Stigcykling i Kungälv?

Sernevi

Aktiv medlem
Stigcykling i Kungälv?
Jag är nyinflyttad i Kungälv sedan påskhelgen, och tänkte se om det finns några tips på trevlig stigcykling att ägna kvällarna åt?

Har förstått att det skall kunna finnas lite uppåt Fontin (inte hunnit dit och kika ännu dock), men vad finns mer? Bor själv uppe på Grinden (väster om Komarken), finns det något där i krokarna? Finns ju lite skogsområde där.

Senast ändrad:
Stigcykling i Kungälv?
Hej,

Välkommen till Kungälv!
Det finns det absolut! Ovanför Grinden finns det olika spår, tar man sig upp till Vattentornet/kalhygget finns det en hel del. Bor inte långt där ifrån men har hyfsat späckat just nu annars visar jag dig gärna om vi kan få till det någon dag. Skall kolla om jag inte kan få tag i någon karta jag kan maila över.
Återkommer!
/Danne

Stigcykling i Kungälv?
Då vet jag vem jag skall höra av mig till när åker hem til mina föräldrar utanför Kungälv och vill cykla :)

Det finns väl orienteringskartor för de flesta områden runt kungälv. Jag har kartor för fontin t.ex. från en multisporttävling som gick där i höstas.

Stigcykling i Kungälv?
Här är två hyfsat enkla kartor jag hittade på kck.nu.

Bilagor

• långa banan.jpg
    långa banan.jpg
    10.7 KB · Besök: 338
  • korta banan.jpg
    korta banan.jpg
    9.9 KB · Besök: 291
Stigcykling i Kungälv?
gndl skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är två hyfsat enkla kartor jag hittade på
> kck.nu.

Hm väldigt små bilder, vart på deras hemsida hittar jag dem i större? Hittar bara landsvägsrundor...

Stigcykling i Kungälv?
Sen finns det cykling på bohusleden norrut och söderut. Söderut har du hela vättlefjäll. Det finns guddehjälm som är en fin bokskog.

Jag har en standardrunda på i norra kungälv som jag kan lägga upp en bild på om du vill. Kan även visa dig den rundan om du inte är alltför snabb..
/ Anders

Stigcykling i Kungälv?
andca: Både bild och guidning vore uppskattat! Snabb skulle jag inte säga att jag är, i alla fall aldrig snabbare än guiden.. :)

gndl: Den länken fungerade. Tack! (Det är ju verkligen precis bakom huset, tror dedär kommer nötas mycke efter jobbet)

Stigcykling i Kungälv?
Då bor vi väldigt nära varandra! Cyklar gärna några rundor ihop om du känner för det och Om det är ok och det blir guidning hänger jag gärna på även där om det passar. :-)

Stigcykling i Kungälv?
Annars är det inte långt till Bohus där jag bor, brukar köra varannan dag nu när det blir lite ljusare på kvällarna,kör på Vättlefjäll oftast och har du inte varit och kört där så får du skynda dig hit så du inte missar nåt.

Mikael

Stigcykling i Kungälv?
Cykelförbudssnacket har det tjattrats om en del,men som jag sagt innan det är inte ofta man möter folk i skogen och dom man möter brukar man stanna och växla några ord med ,har mött en grinpelle sedan jag började cykla i skogen för ca 13 år sedan och det var inte på "min" sida av Vättle där jag oftast håller mig.
Och att rulla hem till mig från där du bor kanske tar en kvart på hojjen så det är inga jätteavstånd och stigarna börjar i stort sett utanför vår tomt :o) Vättle erbjuder kanoncykling så därav "risk att missa något"

Mikael

Sernevi skrev:
> Vättlefjäll har jag inte kört, bara läst lite
> om, så det vore riktigt intressant.
> Risk att missa något? Cykelförbud på G?

Stigcykling i Kungälv?
Jag är hemma tidigt från jobbet på torsdag och har slängt på sommardäck på hojen, så nån timme i Vättle vore kanske inte så dumt...

Stigcykling i Kungälv?
På torsdag kan nog funka från kl 17 för min del, skall ut och känna på det imorgon och se hur det känns efter en förkylning som härjat i påsk, var ute i 2 tim igår och rullade lätt i buskarna och det kändes ok så det skall nog funka.

