Stockholms bästa DH???

Stockholms bästa DH???
Flottsbro. Eller jag har inte cyklat Hammarbybacken mer än ett åk och inte Hagakullen heller. Men Flottsbro är det som lagts mest tid på backarna och där liften går oftast.

Stockholms bästa DH???
Är inte Flottsbro något högre/längre också? Tror helt klart flobban har mest potential på sikt, försöker stötta dem bäst jag kan. Trevligt gäng också.

Stockholms bästa DH???
Flottsbro......

Hur är de "snällare" spåren där?
Känner att jag behöver en mjukstart i utförsåkandet efter min praktvurpa som slutade med en fraktur i slutet av maj.

Ska upp till Sthlm kommande veckan & har en ev fundering på att ta med AM-hojen upp & mjukstarta lite.
Eller är Hammarbybacken ett bättre val för det avsedda ändamålet?

Bitte hilfe =)

Stockholms bästa DH???
Nya Freerajdspåret är helt ok att köra för den försiktige, åtminstone ner till skogen. Därefter bör du nog ta det piano första vändan...
Sen är ett av dom nya spåren rätt ok, bara man vågar "falla ner" i Switchbacksen när man vikt av från grusvägen.

Lycka till!

Stockholms bästa DH???
Finns ju lite olika spår och "Grävda" är väl rätt snällt. Ett par hoppning två ganska tajta/branta svängar men annars lätt.
Har inte åkt Freeride-spåret i år, men förra året var det lätt med små/mellanstora hopp och fegislinjer. Slutar i skogsparti med rötter och smådropp, men även det ganska snällt.

Hoppen i Flottsbro (även de mindre) är
I mitt tycke ganska branta/sprättiga, så ta det lite piano i början.

Stockholms bästa DH???
Hagakullen är ganska gött mos om man vill köra utan lift då slingan upp till toppen är ganska bra träning i sig, speciellt om du har en am-hoj. Det i sig gör backen grym då man inte blir bunden till öppettider på liften och inte känner för att konka cykeln för att få 1min åkning.

Hammarbybacken har feglinjer bredvid hopp så det är väl så mjukstart det kan bli, vet inte hur det är i flottis med sånt. Är väl bara att testa alla backarna i sthlm och se vad du tycker? Hammarby har dessutom kvällsöppet tis och tors 18-21 vilket är nice ifall man inte kan få loss ledighet för cykling under helgen

Stockholms bästa DH???
Tack ska ni ha =)

Gammelgubbe fegis måste ju komma igång igen *S*

Haga låter som ett bra alternativ till liftassisterat.
En utsocknes fråga dock.
Hittade detta under turtips: http://happyride.se/turtips/229/
Stämmer denna eller har det förändrats sedan 2012 då den postades?
Är spåret uppmärkt så man hitter eller är det "hittavilse" som gäller? ett äventyr i sig dock *S*

Stockholms bästa DH???
Vernersson sa:
Tack ska ni ha =)

En utsocknes fråga dock.
Är spåret uppmärkt så man hitter eller är det "hittavilse" som gäller? ett äventyr i sig dock *S*

Den stämmer, dock finns fler grävda avstickare från huvudspåret, vilket ger multipla varianter av huvudspåret. Kolla youtube så kan du se hur banan ser ut. Från helmet cams kan du se vilket spår du följer från toppen, alternativt så kan du första gången pushbajka upp då huvudspåret går parallellt med grusvägen upp till toppen på ett visst ställe (ganska synligt då du ser trädroppet där)

Stockholms bästa DH???
Lillgammal sa:
Vernersson sa:
Tack ska ni ha =)

En utsocknes fråga dock.

Den stämmer, dock finns fler grävda avstickare från huvudspåret, vilket ger multipla varianter av huvudspåret. Kolla youtube så kan du se hur banan ser ut. Från helmet cams kan du se vilket spår du följer från toppen, alternativt så kan du första gången pushbajka upp då huvudspåret går parallellt med grusvägen upp till toppen på ett visst ställe (ganska synligt då du ser trädroppet där)

Tusen tack!
Besöker Haga en runda nu i veckan som kommer.

Stockholms bästa DH???
Jag är tveksam till hur roligt du kommer tycka pushbike i Haga är. Dom stora grejerna kommer nog vara för stora och det finns inte så mycket annars.

Flottsbro har ju garanterat störst utbud nu. Där har man roligast med en stigcykel. Bästa DH i Stockholm är nog SM-banan i hammarbybacken.

Stockholms bästa DH???
H. sa:
jofahjalm sa:
Flottsbro har ju garanterat störst utbud nu. Där har man roligast med en stigcykel. Bästa DH i Stockholm är nog SM-banan i hammarbybacken.

+1

+2

Jag åker hellre till flottsbro som är på andra sifan stan än tar mig till haga. Inget ont om Haga, man kan ha kul där också, det är välbyggt och så. Men flottsbro är bredare åkning, längre åk och mer effektivt eftersom det finns lift.

