Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Hellas var riktigt bra. Visst, större blöthålor låg öppna men fint grepp i övrigt. De få isfläckarna får man ge fan i att trampa eller svänga på.

Lida grön var bra idag, fruset i skogen med de stora vattenhålen öppna.
Bra fäste och inte så grisigt på bergen.
En vurpa blev det, i början efter långa backen ner, där den mynnar ut på grusvägen, där var det isgata och jag kom lite för fort.

just ja, en helsikes massa bilar på parkeringen på em, massa familjer med pulkor och vandrare överallt.

Helt galet mycket vatten i Hellas idag! Tror inte jag sett så stora pölar på hela hösten och då har det ändå varit... minst sagt... blött.
Annars mest segt. Dock vackert!

Stalle

Helt galet mycket vatten i Hellas idag! Tror inte jag sett så stora pölar på hela hösten och då har det ändå varit... minst sagt... blött.
Annars mest segt. Dock vackert!

Stalle
Hmmm, det kanske är för att det är fruset under och regnet som föll inatt inte kunnat sjunka undan? Bara det inte blir skridskobana nu när det fryser igen! :poop: Jag var uppe och rekade lite i Sicklaskiftet på lunchen och det såg bra ut där det inte var sankt.

Håller med Stalle. Jag har aldrig sett så stora pölar typ nånsin.
Greppet var nog egentligen ganska bra då snön frusit fast i rötter och stenar men pga allt vatten man ändå körde igenom så blev pedalerna helt infrusna i is, vi kom inte långt innan det var som att cykla med herrskor på gamla gummiklädda pedaler, något av det mest ocyklingsbara jag varit med om.

Måste säga att ni överdrev rätt rejält. Visst var det blött, men knappast värre än för nån vecka sen. Bara rätt oväntat och mer uppenbart när det är -7° och man inte vill ha vatten i arslet eller fastfruset i drivlinan. ? Sen kan det möjligen ha både runnit undan lite och frusit mer under timmarna mellan våra turer.

Uppåt 20 cm snö på sina ställen i Hellas ikväll. Fruktansvärt tungtrampat, men också fruktansvärt kul! Kommer bli riktigt grymt så fort snön packas till lite av fotgängare och cyklister.

20210114_182716_fb.jpg

? Den som har en fatbike är lyckligt lottad just nu! Edit: Det finns fortfarande blöta ställen men jag tror det kommer ha frusit helt till helgen. Väldigt mycket mindre idag än i tisdags i alla fall, men man får passa sig för jättepölarna som inte är bottenfrusna under snön.

Uppåt 20 cm snö på sina ställen i Hellas ikväll. Fruktansvärt tungtrampat, men också fruktansvärt kul! Kommer bli riktigt grymt så fort snön packas till lite av fotgängare och cyklister.

Visa bilaga 464597

? Den som har en fatbike är lyckligt lottad just nu! Edit: Det finns fortfarande blöta ställen men jag tror det kommer ha frusit helt till helgen. Väldigt mycket mindre idag än i tisdags i alla fall, men man får passa sig för jättepölarna som inte är bottenfrusna under snön.
Körde i sicklaskiftet idag vid två-ish och det var nästan ocyklingsbart. Snön tyngde ner alla småsträd och grenar så att dom hängde ner över stigen i brösthöjd

Körde i sicklaskiftet idag vid två-ish och det var nästan ocyklingsbart. Snön tyngde ner alla småsträd och grenar så att dom hängde ner över stigen i brösthöjd
Ja, man får kanske undvika stigar där det är tätt mellan småträden. Vi var uppe och härjade vid masterna och där var det bara enstaka grenar som hängde ivägen.

Ungefär så. Min runda bestod i att knuffa cykeln på gula, krypa under björkarna på den normalt öppna stigen från ältavägen upp mot tre amigos start, för att avslutas med att tro att jag skulle komma över träsket i Across the moss...
IMG_20210114_153553.jpg

Ja, man får kanske undvika stigar där det är tätt mellan småträden. Vi var uppe och härjade vid masterna och där var det bara enstaka grenar som hängde ivägen.

Får ta mig bortanför hellasgården dit imorn kanske. I värsta fall får man ju iaf rulla lite dit och tillbaka haha...

