Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Igår blev det reenactment av finska vinterkriget.

Finska sniper-roots under snön, och jag gick väl spela ryssen.
Vet inte riktigt vem som vann, men misstänker att det inte var jag
20250218_123914.webp

Igår blev det reenactment av finska vinterkriget.

Finska sniper-roots under snön, och jag gick väl spela ryssen.
Vet inte riktigt vem som vann, men misstänker att det inte var jag
Visa bilaga 752983
Detär därför jag har en trainervinter i år, less på att bara halka runt o inte cykla o ha flowigt kul. Mer flow på trainern! 😳

Detär därför jag har en trainervinter i år, less på att bara halka runt o inte cykla o ha flowigt kul. Mer flow på trainern! 😳
Jag är ganska noob på trainern.

Även om farten ute igår var låg, så kommer jag betydligt längre än inne.
Tror det är nåt med att trainern saknar bakhjul. Den vill liksom inte framåt

Jag är ganska noob på trainern.

Även om farten ute igår var låg, så kommer jag betydligt längre än inne.
Tror det är nåt med att trainern saknar bakhjul. Den vill liksom inte framåt
Jag brukade älska både att cykla i vinterskog/skog vintertid oavsett conditions, och att klättra ute varje tillfälle det gick. "En dag ute är en riktig dag." Men den här vintern är jag av någon anledning istället: "En utedag nu är bara dålig träning, jag gör hellre ett effektivt innepass." Vad gäller stigcykling är jag väl medveten om att timing o känsla är en färskvara, men jag bryr mig inte i vinter.

Fördelen med att vara egenföretagare är att man faktiskt kan ta ledigt när man vill. Lätt att glömma ibland. Eftersom solen sken och snön gnistrade sket jag i att jobba efter lunch och gick hem och plockade fram cykeln istället. Blev dryga två timmar i Ursvik, Nick-spåret och riktigt fina (om än omväxlande) förhållanden. Tänker att jag nog blir mer produktiv imorgon så egentligen var det en ren effektiviserings åtgärd att cykla idag.

IMG_2593.webp
IMG_2594.webp
IMG_2595.webp

Jag vet inte vad som pågår på andra ställen, men NICK-spåret och skogen omkring det var blöt och lerglidig i morse. Och detta säger jag som faktiskt trivs (ler?) i lera. Det verkade som marken hade börjat ge bort vatten samlat under vintern, eftersom det var blött där det sällan brukar vara blött.

Jag vet inte vad som pågår på andra ställen, men NICK-spåret och skogen omkring det var blöt och lerglidig i morse. Och detta säger jag som faktiskt trivs (ler?) i lera. Det verkade som marken hade börjat ge bort vatten samlat under vintern, eftersom det var blött där det sällan brukar vara blött.
Man får alltid välja stig med omsorg så här års, och har man hållt på ett tag så gör man det på automatik och märker inte ens dom kladdiga ställena.

På Nick som är ett ganska strikt varv går det ju inte riktigt.

Första gången jag varit ute i Hellas i år, rena sommardagen, torrt o fint nästan överallt, men jag lät lura mig av ett blöthål på Mossad, framhjulet ramlade ner nästan till bromsskivan och jag undvek ett komplett gyttjebad med enbart tur, alla andra pölar/blöthål jag cyklade igenom var som de skulle vara. Våta vita efter Mossad var så bra som den nånsin är.

Det är rekordbra i Hellas just nu för att vara första veckan i mars. Kommer bli en episk vår om det fortsätter såhär.
Igår behövde jag påminna mig hur man styr när man cyklar fort, så bra var föret i skogen. Hade ett par "nära ögat" moment då cykeln for mot ett träd, och jag behövde reagera i tid. Så ovanligt efter vinterns tröghet.

Hade tänkt att rapportera här om stigstatusen men har ärligt inte orkat. Alla har väl fattat att det var helt optimala väderförhållanden förra veckan? Sjukt bra där jag cyklat iaf. Dom senaste 9 dagarna har jag varit ute 7. Lite maniskt kanske men ville verkligen passa på innan kylan kom tillbaka. Men kan nog funka framöver också om man bara klär på sig lite mer. Ser inte ut som den kommer någon större dos nederbörd den närmaste veckan.

Bild från Nick-spåret förra veckan. Episkt som kidsen säger.
IMG_2688.webp

Vet inte om det räknas till Sthlm, men jag har lika långt till Bergs Gård som till Arninge…
Men idag var ja nere på Bergs Gård och körde nästan alla leder dem har. 3h5min och jag fick ihop lite över 30km. Anläggningen är väldigt kuperad och stökig, så det går ju inte fort alls där. Blev inget KOM-försök heller då ja är för klen för tillfället…
Men det var snustorrt och stigarna var jättefina överallt , ren propaganda idag 👌🫠
IMG_0305.webp
IMG_0304.webp

Trosa—Järna (inte riktigt Stockholms län men nära) är det torrt i skogen; för torrt vågar jag säga.
Jag kan se hur det kan bli gräsbrandsrisk på flesta ställen. Regn behövs.

Det var säkert grymt i nacka-skogarna idag, jag valde lvg pga mindre biltrafik och mer folk i skogen på helgerna. Men jag cyklade kranglans-masten ett par ggr som intervallträning på vägen hem och såg några mtb-are, men ffa så mötte jag en kille med ff-hjälm som var på väg upp för vägen när jag kom ner efter andra intervallen, vi svängde båda åt sidan och jag hamnade i gruset på vägen och kunde knappt styra och knappt bromsa, och jag vill bara säga att jag uppskattar ditt försök att flytta dig ur vägen och jag hörde dina förlåt, men jag var så andfådd och upptagen av att hålla svarta sidan nedåt att jag vare sig kunde komma på nåt vettigt att säga eller ens säga det.

Senast ändrad:
Nästan alla spänger var så innan de flesta blev motorvägar för två år sedan. Min son uppskattade sick-sack spängerna. Jag vågade inte köra dom på den tiden, men tror att jag skulle våga nuförtiden.

Nästan alla spänger var så innan de flesta blev motorvägar för två år sedan. Min son uppskattade sick-sack spängerna. Jag vågade inte köra dom på den tiden, men tror att jag skulle våga nuförtiden.
Rätt skönt att dem blev motorvägar egentligen, jag har kört dem de senaste 15åren och då var det inte roligt då allt varit så sjukt dåliga. Denna är den enda som inte är iordninggjord ännu, jag gissar att det är för den ligger i Haninge Kommun.. :/

Största problem vad egentligen inte sick-sack, men håll mellan plankorna som var precis så bred som ett mtb-däck och många som var sönder. På detta sättet är motorväger klart bättre. Men en enkelspång eller lite sick-sack är fina utmaningar.

Tillbaka
Topp