Stigig Happytur Arvika söndag den 8 april

Tiki

Aktiv medlem
Välkomnar alla glada stigsugna söndag 8 april med start kl 10.30. Gillar man stigcyklingen på I2 i Karlstad så kommer man gilla denna dag. Vi träffas vid "Ingestrandskorsning" som är en rastplats med bra parkeringsmöjligheter längs väg 175 mot Säffle. Den är belägen ca 4 km söder om Volvofabriken. Se där röda linjen börjar vid vägen.

Dagen inleds med en runda som har fått namnet "Storkasbergsrundan" och som är 12 km varav nästan 1 mil är fin-fin singletrack.

Storkasbergsrundan.gif

Banprofil Storkasbergsrundan
Banprofil-storkasbergsrunda.gif

Vi kommer sedan bege oss ca 6 km på landsväg per cykel eller bil(valfritt!) till nästa tur som är Rackstad-Gallberget. Det blir en rejält kuperad tur men varierad terräng. Vi kommer bland annat köra utför Rackstâbacken vilket är en slalombacke som lutar en del men är inte är så farlig som det låter.... :-)

Rackstad.gif

Banprofil Rackstad-Gallberget
banprofil-rackstad.gif

Gpx-fil för båda turerna finns på denna sida: http://www.bikeinarvika.com/sv/mountainbike/rackstad-gallberget.html

Rackstad-Gallberget finns även på Happy och snart likaså Storkasbergsrundan
http://happymtb.org/turtips/74/

Ps. En rejäl matsäck är en nödvändighet! Det bör kanske också sägas att det är ingen nybörjartur denna gång utan terrängen är förhållandevis teknisk.

Väl mött hoppas vi blir ett gäng!

/Jonas
tfn. 076-8317766

Edit: Kommentar om svårighetsnivå

Senast ändrad:
Kul om du hakar på Kristoffer. Med dig är vi fem pers i nuläget. Enda plumpen är en praktförkylning som har brutit ut för mig idag och att det ska bli snöfall på lördag. Men förhoppningsvis blir det bättre med detta när det närmar sig.

Låter fantastiskt trevligt! Nu hade jag tänk inviga "kusinen" på lördag....igen. Vi får se hur formen verkar söndag morgon.

Ska kolla med resten som inte lusläser happy så ofta som jag om det finns mer intresse.

//Christian

Det låter ju gööörkul, men jag blir lite tveksam av:

>Det bör kanske också sägas att det är ingen nybörjartur denna gång utan terrängen är
>förhållandevis teknisk.

Betyder det:
"Endast elitidrottare med carbonhojjar och teknik som Fabien Barel välkomna."

Eller är det mer:
"Rookies you have been warned!"

???

theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter ju gööörkul, men jag blir lite
> tveksam av:
>
> >Det bör kanske också sägas att det är ingen
> nybörjartur denna gång utan terrängen är
> >förhållandevis teknisk.
>
> Betyder det:
> "Endast elitidrottare med carbonhojjar och teknik
> som Fabien Barel välkomna."
>
> Eller är det mer:
> "Rookies you have been warned!"
>
> ???
---------------------------------------------------
Ha ha ha nää inget elittempo i min närvaro. Häng på för tusan! Vi gör väl som vanligt att vi kör ett avsnitt och väntar in alla. Ps. min hoj väger 14,2 kg så det är långt ifrån carbonmodellen.

Se en grådassig film för den första turen vi gör:

Edit: Kass på embedtekniken

Senast ändrad:
Skoj det blir några stycken!
Mig veterligen kommer:
isaac_bon
Bigfootswe
theBrand
kallebatong + fyra kumpaner(!)
Harold med kompis från Torsby

utgår: Kristoffer (krasslig och eländig)

Synade första rundan igår och flyttade varsamt några vindfällen. Kan rapportera att den är i mycket gott skick (förutom att det snöar just nu...). Det ska bli intressant att se hur ni uppfattar den?

Edit: antalet deltagare

Senast ändrad:
:-) Oj här vare önskningar! Kan säga med en gång att det här blev en pinsamt dåligt dokumenterad tur, i alla fall från min sida.

