Stigshorts för tunnisar? Det blev Fjörå Flex 1,

JojjeM

Aktiv medlem
Hur gör ni andra långsmala mtb-cyklister med shorts? Speciellt om man kör med knäskydd är det ju inte så snyggt om det blir en glipa.
Jag har ett par Haglöfs Ardent och ett par Sweet Hunter Enduro, båda i small, och båda är för korta (jag har 92 cm innerben).

Var in på Cykelkraft på Söder idag och provade ett par Endura Hummvee II 3/4 i small. Längden var perfekt men jag gillade inte alls modellen. Trist material, istället för stretch var det massa extra tyg i grenen (för att man ska kunna röra sig antar jag).

Endura Singletrack verkar ha utgått i 3/4 och annars hittar jag inget annat än några mysko kinashorts på eBay typ. Finns det några standardtips för tunnpannkakor som vill cykla stig utan twat-gap?

/Johan

Senast ändrad:
Jag letar också lite halvt... efter shorts som inte lämnar glipa mellan sig och knäskydden, är alla Norröna-shorts lite längre?

Edit: jag vill slippa kalldraget u på vintern.

Senast ändrad:
https://voidcycling.com/orbit-shorts-phantom-black-men.html

Dessa är långa, är 1.90, 85kg , kör med XXL, de är långa (och breda) men jag har för smal midja så drar åt dem så hårt det går, garanterat ingen glipa mellan knäskydden iaf, kör med strax under knät långa förstärkta underbyxor också så Inte risken finns för ”glipan”

Spelar väl ingen roll, om du är bekväm och har glipa, vem bryr sig? Det är ingen modeshow i skogen direkt

Tack för tips.
Ska kika närmare på dessa. Fjörå borde i alla fall gå att hitta och testa i butik.

Och nej, det är ju ingen modeshow :). Jag är mest lite sugen på att köpa något nytt.

/Johan

EDIT: autocorrect ställde till det

Senast ändrad:
trailbiker sa:
Är 194, kör Norröna, utan glipa. Finns en outlet i Barkarby där man kan hitta dom lite billigare med tur.

Aha. Får man fråga vilken storlek (och innerbenslängd)?
Mitt problem är ju att jag (ofta) är S på bredden men XL på benlängden :)
Och tack för shoppingtips.

/Johan

Jag upplever Norröna i S ungefär lika i längd som Ardent men smalare i passformen, Ardent i S är nästan lite för stora för mig medan Norröna är gränsfall S/M beroende på dagsform. Jag har dock inga problem med glipor på något av dem, dock med POCs shorts men har kommit över det ;-)

Rattnalle sa:
Jag upplever Norröna i S ungefär lika i längd som Ardent men smalare i passformen, Ardent i S är nästan lite för stora för mig medan Norröna är gränsfall S/M beroende på dagsform. Jag har dock inga problem med glipor på något av dem, dock med POCs shorts men har kommit över det ;-)

Klockrent!
Tack för jämförelsen.
Ja, Ardent är stora i storlekarna. Betydligt rymligare än mina Sweet.

/Johan

Vet inte om jag räknas som en tunnis men hur som... :)

Har hojat väldigt mycket i ett par Norröna Fjörå Light Weight Shorts.
Lagom smala/breda men med möjligheten att öka benbredden mha dragkedjor om man kör med knäskydd. De har hållit för många timmar på cykeln (även pendling) och sitter riktigt bra hela tiden när man hojar. Ingen glipa vid knäskydden heller.

Jag valde storlek medium vilket är ovanligt då jag i princip har large i alla andra kläder. Men large var faktiskt för bylsiga.

Nackdelen är väl som med allt från norrmännen, priset samt att de envisas med att ha bakfickor på sina cykelshorts. Jag nöter av sömmen till fickan som sen hänger. De lagar på garanti men jag valde att sprätta bort fickan istället. :)

Typ så....