Ungefär så. Min runda bestod i att knuffa cykeln på gula, krypa under björkarna på den normalt öppna stigen från ältavägen upp mot tre amigos start, för att avslutas med att tro att jag skulle komma över träsket i Across the moss... Visa bilaga 464602

Ja, det där känns bekant! Inte så kul. Ut ur snåret, in i megapöl och repeat.

Det var ett jävla gnäll hörni! Det är ju fantastiskt med snö jämfört med den eländiga sörja som varit tidigare i höst/vinter. (y)
De stigar som brukar bli bra snabbast är de med mest trafik, alltså så nära bebyggelse som möjligt. Så om man vill slippa pulsa så ska man nog inte dra mot Hellasgården redan imorrn, utan snarare mot Björkhagen, Bagis eller liknande. Dock eventuellt med ökad risk för snö i nacken då.

Det var ett jävla gnäll hörni! Det är ju fantastiskt med snö jämfört med den eländiga sörja som varit tidigare i höst/vinter. (y)

No argument there!

De stigar som brukar bli bra snabbast är de med mest trafik, alltså så nära bebyggelse som möjligt. Så om man vill slippa pulsa så ska man nog inte dra mot Hellasgården redan imorrn, utan snarare mot Björkhagen, Bagis eller liknande. Dock eventuellt med ökad risk för snö i nacken då.

Klart man ska ut (inte jag, annat schema, blir nog lördag), men man får vara beredd på att slita (auto in-correct skrev slira, det passar lika bra...) samtidigt som man njuter.

Gnälla är gratis!

Lida grön idag, ett cykelspår i snön innan oss 3.
Vi gav upp efter halva, pölar under snön där isen sprack när vi körde över, halt och massa snö överallt, min dropperwire frös fast så den låste inte sadeln i uppe läge.
Parkering var full när vi lämnade vid 12.30, mycket längdskidåkare och pulkor.
Mötte 20 tal bilar på vägen därifrån, poppis ställe nu.
Gäller vara ute i god tid.

Inget fel på blåa heller, jättefint. Stora gyttjehålen har trots kyla ännu inte frusit ordentligt men till 99% körbart överallt och med skönt flyt. Tror det ska var minus och fint imorgon också men sedan kommer plusgrader och regn i veckan, då blir det nog slask av allt. :cautious: Kanske nästa vecka efter helgen att det fryser på igen.

IMG_1084.jpg

IMG_1080.jpg

Ja det var väldigt fint idag. Passa på nu, ska vara minusgrader några dagar till sen blir det regn och plusgrader innan minusgrader igen så då lär det ju bli iskana deluxe.

Vi gav upp efter halva, pölar under snön där isen sprack när vi körde över, halt och massa snö överallt, min dropperwire frös fast så den låste inte sadeln i uppe läge.

Bättre att cykla i Flemingsbergsskogen så här års. Där har fotgängare gått i snön så det är fullt cyklingsbart på stigarna. Jag cyklar massor på Lida men håller mig borta därifrån på vintern och när det är blött.

Bättre att cykla i Flemingsbergsskogen så här års. Där har fotgängare gått i snön så det är fullt cyklingsbart på stigarna. Jag cyklar massor på Lida men håller mig borta därifrån på vintern och när det är blött.

Tack för tipset, vi funderade på att prova nått annat nästa helg.
har du nått spår eller nån rutt att dela med dig, har aldrig cyklat däromkring....

//Henrik

Det kan ha varit jag. Inget vidare före runt Lida idag, men bort mot Brantbrink var det bättre, ordentligt upptrampat och hårdpackat.

Parkeringen på Lida såg ut som armageddon, som en solig sommardag fast värre.

har du nått spår eller nån rutt att dela med dig, har aldrig cyklat däromkring....

//Henrik

Inte helt insatt i vad de heter trots att jag cyklar där. Tror den ena heter Gröna skogsmilen. Då är de delarna som är längst ifrån Visättra fina. Nära Visättra tror jag den delvis går på motionsspår och de är ju bra att hålla sig borta ifrån. Såg att ni hade Strava, om ni tar er till segmenten Obi Wan Hällberg så har ni en bra stig där. Alla de terrängspår som finns går att cykla på och de är märkta med trianglar i olika färger.

