Stockholm till Borlänge

pernie

Ny medlem
Stockholm till Borlänge
Hej,

I sommar tänkte jag mig en cykeltur från Stockholm till Borlänge. Vet inte riktigt vad jag ska välja för rutt... Vill ju ha solen i ryggen, medvind, nedlut och alla tänkbara naturliga hjälpmedel. Någon av er som åkt sträckan eller bara har oförskämt bra koll som kan ge mig lite tips om hur jag ska styra min kosa?

tack på förhand!
//pernie

Stockholm till Borlänge
Om jag var du skulle jag börja med att ta pendeln en bit, åtminstone till Kungsängen/Märsta.
Att trassla sig ut ur Sthlm om man inte är van är vare sig enkelt eller kul.

Sedan finns det flera olika vägar att följa, men när du närmar dig tycker jag att du bör följa Dalälven, vägen längs den är ofta väldigt fin.
Kolla tex på denna rutt
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vtngwzgkkgtpxpkj&referrer=trackList

/Håkan

Stockholm till Borlänge
Jag har cyklat den sträckan ett par gånger. Kör du cross så du har möjlighet till grusväg? Eller söker du närmast möjliga väg, eller kan du tänka dig en liten detour för bättre vägar?

Det som ställt till det lite är ju ombyggnationen av RV70 nedanför motorstadion vid Avesta, som gör att urvalet av alternativ begränsas något.

Stockholm till Borlänge
Scannadog skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har kört den? Vilken väg är
> trevligast?
> Jag kör racer, grus funkar inte för mig.

Har kört den vägen du har i din länk från Salbohed (strax väster om Sala) och tyckte den var lite trist mellan Norberg och Hedemora. Fast det är klart, Norberg har ju det positiva med sig att man kan passa på att slinka in på Elsa Anderssons cafe och få sig en smarrig bakelse! En alternativväg man kan ta ut från Hedemora är att följa gamla vägen längs åsen till Västerby och där korsa rv70 och åka på västra sidan om Viggen. Då slipper man halva sträckan mellan Hedemora och Fäggeby och får lite mer pitoresk cykling och mindre trafik.

Har tyvärr bara kört någon mil av HåkanC:s väg mellan Örsundsbro och Garpenberg, nämligen biten runt Näs bruk, och där är det rätt vackert. En fördel där är ju att man slipper 72:an mellan Heby och Sala. Över huvud taget känns Sala-Uppsala-vägen inte så lockande tycker jag. Ett alternativ från Uppsala är att köra väg 272 upp till Gysinge och via Österfärnebo och Horndal till Garpenberg där man ansluter till HåkanC:s ruttförslag.

Stockholm till Borlänge
Ett förslag, (som jag kört med bil)

Ut från Uppsala tar man vägen till Gysinge, via Harbo och Östervåla.

Från Gysinge, ta vägen mot Sandviken och sväng av i Västanhede mot Torsåker. Passera Torsåker och fortsätt mot Hofors.
Fortsätt från Hofors mot Falun på cykelbanan mot Edsken, sen blir det ett par kilometer på riksvägen till avfarten mot Långshyttan.

Väl i Långshyttan går det att välja någon av ett par vägar ner till Dalälven.
1 mot Hedemora vik av till Husby
2 Kör mot St Skedvi och sväng ner till Älven i Myckelby alt. fortsätt den tråkigare vägen ända till St Skedvi.

Sen, följ vägen längs älven till Gustafs där det det går flera vägar till Borlänge.
Ex vägen väster om älven, platt, till Torsång, eller vägen öster om älven till Torsång eller vägen över Milsbo mera kuperad.

Eller att trampa från Gustafs genom Rommehed och förbi Kyrkan upp till Borlänge.

Början Rätt likt GoranS förslag.

Kom igen med mer detaljerade frågor om slutspurten från Gustafs.

Stockholm till Borlänge
I mina ögon är resan över Uppsala något längre?

Kör över Kungsängen-Bålsta (hit kan du alltid ta pendeln om du vill undvika att irra på oskyltade cykelbanor i Jakobsberg). Ta gamla E18 förbi Övergans kyrka, och sedan vik av norröver vid t.ex. Kivinge. Sedan tar du dom små asfaltade vägarna över fälten österut, över Rv55 söder om Örsundsbro och sikta mot Fjärdhundra. Väl där tar du antingen 254-an norrut till Högsberga och sedan vänster mot Fastbo, det finns även en alternativ väg via stora orter som Gaddebo. Detta är dock hårt packad grusväg, funkar med racer.

