Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emmer sa:N_sandstrom sa:Fältprästen sa:Jo, enligt länken. Det hindrar inte allmänheten att ta sig vidare. Det går utmärkt att ta sig runt (såvida det inte finns några osynliga linor vid sidan om).
Problemet är att taggtråden i sig kan vara rätt osynlig när man kommer i fart.
Inte helt lätt att ta sig runt när man väl hänger intrasslad i en sådan.
Nu ger ju allemansrätten dig bara rätt att vistas och färdas fritt i naturen. Inte rätt att fara fram som något jävla jehu...
emmer sa:N_sandstrom sa:Fältprästen sa:Jo, enligt länken. Det hindrar inte allmänheten att ta sig vidare. Det går utmärkt att ta sig runt (såvida det inte finns några osynliga linor vid sidan om).
Problemet är att taggtråden i sig kan vara rätt osynlig när man kommer i fart.
Nu ger ju allemansrätten dig bara rätt att vistas och färdas fritt i naturen. Inte rätt att fara fram som något jävla jehu...
Om du tänkte lite istället för att bara fråga så skulle nog mycket lösa sig självt, men eftersom det inte verkar aktuellt så:N_sandstrom sa:Exakt hur sakta säger den att man får färdas i då?emmer sa:Nu ger ju allemansrätten dig bara rätt att vistas och färdas fritt i naturen. Inte rätt att fara fram som något jävla jehu...N_sandstrom sa:Problemet är att taggtråden i sig kan vara rätt osynlig när man kommer i fart.Fältprästen sa:Jo, enligt länken. Det hindrar inte allmänheten att ta sig vidare. Det går utmärkt att ta sig runt (såvida det inte finns några osynliga linor vid sidan om).
Vad har du själv för teorier om vilken hastighet som krävs för att taggtråd skall kunna orsaka skada?
Vilken som krävs för att en ej markerad taggtråd skall bli svår att se?
Såklart skall cyklister visa hänsyn på annans mark, men det är inte det tråden handlar om. Tycker du själv att det är rimligt att riskera grova skador bara för att man kanske skulle råka göra någon detalj fel?
emmer sa:N_sandstrom sa:emmer sa:Om du tänkte lite istället för att bara fråga så skulle nog mycket lösa sig självt, men eftersom det inte verkar aktuellt så:N_sandstrom sa:Fältprästen sa:Jo, enligt länken. Det hindrar inte allmänheten att ta sig vidare. Det går utmärkt att ta sig runt (såvida det inte finns några osynliga linor vid sidan om).
Det säger hänsynsfullt och respektfullt och det är väldigt exakt givet omständigheterna.
Man behöver ingen hastighet alls för att skada sig på taggtråd.
För att inte se an taggtråd på en "raksträcka" i skogen där stolparna är väl synliga och nya och där vägen är uppgrävd framför taggtråden och i hyfsat daxljus - ja som på dioden med andra ord - torde en kadens på 70-80 med 38/16 ha tillräcklig marginal.
Givetvis inte rimligt men jag antar att markägaren bara orka säga till ett visst antal idioter ett visst antal gånger innan han lackar ur på alla. Och som du ser på bilden så är den inget hinder för allemansrätten utan bara för idiotframfart på enskild stig - och idioter har sällan någon liten detalj fel utan vanligen en hel drös med fel.
Tack för den trevliga tonen. Men det är såklart, julafton var igår, inget incitament för trevligheter nu.
Det ends stolpen på bild står vad jag tolkar det som ~ 1,5 meter vid sidan av vägen, mellan två träd. Det är klart den syns bra på bildens vinkel, men kommer man uppifrån backen hamnar den ju bakom en tall.
Jag vet att skåne visserligen har aningen mer dagsljus än här uppe, men nog blir det väl timmar med mörker även där?
Vill man hindra folk i fart så gör man det utmärkt med en _synlig_ tråd över vägen. Det är väl lite det jag försöker poängtera. Och det kan väl ses som en rätt rimlig sak att göra om man har problem med tvåhjulade fartdårar.
Men man kan inte låtsas som att denna är till för att hindra. Den är till för att straffa den som håller för hög fart.
Jag tänker hålla fast vid att detta inte är en rimlig åtgärd, och anser du att det gör mig till en icke tänkande person så får jag väl leva med att någon på internet kallar mig korkad.
