Stinkande syntetkläder

Stinkande syntetkläder
Så så, pojkar. Nu tycker jag att vi skall lugna ner oss, ta varandra i händerna och klämma i med WeShallOvercome.
Därefter duschar vi i glad gemenskap och de som trivs med syntet kör i syntet och de övriga i ylle.
OK?

Stinkande syntetkläder
Ska man vara riktigt petig är materialet ull och tyget ylle. Men en ylletröja är gjord av ull. Så det blir väldigt bajsnödigt att märka ord.

Stinkande syntetkläder
Lukt hmm.

Mina tröjor är alla i merino ull/ylle - eller vad ni vill kalla materialet.
Trots att dom får saltavlagringar ifrån svett-vätskan (bjuder på den) luktar dom inget mer än får, när dom torkat på utsidan huset efter en tur.
Kör dom på ylle program i tvättmaskinen var 2dra eller 3dje tur typ. Aldrig luktat illa.

Kör alltid i Assos lycra kring nedre regionerna, oavsett racer, cx, Fatbike, xc, you namne IT.
Tvättar tightsen efter varje tur i vanligt tvättmedel typ Ariel och dylika varumärken, även grönsåpa.
Aldrig problem med lukt där heller.

Vintertid har jag craft underställ i 100% plast, inte ens dessa luktar illa i armhålor, skrev och dylika utsatta ytor.
Trots att dom nu legat i en låda sen 6månader tillbaka.

Vet inte vad ni gör med era kläder riktigt....

Vill ni ha ett bevis kan jag skicka ett urklippt skrev ifrån valfritt underställ för ett doftprov

Stinkande syntetkläder
Hmm... Första tester med galltvål som vi hade hemma mot fläckar på kläderna är positiva. Min weapons-grade syntettröja luktar endast svagt "jordigt" nu när den är blöt. Då hade jag endast galltvål och inget tvättmedel. Jag hade aldrig tänkt på att ett fläckborttagningsmedel också kan fungera mött svettdoft. Intressant!

Stinkande syntetkläder
Olika ylleplagg brukar lukta olika för mig. Jag cyklar sällan i ylle eftersom det är känsligare och dyrare än syntet. Att riva sönder en Icebreaker-tisha för 600spänn i en gran-attack känns dumt. Men vid andra aktiviteter använder kag sällan annat än ylle. Jag har noterat att min aclimatröja luktar får när det blir blött medan icebreaker luktar liiiiite mer manskropp och smartwool är rätt luktfritt även i blött tillstånd.

Stinkande syntetkläder
vanlig via kulör tar bort lukten. ett antal andra medel vi prövat gör det inte.

brukar för övrigt ta med kläderna in i duschen efter ett pass, och skölja ur dom. några droppar shampoo i armhålorna. då slipper man tvätta i maskin lika ofta.

Stinkande syntetkläder
Aliide sa:
Hur fasen får ni ren svett att lukta? Tvättar ni er inte? Tvättar mina kläder typ varannan runda (om man är lat) i fintvätt 30 och de luktar inte ett uns Inte ens "sport-tvätt" utan flytande Y3.
Men så dushar jag också mig själv efter varje runda, använder deodorant osv. Om man skiter i ovanstående är det kanske inte så konstigt att kläderna stinker lika mycket som en själv...

Vilket onödigt otrevligt inlägg. Människor luktar olika. Själv kan jag använda samma kläder flera dagar i rad utan att de börjar lukta. Andra människor har inte den förmånen, jag tycker man kan vara lite ödmjuk inför detta.

Stinkande syntetkläder
Trillade in på restaurang "Göteborg " i sjöstan ikväll och fy jävulen vad det stank gammal svett av ett gäng cyklister.. va fan gossar, ska ni välta gubbe på krogen så får ni ta mig fan tvätta er först!!

Stinkande syntetkläder
Oskar sa:
Aliide sa:
Hur fasen får ni ren svett att lukta? Tvättar ni er inte? Tvättar mina kläder typ varannan runda (om man är lat) i fintvätt 30 och de luktar inte ett uns Inte ens "sport-tvätt" utan flytande Y3.
Men så dushar jag också mig själv efter varje runda, använder deodorant osv. Om man skiter i ovanstående är det kanske inte så konstigt att kläderna stinker lika mycket som en själv...

Vilket onödigt otrevligt inlägg. Människor luktar olika. Själv kan jag använda samma kläder flera dagar i rad utan att de börjar lukta. Andra människor har inte den förmånen, jag tycker man kan vara lite ödmjuk inför detta.

Vissa borde kanske tvätta sej med klorhexidintvål innan de drar på sej träningskläderna?