//Henrik
Kommer du med bil, parkera vid Visättra sportcenter. Följ sen grusvägen närmast skogen förbi is-rinken (på din vänstra sida) och lite till, sen höger in på stigen som bla är markerad gul och grön/vit. Följ den gula 2-3 km. Passerar/korsar elljusspår 2 ggr. När du kommer ner på grusväg/elljusspår för 3e ggr som en T-korsning väljer du vänster. Blir knappt 1 km på grusväg och sen följer du grön/vita vänster in i skogen och följer den tillbaka till Visättra. Blir runt 1 mil mkt varierad terräng. Stigstatus vågar jag inte säga ngt om. Var där före jul och då var det mer bäck än stig på många ställen, så kan tänka mig att det är bitvis halt...men har som sagt inte varit där sen snön kom....

Längtar tills man fått upp flåset och orken att ta en 3h tur. Var allt för många år sedan man satt på en cykel (och många kilon) men nu är man igång igen sakta sakta....
Ja idag var d ingen lek. En av kompisarna cyklade från Täby kyrkby ned till Hellas och körde denna turen med oss, och sen hojade han hem igen. Han kör på en äldre Specialized Enduro Aluminium. Fick nog ihop över 90km.

Ja idag var d ingen lek. En av kompisarna cyklade från Täby kyrkby ned till Hellas och körde denna turen med oss, och sen hojade han hem igen. Han kör på en äldre Specialized Enduro Aluminium. Fick nog ihop över 90km.

Wow! Då måste man vara trött efteråt. Eller vad jag kallar "rozig" på nederländska, trevligt trött efter man har varit ute i t.ex. sol och vind. Kände mig så igår efter tre timmarna på skidorna (utan stor ansträngning).

Kommer du med bil, parkera vid Visättra sportcenter. Följ sen grusvägen närmast skogen förbi is-rinken (på din vänstra sida) och lite till, sen höger in på stigen som bla är markerad gul och grön/vit. Följ den gula 2-3 km. Passerar/korsar elljusspår 2 ggr. När du kommer ner på grusväg/elljusspår för 3e ggr som en T-korsning väljer du vänster. Blir knappt 1 km på grusväg och sen följer du grön/vita vänster in i skogen och följer den tillbaka till Visättra. Blir runt 1 mil mkt varierad terräng. Stigstatus vågar jag inte säga ngt om. Var där före jul och då var det mer bäck än stig på många ställen, så kan tänka mig att det är bitvis halt...men har som sagt inte varit där sen snön kom....
Cyklade där igår. Fullt cyklingsbart överallt även utan dubbdäck. På stigarna är det som en 60 cm upptrampad gång som man kan rulla på ganska ok på ändå. Oklart hur det blir när plusgraderna kommer dock. Risk att stigen blir isbana då.

Helt okej på gröna i Hellas, men börjar bli isfläckar. Körde Hästhagen upp mot masterna, in på gröna och ner på vita mot Snörom, en bit in på vita tog dock stigen slut i fallna träd och stor vattenpöl, lyckades inte ta mig runt...

Var i Hellas idag, körde Gröna, A-trail, Tre Amigos och Triagonalen(?). De mindre stigarna var faktiskt bäst, inte lika uppkört och därmed mindre is. Triagonalen var fantastiskt förutom ett stort vattenhål på mitten.

Ok... hur ligger landet i Hellas just nu? Orkar inte ens masa mig ut för att kolla. Är det sån missär man föreställer sig.

Stalle

Lunchpromenaden på hemmaplan var åtm misär med 3cm slush varvat med iskana. Skogen är antagligen värre. Men det är väl inte särskilt mkt tjäle i marken så jag tycker att det borde rinna undan/slurpas upp.
Kan det finnas ngt högt beläget som är farbart?

Delar gavins bild, inte gått i just Hellas men var ute en sväng lokalt i morse till fots och det var vada i djupt slask väder.
Tror det är riktigt pissigt i skogen, sen kommer det komma några "fantaster" och säga det var så bra så men personligen håller jag mig nog från skogen ett tag :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp