o mål Tallstugan vid tillfälle :)

Mvh Jocke ECK

Stigar runt Eskilstuna
jockepocke sa:
Hej Jörgensen!

Jocke heter jag är medlem/ledare i ECK samt ansvarig banläggare för sista loopen på Smeracet i vilsta!

Cyklat mycket ute i Kjula/ärlatrakten o det finns massvis med stig därute! Ärlaåsen är kanonfin att åka på. Samt att hela området från Tallstugan, fritidsområdet ca 2km från Kjula med motionsspår, inmot stan är fint att åka på.

Förr var start o mål för Smeracet just ute vid Tallstugan, då får du en runda på ca40km med långloppskaraktär dvs bla stig/grus. Du är välkommen att komma o träna med ECK, vi erbjuder tre prova på innan man bestämmer sig om man vill va medlem eller ej, så kommer du få massa tips på ställen framförallt i vilsta o våra nu uppmärkta spår i odlaren! Men vi kör även distans varje helg o då blir det på stigar runt hela stan.

Jag visar dig gärna kjulaloopen med start o mål Tallstugan vid tillfälle :)

Mvh Jocke ECK

Jag skulle gärna bli medlem i ECK och vara med på era träningar, mm. Men såg att ni samlas kl: 17:45 och drar iväg 18:00. Jag jobbar till 18:00. sen ska jag stänga butiken, och skulle tidigast vara på plats 18:30.. Så det går ju inte. Tycker det är jätte synd att man inte kan vara med. Hade även tänkt anmäla min son som är MTB intreserad och cyklar lite med mig iblad. Men efter som jag inte kommer loss tidigare blir det ju svårt att delta både för mig och min son.

Stigar runt Eskilstuna
jockepocke sa:

Vill bara berömma dig för sista loopen på Smeracet 2015. Körde loppet för första gången då, och jag älskade dom krävande backarna och det tekniska delarna där.
Tack för ett kanon lopp. Hoppas det blir ett Smerace 2016 också..

MVH: Kay

Stigar runt Eskilstuna
kay sa:
jockepocke sa:

Vill bara berömma dig för sista loopen på Smeracet 2015. Körde loppet för första gången då, och jag älskade dom krävande backarna och det tekniska delarna där.
Tack för ett kanon lopp. Hoppas det blir ett Smerace 2016 också..

MVH: Kay

Tack så mycket det värmer att höra det :)
Försökt att få det i min mening till ett "riktigt" mtb-spår med fokus på stig o kupering! Kul att höra att det uppskatta som sagt :)

Mvh Jocke

Stigar runt Eskilstuna
Jag skulle gärna bli medlem i ECK och vara med på era träningar, mm. Men såg att ni samlas kl: 17:45 och drar iväg 18:00. Jag jobbar till 18:00. sen ska jag stänga butiken, och skulle tidigast vara på plats 18:30.. Så det går ju inte. Tycker det är jätte synd att man inte kan vara med. Hade även tänkt anmäla min son som är MTB intreserad och cyklar lite med mig iblad. Men efter som jag inte kommer loss tidigare blir det ju svårt att delta både för mig och min son.[/quote]

Förlåt jag såg inte detta förut! Jo visst är det svårt att få till en tid som passar alla i veckorna tyvärr. Om din son skulle vara sugen och har möjlighet att ta sig till träningen för egen maskin fungerar det utmärkt! Vi har nämligen flera olika grupper för barn/ungdomar för att dom ska hitta jämnstarka åkare att träna med. Vi håller även isär vuxna och barn på träningarna men givetvis kan man få träna tillsammans första gången om det skulle kännas lättare. Men möjligheten finns som sagt för din son att träna mtb i veckorna :)
MVH jocke

Stigar runt Eskilstuna
Jag kan visa lite runt kjula bor i trakten, kört mycket vid tallstugan och vid kyrkan finns det en kort kuperad slinga som är bra konditionsträning.
Vilsta och torsharg är där man kör mest.

Luktar en happyride va?

Senast ändrad:
Stigar runt Eskilstuna
Husabuse sa:
Aggressor sa:
Jag kan visa lite runt kjula bor i trakten, kört mycket vid tallstugan och vid kyrkan finns det en kort kuperad slinga som är bra konditionsträning.
Vilsta och torsharg är där man kör mest.

Luktar en happyride va?

Det skulle vara kul!

Håller med det vore kul! Jag är dock relativt nyopererad, stelopererat tummen, så får inte köra "fort" på teknisk stig än säger farbror doktorn :/ Men lite längre fram i vår är ja absolut på :)

Stigar runt Eskilstuna
Happyride vore awsome!
Jag tycker att gyllenhielmska leden från Årby till sundbyholm är fin också. Ungefär vid nyby i Torshälla finns lite roligt också, Kogne tror jag det heter.

Stigar runt Eskilstuna
Det finns motionsspår som är uppmärkta den blå är typ 8km som är lättcyklad, sen finns en liten grön extraslinga som är lite lurig att hitta men är skoj och börjar vid nått garage/magasin.

Stigar runt Eskilstuna
Jag är inte heller så snabb så det går nog fint.
Vi får styra något snart.

Har dålig koll på cykling i kjula dock, har bara kört enduro med motor där...

Stigar runt Eskilstuna
Norman sa:
Happyride vore awsome!
Jag tycker att gyllenhielmska leden från Årby till sundbyholm är fin också. Ungefär vid nyby i Torshälla finns lite roligt också, Kogne tror jag det heter.

Håller med dig även om gyllenhielmska bitvis är bra stenig, men Torshälla ut mot Solvik är kalas! Finns mycket fint runt stan.

Stigar runt Eskilstuna
Vi kör nått i i Mars tycker jag!

Kjula, Vilsta eller Gyllenhielmska känns som bra alternativ. Kay är ju dopad så han kommer ligga i täten ;) jag kommer vara bakis så det blir bra spridning!

Stigar runt Eskilstuna
jockepocke sa:
Norman sa:
Happyride vore awsome!

Håller med dig även om gyllenhielmska bitvis är bra stenig, men Torshälla ut mot Solvik är kalas! Finns mycket fint runt stan.

Körde Gyllenhiemska leden igår eftermiddag från Årbystugan till Sunbyholm. Tog det ganska lungt, tog ca: 2 timmar. Bitvis var det ganska tekniskt, men inget man inte kunde cykla. Leden passar perfekt så att alla cyklister blir nöjda. Lätta, medel svåra och svåra partier. Nästa gång blir det nog att köra både fram och tillbaka med lite högre tempo. Tror det blir ca 5 mil då. Borde gå att köras på 3 timmar :-)

Stigar runt Eskilstuna
Långfredag = 25e Mars alltså. Om vi utgår från tallstugan så är det ju lätt för alla att hitta dit. Även för mig som aldrig varit där.

Ska vi preliminäraboka den 25e Mars = Långfredagen klockan 10:00 kanske?

/Kay

Stigar runt Eskilstuna
kay sa:
Långfredag = 25e Mars alltså. Om vi utgår från tallstugan så är det ju lätt för alla att hitta dit. Även för mig som aldrig varit där.

Ska vi preliminäraboka den 25e Mars = Långfredagen klockan 10:00 kanske?

/Kay

Försöker få till det. Ungefär hur lång tur blir det?

Tillbaka
Topp