[Stockholm] Fin pendlingsväg Söderort till Kista?

__jp

Aktiv medlem
Hej,

Har nytt jobb och därmed ny pendlingsväg. Är det någon som har erfarenhet av pendling från Söderort till Kista?

Jag har inget emot att ta en omväg för finare pendling med mindre trafik och färre stopp.

Alternativ 1 - 18 km - Kortast väg enligt Garmin
Alternativ 2 - 20 km - Hemmasnickrad lugnare och pendlingsväg (Årstaviken, Kungsholmen, Sundbyberg)

Några andra förslag?

1707835174734.png

1707835199521.png

Visserligen några år på nacken, men verkar ju vara lite i samma anda:

Visserligen några år på nacken, men verkar ju vara lite i samma anda:
Har hänt en del de senaste 15 åren i Stockholm. Hoppades på något lite mer uppdaterat.. :-)

Tror vi hade något liknande uppe mer nyligen… Längs Ulvsundasjön är fint, men den vägen är i övrigt rätt smal, svängig och med mycket folk. Så en får anpassa sig rätt mycket. Vill du blåsa på lite skulle jag titta på mer längs E4. Vill du ha grus så Kanske till Hagaparken eller vägarna mellan E4 och tunnelbana mellan Ursvik och Kista. Det går att variera rätt mycket, bara du kommer över Kungsholmen eller från Norrmalm. Apple kartor har nu cykelbanor och ger fler förslag, bland annat Kolonnvägen hela vägen. Trist kanske, men rakt.

Att pendlingscykla från Skanstull till Hornstull på grusstigarna längs med vattnet skulle jag avråda ifrån. Det där är fotgängar-, hundpissar- och löpningsterritorie. Att komma där med cykel och försöka hålla tempo är dötrött, IMHO.

Vasagatan och Torsgatan har blivit rätt bra. Förbi Karolinska är en katastrof. Kungsholms Strand och förbi Pampas kan vara rätt trevligt, vet dock inte om man är färdig med vägarbetena på Hornsbergs Strand.

Hagaparken och längs med E4'an lär ju vara det mest effektiva.

För ett år sedan pendlade jag Farsta till Hallonbergen. Jag valde Sockenvägen, mellan Årsta och Årstafältet, Årstadal, Liljeholmsbron, Västerbron, förbi S:t Görans sjukhus, Karlbergsbron, Ulvsunda sjö, Huvudsta alle, genom Sundbyberg, mellan "två sjöar" och Hallonbergen.

Edit. Cykelbana utom tvärs Södermalm (cykelfält) och kort sträcka efter Huvudsta.

Senast ändrad:
Hela Solna kommun är en enda stor katastrof som ur cykelperspektiv borde skäras bord som den infekterade varbölden den är. Den här vägen tar dig bara till Solnas utkanter men kommunen gör sitt bästa för att förstöra ditt liv även där

För ett år sedan pendlade jag Farsta till Hallonbergen. Jag valde Sockenvägen, mellan Årsta och Årstafältet, Årstadal, Liljeholmsbron, Västerbron, förbi S:t Görans sjukhus, Karlbergsbron, Ulvsunda sjö, Huvudsta alle, genom Sundbyberg, mellan "två sjöar" och Hallonbergen.
Därför kan den här vägen ibland vara att föredra ibland

När jag ibland jobbar i Frösunda så kör jag gullmarsplan Götgatan skeppsbron Kungsträdgården Hamngatan Sveavägen Norrtull Haga (samma sida som kyrkogården) , hur man fortsätter förbi ursvik sen vet jag inte riktigt , förr var det skogsstig mellan ursvik å kista men gick faktiskt att göra med racer .
Nu drar jag runt halv sex på morgonen och med lite trafik så det kanske lönar sig några av de andra förslagen .
(När förra snön å kylan kom var det kasst röjt efter Norrtull)

.

Bilagor

• IMG_0073.jpeg
    IMG_0073.jpeg
    680.1 KB · Besök: 67
Jag pendlar (ibland) Enskede-Solna och kör då Årstafältet-Liljeholmskajen-Essingeöarna-Alvik-Bällstabron osv. Dvs typ som tvärbanan. Trevlig väg med klart färre andra än genom stan. Kan köras med avstickare på stigar vid vattnet också.

Jag pendlar (ibland) Enskede-Solna och kör då Årstafältet-Liljeholmskajen-Essingeöarna-Alvik-Bällstabron osv. Dvs typ som tvärbanan. Trevlig väg med klart färre andra än genom stan. Kan köras med avstickare på stigar vid vattnet också.
Låter fint! Har du en bild/länk på en rutt?

Edit. Cykelbana utom tvärs Södermalm (cykelfält) och kort sträcka efter Huvudsta.
Den sträckningen från Västerbron låter intressant. Har du en bild på rutt?

