Stigcykel till lång cyklist

Hej!

Är inne på att köpa en stigcykel till lång (192 cm) cyklist. Fokus på att ha kul i skog även när det är lerigt och stökigt. Grus/asfalt är bara transport.

Krav/önskemål:
27,5” eller 29”
”Modern geo”
Bra ram, komponenter mindre viktigt
Pris runt 30k
Gärna möjlig att få levererad i närtid, kan handla online

Har kikat på Jeffsy, Spectral, Fuel Ex. Har jag missat något uppenbart? Vad tycker happy ger mest bang-for-the-buck?

Tack på förhand!

Bird har cyklar i bra storlek för långa människor, dvs långa utan att bli höga. Modern geometri och du kan välja hjulstorlek efter smak för de har båda.

Jag är 193cm och hade en Jeffsy. Jag upplevde den som för liten och bytte till en Pole Evolink 140 XL och nu känner jag mig som hemma.
Jag skulle snegla på cyklar med minst 500mm i reach och brantare sadelrör, typ dessa.

-Pole Evolink 131/140
-Bird Aeris AM9
-Nukeproof Mega 290, denna finns för omgående leverans https://happyride.se/annonser/ad.php?id=58391 :-)

Kommer mycket tips på cyklar med lång (150 mm plus) och jag funderar på hur den upplevs på tämligen platta stigar. Jag bor i Linköping och här finns begränsat med utförsåkning. Är 150 mm och uppåt i slag bara onödigt eller är det kul även på relativt platta stigar med mycket stök?

@Sixten: om jag tolkat dig rätt förespråkar du 29” hjul, kan du utveckla varför 27,5” inte är lämpligt? Har sneglat mycket på Canyon Spectral och den finns bara med småhjul....

VSundh sa:
Kommer mycket tips på cyklar med lång (150 mm plus) och jag funderar på hur den upplevs på tämligen platta stigar. Jag bor i Linköping och här finns begränsat med utförsåkning. Är 150 mm och uppåt i slag bara onödigt eller är det kul även på relativt platta stigar med mycket stök?

@Sixten: om jag tolkat dig rätt förespråkar du 29” hjul, kan du utveckla varför 27,5” inte är lämpligt? Har sneglat mycket på Canyon Spectral och den finns bara med småhjul....

Jag har en Stumpjumper med 135/150 slag bak/fram. Riktigt rolig cykel för knixiga stigar även om det inte är utför. Grymt skoj utför, hopp och dropp och ändå helt ok uppför. Ingen raket men på de stökiga segmenten har jag många KOMs. Har 29 efter bara kört 26 innan (bara 180 lång), trodde de skulle kännas stora och bängliga men är grymt nöjd, flytet på dessa steniga stigar är grymt och de känns inte stora på något sätt när man vill hoppa och hucka.

Senast ändrad:
erolwi sa:
VSundh sa:

Jag har en Stumpjumper med 135/150 slag bak/fram. Riktigt rolig cykel för knixiga stigar även om det inte är utför. Grymt skoj utför, hopp och dropp och ändå helt ok uppför. Ingen raket men på de stökiga segmenten har jag många KOMs. Har 29 efter bara kört 26 innan (bara 180 lång), trodde de skulle kännas stora och bängliga men är grymt nöjd, flytet på dessa steniga stigar är grymt och de känns inte stora på något sätt när man vill hoppa och hucka.

Rolig låter bra, viktigare det än att den är absolut snabbast. Har hittills bara åkt XC-raketer med 100 slag och är lite ”rädd” för onödig slaglängd och vikt.

Fram med fler idéer och förslag!

Testar bumpa denna tråd då förutsättningarna är samma fast jag är på jakt efter en hardtail. Fastnat för Nukeproof scout men förstår att dessa är små i storlekarna, gillar även Canyon Stoic , där Canyon föreslår storlek large för mig trots min längd på 191.
Har dock xl på min Spectral 125 som enligt Canyon är rätt storlek för mig.
Skulle behöva hjälp och tips av andra i min längd med vad jag ska tänka på och vad som borde passa mig 🙏

Testar bumpa denna tråd då förutsättningarna är samma fast jag är på jakt efter en hardtail. Fastnat för Nukeproof scout men förstår att dessa är små i storlekarna, gillar även Canyon Stoic , där Canyon föreslår storlek large för mig trots min längd på 191.
Har dock xl på min Spectral 125 som enligt Canyon är rätt storlek för mig.
Skulle behöva hjälp och tips av andra i min längd med vad jag ska tänka på och vad som borde passa mig 🙏
Det kan beror på hur långa ben du har relativt totalen. Canyon har lite tvärtom om i sin tabell. Dvs den tar hänsyn till höjd inte längd och mtb köper man på längden.
Scout är kort i storleken om jag minns rätt. Det är väl en rätt gammal design.

Du har fortfarande inte berättat varför det måste vara en scout. Det är inget speciellt med den förutom att den inte går att köpa.

Det kan beror på hur långa ben du har relativt totalen. Canyon har lite tvärtom om i sin tabell. Dvs den tar hänsyn till höjd inte längd och mtb köper man på längden.
Scout är kort i storleken om jag minns rätt. Det är väl en rätt gammal design.

Du har fortfarande inte berättat varför det måste vara en scout. Det är inget speciellt med den förutom att den inte går att köpa.
Är 190 och har inte benlängd 89.
Vad jag har förstått ska scouten vara en mångsidig cykel och uppskattad av många. Kan vara fel för mig och därför jag försöker ställa frågor 😊
Sen tycker jag det är en riktigt snygg cykel också!😅

Jag är 189 med inre 89.5. Med modern geo, leta runt 500-520 reach, som kör med kort styrstam. Brant sadelrör.
Du vill ha lite längre än "din" längd, du har inte jättelånga ben, aningen kortare än mina och jag är lite under medel tror jag. Så, lång och låg, modernt helt enkelt. Kort sadelrör är viktigt.
Skit i stoicen, för långt sadelrör tror jag. Du får en liten ram, annars får du inte plats med minst 175-180 mm dropper tror jag. Går inte att få fram geon hos canyon, oseriöst värre.

Jag är 189 med inre 89.5. Med modern geo, leta runt 500-520 reach, som kör med kort styrstam. Brant sadelrör.
Du vill ha lite längre än "din" längd, du har inte jättelånga ben, aningen kortare än mina och jag är lite under medel tror jag. Så, lång och låg, modernt helt enkelt. Kort sadelrör är viktigt.
Skit i stoicen, för långt sadelrör tror jag. Du får en liten ram, annars får du inte plats med minst 175-180 mm dropper tror jag. Går inte att få fram geon hos canyon, oseriöst värre.
Tack för goda råd och från någon med liknande mått som jag har!
Då menar du att scouten blir för liten?
Får jag fråga vad du har för cykel eller om du vet om något som borde passa bra?😊

Geon på stoicen

Bird kanske är för bökigt nu efter Brexit, men jag är nöjd med min i stor storlek. De var mycket hjälpsamma och kunde fixa lite justeringar som inte fanns på hemsidan, som 130 mm gaffelkonvertering.

Geon på stoicen

Som jag listade ut utan, xl har för långt seat tube, 500 mm, då får ts nog bara in en 150 mm, kanske bara 130, inte optimalt.

Så, leta efter en hoj med dina stack och reach efter din längd, sen vill du ha ett seat tube mått på under 470 mm. Det är svårt för oss som är 190 och hitta lång hoj nog utan att seatuben blir för lång.

@Damponmyboard
En hardtail får längre reach med komprimerad gaffel så det kan vara lämpligt att du siktar på en kortare reach än du har på Spectralen, nånstans kring 485 - 495 mm. Jag tror 500 - 520 mm som @Stervelo skrev kan bli väl långt. Lättare att korrigera med en något längre styrstam än tvärtom. Men det är lite vad typ av cykling du tänker dig också.
Bird som tipsas om här nu komplicerar det ytterligare med att redovisa reach vid 30% sag på sina hardtails. Jag har själv en Bird Forge i strl L som jag ersatte den Scout 290 i xl som jag tyckte var för liten till mina 192 cm. Men skulle jag köpa en Bird Zero skulle jag köpa xl istället då den är något mindre i storlekarna.
En annan sak med Bird är att de kör med lågt BB/vevparti. Ska man klättra i stenkistor och bröt så får man anpassa tekniken, men när farten ökar så går det som på räls i kurvorna istället. Spectralen är du bekant med som också har ett rätt extremt lågt BB.
Sen håller jag med @Stervelo om att titta efter en ram med en Seattube kring 440-470 för att få plats med en dropper. Ramar i XL kan se helt annorlunda ut än alla bilder som cykeln presenteras med. I tråden du skrev i häromdagen så var det ett föredömligt exempel med Rose Bonero hur storlekarna borde presenteras.
1753819212450.webp

