Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Kallhäll hade bara sporadiska isfläckar kvar, bortsett från det som inte är stig (där en barnvagn kan rulla).

Gjorde ändå en fin landning på väldigt blöt blöt-is vid en hal liten spång. Tur att det börjar bli varmt om kvällarna :p

F5FCFEB4-5EEF-43FE-B855-781368A6958D.jpeg

Gömmaren idag: 95% perfekt torrt halvfruset, 4% iskaos, 1% gegga. ⭐⭐⭐⭐⭐

Isen här längst bort i Hellas-skogen ger med sig gradvis. Väljer man helt bort de kända spåren är det isfritt. Blöthålorna är välfyllda under murken våris...

Oväntat bra i Hellas nu. Betydligt mindre halt än i förrgår trots snö. Ingen direkt fara med den is som kan finnas under; kramsnön greppar ändå. Rullar helt okej också. Ut med er bums!

Ja, riktigt fin och bra idag! Bara branta klättringar vara problematiska, framförallt med bara en lite för tung växel.

Oväntat bra i Hellas nu. Betydligt mindre halt än i förrgår trots snö. Ingen direkt fara med den is som kan finnas under; kramsnön greppar ändå. Rullar helt okej också. Ut med er bums!
Tack för knuffen, det var precis vad jag behövde för att komma ut!

Tungtrampat som tusan idag dock, orkade halva vändan av vad jag hade tänkt.

Bilagor

• 20220219_155558.jpg
    20220219_155558.jpg
    683 KB · Besök: 97
Magiskt ute idag, de snöpudrade stigarna gjorde greppet fint. Ska väl bli kallare till i morgon så det lär ju vara ännu bättre då.

Bilagor

• BC13F35C-8143-40C0-AA55-3B3854EC957C.jpeg
    BC13F35C-8143-40C0-AA55-3B3854EC957C.jpeg
    547.6 KB · Besök: 77
Innstämmer var i hellas igår för första gången, tog gröna,A-line,stig malin och russian bbq sista nedfarten tog mej dock vred knät lite när foten kila sig fast mellan två stenar. Men kul! Upplevde hellas lite väl platt faktiskt? Var duktigt lost med kan varit därför ?

Bilagor

• IMG_20220219_145731.jpg
    IMG_20220219_145731.jpg
    1.6 MB · Besök: 101
  • IMG_20220219_142402.jpg
    IMG_20220219_142402.jpg
    1.4 MB · Besök: 115
  • IMG_20220219_144735.jpg
    IMG_20220219_144735.jpg
    1.1 MB · Besök: 105
Innstämmer var i hellas igår för första gången, tog gröna,A-line,stig malin och russian bbq sista nedfarten tog mej dock vred knät lite när foten kila sig fast mellan två stenar. Men kul! Upplevde hellas lite väl platt faktiskt? Var duktigt lost med kan varit därför ?
Imponerande att du hittade när det ligger snö och första gången där. Jag har cyklat där i 12 år men tappar fortfarande bort mig rätt ofta. Kanske säger mer om mig iofs

Imponerande att du hittade när det ligger snö och första gången där. Jag har cyklat där i 12 år men tappar fortfarande bort mig rätt ofta. Kanske säger mer om mig iofs
Ibland är det lättare att hitta på vintern när man kan följa någons hjulspår. Annars håller jag med, när det är snö ser det helt annorlunda ut och man kan gå eller åka vilse på ställen man varit ofta. Klart störande!

Ja, det är svarare att orientera sig med snö. Men nuförtiden finns det så många stigar i området han körde på att man hittar en stig igen inom några minuter. Jag har inte ofta tappat mig bort.

Första gång jag körde A-Trail var riktigt jobbigt. Jag trodde att jag var sent för en viktig termin på jobbet. När jag var på Ältavägen igen visade det att jag mindes en timme fel och jag hade bra marginal (och att jag hade planerat allt bra innan).

Lite senare körde jag med familjen 2,5 rundor på A-Trail där stigen går 270 grad runt. Bara efter 2 hela rundor märkte vi att vi körde samma runda igen :)

Fortfarande ganska mycket is mellan Hässelby och Kallhäll. Hittar man is fritt är det kanon, annars halt. Jag tröttnade på isen och trampade hem. ?

någon som kan uppdatera kring stigstatus i Järvafältet och Ursvik (nick)? Planerar en tur senare idag....

Någon som har status på hellas/erstavik ?
Igår kväll: Mycket men tunn och ej heltäckande is. Går att cykla utan dubb om man passar sig och håller sig i kanterna. Det svåra valet är mellan stora upptrampade stigar som har mer is, eller små mindre trafikerade som istället skiftar mellan barmark och halvt ocykelbar, tung och trög snö.

Edit: Det var klart värre uppe vid masterna än på andra sidan Ältavägen. Ju mer träd, desto mindre snö och is på marken under.

Tillbaka
Topp