N_sandstrom sa:Jag tänker hålla fast vid att detta inte är en rimlig åtgärd, och anser du att det gör mig till en icke tänkande person så får jag väl leva med att någon på internet kallar mig korkad.
Var inte så deppig. u kommer säkert lära dig citatnivåer och sånt vad det lider.N_sandstrom sa:jag väl leva med att någon på internet kallar mig korkad.
c-oma sa:Kan meddela att det tagit hus i helvete fullständigt här. Folk är i upplösningstillstånd. Möte med markägaren är bokat. Ska bli intressant...
emmer sa:Var inte så deppig. u kommer säkert lära dig citatnivåer och sånt vad det lider.N_sandstrom sa:jag väl leva med att någon på internet kallar mig korkad.
Och tar du det bara lugnt i skogen så är det ingen fara och företeelsen torde vara mer sällsynt dessutom.
Erik O sa:emmer sa:Var inte så deppig. u kommer säkert lära dig citatnivåer och sånt vad det lider.N_sandstrom sa:jag väl leva med att någon på internet kallar mig korkad.
Och tar du det bara lugnt i skogen så är det ingen fara och företeelsen torde vara mer sällsynt dessutom.
Fjant!
Vad skulle ni göra om markägaren gallrar lite skog gnälla ännu mera över riset och virket.c-oma sa:Kan meddela att det tagit hus i helvete fullständigt här. Folk är i upplösningstillstånd. Möte med markägaren är bokat. Ska bli intressant...
sdx sa:Vad skulle ni göra om markägaren gallrar lite skog gnälla ännu mera över riset och virket.c-oma sa:Kan meddela att det tagit hus i helvete fullständigt här. Folk är i upplösningstillstånd. Möte med markägaren är bokat. Ska bli intressant...
Vernersson sa:sdx är bara jättebitter över att hans "lysande" argumentation i början av tråden inte vann gehör, inget att bry sig om :-D
Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
Jag tror nog det väldigt medvetet placerades där och att det placerades där för att han som satte upp den var förbannad på folk som for fram på vägen och att de inte fattade ett skit (ser inget, fattar inget, förstår inget : kör mjölk) av de tidigare markeringar som gjorts..
jag är inte bitter men det kanske skall läsas lite bättre från andras sidor med Allemansrätten är även skyldigheter med och inte bara tagande.Vernersson sa:sdx är bara jättebitter över att hans "lysande" argumentation i början av tråden inte vann gehör, inget att bry sig om :-D
sdx sa:jag är inte bitter men det kanske skall läsas lite bättre från andras sidor med Allemansrätten är även skyldigheter med och inte bara tagande.Vernersson sa:sdx är bara jättebitter över att hans "lysande" argumentation i början av tråden inte vann gehör, inget att bry sig om :-D
emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
Jag tror nog det väldigt medvetet placerades där och att det placerades där för att han som satte upp den var förbannad på folk som for fram på vägen och att de inte fattade ett skit (ser inget, fattar inget, förstår inget : kör mjölk) av de tidigare markeringar som gjorts..
N_sandstrom sa:emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
Det där var ju ett total raljerande svar åt jag vet inte hur många spretiga kringämnen. Hur var det med förståelse för citatfunktionen egentligen?
Nej, jag syftar inte specifikt på att spärra av vägen i denna fiktiva konflikt som vi bara antar kanske finns.
Att sätta upp en taggtråd, utan markering, över en väg. Ser du ett problem i den handlingen? Anser du att en naken taggtråd och en taggtråd med 30 färgglada vimplar skulle vara likvärdigt?
Det har vi ju redan svarat på ju... Missade du det fast du var med på det?N_sandstrom sa:Att sätta upp en taggtråd, utan markering, över en väg. Ser du ett problem i den handlingen? Anser du att en naken taggtråd och en taggtråd med 30 färgglada vimplar skulle vara likvärdigt?
Vet inte, men jag har poppat popcornOskar sa:Väldigt virrig tråd, är det emmer eller sdx som har satt upp taggtråden?
Frankenstein's Bike sa:Oavsett anledning till taggtrådsbygget: en orätt föder inte en rätt.
Taggtråd över en trafikerad led (använd av vandrare/cyklister/troll/vafansomhelst) är det orimligt att spänna taggtråd över, oavsett märkning. Taggtråd är till inhängnad av betande kor, inte för revirpinkning.
Men på internet kan man alltid hitta nån som försvarar vad som helst.