Efter det har du finfina asfaltsvägar in mot Sala. Glöm inte att fika på gågatan här.

Efter Sala kan man ta gamla RV70 till Broddbo, ingen trafik alls numera. Vik där av mot Möklinta, vidare mot Näs Bruk, sedan mot Horndal, vik av mot Garpenberg. Fortsätt fram till rv270 och följ sedan vägarna på öster sida om Dalälven förbi t.ex. Dala Husby. Väl framme i Fäggeby kör du över och passerar S:t Skedvi innan du kommer över fälten in mot Gustavs och Torsång.

Hade jag varit vassare på Google Maps hade jag ritat en karta. Men detta är iaf en väg som undviker de största vägarna, och ger dig mycket vackra fält att cykla genom. Lycka till!

Senast ändrad:
Stockholm till Borlänge
Wow!
Tack för alla finfina förslag på rutter :-)
Jag skrotar min idé att köra via Salbohed och satsar på någon av de som föreslagits här. Pendeltåg till Bålsta och köra därifrån låter definitivt intressant. Jag har inte så mycket att göra på jobbet idag så idag ska jag kolla upp alla förslag i tråden :-)

Stockholm till Borlänge
ÅL skrev:
> Är det asfalt hela vägen? (Jag har koll på
> norr om Hedemora och den biten är OK)
> Är det vireräcken och 2+1 körfält någonstans?
> (Ex.vis. vid Heby)

Rutten är inte min, men när jag cyklade den från Siljan -> Bålsta 2010 var det asfalt och fritt från wireräcken/2+1-väg.

pernie skrev:
> Dessutom går den ju förbi exakt dit jag ska som
> är Torsång/Ornäs!

Torsång är fint, jag brukar stanna o fika där.

Fikasvettot skrev:
> Rombogården i Sala verkar tyvärr ha slagit igen,
> men Ångbageriet sägs vara bra (har tyvärr inte
> provat själv).

Jag fikade på Ångbageriet för några år sedan, jag blev inte särskilt imponerad.
Dessutom tror jag att de brukar ha sommarstängt (det kanske ligger ngn skola i närheten?).

När jag rastar i Sala så blir det oftast på Måns Ols
ImageVaultHandler.aspx

http://www.mansols.nu

/Håkan

Stockholm till Borlänge
Alternativt så tar du SL:s pendeltåg till UpplandsVäsby.
I UpplandsVäsby byter du till Upptåget och åker till Gävle.
Och i Gävle byter du till Tåg i Bergslagen som tar dig till Borlänge.

Cykel kan tas med på alla tre tågen.
Fast max 2 st per avgång/tåg på Upptåget och Tåg i Bergslagen.
På Upptåget kostar det också 40 kr cykel och resa (om jag minns rätt).

Men då cyklar du ju inte?

I Upptågets vagnar och även i Tåg i Bergslagens vagnar är det ett platt golv
som är genomgående så du kan cykla fram och tillbaka i tåget...

/Fedde (onsdagstramsar)

Stockholm till Borlänge
@Fredde: ja så gör jag ju såklart! Hade ingen aning att man kunne åka i statlig regi till ett sånt ödsligt ställe som Dalarna, det ger ju helt andra perspektiv på detta. Dock verkar det ju mer säkert att komma dit på racer i utsatt tid...

Stockholm till Borlänge
Jag kommer ev att cykla bålsta-romme i nästa vecka. Jag cyklade ungefär den här sträckan 2004 och har många fina minnen från den resan. På hemvägen funderar jag på att ta vägen via smedjebacken fagersta nordöstra sidan om sjöarna. Någon som har koll på vägarna och fikaställen där?

Stockholm till Borlänge
Olof E skrev:
> Någon som har koll på vägarna och fikaställen där?

Pizzerian i Saxdalen gjorde helt godkända pizzor, men banjomusiken var så hög att jag inte vet om jag kan rekommendera det stoppet i alla fall.

Stockholm till Borlänge
Vi körde ett par mil grusväg på "fäbodleden" som vi klev på någonstans söder om Mockfjärd. I regnet var den väldigt fin, men kanske inte så passande för räser. Annars var det riktigt fina och roliga vägar tycker jag. Vi startade i Kyrkbyn, så jag har ingen koll på vägarna som går på snedden mellan Nyhammar och Borlänge.

