Stockholm - Luleå

Stockholm - Luleå
Vilken typ av rutt söker du? Asfalt, grus, stig, ...? Och vad är viktigt för dig i övrigt, ska deg vara platt kuperat, passera många intressanta platser, ha lite trafik, bjuda på fina vyer, bra badmöjligheter...? Tänker du tälta eller ta in på olika ställen?

Vill du bara ta dig sträckan finns det förstås appar som ger dig förslag. Om resans sig är det viktiga skulle jag dock börja med att undersöka vad du vill se på vägen och möjligen utifrån det använda den typen av verktyg för navigering mellan platser/vägavsnitt som du själv valt ut.

Stockholm - Luleå
Finns ju nåt som heter Sverigeleden, du kanske kan använda den sträckningen delvis? Blir inte kortast, tror det är en del grusväg också så man har däck till det. Längs kusten är nog ingen höjdare pga mycket trafik.

1612855512557.png

Stockholm - Luleå
Finns ju nåt som heter Sverigeleden, du kanske kan använda den sträckningen delvis? Blir inte kortast, tror det är en del grusväg också så man har däck till det. Längs kusten är nog ingen höjdare pga mycket trafik.

Visa bilaga 468983

Tack för tipset. Förlåt om jag låter lite konstig men skulle gärna vilja ha en GPS och gå efter som är rörlig och visar exakt hur jag ska cykla sträckan

Stockholm - Luleå
Upp till Hudik finns ju mindre landsväg parallellt med E4:an, men sen vetefan. Måste man ändå inåt landet där kanske det var bättre att leta sig inåt tidigare.
Jag skulle kolla upp sträckningar på randonee-lopp, där brukar ju ofta finnas gps-spår också. Annars har väl ride of hope kört ner längs Norrlandskusten några ggr, borde gå att hitta deras rutter också.

Stockholm - Luleå
Jag vet inte hur E45 är sommartid, men undvik E4 som pesten. Fullt med semesterbilister med nära på noll uppmärksamhet. Jag skulle till och med dra mig för att köra motorcykel där sommartid.

E45 är också ganska trafikerad, men inte i närheten. Du saknar ffa mitteräcken och liknande. Vet att sverigetempot följer e45 genom största delen av sverige iaf :)

sen skulle jag nog fortsätta norrut till arvidsjaur-älvsbyn-boden-avan-luleå för att hålla sig på lite mindre och finare vägar

Stockholm - Luleå
Jag skulle kolla lite på rando-vägarna upp mot Gävle. Sen kanske gena över till sverigeleden.
Navigering? Finns inte så många avtagsvägar att välja på så jag skulle skriva ner lite vägnötter på ett papper. Men å andra sidan är jag en sån som gillar att cykla. Inte nödvändigtvis att komma fram på kortast möjliga tid.

Stockholm - Luleå
Jag skulle kolla lite på rando-vägarna upp mot Gävle. Sen kanske gena över till sverigeleden.
Navigering? Finns inte så många avtagsvägar att välja på så jag skulle skriva ner lite vägnötter på ett papper. Men å andra sidan är jag en sån som gillar att cykla. Inte nödvändigtvis att komma fram på kortast möjliga tid.

Jag behöver nog ha en GPS som pratar eller som bara rör sig om jag ska lyckas cykla Stockholm - Luleå.

Lutar kanske ändå att cykla Sverigeleden då se lite fin miljö på köpet ? jag har endast 8 dagar på mig och cykla

Stockholm - Luleå
Är du en väldigt van cyklist? Dina frågor gör att jag tvekar. Men på åtta dagar så betyder det att du ska cykla 12-15 mil per dag, och det är mycket.

Stockholm - Luleå
Är du en väldigt van cyklist? Dina frågor gör att jag tvekar. Men på åtta dagar så betyder det att du ska cykla 12-15 mil per dag, och det är mycket.

Nej kan inte direkt påstå att man är van cyklist mest bara cykla små ruter men längsta sträckan Stockholm - Tierp. Jag tvekar inte en sekund bara jag vill ha så lätt som möjligt för att hitta så man inte cyklar fel helt enkelt.

Stockholm - Luleå
Om det inte var jobbigt att cykla till Tierp och du kan tänka dig att göra den resan varje dag i åtta dagar så är det ju lugnt.

Stockholm - Luleå
Komoot verkar en del långcyklare gilla för hjälp med navigering. Har dock ingen egen erfarenhet.

Personligen ritar jag rutter manuellt i RideWithGPS när jag ska ut på cykeläventyr. Om man inte tycker det är roligt att sitta och undersöka olika vägval i detalj bör man dock vidta någon form av åtgärder för att säkerställa att de dragningar mellan punkterna man klickar på faktiskt är rimligt framkomliga med den cykel man har.

Stockholm - Luleå
Här har du tips på en rekad väg med lite trafik. Innehåller några mil snäll grusväg gör den. Och nån km innan Saluböle var ingen höjdare men det är ju bara att välja ett annat alternativ. Skarva vidare till Luleå kan inte vara ngt problem, likaså att komma in på spåret från Stockholm.

Stockholm - Luleå
Komoot verkar en del långcyklare gilla för hjälp med navigering. Har dock ingen egen erfarenhet.

