Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Skitkul ute i Görväln, att få bredställ i branterna ger extra puls!
IMG_20220102_124453.jpg

Idag var det inget vidare i Nick. Så länge man höll sig i skogen var det bitvis helt ok men rätt isigt och jävligt på andra ställen. Och så fort man kom ut på ett motionsspår eller bilväg var det ren blankis. Helt livsfarligt. Körde en kort sväng men gav upp och tränade wheelies på en isfri gång- och cykelväg istället...

Skitbra i Hellas idag. Lite isigt på stora stigar där snön trampats till innan det töade, men på mindre stigar var det 100% barmark. Lite blött men inga megasjöar, samt fruset precis under ytan så det var fint rull fortfarande.

_DSF1522_2048.jpg

Whoa! Halt i Hellas idag!
Fuktig luft har frusit på rötter och stenar, ffa får man räkna med att varenda rot är en dödsfälla
Även mycket smältvatten som frusit här och där.

Bilagor

• IMG_20220104_121201.jpg
    IMG_20220104_121201.jpg
    1.2 MB · Besök: 139
Paradiset var väl lite bättre idag än vad jag ser ovan i tråden från Görväln och Gömmaren, det beror nog på att det är mindre folk i Paradiset som plattar till med fötterna :)

Bilagor

• 62956005-A23E-4FD9-928B-B30BA0C62A72.jpeg
    62956005-A23E-4FD9-928B-B30BA0C62A72.jpeg
    1.3 MB · Besök: 117
  • 15AC08D1-F54B-4284-88A7-489710B0897B.jpeg
    15AC08D1-F54B-4284-88A7-489710B0897B.jpeg
    1.6 MB · Besök: 116
Våta fötter idag på lunchen. Det var mer Isiga fötter, eller kanske Kalla fötter. Svårhojat hur som och det bjöds på en par vurpor.

0672095B-96AE-4740-BFD6-F9A5BE3BA6FF.jpeg

Senast ändrad:
Idag var betydligt mindre halt än igår generellt, på rötter och hällar dvs. Körde ganska obehindrat på småstigarna kring Babyheads och över bron upp mot biceps. De större stigarna/lederna och cykelbanorna ger man dock med fördel fan i om man inte har dubb.

Mycket bättre idag ja. Isen finns kvar, men snön ovanpå hjälper till med greppet.

Man får vara försiktig, men det blir mycket mer kontrollerade hjulsläpp :p

I skogarna runt Arlanda Flygplats.

Så har enduroåkarna än en gång kört upp fina spår efter lite snö och mildväder som fryst på till is nu med kyla. Dom ruggar upp ytskiktet som fryser och ger supergrepp.
DSC01933-01-01.jpg
DSC01937-01.jpg
DSC01943-01.jpg
DSC01883-01.jpg

Fick mig en pratstund(som vanligt) med ett par åkare som hade fått ihop över 6 mil endurospår reggat med GPS. Alla spåren en dröm för en MTB cyklist som jag ?

Många riktigt duktiga enduroåkare ute igår, imponerande att se dom komma med full attack mellan träden med full kontroll.

DSC01926-01.jpg
DSC01935-01.jpg
DSC01936-01.jpg
DSC01947-01.jpg
DSC01948-01.jpg

Alltid en lite pratstund med han, ute och testkör gafflar och dämpare åt andra enduroåkare.

Senast ändrad:
Är det där ett sanktionerat endurospår? Oavsett väldigt smart att hålla så högljudda aktiviteter nära Sveriges kanske mest högljudda område :)

Är det där ett sanktionerat endurospår? Oavsett väldigt smart att hålla så högljudda aktiviteter nära Sveriges kanske mest högljudda område :)

Inte sanktionerat endurospår och precis som du skriver går i skogarna runt en mindre tyst flygplats. Finns inga hus( i princip för utom några gamma torp) i skogarna där endurospåren går.

Men allt fungerar bra mellan enduroåkare, MTB cyklister, svampplockare, jägare eftersom det visas fin
respekt/hänsyn mot varandra. Jakt för två helger sedan i en del av skogen bakom 3:e landningsbanan och jägarna hade satt upp skyltar med "jakt pågår". Respekt visades och det kördes i andra skogar/områden i skogarna.

Till skillnad från det man läser här där det blir konflikt mellan olika intressen som ska samsas i skogen/områden/leder runt om i landet....

Angående den privata markägaren har han betydligt större problem med att hålla våra medborgare "hej hej, tack så mycket" som slår upp sina läger på hans skogsvägar. Bommar räcker inte då dom klipper lås, välter bort stora stenblock, röja "väg" för att kunna köra runt bommarna.

Nu har han tröttna på att behöva jaga/fösa bort dom själv och sen städa upp efter att dom lämnar kvar husvagnar, bilar, allt annat möjligt prylar/skrot som förmodligen inte kommer från folk som skänkt bort "det här behöver jag inte längre".

Nu har markägaren tröttnat för gott och grävt av/upp sina infarter på skogsvägarna. Grävt bort 1.5 meter djupt, 2 meter långt och kört dit stora stenblock på sidan om bommarna. Effektivt men han kommer inte in själv nu på skogsvägarna och det känns ju bra.

Bra grepp men sjukt dåligt rull i kramsnön imorse men ändå trevligt att ha nåt göra när man ”måste” va ute med ungarna, de dissade dock cyklingen och valde pulka och snowracer .
Mange

Sjukt bra cykling idag! Blandat fluff och kramsnö. Racing Ralph och Ray rullade lätt! ?
Måste ha varit väldigt flackt (absolut inget fel med det) där du cyklade i så fall? Jag joggade i skogen idag på delvis orörda stigar men hade jag cyklat hade jag garanterat fått kliva av i rätt många uppförsbackar.

Måste ha varit väldigt flackt (absolut inget fel med det) där du cyklade i så fall? Jag joggade i skogen idag på delvis orörda stigar men hade jag cyklat hade jag garanterat fått kliva av i rätt många uppförsbackar.

Ha! Nä, inte flakt. Upp och ner ner å upp. Som det är på delar av Järva och bort mot Stäket.

Stigar med mycket trafik var klart bäst eftersom snön rätt snabbt blir tilltrampad och slät. Inga större problem uppför eller nedför. Näst bäst var helt ospårat, och sämst stigar som bara var lite småanvända och därför extremt knöliga, sliriga och allmänt jävliga på alla sätt och vis.

DSCF1683_2048.jpg

Cyklade du?

Jag slöade ett tag och då var det tillfälligt ett par cyklister som kom ikapp. På gruset från Kallhäll mot Görväln. Så slutade jag slöa och cyklisterna försvann. ?

En hade typ rostbrunröd jacka.

Senast ändrad:
Cyklade du?

Jag slöade ett tag och då var det tillfälligt ett par cyklister som kom ikapp. På gruset från Kallhäll mot Görväln. Så slutade jag slöa och cyklisterna försvann. ?

En hade typ rostbrunröd jacka.
Yes, det var vi.

Hade parkerat precis där.

Svängde snabbt bort från grusvägen in i skogen, där vi hör hemma :p

Fortsatt finfint mellan Hässelby och Kallhäll i dag. Trampade stigar är bra. Cyklade lite på otrampade stigar. Där var det lömskt med plötslig ishalka under snön. Men samtidigt finare och tystare.

Tillbaka
Topp