Mikael

Stigcykling i Kungälv?
Låter ju grymt. Min kondition är på inget vis något att skryta med, körde ett par timmar i helgen och var ganska knäckt så lite lugnt tempo är helt OK för min del.. Vi hojta till i ett PM eller så när du känt lite på kroppen!

Stigcykling i Kungälv?
Nu blir jag ju lite avis, den enda kvällen jag är upptagen drar ni till Vättle... Om det är någon av er som har gps så visa gärna hur ni har kört. Alltid skoj och se om man har missat något!

/Anders

Stigcykling i Kungälv?
Har nog ingen möjlighet att hänga på på torsdag, men det låter grymt kul! Håller med andca, om ni kan logga rundan och visa den tycker jag vore roligt, då har man ju möjligheten att utforska terrängen själv om det plötsligt blir ett par timmar fria... :-)

andca: hur gör man för att se dina rundor på funbeat? Om det är ok vill säga?

Stigcykling i Kungälv?
Gndl: Har du bott i kungälv ett tag så tror jag du hittar bättre än mig... Jag har bara bott här i 4 år. Men om du vill se söker du på Anders Rothelius så lägger jag till dig på kompislistan och då kan du se alla mina träningspass i kalendern. Det är förvisso google maps men det iaf en uppfattning om hur det går att cykla.

Rent generellt hade jag haft nått emot att vara ett gäng som hade en fast träningsdag så turas man om att hålla i rundan. Men kungälv kanske har för få mtb cyklister för att det skulle funka?
/Anders

Stigcykling i Kungälv?
Håller med om att det hade varit gött att ha xxxdags-rides varje vecka som man kunde haka på som träningsrundor och nöjesrundor. Hade gärna hängt med på något sådant..

Stigcykling i Kungälv?
Tack Anders, alltid kul att få nya ideér! Är inte så säker på att jag hittar bättre, är också inflyttad och har mest cyklat på väg/Enekullen. Motionsområdet i Fontin känner jag ju till men har mest sprungit där.

Det finns absolut tillräckligt med Mtbcyklister för det, tror det dyker upp fler i denna tråden snart.. :-) Jag hänger gärna på så mkt jag får till, men är mitt i småbarnspusslet och har svårt att just nu boka upp mig regelbundet.
/Danne

Stigcykling i Kungälv?
Har har ni en tur som jag och Tony körde i början på januari,vi startade vid bottenstugan i Svartedalen och körde Bohusleden hem till mig i Bohus,om det är nån som är sugen på att göra det igen så löser vi det,men man får vara beredd på ett riktigt kämpigt äventyr där man får bära/släpa cykel en del men belöningen blir en helt outstanding naturupplevelse. händer det nåt där ute i buskarna så är man långt långt från hjälp bara så man är beredd på det.

Bohusledens ettaper hittar ni här http://bohusleden.se/lang/sv/

Mikael

Stigcykling i Kungälv?
Hej
Bor oxå i Kungälv, är helt ny på MTB och cykling...men har fixat ihop en hoj och vill dra igång lite....

Men man ska bara få ihop småbarnspusslet mm..

Stigcykling i Kungälv?
Även jag är i småbarnsåldern och har dessutom ett jobb där jag reser runt om världen så inte heller jag har så lätt att boka en dag. Har dock lyckats förhandla till mig en kväll för träning =)

Blir man bara ett tillräckligt stort gäng så spelar det inte så stor roll att några faller ifrån ibland, bara man är en "kärn" trupp som gnetar på så brukar det lösa sig..

Stigcykling i Kungälv?
Hej. Sernevi, andca och Tjabba, gndl tipsade om denna tråden. Vi är ett gäng i och runt Kungälv som cyklar en del. Vi är inga fartfantomer men tycker det är kul att cykla, nu när det börjar bli ljusare och varmare tror jag nog de flesta är sugna på att börja cykla lite mer igen. Vi startade en FB grupp förra året, skicka mig ett pm om ni skulle vilja ha en inbjudan.
Mvh Tobbe

Stigcykling i Kungälv?
Gick en sväng uppe vid vattentornet vid Grinden idag, verkar ju finnas en hel del trevliga stigar där! På 1,5 timme promenad gick jag inte samma väg två gånger och utforskade inte alla avkrokar, så det känns ju lovande.
Ska även bli intressant att utforska vättlefjäll imorgon!