Gamla freeridespåret i flobban är relativt snällt hela vägen.

Stockholms bästa DH???
Vill passa på att tacka för svaren jag fick.
Hann ner en runda till Flottsbro idag efter jobbet.
Meskörde g:a feeerider förvisso men fick iaf en positiv nypremiär på utförsåkat :-D

Inga klotningar alls faktiskt (mesigt kanske men troligen vad jag behövde)

Stockholms bästa DH???
Haga var ganska igenväxt sist jag var där. (Giftiga växter till och med?) Så det kanske är bättre höst och vår?
Annars tycker jag att det är riktigt fint även om jag inte kör dödshoppen.

Stockholms bästa DH???
lepik sa:
Haga var ganska igenväxt sist jag var där. (Giftiga växter till och med?) Så det kanske är bättre höst och vår?
Annars tycker jag att det är riktigt fint även om jag inte kör dödshoppen.

var där för en vecka sen dryg och då hade någon vänlig själ rensat hela sidan med monsterrabarber-wannabegrejerna. fanns iof en rosenbuske som behöver få ett par grenar bortböjda

Stockholms bästa DH???
Alltså, för att bara prova på någon gång funkar ju en AM/Ändjurå, men ska en köra mera aktivt så bör nog en riktig släde införskaffat. Att bomba på i riktiga DH-spår med mycket stök o hopp/dropp, sliter HÅRT på en hoj som inte är anpassad för't...

YT Tues har väl blivit ngn form av Happy-favorit.

Senast ändrad:
Stockholms bästa DH???
Jag kan ju varken hoppa/droppa eller bomba. Så frågan är hur man enklast lär sig det i backarna i Stockholm. På en DH eller på ett enduro-åk?

Inte för att jag läst på om DH-hojar (lite bättre koll på enduro) men det verkar som om andrahandsvärdet är rätt lågt? Jag vet inte om det skett någon geometri-revolution på DH så som det gjort på stig/enduro det senaste åren?

Stockholms bästa DH???
Med en enduro kan du njuta av en större del av Stockholms terrängutbud då du kan cykla uppför och på räkor. Med en dh-släde får du räkna med att pushbajka en hel del.

Sedan får man väl va lite realistisk, det är väl bättre att ha en cykel som funkar i Stockholm och sedan är mindre optimal på cykelsemester till bikeparks än tvärtom. Har själv haft (har) en downhillcykel så jag vet hur miserabel man är med en sådan så fort man inte rullar ner för ett berg

Stockholms bästa DH???
En nyare Enduro hoj går ju cykla till och med snabbare även utför en en några år äldre DH hoj samt kan använda den mer som en vanlig cykel i skogen:-) Men se till ha runt 14-16 slaglängd på dämparna typ så går det rulla på bra utför ändå om du nu inte skall upp i tävlingsklasserna;-)

Stockholms bästa DH???
larsaw sa:
Alltså, för att bara prova på någon gång funkar ju en AM/Ändjurå, men ska en köra mera aktivt så bör nog en riktig släde införskaffat. Att bomba på i riktiga DH-spår med mycket stök o hopp/dropp, sliter HÅRT på en hoj som inte är anpassad för't...

YT Tues har väl blivit ngn form av Happy-favorit.

Fast så många "riktigt dh-spår med stök och hopp/dropp" finns det ju inte. Om du kollar vad enduro-hojarna är gjorda för att tävlas på så är det ganska mkt brutalare grejer än dh-banorna i sthlm. Som jofa säger, om man inte tänker lämna sthlm för att cykla finns det ingen större poäng i att köpa en dh.

Stockholms bästa DH???
desmo sa:
Konsensus verkar vara att en DH är fel val för Hammarby och Flottsbro.
Då får jag fundera vidare.

En enduro fungerar bra, om inte bättre, än en renodlad dh-rigg i Stockholm även i våra "downhillbackar". Hoppen är aldrig tillräckligt stora, banorna inte tillräckligt långa eller branta för att det ska befoga 63° gaffelvinkel, monstruös hjulbas och 200mm fram och bak. Du kan alltid hyra en downhillcykel och testa mot en enduro ifall du är skeptisk. Har själv både en dödsklump till downhillcykel och en enduro och det var bara i megagröt uppe i Åre (typ hjulingen) jag kände att en renodlad dh-rigg hade varit roligare, å sin sida är samma cykel overkill för det mesta andra i bikeparks som maskingrävda spår, där är nog en enduro roligare att slänga runt med.

Vid hammarbybacken finns specialized concept store, där kan du testa en enduro. Cycle store hyr ut downhillcykel (tror scott gambler), testa båda om du är skeptisk till de tips du får. Egen erfarenhet är bästa sättet att få reda på vad du föredrar

Tillbaka
Topp