Jag är själv 186 cm och väger 67 kg och medium funkar bra för mig på fjöråshortsen. Man kan ha dom högt i midjan så dom inte fastnar i sadeln utan att det blir någon glipa vid knäet vid sittcykling som med de flesta andra shorts. Tror det är skillnad på light och flex1 i passform så köp flex1 och vad jag kommer ihåg nu inga bakfickor heller. De är i princip 3/4. Men för långbenta helt perfekta.

Senast ändrad:
Bra input Schreddan och utbrott. Låter som att jag definitivt ska ta mig en lunchpromenad och pröva ett par Fjörå.

/Johan

mikipedia_ sa:
Jimel sa:
NickPick sa:
Varför har man lösa shorts i skogen? Tänker mest på att det är mindre praktiskt.

För att man inte vill cykla naken?

Haha? ja lyckra/bibs/korvskinn osv det ska döljas till varje pris?

Låter som solklart bevis på att det är fåfänga att man vill se ut som killarna på redbull när man cyklar runt i sin pocpotta. Inget fel med det! Wannabeism är stort inom cykling.
Shorts anser jag är ivägen, men det är väldigt skönt om det är kyligt ute. Praktiska plagg är ace ?

Det är väldigt praktiskt att slippa skrubba upp kroppen mot skogen hela tiden för att man har något emellan som glider lite. Lycra är bekvämt men skyddar dåligt mot barkeksem.

NickPick sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
NickPick sa:
Varför har man lösa shorts i skogen? Tänker mest på att det är mindre praktiskt.

För att man inte vill cykla naken?

Haha? ja lyckra/bibs/korvskinn osv det ska döljas till varje pris?

Låter som solklart bevis på att det är fåfänga att man vill se ut som killarna på redbull när man cyklar runt i sin pocpotta. Inget fel med det! Wannabeism är stort inom cykling.
Shorts anser jag är ivägen, men det är väldigt skönt om det är kyligt ute. Praktiska plagg är ace ?

Alltså jag klär inte i tighta kläder så med tanke på min omgivning så har jag löst sittande kläder, kalla det fåfänga om du vill.
Edit: Lösa kläder är också skönare enligt mig.

Senast ändrad:
utbrott sa:
Jag är själv 186 cm och väger 67 kg och medium funkar bra för mig på fjöråshortsen. Man kan ha dom högt i midjan så dom inte fastnar i sadeln utan att det blir någon glipa vid knäet vid sittcykling som med de flesta andra shorts. Tror det är skillnad på light och flex1 i passform så köp flex1 och vad jag kommer ihåg nu inga bakfickor heller. De är i princip 3/4. Men för långbenta helt perfekta.

Att välja Flex låter vettigt. Som jag förstod det är de jag har gjorda för även kunna användas vid fler aktiviteter, därav fickorna.
Men jag har även nött sönder sömmar på fickorna på andra (gamla) Fjörå-modeller.

Schreddan sa:
Nackdelen är väl som med allt från norrmännen, priset samt att de envisas med att ha bakfickor på sina cykelshorts. Jag nöter av sömmen till fickan som sen hänger. De lagar på garanti men jag valde att sprätta bort fickan istället. :)

Typ så....
Det och tyget på rumpan som inte är svart men har samma färg som resten... ser snabbt inte så fräscht ut och går inte att tvätta bort!

happymtb.fr sa:
Schreddan sa:

Typ så....
Det och tyget på rumpan som inte är svart men har samma färg som resten... ser snabbt inte så fräscht ut och går inte att tvätta bort!
Svart brukar också se sunkigt ut fort. Gråbrunt vore nåt..

Rattnalle sa:
happymtb.fr sa:
Schreddan sa:

Typ så....
Svart brukar också se sunkigt ut fort. Gråbrunt vore nåt..
Det skulle funka för mig, absolut!

Provade ett par Fjörå Flex i medium. Fick dra åt kardborren i midjan lite så satt de helt ok. Längden är väl gränsfall. Tyvärr fanns inga andra storlekar i butiken.

_20181107_163127.JPG

EDIT: Kompletterar med en bild hemma på mina Ardent i Small. De är nästan identisk längd med Fjörå Flex i Medium men faktiskt lite vidare, både i midja och i benen.