Stigcykling i Kungälv?
Hej
Om du är intresserad av mtb-banan runt vattentornet så är det jag som sköter om den.
Jag bor också på grinden.På lördag ska vi ha en kurs för ungdomar kom förbi så kan jag visa dig
runt.

Stigcykling i Kungälv?
hanzaplast skrev:
> Hej
> Om du är intresserad av mtb-banan runt
> vattentornet så är det jag som sköter om den.
> Jag bor också på grinden.På lördag ska vi ha
> en kurs för ungdomar kom förbi så kan jag visa
> dig
> runt.

Se där ja, det vore ju kanon! Högst uppskattat. Vilken tid?

Stigcykling i Kungälv?
Det var ett hyfsat rejält kalhygge där uppe idag, och verkade som att maskinerna stod kvar för mer avverkning. Lyckades inte riktigt lista ut hur det förhöll sig till bansträckningen dock, tappade bort markeringarna (om nu de orange markeringarna är mtb-banan?) där.

Stigcykling i Kungälv?
Vad kul att det finns fler som rullar på stigarna i Kungälv! Jag har inte heller något FB konto, man kanske tvingas till detta nu då... Skulle vi inte kunna lägga upp en tråd här där vi "annonserar" om kommande turer? Eller vill ni hålla det i mer sluten krets?

Var uppe i enekullen i måndags, har aldrig varit där tidigare och vet därmed inte heller sträckningen. Innan de har skotat ut allt timmer tyckte jag det var lite tråkigt att passera kalhyggena då det låg ganska mycket stockar på stigarna...

Stigcykling i Kungälv?
Känns som att det blir väldigt seriöst om man startar en Easyhappy Kungälvs tråd. Men om ni inte har FB konton kan jag göra ett mail utskick. Pm mig mail istället om ni vill.

Stigcykling i Kungälv?
Vi startar vid 10 och håller på ett par timmar.
Skogsaverkningen har gått hårt fram på många ställen dessutom har det lagts tjockt med grus på
några stigar.Komunen tänker även bygga löparslingor så det blir allt mindre plats för cykling tyvärr.

Stigcykling i Kungälv?
Vore verkligen tråkigt om det skulle hända. Har ni fått några signaler om att banan skulle påverkas hanzaplast? Har ni någon form av stödmedlemskap i kck? Vi som bor i anslutning till och nyttjar banan regelbundet och vill bidra borde kanske fundera över detta i så fall? Jag cyklade en kort sväng där igår kväll efter att barnen somnat, gränsfall till för mörkt men annars tycker jag att den är i bra skick nu.

Stigcykling i Kungälv?
hanzaplast skrev:
> Hej
> Om du är intresserad av mtb-banan runt
> vattentornet så är det jag som sköter om den.
> Jag bor också på grinden.På lördag ska vi ha
> en kurs för ungdomar kom förbi så kan jag visa
> dig
> runt.

Den där kursen låter intressant. Jag har en pojk på tio, som är intresserad. Skulle det funka?
Bor fö också i trakten och kommer kolla läget kring vattentornet nu till helgen.

Stigcykling i Kungälv?
Vi startar kl10 vid klubblokalen på ingegatan2 kom dit och var med och prova på.
Enligt var jag hört ska löparbanan vara när det nya villaområdet.
Så förhoppningsvis får det mesta av mtb-banan vara kvar men det försvann rätt mycket i den senaste röjningen

Stigcykling i Kungälv?
Vi fick en riktigt go runda jag och Sernevi i går,höll oss lite blandat med Vättlefjällsleden och även en hel del småstigar som kanske inte är så lätt att hitta om man inte är bekant med området, skickar med en gpx fil så man själv kan testa om man är sugen.

Mikael

Bilagor

• vättle.jpg
    vättle.jpg
    101.8 KB · Besök: 148
  • no name (2).gpx
    no name (2).gpx
    153.6 KB · Besök: 75
Tillbaka
Topp