Stinkande syntetkläder
TK sa:
Trillade in på restaurang "Göteborg " i sjöstan ikväll och fy jävulen vad det stank gammal svett av ett gäng cyklister.. va fan gossar, ska ni välta gubbe på krogen så får ni ta mig fan tvätta er först!!

Autentisk doft, här i Götet luktar vi svettigt varvsarbete och gammal öl.

Stinkande syntetkläder
Stinkande syntetkläder
Hej!

Två metoder till:
1) Häng ut kläderna ett dygn i -10 så är de som nya sedan (frysen är ett alernativ om det inte är så kallt ute)
2) Gillar man kemikalievarianten så kan det vara värt att prova Flügger Fluren 39

Stinkande syntetkläder
ForesterGuy sa:
fhloston sa:
ForesterGuy sa:

Intressant. Utan att ha lusläst hela artikeln, men viskos ses som ett alternativ för träningskläder som ska lukta mindre.
Också intressant att ull genererar mer bakterietillväxt, men stinker mindre (än syntet)

Framför allt ska man väl inte stoppa ned kläderna i en tättslutande plastpåse i ett dygn eller två... ;-)

Det behöver inte jag. Det stinker ändå. :-P

Stinkande syntetkläder
Syntet luktar alltid efter ett tag. Bakterier.

Lägg i ättikssyrabad, eller som jag, koka kläderna med jämna mellanrum. Och tvätta efter varje användning, håller undan länge.

Stinkande syntetkläder
ForesterGuy sa:
fhloston sa:
ForesterGuy sa:

Intressant. Utan att ha lusläst hela artikeln, men viskos ses som ett alternativ för träningskläder som ska lukta mindre.
Också intressant att ull genererar mer bakterietillväxt, men stinker mindre (än syntet)

Framför allt ska man väl inte stoppa ned kläderna i en tättslutande plastpåse i ett dygn eller två... ;-)

Om man vill ha bakterieväxt och lukt så är det nog bra att stoppa ned blöta kläder i en plastpåse i 28 timmar men tycker inte att det är ett helt relevant försök.

Mina syntet kläder luktar inte så mycket om jag hänger dem på tork på en gång men stinker om jag har dem i en väska eller plastpåse ett tag.

Stinkande syntetkläder
Att kliva in med kläderna i duschen löser mycket av problemet.
Har man inte egen tvättmaskin eller inte vill tvätta utan att maskinen är full så är det ju inte så kul att lägga kläderna i tvättkorgen ett par dagar utan att skölja upp dom.
Men det är en väldans skillnad på kläder också.
Har en tröja som nästan luktar bara den blir varm.

Stinkande syntetkläder
.

Bilagor

• 2008-09-01.gif
    2008-09-01.gif
    14.9 KB · Besök: 72
Stinkande syntetkläder
Pfaff sa:
NickPick sa:
Inget sköljmedel och icas sporttvätt löste mina problem.

Funktionskläder skall ALDRIG utsättas för sköljmedel. Förstör just funktionen.

Så är det,men kanske 80% av de som tränar vet inte om det.
"Träningskläderna blir att lukta illa efter ett tag så då måste man slänga dom, även efter tvätt..." hör man ganska ofta också :)

Stinkande syntetkläder
Pfaff sa:
NickPick sa:
Inget sköljmedel och icas sporttvätt löste mina problem.

Funktionskläder skall ALDRIG utsättas för sköljmedel. Förstör just funktionen.

Har hört det också men undrar vad det är som ska hända. Är rätt säker på att alla mina träningskläder har varit utsatta för sköljmedel utan att jag märker något problem med funktionen.

Stinkande syntetkläder
"problemet" är att frun vill ha sköljmedel och att det blir ofta så att mina träningskläder är med i den gemensamma tvätten. Eftersom jag inte märker någon skillnad så tvivlar jag på att effekten är så stor.

Har tex kalsonger i syntet material som jag har använt i många år och som antagligen har tvättats med sköljmedel nestan varje gång. Tycker de fortfarande fungerar bra och de är fortfarande elastiska och fina i formen (läste lite om vad som tydligen ska hända om man använder sköljmedel).

Stinkande syntetkläder
Rattnalle sa:
Sköljmedel fyller ju ändå ingen funktion så varför chansa?

Det klassiska var ju att man använde det till nylonskjortor som antistatmedel. Nu finns det ett fåtal jag använder som gör klar skillnad på bl.a t-shirts i bomull, så visst fyller de en funktion...men inte på funktionströjor.

Stinkande syntetkläder
Ta en valfri ren spann, (hink för er som inte pratar skånska) fyll halvvägs med vatten. Häll i sisådär en halv deciliter ättika, lägg i osande cykelkläder. Låt ligga i ungefär 20 minuter. In i tvättmaskinen som vanligt sen! Garanterat luktfritt efteråt! Upprepa vid behov. Fis i badkaret.

Tillbaka
Topp