Gillar man när toptube och seatstay i princip ligger i linje med varandra så underlättar det att vara 175 cm lång...

Är 500 mm sadelrör verkligen en problem vid 190 cm? Stoic i XL kommer med 170 mm dropper. Jag skulle tänka att den (just) passar.
Kör jag med 170 mm dropper så har jag sadeln mellan låren när den är i botten, alternativt så får jag justera så sadeln är alldeles för låg i högsta läge. Så det är väl hur man vill ha det. Jag kör med 200 - 240 mm droppers så jag får undan sadeln tillräckligt.

Kör jag med 170 mm dropper så har jag sadeln mellan låren när den är i botten, alternativt så får jag justera så sadeln är alldeles för låg i högsta läge. Så det är väl hur man vill ha det. Jag kör med 200 - 240 mm droppers så jag får undan sadeln tillräckligt.

Ja, jag förstår att 500 mm är för lång när man vill har 200 mm eller mer drop. Men inlägget jag reagerade på sade max 150 kanske 130 mm.

Ja, jag förstår att 500 mm är för lång när man vill har 200 mm eller mer drop. Men inlägget jag reagerade på sade max 150 kanske 130 mm.
Jo jag vet. Men med 500 mm ST så kan man inte köra med så mycket mer än 130-150 mm dropper med 89 cm beninnerlängd. Själv kör jag 210 mm på min Spur (500 mm ST) men jag har 96 cm beninnerlängd.

Jo jag vet. Men med 500 mm ST så kan man inte köra med så mycket mer än 130-150 mm dropper med 89 cm beninnerlängd. Själv kör jag 210 mm på min Spur (500 mm ST) men jag har 96 cm beninnerlängd.

Jag har 84 cm innerben och ovansidan sadel på 73 cm. Med 185 mm dropper skulle jag kunna har 47 cm sadelrör. Därför skulle jag tänka att en cyklist av 190 cm måste har riktigt korta ben för att inte kunna har 170 mm drop med 500 mm sadelrör. (Jag förstår att man gärna vill kunna har mer drop)

Jag är 189cm 89 innerben på min knolly fugitive XL med 500mm sadelrör kör jag 210mm dropper men har iofs då 165mm vevar men skulle funka även med 170mm vevar Visa bilaga 783365Visa bilaga 783366
Din knolly verkar vara mätt vid "aktual" seat tube angle, vilket de anger runt 70. Flackare, de har också basen av seat tube långt långt fram, så för jämförbart med något mätt vid säg 76 får du nog dra av 3-4 cm från måttet för att det ska vara jämförbart. Så de anger xl till 490, jag tror jämförbart är runt 460-450 typ. Jag har 89.5 ben, på första generation av ibis ripmo. Den är 470 om jag minns rätt, jag får med en 180 post, och 165 vev, någon cm som sticker upp med shimano pedaler, när jag kör eggbeaters, de har lägre stack, då har jag 2 mm typ.

Jag ser på bilden på knollyn, att den är lägre än min ripmo, så tydligt är det. De har mätt på ett annat sätt än vad alla andra gör. Det kanske är mer korrekt, men går då inte att jämföra rakt av.

Fick inte tackat alla som hjälpte mig med tips och svar på mina frågor.
Tusen tack!
Det blev tillslut ett köp:
Allebike MB31.
Var ute på jungfruresa med den idag och måste säga att den har tickat alla mina boxar!
Grymt nöjd med detta köp👌

Bilagor

• IMG_5461.webp
    IMG_5461.webp
    1.9 MB · Besök: 36
Tillbaka
Topp