Att pendlingscykla från Skanstull till Hornstull på grusstigarna längs med vattnet skulle jag avråda ifrån. Det där är fotgängar-, hundpissar- och löpningsterritorie. Att komma där med cykel och försöka hålla tempo är dötrött, IMHO.

Vasagatan och Torsgatan har blivit rätt bra. Förbi Karolinska är en katastrof. Kungsholms Strand och förbi Pampas kan vara rätt trevligt, vet dock inte om man är färdig med vägarbetena på Hornsbergs Strand.

Haha, ja jag pendlar där idag och har gjort det de senaste 10 åren. Kl 05:30 är det prima - kl 16:30 inte lika roligt - då brukar jag köra Ringvägen istället en bit.

Är inte ute efter effektivt mest att det ska vara behagligt och lite trafik.

Tror vi hade något liknande uppe mer nyligen… Längs Ulvsundasjön är fint, men den vägen är i övrigt rätt smal, svängig och med mycket folk. Så en får anpassa sig rätt mycket. Vill du blåsa på lite skulle jag titta på mer längs E4. Vill du ha grus så Kanske till Hagaparken eller vägarna mellan E4 och tunnelbana mellan Ursvik och Kista. Det går att variera rätt mycket, bara du kommer över Kungsholmen eller från Norrmalm. Apple kartor har nu cykelbanor och ger fler förslag, bland annat Kolonnvägen hela vägen. Trist kanske, men rakt.
Grus låter intressant! Får man cykla på dom? Har du något ruttexempel?

Det är kul att testa sig fram.
När jag satt i i Frösunda valde jag gärna Hagaparken för att få lite kontemplativ cykling innan jobb. Hade jag brådis blev det Kungsholmsstrand och Pampas till Solnavägen och sedan Sjövägen som är fin.

Ungefär såhär kör jag också. Inte kortast eller perfekt men sammantaget trevligast.

Jag kör via Stora Essingen, Alvik, Ulvsundavägen, smågatorna genom Duvbo och sen över Hallonbergen och förbi Hornbach. Vill undvika Liljeholmsbron, Hornstull och Solna och tycker att Duvbo-Hallonbergen är smidigaste sättet att ta sig genom Sundbyberg. Startar dock på Telefonplan, vet inte hur praktiskt det är om man kör från Hammarby Sjöstad då sträckan Årsta-Gröndal är lite svårforcerad. Det blir några backar (Blommensbergsvägen i Aspudden, backarna runt Essingeleden och Alviksbron, backarna runt Hornbach i Sundbyberg). Det kan man gilla, eller inte ?

Det är inte helt lätt att välja pendlingsväg i Stockholm.

Rutt: https://connect.garmin.com/modern/course/248809919

Det där ser onekligen väldigt bra ut! Hur ofta går båten på vardagarna?
Typ en gång i halvtimmen. Kolla själv om tiderna passar - SL och sök "Nacka strand" till "Blockhusudden"

Varning dock, tror båtarna kan neka cyklister om det är plastbrist (vilket iofs aldrig hänt mig). Om det passar är det väldigt fin cykling på Djurgården ända fram till Naturhistoriska museet där stadsmotorvägarnas brus kommer följa dig ända till Kista.

Senast ändrad:
Typ en gång i halvtimmen. Kolla själv om tiderna passar - SL och sök "Nacka strand" till "Blockhusudden"

Varning dock, tror båtarna kan neka cyklister om det är plastbrist (vilket iofs aldrig hänt mig). Om det passar är det väldigt fin cykling på Djurgården ända fram till Naturhistoriska museet där stadsmotorvägarnas brus kommer följa dig ända till Kista.
Tänker att det får bli någon dag när man inte har så bråttom! Bra tips! Tack!

Nja på stadsmotorvägarnas brus till Kista från Frescati. Kör man föreslagen väg (med cykel som klarar grusväg) så är det rätt fint även mellan Ulriksdals Koloniområde och fram till ankomst Kista (dvs genom Ulriksdal och Ursvikskogen). Men visst hör man motorväg om man stannar och står still.

Visa bilaga 680939
Finaste vägen, med linje 80 över Saltsjön.
Kul och cool runda - Bor i Sthlm men har inte tänkt på att man kan ta det varvet runt stan. Många fina Strava-segment "mitt i staden" som man ändå kommer cykla relativt själv på. Tänker närmast på Kaknäs- och Lindarängsvägen samt Stora Skuggans väg.

Ska definitivt testa denna runda i sommar - Tack för den!

Körde den här idag. Tyckte den var bra! Bara Sumpans centrum som är lite jobbig.

Tack för tipsen!

Bilagor

• IMG_7405.jpeg
    IMG_7405.jpeg
    193.3 KB · Besök: 43
Tillbaka
Topp