Tack alla för en riktigt rolig dag! Jag är så trött så det kändes som gedigen uppgift att tvätta cykeln, sköta hygienen och äta mat. Det märks att man fyllt 40. :-) Vi började med 14 tappra och avslutade med 8 stycken. Förutom en kedja som bråkade för Bigfootswe höll hojarna fint. Upplevelsen var att alla var mycket nöjda med stigarna som bjöds? Om en stund kommer det några bilder från klimax på turen - Gallbergets brant. där var blickarna koncentrerade......

Borde ha citerat jansson99, visste inte att nån 40-årong skulle hinna skriva innan jag postat!

=)

Här kommer lite bilbevis från en underbar dag i Arvika
aaCIMG0744.jpg

Snö och is :)
aaCIMG0750.jpg

Fika paus
aaCIMG0757.jpg

Det var en bit att klättra.
aaCIMG0761.jpg

Förstod hur du tänkte 42Hz jag försökte bara skoja till det...:) Tack Kimlill för fina samkvämsbilder!
Här kommer några bilder från när vi just börjat nedfärden där vi ska tappa 160 fallhöjdsmeter på ca 1 kilometer i lite trevlig bråtig "allmountainstig". Som det så ofta gör så ser terrängen platt ut på bild, bara blicken säger annat. Vi ska ta och filma denna sträcka vid ett annat tillfälle vilket borde kunna bli en höjdare.

Nils-Erik som kommer här berättade att den långa och tunga uppförsfärden till toppen ingick i SM i femmilen år 1966. En föregångare till Tour-de-ski?
IMG_0040.jpg

Fler koncentrerade miner
Bigfootswe fastnade på två bilder i kompaktkameran
IMG_0041.jpg

IMG_0042.jpg

Kimlill
IMG_0043.jpg

Niklas
IMG_0044.jpg

Harold
IMG_0045.jpg

Hanna_K
IMG_0046.jpg

Tack Jonas för en kanontrevlig förmiddag!
Jag, Jocke och en stackare som inte kunde vara med idag ska bege oss ut imorgon fm och testa de "nya" stigarna igen.
Kanske tur att etapp 2 inte hanns med från min sida då jag kände mig rätt mör efter första delen.

Här kommer lite bilder som jag tog också :)

Förberedelserna är viktiga:
stigiArvika1.jpg

Folk börjar droppa in.
stigiArvika2.jpg

Nu var alla på plats!
stigiArvik3.jpg

Bild tagen strax innan Kim fotar från andra hållet.
stigiArvika4.jpg

Det synns inte på bilden, men här har vi nyss passerat ett drop på ca:70cm och samlar oss lite :)
stigiArvika5.jpg

Medan de andra ger Bigfootswe tekniskt/moraliskt stöd med hans kedjebrott passar jag och Harold på att utforska lite sköna klippor i närheten.
stigiArvika6.jpg

Nu är vi inne på tur två, den här bilden är tagen från toppen av den andra stigningen, jag har nog aldrig varit så glad att ha nått en topp :)
stigiArvika7.jpg

Dagen avslutas med att dotterns nya cykel blir levererad, nu ska vi ut i skogen hon och jag. (Eller ja, imorgon då alltså, nu ligger hon och sover :))
stigiArvika8.jpg

Tack allihop som var med för en grymt skön tur!

Sjyssta bilder theBrand. Trendriktig hardtail dottern har.

Kallebatong: Tack själv roligt att ni var med! Hör gärna av er för nya turer. Droppa gärna din e-mail till mig, se mailadressen i profilen.

den sista utförsåkningen från gallberget var riktigt rolig, det var nog den bästa stigen jag åkt. Riktigt bra stigningar upp på bergen på den sista slinga. Det får bli fler gånger Tiki

Denn bilden är inte från igår utan idag... Jag och Jocke var tvungna att visa upp de nya partierna där Tiki guidade oss igår.
Lika kul idag men lite blötare på slutet.
Bilden är tagen på stigen som vi åkte sista partiet ner till landsvägen.

Bilagor

• IMG_2753.JPG
    IMG_2753.JPG
    91.7 KB · Besök: 49
Lägger upp några av de bilder jag tog under turen.
P4082255.JPG

Många cyklister i härlig utförskörning.

P4082257.JPG

Under den andra turen tog vi slalombacken ner. Snön bar även om det var knappt!

P4082260.JPG

Uppför är också härligt!

P4082272.JPG

Mer utför!

Tillbaka
Topp