Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Kom ej så långt idag. Men vitt var det!
Ja, fint som tusan, men man fick verkligen kämpa för varje meter.
20231203_120320-01.jpeg

Tyckte nog att de var över förväntan bra på Järvafältet, läste tråden före jag gav mig ut så väntade mig mer push bike än vad de blev. Men nog skulle jag ha bytt bort Ralph bak före jag gav mig ut..

Inga fat bikes som är ute och surfar? Skulle vara kul att ha en men då bör man väl bo mer norröver och ha tillgång till skoterleder, frusna sjöar etc

Ingen som prövat på blåa ännu? Kommer ihåg något år när snön var så hårt packad att den gick snabbare än på sommaren :)

Nån som har en update från idag? Ska ut på långpanna imorrn och är en aningen orolig att dagens temperatur gjort kaos med stigarna som vart så fina senaste dagarna.

Gick runt med jycken på Skogsös bitvis upptrappade stigar (Saltis) vid lunch. Det funkar nog bra att cykla där det är trampat. Det börjar mjukna då smått men är det bara nattfrost kan morgnarna bli kalas.

Körde hellas idag. Det var svårt att hitta bra stigar. Slutade med att jag körde en snutt på sörmlandsleden och sen blåa. Blå var rätt ok men det är ju som att cykla världens längsta skinny. Funderar på att köra gröna och blå imorgon. Ska även ta glasögon med klara linser. Det är rätt skumt i skogen när det är mulet.

IMG_0008.jpeg
Stockholm bmx arena är bara en upplyst pulkabacke just nu, cykelvägarna runt omkring var bättre plogade än vissa högtrafikerade cykelstråk . Fick iallafall till två timmars cykling. Stigarna var inte farbara (för mig?)
IMG_0006.jpeg

Senast ändrad:
Ska man ut imorgon så skulle mitt tips vara att starta från HBB och njuta av Traktormakt (bästa stigen just nu), sen försöka ta sig upp på gröna mot och förbi masterna, kanske bort till stenröset och sen ta vita mot gula och ta den ner till Ältavägen.

Blåa var som nämnt av Makten ingen höjdare. Bild på @Makten efter klättringen upp från början/slutet av Corona.

IMG_9723.jpeg

IMG_9720.jpeg

Var ute och nosade (till fots) på skogskanten i Väsby nu, det kändes ju långt bättre än jag trodde.
Kanske vågar mig ut immorn. Om man lyckas lista ut vart det inte är skidspår ivägen :p

Klar värt att ta sig ut, kanske mest för upplevelsens skull.
Har aldrig vart med om att det varit så vitt i skogen, inte så nära stan iallafall.

20231210_111858-01.jpeg

Cyklingen var ok men inte magisk.
Otrampat uppför var bara att glömma.
Har fått ca 400 liter snö i skorna.

Cyklade Hellas igår. Kan inte namnet på stigarna, men den långa stigen som går från Stenbron bort mot kyrkogården var helt fantastisk. De övriga var också bra, även om jag fick hoppa av och pulsa några gånger när jag varit för kass på att svänga och hamnade ute i djup snö. Inne på Dow Jones lade acken till lampan av, så då avslutade vi med lite glögg nere vid sjön innan det blev grusvägar hem i pendlarlampans sken.
received_742497907215485.jpeg

Turen: Gröna från masterna - Russian BBQ - Gula - Gröna tillbaka, var strålande i tisdags. Blir inte så långt men var en trevlig lunchtur. Såg ut att gå att fortsätta på gröna också istället för att svänga av på Russian.

Är det isbana i Hellas nu så att man behöver fulldubb eller är det cykelbart, lerigt och bara härligt? Hade sug att ta mig dit igår men sen kom började det regna en del och så försvann suget.

Nej men undvik Hellas. Rullade lite på Militärstigen osv (grusvägen vid Biceps typ) i lördags och det var knappt lönt ens där. Skar igenom satan i slasket. Kan ju iof ha blivit bättre sen dess, men knappast värt att åka till.

Knatade lite på gröna i Hellas idag, längst ut från havet till Trehörningen, och konstaterade att det såg helt klart cykelbart ut. Mindre snö än längre västerut. Men det var också rätt många sjöar och surhål.

411107697_3554361911505237_1938342485308297830_n.jpg

385541782_339357622178582_3313899129938999183_n.jpg

God jul!

20231227_125245-01.jpeg
Det är ju himla fint och så.
Men det är bara att inse att "min typ" av cykling är svår att få till i så mycket snö.
Förhållanet mellan transport/cykling blir oproportionerligt stort när man får plåga sig fram genom snön, speciellt när alla genvägar är okuperade av skidspår ?

Tillbaka
Topp