Rekommenderar Emmer et al att öva bunnyhopp över liknande taggtrådshinder, och låta övriga (rättfärdigt) få anse att man är helt slut i knoppen om man drar taggtråd över väg.
Orelaterat: min sinnesfrid nådde nya dimensioner när jag fann funktionen "dölj användarens inlägg" . Ligger i dropp down menyn under vederbörandes inlägg. Forumet blir så mycket mer Happy, och jag med det.
Definiera ordet väg vad är en och vilka kriterier skall det finnas för att kallas väg.N_sandstrom sa:emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
Det där var ju ett total raljerande svar åt jag vet inte hur många spretiga kringämnen. Hur var det med förståelse för citatfunktionen egentligen?
Nej, jag syftar inte specifikt på att spärra av vägen i denna fiktiva konflikt som vi bara antar kanske finns.
Att sätta upp en taggtråd, utan markering, över en väg. Ser du ett problem i den handlingen? Anser du att en naken taggtråd och en taggtråd med 30 färgglada vimplar skulle vara likvärdigt?
sdx sa:Definiera ordet väg vad är en och vilka kriterier skall det finnas för att kallas väg.N_sandstrom sa:emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
daikai1 sa:sdx sa:Definiera ordet väg vad är en och vilka kriterier skall det finnas för att kallas väg.N_sandstrom sa:emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
Så det är okej att sätta upp fällor var man vill? rakblad i sanden för folk inte ska sola, armeringsjärn nedanför hopptorn för att barn inte ska dyka? Spikmattor för att epatraktorer inte ska köras?
s sa:Det vissa här verkar ha väldigt svårt att förstå är att en felaktig handling inte rättfärdigar en annan felaktig handling.
Taggtråd över en stig är aldrig ok. Även om så markägaren blivit analfistad av en Rapha-lykraspejsad cyklist så är det inte ok att hen själv tar lagen i egna händer och utsätter alla cyklister i skogen för livsfara. Det är bara så. Tar hen förövaren på bar gärning så finns visst handlingsutrymme men det skall då vara i proportion till brotten. Sen kan ni sitta och smågrina vid era tangentbord bäst ni vill och tycka att världen är orättvis.
Det skrivs väg hela tiden så vad är en väg för något.Definiera ordet väg.daikai1 sa:sdx sa:Definiera ordet väg vad är en och vilka kriterier skall det finnas för att kallas väg.N_sandstrom sa:emmer sa:Du menar att någon kände för att sätta upp lite tråd någonstans och att det hoppsan ojsan råkade hamna över en skogsväg och att det Oopsie Daisy var just där det sedan tidigare var uppgrävt (mm) på vägen?N_sandstrom sa:Är folk verkligen så envisa med att vägra se det faktiska problemet i "ej markerat taggtråd spänd över väg" ?
Så det är okej att sätta upp fällor var man vill? rakblad i sanden för folk inte ska sola, armeringsjärn nedanför hopptorn för att barn inte ska dyka? Spikmattor för att epatraktorer inte ska köras?
Vet du att den inte är uppmärkt?N_sandstrom sa:Att sätta upp en taggtråd, utan markering, över en väg. Ser du ett problem i den handlingen? Anser du att en naken taggtråd och en taggtråd med 30 färgglada vimplar skulle vara likvärdigt?
Cannondale jekyl 1000 sa:Frankenstein's Bike sa:Oavsett anledning till taggtrådsbygget: en orätt föder inte en rätt.
Taggtråd över en trafikerad led (använd av vandrare/cyklister/troll/vafansomhelst) är det orimligt att spänna taggtråd över, oavsett märkning. Taggtråd är till inhängnad av betande kor, inte för revirpinkning.
Men på internet kan man alltid hitta nån som försvarar vad som helst.
Rekommenderar Emmer et al att öva bunnyhopp över liknande taggtrådshinder, och låta övriga (rättfärdigt) få anse att man är helt slut i knoppen om man drar taggtråd över väg.
Orelaterat: min sinnesfrid nådde nya dimensioner när jag fann funktionen "dölj användarens inlägg" . Ligger i dropp down menyn under vederbörandes inlägg. Forumet blir så mycket mer Happy, och jag med det.
Om det är mitt inlägg du syftar på så rättfärdigar jag inte taggtråd över vägar och det har jag redan påpekat ett antal sidor tidigare i tråden.