Stockholm till Borlänge
Ungefär så här hade jag tänkt mellan borlänge-sala http://www.gmap-pedometer.com/?r=5560109. Sala-bålsta finns flera alternativ. Jag tänkte cykla på en dag så mycket mer än 20 mil kan det inte bli med hänsyn till nuvarande form. Några mil grusväg här och där funkar. Jag planerar att ta min nya nishiki all road + lite packning.

Stockholm till Borlänge
Satsar på pendeln 5:58 eller 6:28 från Älvsjö i morgon. Vädret kan bli intressant med åska mm över Sala. Tack Stampe, mzi, HåkanC och Tobbe för vägval och fikatips. Lite förvirrande med två trådar om sala-dalarna. Hade dålig koll på att Gagnef låg så nära Borlänge. Eventuellt postar jag lite bilder i motgon kväll. / Olof

Stockholm till Borlänge
Här kommer en kortfattad RR och lite bilder:
1.JPG

Hinner med pendeltåget 5:58 från Älvsjö. Under resan till Bro hinner jag montera dator och göra lite småjusteringar. Börjar sen med att ta fel vär från stationen men inser misstaget efter 500m. Vädret är helt ok vindstilla, mulet och ca 15 grader.
3.JPG

När jag lämnar 263 blir vägen riktigt trevlig.
4.JPG

Gott om fina träd att luta cyklar mot.
Efter Långtora hamnar jag lite snett. Det är så många vägkorsningar att det blir svårt att orienterar sig. Får i alla fall se Härnevi kvarn som tröst.
6.JPG

När jag kommer fram till Fjärdhundra börjar det regna. Letar efter något ställe att fika men hittar inget. Glufsar i mig en powerbar och tar 254 norrut. När jag svänger av mot Sala slutar det regna och blir plötsligt väldigt varmt. Det är som en kallfront med regn jagar mig hela tiden. Nu är det lätt att cykla. Lätt medvind hela vägen till Sala men jag börjar bli väldigt hungrig.Framme i Saka hittar jag enkelt till Måns-Ols äter lunch dricker två koppar kaffe och fortsätter som en ny människa. I Möklinta börjar det regna igen med besked.
7.JPG

När jag kommer till Dalälven börjar solen skina igen. Efter bron svänger jag av mot campingen och tar ett bad och en glass. De som driver campingen är Holländare.
8.JPG

Vägen till Horndal är riktigt fin och går liksom på en ås så man har bra utsikt åt båda hållen. Jag hamnar lite snett i Horndal men får hjälp av en tant att hitta vägen till Garpenberg.
9.JPG

I Garpenberg börjar det ösregna igen. Jag klär på mig igen pinnar på.
10.JPG

Efter efter den långa nerförsbacken svänger jag av mot Husby och det är sol och och varmt igen. Vägen är underbar vid Dalälven och mycker att att titta på. Stannar till vid närlivset i Husby. Jag har lite svårt att hitta något som jag är kan äta, kommer ut med coca-cola bananer och taco-chips.
11.JPG

Vid Stora Skedvi har de Kravmärkt svinuppfödning. En sugga grymtar aggresivt mot mig och tror att jag är ett hot mot hennes kultingar. Inte helt obefogat. Vi kanske ses i charkdisken. Vägen till Gustafs känns sen oändlig och mätaren passerar 20 mil. Jag är lite osäker på den smartaste vägen. Tar vägen över Skärsjö. Lite kongtigt att att inga skyltar med Romme finns. Till slut ser jag flygplatsen och svänges så småningom in på Rommevägen. Åker förbi regementet och möts av min familj som är ute och leker i kvällssolen. / Olof

Stockholm till Borlänge
Olof E skrev:
> Här kommer en kortfattad RR och lite bilder:
>
> När jag lämnar 263 blir vägen riktigt trevlig.

Bra liten rapport!

Vad har du för styrväska? Och hur får du plats med den och de extra bromshandtagen?

Har du vinklat ner de extra bromshandtagen så de pekar rakt nedåt?

/Fedde

Stockholm till Borlänge
fedde skrev:

> Bra liten rapport!

Tack.

> Vad har du för styrväska? Och hur får du plats
> med den och de extra bromshandtagen?
>
> Har du vinklat ner de extra bromshandtagen så de
> pekar rakt nedåt?

Väskan är en Vaude Komet från ca 2004. Bromshandtagen pekar ca 45 grader neråt och väskan lite uppåt. Det är lite trångt med vajrar och allt men funkar.

Tillbaka
Topp