Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Nja... det kan jag nog inte riktigt hålla med om. ?

Bilagor

• 20231226_115958~2.jpg
    20231226_115958~2.jpg
    444.6 KB · Besök: 73
  • IMG_20231226_125412_232.jpg
    IMG_20231226_125412_232.jpg
    287.8 KB · Besök: 68
Nja... det kan jag nog inte riktigt hålla med om. ?
Nej, det där ser ut som en skog, eller just nu "ser inte skogen för all snö" :p

Vad betyder "flyter bra" i sammanhanget? Håller du dig på eller skär du igenom snön?

Nu när det gått från slaskigt till plötsligt -10 känns som det att cykla genom 15cm socker typ.

Hehe... Det var ju typ snö även på stigarna.

Alltså, jag tror att däcken och cykeln lirar ihop i snön. Eller så är det jävligt hygglig snö? Tar mig upp för ställen som aldrig förr. Kanske har jag blivit mer tjurig med åren? I förrgår var underlaget galet bra.

Jag visar gärna mina hoods vid tillfälle. Men det blir inga feta drop. ?

Hehe... Det var ju typ snö även på stigarna.

Alltså, jag tror att däcken och cykeln lirar ihop i snön. Eller så är det jävligt hygglig snö? Tar mig upp för ställen som aldrig förr. Kanske har jag blivit mer tjurig med åren? I förrgår var underlaget galet bra.

Jag visar gärna mina hoods vid tillfälle. Men det blir inga feta drop. ?
Spelar däcken roll när dom bara vispar i fruset pulver?

I förrgår var det ju klistersnö, och inte ens mycket av det?

Du skrev ju att det var jobbigt att cykla i snön. Vi har cyklat i samma område och då borde snön vara likvärdig? Jag uppfattade det inte som speciellt jobbigt. Bara roligt! Fast det var 20 cm "socker".

Jag har nya däck sedan i höstas men kan ej svara så speciellt vetenskapligt...

Hoppas det fortsätter att vara vitt i skogen. ?

Jaja... Sniktelefon. Får skäll när man fotar med riktig kamera. Hur man än vänder... ?

Bilagor

• 20231226_115958~2 (1).jpg
    20231226_115958~2 (1).jpg
    345.2 KB · Besök: 62
20231230_120250-01.jpeg

Så illa var det faktiskt inte.
Bitvis bättre än innan regnet, bitvis betydligt sämre, väldigt slumpmässigt.
Ibland tycker framhjulet att det var lättare att driva i sidled än att rulla.

Än så länge fortsatt traktortempo, bakhjulet har snurrat måånga varv extra såfort jag försökte hålla lite fart.

Smält lite till så blir det riktigt bra efter nästa snöfall.

1DBFED0E-D5E9-49BA-89F2-196B8AAD946C.jpeg

Gick för det mesta utmärkt att köra i hellas. Skulle nog säga att stigar som det gåtts på är att föredra. Solid is med lite snötäcke på ger bra grepp!
Obegådda stigar har typ 5-10cm snö med hård skare på, funkar också, men går betydligt långsammare.
Stötte på några stora ansamlingar smältvatten.
Gott nytt år!

Någon som varit ute i Hellas idag? Isf hur var stigstatus?
Isigt men cykelbart på gröna kring masterna. Hört av andra att det är bättre på andra ställen dock, så det är nog väldigt beroende på hur många som promenerat när det var blött (för många på gröna uppenbarligen).
Ospårat är inte mycket roligt, då det är skare. Tungt och jävligt.
Idag hade jag inte tackat nej till dubbdäck faktiskt.

Vill ändå påstå att det var årets bästa före idag!

Riktigt kul såfort man hade lite gravitationspoäng att casha in, men väldigt kämpigt att skaffa nya.

Samma snö har iallafall här gått från slask till fryset 3 gånger, skaren i kombination med att det är halt längst ner är inte helt optimalt.

Fick bråttom hem när solen gick ner och provade vinterns första vältrampade stig, jäklar vad det gick ?

Korrekt. Snön var inget problem, pudrigt och lätt så att cykla ospårat var inte omöjligt. Däremot var det halt och oförutsägbart som bara den då det ligger en hel del is under som man inte ser. Kramigare snö ger ju generellt lite bättre grepp och stöd på is, men denna pudriga snön gjorde nästan ingenting för att förhindra plötsliga släpp på isfläckar/hällar.

Bäst cykling är om man håller sig till Sicklaskiftet, både Traktormakt och Champs Elysees går att cykla relativt bra - kanske även Fem Svåra som jag dock inte testade. Körde även upp till masterna, gröna bort till röset och sen ett försök att cykla vita mot sjön, och det blev successivt sämre och sämre (vita var i princip ospårad). Möjligt att gula kan vara bra.

Senast ändrad:
Jag var ute en sväng på nord-västra Järvafältet, start Granskog, gröna gick bra att köra för det var upptrampat/skidat hela vägen, dock fick det bli push bike i dom brantare uppförsbackarna. Mindre otrampafe stigar är rätt okörbara.
Grusvägarna är plogade och sandade på typ hela JF
IMG_6386.jpeg

Jag var ute en sväng på nord-västra Järvafältet, start Granskog, gröna gick bra att köra för det var upptrampat/skidat hela vägen, dock fick det bli push bike i dom brantare uppförsbackarna. Mindre otrampafe stigar är rätt okörbara.
Visa bilaga 674519
Men det är ju så fint, värt sin pushbike ändå!

Vilka otrampade stigar körde du föresten? Kan ju passa på att nyttja dina spår ?

Jag har fått en lustig fundering.
Hur klassar olika individer här stigar som "bra"?

Jag har tex en del "blåa" breda stigar här som har fått mängder av snö, och sedan trampats ner, så att dom är snudd på släta som grusvägar.

Otroligt lättcyklade med all snö.

Jag ser det som dåligt. Men inser att många säkert ser det som bra.

Jag har tex en del "blåa" breda stigar här som har fått mängder av snö, och sedan trampats ner, så att dom är snudd på släta som grusvägar.

Jag tog upp samma sak för några veckor sen: noterade att många ställer på gröna i Hellas hade blivit enklare pga att snön gör step-ups mindre hög. Bra för strava-hetsare, dåligt för cyklister som tycker om stök som jag.

För egen del vill jag kunna få ett bra träningspass dvs med bra momentum. För att få det behövs ju någorlunda grepp. Att gå med cykeln uppför i 10 min bara för att kunna ta en bild på orörd snö och någon talljävel i stil med "Jobbigt men helt klart värt det. Vintern ändå!" fattar jag noll av. Då är det väl bättre att sätta på sig vettiga skor och ta en långpromenad i skogen.

Tillbaka
Topp