Stinkande handskar...

silverman834

Ny medlem
Stinkande handskar...
Hur får ni bort stanken från handskar? Jag har ett par Santini handskar som jag verkligen tycker om som nu är över två år gamla och börjar stinka rejält... Detta trots att jag tvättar dem i 30 grader med resten av cykelkläderna varje vecka. Efter tvätten så luktar de bättre, men de börjar stinka nästan direkt. Jag har dem också då jag pendlar, så de används ganska mycket.

Hur får man bort lukten? Tvätta med vinäger eller något sånt?

Stinkande handskar...
30grader normaltvätt tvättar inte rent, så är det bara.

Vågar du lägga dom i klorinbad så är problemet löst.

Stinkande handskar...
Ah, det var nog ättika och inte vinäger jag tänkte på, jag blandar alltid ihop de två =) Får väl testa det! Klorin känns ju lite läskigt...

Det är så mycket av mina kläder som kräver 30 grader varsamt så jag tvättar alla cykelkläderna i det, men resten luktar aldrig speciellt mycket så det verkar fungera för dem.

Tack för tipsen!

Stinkande handskar...
Jag tvättar mina cykelhandskar i 60 grader. Har funkat bra hittils. Beror kanske lite på materialet iofs. Men rena och luktfria blir de!

Stinkande handskar...
Två år gamla handskar, använda dagligen och endast tvättade i 30 grader en gång i veckan... Hade de inte luktat illa och varit bortom all räddning hade jag blivit förvånad :)

Stinkande handskar...
modesty skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg in dem i frysen över natten. Dödar också
> bakterierna.

Vissa av dom i alla fall.

Stinkande handskar...
Jag tycker man får en konstig bränna vilket som. Med handkar får jag en fläck på baksidan av handen som är brun och bruna fingrar från första leden och utåt. Utan handskar får jag bruna händer och vita fingrar. I alla fall relativt.

Stinkande handskar...
slice me nice skrev:
> Jag skiter i att använda handskar på lvg, funkar
> fint och man får snyggare bränna :)
> Problemet löst!

Struntar du i cykelbyxorna också? För brännans skull, för det är ju för att bli vackert solbränd som man cyklar.

Stinkande handskar...
Det är det ju! Jag har jättefin solbränna på mina ben och armar! Sedan har jag sällan på mig bikini, så brännan är lika snygg i shorts som i cykelbyxor. Dessutom är cykelbrännan lite sexig. Men jag håller med slice om att man ser lite leprasjuk ut med handskbränna.

Stinkande handskar...
hannulan skrev:
> slice me nice skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skiter i att använda handskar på lvg,
> funkar
> > fint och man får snyggare bränna :)
> > Problemet löst!
>
> Struntar du i cykelbyxorna också? För brännans
> skull, för det är ju för att bli vackert
> solbränd som man cyklar.

Nu var du rolig. Naturligtvis struntar jag inte i cykelbyxorna, de fyller ju en viktig funktion. Jag känner inget behov av handskar, och som ett litet plus får jag solbränna på händerna.

Stinkande handskar...
Jag tvättar allting jag tränar i, i 60 grader oavsett vad det står på lappen. Inget har exploderat för mig än så länge iaf ;)

Stinkande handskar...
Men att ha solbrända armar och vita händer rmed en liten brun fläck på är ju den mest roliga och åtråvärda brännan! Det är så roligt att göra tjejen missnöjd med en riktigt fånig bränna =) Hur mycket jag än försöker så verkar jag dock oförmögen till att få solbrillebränna...

Att lägga handskarna i frysen verkar ju riktigt smidigt, det får jag göra ikväll

Stinkande handskar...
Man får ta tvättanvisningar med en nypa salt. De vill bara ha ryggen fri om kläderna löser upp sig i tvätten, därför anger de en tvättemp som inte gör kläderna rena. Minst 40 grader krävs.

Stinkande handskar...
modesty skrev:
> Lägg in dem i frysen över natten. Dödar också
> bakterierna.

Håller med.

1. Lägg i handskarna i en plastkasse, se till att försluta tätt.
2. Lägg påsen i frysen över natten.
3. Ta ut påsen ur frysen.
4. Ta ur handskarna ur påsen innan de tinar.
5. Tina handskarna.
6. Cykla!

