Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

För egen del vill jag kunna få ett bra träningspass dvs med bra momentum. För att få det behövs ju någorlunda grepp. Att gå med cykeln uppför i 10 min bara för att kunna ta en bild på orörd snö och någon talljävel i stil med "Jobbigt men helt klart värt det. Vintern ändå!" fattar jag noll av. Då är det väl bättre att sätta på sig vettiga skor och ta en långpromenad i skogen.

Att behöva går ger dålig cylelupplevelse för alla, även om ute-upplevelsen då kan vara riktigt bra!

Tror att frågan var om någon skriver att "stigarna är bra" att man då kan förvänta sig stök med bra grepp eller också autobahn på snö där man även skulle kunna tar grävelcykleln.

Jag har fått en lustig fundering.
Hur klassar olika individer här stigar som "bra"?

Jag har tex en del "blåa" breda stigar här som har fått mängder av snö, och sedan trampats ner, så att dom är snudd på släta som grusvägar.

Otroligt lättcyklade med all snö.

Jag ser det som dåligt. Men inser att många säkert ser det som bra.
Allt är relativt rådande väder. När det fallit så mycket snö som det gjort är en tilltrampad stig som rullar lätt i princip så bra det kan bli. Alternativet är att man inte får upp någon fart alls, kör fast titt som tätt och behöver kämpa för att ens ta sig fram. Man kan inte förvänta sig att stigarna har samma karaktär när det är barmark som när det ligger snö på dem.

Att behöva går ger dålig cylelupplevelse för alla, även om ute-upplevelsen då kan vara riktigt bra!

Tror att frågan var om någon skriver att "stigarna är bra" att man då kan förvänta sig stök med bra grepp eller också autobahn på snö där man även skulle kunna tar grävelcykleln.
Ok ja så är det nog

Blåa vid Knipträsket, Erstavik.

IMG_1521.jpeg

Allt är relativt rådande väder. När det fallit så mycket snö som det gjort är en tilltrampad stig som rullar lätt i princip så bra det kan bli. Alternativet är att man inte får upp någon fart alls, kör fast titt som tätt och behöver kämpa för att ens ta sig fram. Man kan inte förvänta sig att stigarna har samma karaktär när det är barmark som när det ligger snö på dem.
Nja, all snö är ju inte lika heller.

Förra årer hann det på många ställen smälta bort såpass mellan snöfallen att det sällan var "i vägen".

Är ju en lite galnare vinter i år, på gott och ont ?

"Bra" för min del är att cykelbarheten är hög. Bra rull och bra grepp. Att stigen är slätare är knappast objektivt "dåligt", bara ofördelaktigt om man gillar stök. Men stök kan man omöjligen vänta sig när det är snö i mer än minimala mängder.

Annars kan man ju säga att stigstatus är "skitbra" när det är som halast och jävligast, bara för att det är svårt, om man gillar när det är svårt. ?

Edit: Vill man ha nån slags utmaning så rekommenderar jag helstel singlespeed för rådande underlag. Har ingen för tillfället, men det är extremt roligt på packad snö.

Edit: Vill man ha nån slags utmaning så rekommenderar jag helstel singlespeed för rådande underlag. Har ingen för tillfället, men det är extremt roligt på packad snö.

Helstel singlespeed är alltid bäst i Hellas men extra-bäst vid rådande underlag. Underlaget är riktigt bra! Greppig snö som på de flesta stigar bara täcker småstök. På gröna var också mellanstök täkt och fick jag autobahn-känsla på störa delen. Även mindre stigar var körbar, med lite tyngre tramp. En oväntad sladd här och där kompenserade för avsaknaden av småstök. Och roligt att man kan ser andras linjeval. Flesta följer samma linjer, som jag mestadels följer men t.ex. inte här på blå:

2024-01-14-15-07-27-487.jpg

Möte bara ett rådjur och en vandrare. Undrade var alla var, men det var ui längdspåren eller på isen:

2024-01-14-15-08-03-742.jpg

När det är snö är ju bra om det går att cykla. De stigar jag oftast cyklar i hellas går ju inte ens att hitta, allt mindre cykla.

Gröna och blå är snudd på rekordsnabba just nu. Några få ställen med mycket is, men vill påstå att man hinner se/förstå innan det är för sent.

Men det försvinner mer och mer, så snart kanske harstigarna går att cykla igen, innan nästa snödump!

Fan, nu börjar det plötsligt snöa igen ?

Några få ställen med mycket is, men vill påstå att man hinner se/förstå innan det är för sent.

Men även då kan de vara farliga. Det finns ett riktigt stort nära der gula böjer av. Jag cyklade försiktigt uppför, verkade ok. Men även Specialized T9 har sina gränser och cykeln drog blixtsnabbt åt sidan när jag försökte att drar upp framhjulet lite. Jag landade mellan stenarna. Hade tur att jag och cykeln inte fick skador.

