Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Igår kväll: Mycket men tunn och ej heltäckande is. Går att cykla utan dubb om man passar sig och håller sig i kanterna. Det svåra valet är mellan stora upptrampade stigar som har mer is, eller små mindre trafikerade som istället skiftar mellan barmark och halvt ocykelbar, tung och trög snö.

Edit: Det var klart värre uppe vid masterna än på andra sidan Ältavägen. Ju mer träd, desto mindre snö och is på marken under.
Okej. Då fegar jag och väntar några dagar till. Tack !

Ungefär såhär cyklingsbart är det.

processed-08d6f7cd-4bb3-40d8-82c6-a854f4692a5f_yLebZr55.jpeg

Samtidigt några hundra meter bort.
processed-5cee67f2-d58b-4cb2-a484-281646513059_iBxzP7Rd.jpeg

Ungefär såhär cyklingsbart är det.

Visa bilaga 543405

Samtidigt några hundra meter bort.
Visa bilaga 543406
Första bilden är ju vid filosofens grav (typ) och det är så sjukt mycket is där.
Vill man undvika det så tar man asfalten upp till stenbron (Tror den heter Jofas favorit på strava) och in den vägen. Resten av skiftet är ok skulle jag säga.

Nick i Ursvik idag var en tredjedel is (men mjuk och inte så halt is) en tredjedel torrt och en tredjedel blått.

Ja, fantastiskt bild!

Hur mycket is är kvar där?
Kanske en bra tillfälle att köra där för första gången isf i Hellas.

Fortfarande en del is på skuggstigarna / större vandringsstigar, jag tycker ändå det mesta gick att undvika.
Den här stigen ligger längst Mälaren vid magiska klippor och här var det rena sommarföret! Och de som jag körde idag var det bra före på tycker jag :)
1647019913912.png

Valde Hellas, för att rapporter här säger att det finns mycket is på stora stigar och i Hellas känner vi de flesta stigar. Rätt val, tror jag. Det var mycket is på störa stig, men mindre stig var bra. Lite snö här och där som var roligt att köra genom.

478 (1).jpg

Senast ändrad:
Oväntat bra före på bygg-ole och area 51 i hellas!
Att ta sig dit kan dock vara lite jobbigare om man inte gillar snö. Körde My deer, mycket snö, men ingen osynlig blank-is iaf :)

Elfviksspåret på Lidingö är överlag bra. Några kortare ispartier men går ta sig över bara man är lite vaksam.

Kan vi inte hjälpas åt och saltbehandla svartvita ?
Good news, joggade gröna idag och det var stor skillnad, om det var 80/20 fördel is för 5 dagar sen var det 60/40 fördel barmark idag, så smälter på bra! Fortsätter det så hade jag kört dubbfritt nästa helg (om jag kunde cykla)... Den svartvita loopen som inte delas med gröna smälter nog lite segare eftersom det är färre som går och nöter ner isen där..

Good news, joggade gröna idag och det var stor skillnad, om det var 80/20 fördel is för 5 dagar sen var det 60/40 fördel barmark idag, så smälter på bra! Fortsätter det så hade jag kört dubbfritt nästa helg (om jag kunde cykla)... Den svartvita loopen som inte delas med gröna smälter nog lite segare eftersom det är färre som går och nöter ner isen där..
Samma upplevelse när jag joggade Traktormakt, Dow Jones och 6:e hålet. Bara hälften av isen kvar jmf med tidigare i veckan. Heja våren!

Eftermiddag idag i Trastsjöskogen (Åkersberga) och Hackstaspåret: varierande mellan fint och isfritt och bitvis halvmjuk is men (främst på Hackstaspåret) hård och blöt is. Skulle säga 50 procent utan is/snö. Just där isen var hård hade dubb varit skönt men sammanlagt gick det utmärkt utan dubb.
(Ursäkta för hundar på bilden, var premiär för valpen i skogen idag, det behövde förevigas.)

Bilagor

• 10C2BA08-FBF7-4A7B-A79C-DF9476CB0FA8.jpeg
    10C2BA08-FBF7-4A7B-A79C-DF9476CB0FA8.jpeg
    1.3 MB · Besök: 75
  • 206846B2-5D42-4170-A84B-D335D2D16667.jpeg
    206846B2-5D42-4170-A84B-D335D2D16667.jpeg
    1.2 MB · Besök: 75
Cyklar majoriteten av er med slagruta? Det vekar hittas så mycket (fruset) vatten :p

Såklart att jag får sakta in och ta det lugnt enstaka meter här och var, men det var ett par veckor sedan is var ett problem nu.

Dubb i Törnskogen låter ju perfekt för den glada stämningen som redan råder där :(

Kör fortfarande med dubb på järvafältet och även i Görväln.
Ganska mycket ställen det är is på. Jag tycker det är betydligt skönare att kunna rulla på istället för att köra gångfart för att hantera isen.

Tycker det ger en fin utmaning till att rulla över isfläcker. Men så måste dom vara platt, is uppför eller nedför är inte roligt.

Körde gröna med vissa avstickare idag och det var verkligen förvirrande. Helt horribelt på sina ställen (ganska många, ärligt talat), och magiskt på andra. Jag är förvånad över att det smälter så långsamt, den 18 februari var det helt perfekt i nästan hela skogen, och då hade det varit TOTALT iskaos, mycket mer is än idag men inte lika blött/halt, bara en vecka tidigare. Nu har det varit soligt och varmt länge, men isen ligger kvar. Det är väl regnet som saknas…

Körde gröna med vissa avstickare idag och det var verkligen förvirrande. Helt horribelt på sina ställen (ganska många, ärligt talat), och magiskt på andra. Jag är förvånad över att det smälter så långsamt, den 18 februari var det helt perfekt i nästan hela skogen, och då hade det varit TOTALT iskaos, mycket mer is än idag men inte lika blött/halt, bara en vecka tidigare. Nu har det varit soligt och varmt länge, men isen ligger kvar. Det är väl regnet som saknas…
Varma nätter. Tyvärr har vi minusgrader varje natt och då fryser det om, så måste solen börja om från början.

Varma nätter. Tyvärr har vi minusgrader varje natt och då fryser det om, så måste solen börja om från början.

Jo, fast nätterna var inte varma då i februari heller, knappt dagarna heller. Som jag minns det iaf. Den 18 februari var stigen 95% stenhård frusen barmark, men all is som fanns en vecka tidigare hade försvunnit. Men det är möjligt att det var något eller några dygn med en massa regn och plusgrader över natten.

Jo, fast nätterna var inte varma då i februari heller, knappt dagarna heller. Som jag minns det iaf. Den 18 februari var stigen 95% stenhård frusen barmark, men all is som fanns en vecka tidigare hade försvunnit. Men det är möjligt att det var något eller några dygn med en massa regn och plusgrader över natten.
Den isen regnade väl bort, om jag inte minns fel?

Dom senaste veckornas konstanta finväder är inte enbart av godo :p

Jo, det fanns is, tjej-gissade på 40%, men, jämfört en vecka sen var det Mycket bättre nu... Så nåt händer, även om det så klart alltid kan gå fortare...

Tillbaka
Topp