Personligen ritar jag rutter manuellt i RideWithGPS när jag ska ut på cykeläventyr. Om man inte tycker det är roligt att sitta och undersöka olika vägval i detalj bör man dock vidta någon form av åtgärder för att säkerställa att de dragningar mellan punkterna man klickar på faktiskt är rimligt framkomliga med den cykel man har.

Jag ritar också manuellt i RideWithGPS och laddar ned i telefonen / Garmin. Jag skulle ju aldrig ta någon annans rutt rakt av sådär utan att åtminstone kolla in Google Streetview för att se vad det är för vägar. Uppåt landet har du inte så många alternativ så sätt dig med Street View och Eniros karta och ta fram ett rimligt vägval, rita sen in det med RWGPS, Komoot eller annat. Tar dig sammanlagt kanske en timme ungefär och då har du dessutom koll på rutten.

Stockholm - Luleå
Kollade in den Engelska är inte så duktigt på det tyvärr ?
Det finns en fullt fungerande gratis översättningstjänst på internettet som heter Google translate.
F.ö kan du få lite hjälp här:
Route planner= ruttplanerare.
Distance=Distans.
Gravel riding=Grusvägscykling.
Fitness level=Fysisk nivå.
Current location=betyder ungefär "Startpunkt."
Choose destination=betyder "vart du ska nånstans"
Tierp=Tierp.

Det jobbigaste blir förhoppningsvis att cykla.

Lycka till.

Stockholm - Luleå
Rando Sthlm Uppsalas BRM600 tar dig till Färila, sen är det bara att cykla dom mindre vägarna och reka fram några stopp för rumpsalva & Snickers.
Till Uppsala, cykelbana till Märsta, Knivsta, Alsike. Eller pendeltåg om du har lite bråttom.
Sträckan är testad och har visst fått 5 stingpinnar av 5 för sin otroligt fina sträckning. Lite grus vid Åmot, inga problem ens med rejser sist jag var där.

Stockholm - Luleå
Det finns en fullt fungerande gratis översättningstjänst på internettet som heter Google translate.
F.ö kan du få lite hjälp här:
Route planner= ruttplanerare.
Distance=Distans.
Gravel riding=Grusvägscykling.
Fitness level=Fysisk nivå.
Current location=betyder ungefär "Startpunkt."
Choose destination=betyder "vart du ska nånstans"
Tierp=Tierp.

Det jobbigaste blir förhoppningsvis att cykla.

Lycka till.

Funkar inte Google Maps och använda ?

Stockholm - Luleå
Tog pendeltåg Stockholm - Gävle och cyklade därifrån till Boden 2018. Kan bara instämma i att google maps är en dålig idé. Hamnade på en del privata väger med grind och lås samt någon traktorstig mitt i skogen innan Sundsvall. Jag använde Strava heatmaps, dubbelkollade med satellitvyn/street view på google maps. Ibland är den kortaste vägen inte den snabbaste.

Senast ändrad:
Stockholm - Luleå
Funkar inte Google Maps och använda ?
Fungerar ej någonstans, den leder dig ut på vägar som kan vara privata och avstängda. Du kan cykla på en perfekt väg då Google helt plötsligt tycker att du ska gena genom att använda en överväxt traktorstig.
Testat i Sverige och i Europa, totalt värdelös annat än att hitta i städer. Jättetrevlig om man cyklar med rösthjälp i Bryssel mitt i natten, varje gata läses upp på 2 språk och med svensk touch på uttalet?

Stockholm - Luleå
Fungerar ej någonstans, den leder dig ut på vägar som kan vara privata och avstängda. Du kan cykla på en perfekt väg då Google helt plötsligt tycker att du ska gena genom att använda en överväxt traktorstig.
Testat i Sverige och i Europa, totalt värdelös annat än att hitta i städer. Jättetrevlig om man cyklar med rösthjälp i Bryssel mitt i natten, varje gata läses upp på 2 språk och med svensk touch på uttalet?

Jag använde Google Maps när jag cyklade till Tierp en gång tyckte det funkade hur smidigt som helst

Stockholm - Luleå
Tycker det är trist att planera varje bit i förväg. Köp en bra bilkarta med alla småvägar, då får man en bra överblick över ett större område och kan hitta bra alternativ. Välj sen småvägar vartefter som går åt ungefär rätt håll... Enkelt.

Det är trots allt möjligt att cykla även om man inte har en app.

Stockholm - Luleå
Det som jag personligen tyckte fungerade riktigt bra var att använda stravas route-builder. Den använder ju sig av deras heatmap så att den föredrar populära vägar för cyklister. Sen gjorde jag detaljkontroller med Google Streetview för att inspektera underlag och vägförhållande (undvika 2:1). Bara att trycka på spara i Strava och sen synkades in till min garmin.

Stockholm - Luleå
Men ska man cykla sin maxdistans varje dag i åtta dagar kan det vara skönt att koppla bort huvudet och bara trampa, inte plocka fram sin atlas i varje korsning.
Jag brukar dra upp mot 300 km på ett par stinter och ofta nattetid, då stannar mobilen alltid i fickan. Att stanna och kolla kartor är inte min melodi heller.
Sen är det najs att rutta om längs vägen, där är min Karoo gps riktigt bra. Det kan ofta vara att vägen jag valt ut dagen innan känns fel, för mycket trafik, dålig asfalt (grus är bättre) mm.
Det är bara att svänga av cykla mot solen ett par timmar och rutta om ?

Tillbaka
Topp