DSC_0600.JPG

/Johan

Senast ändrad:
För att följa upp så slutade det med ett par Fjörå Flex1 i medium.
Inte perfekta (hade velat ha liite mer långsmala) men reapris plus rabattkod på Stadium gjorde att det blev good enough.

Väldigt sköna att cykla med i alla fall.

/Johan

Dödgräver denna tråd då jag också jagar shorts. Provat poc, 7mesh & rapha som alla är för korta i benen. Finns det några andra tips än norröna fjörå?

Vilken storlek har ni då? För ofta blir de ju korta om man är lång och ändå ligger runt S/M i storlek. Jag har samma problem och Flex1 är mitt bästa par vad gäller lagom längd.

Vilken storlek har ni då? För ofta blir de ju korta om man är lång och ändå ligger runt S/M i storlek. Jag har samma problem och Flex1 är mitt bästa par vad gäller lagom längd.

Jag har ett par Norröna som definitivt är längre och POC ser ju ut att ha blivit kortare i modern tappning men mina heter resistance och är strl L jag är 190/88kg så det är väl inte tal om något small/medium för mig även om midjan är rätt smal.

Den kortare varianten ser ut så här på mig och är väl också strl L, med knäskydd är dom lite för kort.

1680244468514.png

Tror det är just i storleken som poc faller. Jag är 193/70 kg och behöver oftast S för att brallorna ska hänga kvar.

Tror det är just i storleken som poc faller. Jag är 193/70 kg och behöver oftast S för att brallorna ska hänga kvar.
Skräddare kan ju fixa det för typ 200 spänn, men det är ännu ett störigt moment och ännu en utgift i ett liv fullt av moment och utgifter.

Skräddare kan ju fixa det för typ 200 spänn, men det är ännu ett störigt moment och ännu en utgift i ett liv fullt av moment och utgifter.
Mina stigshorts just nu är ett par intagna klättermusen 3/4 byxor men de börjar bli rejält slitna. Hade hoppats på att hitta något märke med snygga och långa brallor men det kanske får bli skräddaren och L storlek.

Jag har sytt in shorts själv som varit stora i midjan, vik ihop och sy ihop vecket. Har funkat utan problem med träningsshorts som jag tappade annars. Men det är klart är du längre än mig och 20kg lättare är det ju inte så enkelt kanske.

En variant är annars att köpa långbyxor och korta ner till valfri längd. Då behöver man bara tänka på vidd och passform i midjan.

Jag har sytt in shorts själv som varit stora i midjan, vik ihop och sy ihop vecket. Har funkat utan problem med träningsshorts som jag tappade annars. Men det är klart är du längre än mig och 20kg lättare är det ju inte så enkelt kanske.
Det är definitivt ett alternativ. De byxor jag har just nu är omsydda på precis det sätt du beskriver.

En variant är annars att köpa långbyxor och korta ner till valfri längd. Då behöver man bara tänka på vidd och passform i midjan.
Dock drar det ner snygghets värdet något och som tidigare nämnt är det ju gött att hitta något som inte behöver sys direkt. Låter som att jag kanske får acceptera att man är del av en för liten målgrupp för att vara lukrativ för klädestillverkarna. ?‍♂️

Funkar inte Fjörå Flex1 då?
Visst de kostar men de håller också i evigheters evigheter. Jag har ett par Lightweight som jag fortfarande efter 5-6 säsonger inte ens har en lös tråd på. De börjar bli en aning tunna mitt bak dock. 2016 köpte jag dem visst.

Senast ändrad:
Funkar inte Fjörå Flex1 då?
Visst de kostar men de håller också i evigheters evigheter. Jag har ett par Lightweight som jag fortfarande efter 5-6 säsonger inte ens har en lös tråd på. De börjar bli en aning tunna mitt bak dock.
Jo det får nog funka. Köpte de med ventilation framtill på benet då de såg längst ut. Hoppas det blir bra.?
1680262648323.png

Tillbaka
Topp