Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okej. Då fegar jag och väntar några dagar till. Tack !Igår kväll: Mycket men tunn och ej heltäckande is. Går att cykla utan dubb om man passar sig och håller sig i kanterna. Det svåra valet är mellan stora upptrampade stigar som har mer is, eller små mindre trafikerade som istället skiftar mellan barmark och halvt ocykelbar, tung och trög snö.
Edit: Det var klart värre uppe vid masterna än på andra sidan Ältavägen. Ju mer träd, desto mindre snö och is på marken under.
Det värsta är att det går låååååångsamt. Det var ungefär samma före i lördags.Okej. Då fegar jag och väntar några dagar till. Tack !
Det värsta är att det går låååååångsamt. Det var ungefär samma före i lördags.
Vi behöver varma nätter eller ett ordentligt vårregn.Det värsta är att det går låååååångsamt. Det var ungefär samma före i lördags.
SMHI hälsar att vi har kalla nätter och inget regn att vänta kommande vecka,Vi behöver varma nätter eller ett ordentligt vårregn.
Eller bara massa vind. Verkar som att det dunstar mer än smälter nu, så det är förvånansvärt torrt. ?Vi behöver varma nätter eller ett ordentligt vårregn.
Eller bara massa vind. Verkar som att det dunstar mer än smälter nu, så det är förvånansvärt torrt. ?
Första bilden är ju vid filosofens grav (typ) och det är så sjukt mycket is där.Ungefär såhär cyklingsbart är det.
Visa bilaga 543405
Samtidigt några hundra meter bort.
Visa bilaga 543406
Fantastisk bild! Var är detta? Biotopen (trailforks)?Magisk cykling idag i Görväln!
Visa bilaga 543618
Fantastisk bild! Var är detta? Biotopen (trailforks)?
Magisk cykling idag i Görväln!
Visa bilaga 543618
Ja, fantastiskt bild!
Hur mycket is är kvar där?
Kanske en bra tillfälle att köra där för första gången isf i Hellas.
Tack! Måste utforskas!No det är "Stenvallen"
![]()
Stenvallen Trail at Görväln
Stigen börjar som en avstickare från Borgmuren ut på hällar och direkt till en lång och brant roller med flera linjer ner. Ta god tid och kolla in denna innan. Sedan...www.trailforks.com
Thats my game. Snygg på avstånd.Magisk cykling idag i Görväln!
Visa bilaga 543618
Thats my game. Snygg på avstånd.
Sprang svartvita (masmo-sidan) igår, is, is och mera is... Gröna tidigare i veckan var samma... Några meter barmark som var torrt och fint, men hade inte kört utan dubb... men jag är feg också ?Gömmarstatus? Ispansar eller värt o ta en dubbfri tur?
Kan vi inte hjälpas åt och saltbehandla svartvita ?Sprang svartvita (masmo-sidan) igår, is, is och mera is... Gröna tidigare i veckan var samma... Några meter barmark som var torrt och fint, men hade inte kört utan dubb... men jag är feg också ?
Kan vi inte hjälpas åt och saltbehandla svartvita ?
Enda problemet är man dödar all vegetation just där..Vet att man gör det vid längdskidtävlingar vid plusgrader för att för förbättra underlaget, men visste inte att det också hjälpar vid stigcykling.
Good news, joggade gröna idag och det var stor skillnad, om det var 80/20 fördel is för 5 dagar sen var det 60/40 fördel barmark idag, så smälter på bra! Fortsätter det så hade jag kört dubbfritt nästa helg (om jag kunde cykla)... Den svartvita loopen som inte delas med gröna smälter nog lite segare eftersom det är färre som går och nöter ner isen där..Kan vi inte hjälpas åt och saltbehandla svartvita ?
Samma upplevelse när jag joggade Traktormakt, Dow Jones och 6:e hålet. Bara hälften av isen kvar jmf med tidigare i veckan. Heja våren!Good news, joggade gröna idag och det var stor skillnad, om det var 80/20 fördel is för 5 dagar sen var det 60/40 fördel barmark idag, så smälter på bra! Fortsätter det så hade jag kört dubbfritt nästa helg (om jag kunde cykla)... Den svartvita loopen som inte delas med gröna smälter nog lite segare eftersom det är färre som går och nöter ner isen där..
Precis. Mach 1 fart och håll rakt bara ?Tycker det ger en fin utmaning till att rulla över isfläcker. Men så måste dom vara platt, is uppför eller nedför är inte roligt.
Körde gröna med vissa avstickare idag och det var verkligen förvirrande. Helt horribelt på sina ställen (ganska många, ärligt talat), och magiskt på andra. Jag är förvånad över att det smälter så långsamt, den 18 februari var det helt perfekt i nästan hela skogen, och då hade det varit TOTALT iskaos, mycket mer is än idag men inte lika blött/halt, bara en vecka tidigare. Nu har det varit soligt och varmt länge, men isen ligger kvar. Det är väl regnet som saknas…Good news, joggade gröna idag och det var stor skillnad, om det var 80/20 fördel is för 5 dagar sen var det 60/40 fördel barmark idag, så smälter på bra! Fortsätter det så hade jag kört dubbfritt nästa helg (om jag kunde cykla)... Den svartvita loopen som inte delas med gröna smälter nog lite segare eftersom det är färre som går och nöter ner isen där..
Varma nätter. Tyvärr har vi minusgrader varje natt och då fryser det om, så måste solen börja om från början.Körde gröna med vissa avstickare idag och det var verkligen förvirrande. Helt horribelt på sina ställen (ganska många, ärligt talat), och magiskt på andra. Jag är förvånad över att det smälter så långsamt, den 18 februari var det helt perfekt i nästan hela skogen, och då hade det varit TOTALT iskaos, mycket mer is än idag men inte lika blött/halt, bara en vecka tidigare. Nu har det varit soligt och varmt länge, men isen ligger kvar. Det är väl regnet som saknas…
Jo, fast nätterna var inte varma då i februari heller, knappt dagarna heller. Som jag minns det iaf. Den 18 februari var stigen 95% stenhård frusen barmark, men all is som fanns en vecka tidigare hade försvunnit. Men det är möjligt att det var något eller några dygn med en massa regn och plusgrader över natten.Varma nätter. Tyvärr har vi minusgrader varje natt och då fryser det om, så måste solen börja om från början.
![]()
Det här får snön att smälta
Solen i all ära, men plusgrader dygnet runt gör det mest effektiva arbetet när snön ska smälta.www.svt.se
Den isen regnade väl bort, om jag inte minns fel?Jo, fast nätterna var inte varma då i februari heller, knappt dagarna heller. Som jag minns det iaf. Den 18 februari var stigen 95% stenhård frusen barmark, men all is som fanns en vecka tidigare hade försvunnit. Men det är möjligt att det var något eller några dygn med en massa regn och plusgrader över natten.
Jo, det fanns is, tjej-gissade på 40%, men, jämfört en vecka sen var det Mycket bättre nu... Så nåt händer, även om det så klart alltid kan gå fortare...Körde gröna med vissa avstickare idag och det var verkligen förvirrande. Helt horribelt på sina ställen (ganska många, ärligt talat), och magiskt på andra. Jag är förvånad över att det smälter så långsamt, den 18 februari var det helt perfekt i nästan hela skogen, och då hade det varit TOTALT iskaos, mycket mer is än idag men inte lika blött/halt, bara en vecka tidigare. Nu har det varit soligt och varmt länge, men isen ligger kvar. Det är väl regnet som saknas…