Bra vintertid får väl lov att betraktas som att stigen går att cykla skapligt på.
Sommartid är ju inte den här tråden så aktiv. Så att säga.

Jag har varit ute i östra änden (Skogsö). De vältrampade hundägarstigarna funkar nu. De mindre är ospårade.

Tänker mig ut i helgen om det inte blir för svinkallt. Då på de största spåren (blå, gröna, vita, gula mm)

Var ute på skidor och tittade in på triagonalen idag, såg betydligt mindre trampat ut än sist. Skulle nog inte ge mig ut där på cykel, men det kan hända att mer populära stigar ser bättre ut, tex blåa och traktomakt.

Var ute på skidor och tittade in på triagonalen idag, såg betydligt mindre trampat ut än sist. Skulle nog inte ge mig ut där på cykel, men det kan hända att mer populära stigar ser bättre ut, tex blåa och traktomakt.
Riktigt dåligt att titta in och konstatera bristande före och sen skida vidare?!?! Dra dit strå till stacken! :)

I Västerort på förmiddagen, trampade stigar är bra, sen blir det besvärligt ju mindre upptrampat det är. Tex Brukets blå XCO, var inte upptrampad, och väldigt fostrade. Den lösa snön är någon slags isig pudersnö.
Kallt om fingrarna var det också.

Edit: Även om det inte var den bästa rundan, så ångra man ju aldrig en cykeltur ?. Och nu lyser solen också ?

Senast ändrad:
Fostrande var nog rätt beskrivning. Väldigt slirigt i potatismjölsliknande snö, och även där det var upptrampat var det ständigt fokus som gällde för att hålla sig på rätt köl. Ska bli intressant att se hur den stora temperaturomväxlingen imorgon förändrar detta...

Fostrande var nog rätt beskrivning. Väldigt slirigt i potatismjölsliknande snö, och även där det var upptrampat var det ständigt fokus som gällde för att hålla sig på rätt köl. Ska bli intressant att se hur den stora temperaturomväxlingen imorgon förändrar detta...

Ja nästa vecka ser ut som riktig misär i Stockholm. Plusgrader, regn och sen minus igen ?

Så länge det inte är för varmt för länge kan det nog bli avsevärt bättre genom att snön "sätter sig" och blir hårdare när det sen fryser på igen. Viss risk för skridskobana också förstås.

Var ute nu på eftermiddagen på fatbiken, tyckte det var grisgötta! Gott om om grepp på de trampade stigarna. Tittade in på Triagonalen och tänkte.... NOPE!

Var riktigt jevla uselt ute idag, snorhalt och blött, men det hade man iof kunnat räkna ut med arslet. Men nu har ni det på papper i alla fall :)
Ja, det var vidrigt. Snön var i slushkonsistens och det var floder och oceaner överallt i Hellas. Lår och bål känns som att de gått en omgång MMA (tror jag, aldrig sysslat med kampsport, mer än att kämpa uppför alla förbannade klättringar).

Om ni har dubbdäck, då är det dags nu.
Åkte tyvärr på ganska välbesökta stigar, fick gå ca 50% av tiden. Ren isgata.
Men ibland öppnade det upp sig med lite skare eller barmark som gick att köra på. Det finns hopp om det smälter mer.
Skulle dock inte rekommendera att ge sig ut där jag var. Fem svåra, ruinens brant, fab four.
Fotot är från ett av de ställen där det såg bättre ut…
IMG_6222.jpeg

Nya ISP hos mitt ombud, nästa helg blir det isrejsing i Hellas. Kommer blir en tung pendlarvecka med enduro och dubbdäck men man måste ju köra in dem...

Var ute idag och upptäckte snabbt att hålla sig borta från de större stigarna, men på de mindre var det faktiskt ganska fint före. Champs Elyse och Den siste mohikanen 2 var tex. kanon. Var några isiga fläckar här och där, men då vet man att man lever och får hålla tungan rätt i mun!

Har vi lite tur smälter allt elände bort nästa vecka!!! Vore rätt fint med barmark så att man får tvätta cykeln efter turerna. :)

Kan bara instämma från turen igår kväll, vissa småstigar var helt suveräna. Helt snöfria bitvis. Och bitvis 2dm slush täckt av ett lager skare.

Sen var de några is-backar som jag fick vända i, och inte blev de bättre av att hoppa av cykeln då skorna var halare än däcken.
Så de vurpor jag gjorde var pga skorna och inte så mycket däcken, men jag hade inte tackat nej till dubb igår.

Tillbaka
Topp