Stinkande handskar...
1. Ta ett djupt andetag och intala dig själv att ingenting håller för evigt.
2. Släng dina äckliga handskar.
3. Köp 1-2 par nya handskar.
4. Tvätta dem lite mer regelbundet i en adekvat temperatur.
5. Gå vidare i livet utan att lukta illa.

Stinkande handskar...
fredrikw skrev:
> 1. Ta ett djupt andetag och intala dig själv att
> ingenting håller för evigt.
> 2. Släng dina äckliga handskar.
> 3. Köp 1-2 par nya handskar.
> 4. Tvätta dem lite mer regelbundet i en adekvat
> temperatur.
> 5. Gå vidare i livet utan att lukta illa.

Inte om man är smålänning, då slänger man in dem i frysen ;)

Stinkande handskar...
Jag kör mina handskar tillsammans med övriga träningskläder i 40 grader (och i tvättpåse pga kardborren) och jag upplever allt att de håller sig acceptabelt luktfria i flera veckor efter en tvätt.

Stinkande handskar...
to11.png

Stinkande handskar...
Jag har för övrigt, av en slump, upptäckt en metod som gör att det inte luktar så mycket efter användning. Jag jobbar i hemtjänsten och där använder vi handsprit väldigt mycket, och jag har även handsprit hemma. När jag använt handskarna för jobbpendling har de inte börjat lukta som förr, så spriten tar förmodligen bort en stor del av de luktalstrande bakterierna. Efter det har jag börjat tvätta och sprita händerna omedelbart före en runda där jag ska ha tjocka handskar på mig. Hittills har det funkat väldigt bra. Mina tjocka vinterhandskar luktar i stort sett inget alls längre.

Stinkande handskar...
geologen skrev:
> Jag har för övrigt, av en slump, upptäckt en
> metod som gör att det inte luktar så mycket
> efter användning. Jag jobbar i hemtjänsten och
> där använder vi handsprit väldigt mycket, och
> jag har även handsprit hemma. När jag använt
> handskarna för jobbpendling har de inte börjat
> lukta som förr, så spriten tar förmodligen bort
> en stor del av de luktalstrande bakterierna. Efter
> det har jag börjat tvätta och sprita händerna
> omedelbart före en runda där jag ska ha tjocka
> handskar på mig. Hittills har det funkat väldigt
> bra. Mina tjocka vinterhandskar luktar i stort
> sett inget alls längre.

Gjorde faktiskt samma sak när jag tränade kickboxning. Och det funkade, handskarna luktade inte lika illa.

Stinkande handskar...
Bakterierna kommer mestadels av svamp som finns på huden, de trivs utmärkt i handskar/skydd/skor/tyg och "aktiveras" när attiraljen används.

Att tvätta händerna med sprit innan attiraljerna dras på är ett utmärkt sätt att minska problemet, om det görs innan sakerna är besudlade.

Att tvätta attiraljerna i sprit dödar bakterierna, skölj/tvätta sedan. Samma med ättika, det sliter dessutom mycket mindre på skinn.

Skall bakterierna dö i frysen så måste det vara riktigt (-20) kallt i frysen, annars får det bara en marginell effekt i långa loppet.

Stinkande handskar...
Atlas skrev:
> Bakterierna kommer mestadels av svamp som finns
> på huden

Avd.: Den nya biologin.

Stinkande handskar...
Ja alltså hud är ett rätt dött material i sig. Men på huden frodas svamp som utsöndrar näringsämnen vilka föder bakterier. Både svamp och bakterier luktar rätt illa. Bakterier kräver mycket mera kontrollerad miljö för att frodas än svamp. Svampsporer överlever dessutom det mesta.

-Med en viss brasklapp såklart, det jag lärt mig har jag lärt mig av hygientekniker inom livsmedels/restaurang -industri. Inte av medicinarna som kanske har bättre koll.

Stinkande handskar...
Varför inte testa att köra de i 60 grader? Om du nu ändå skall kasta och köpa nya?

Alla lycrakläder och cyklehandskar i syntet håller för att tvättas i 60.

//O

Stinkande handskar...
Ah, kul med lite vetenskapligt resonemang! Jag tror vi har handsprit vid omklädningsrummet så det är ju bara att prova, och ättikan också (jag måste bara få tag på lite först)

Tillbaka
Topp