Stöd Kvinnliga lag i TdF!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, du får ursäkta, men jag ser inte såna
> evenemang som sport, utan som idioti. Genetiken
> styr hur snabbt det går, men det är envishet och
> smärttröskel som avgör hur länge man står ut
> med vansinnigheterna.
>
> Men visst, mitt perspektiv är att allt över 10
> km löpning och 120 km cykling är väldigt
> långt, så jag kanske inte är rätt person att
> döma...

Tour de France då, är det idioti eller sport?

DT skrev:
> Tour de France då, är det idioti eller sport?

Det balanserar precis på gränsen.

geologen skrev:
> Ja, du får ursäkta, men jag ser inte såna
> evenemang som sport, utan som idioti. Genetiken
> styr hur snabbt det går, men det är envishet och
> smärttröskel som avgör hur länge man står ut
> med vansinnigheterna.
>
> Men visst, mitt perspektiv är att allt över 10
> km löpning och 120 km cykling är väldigt
> långt, så jag kanske inte är rätt person att
> döma...

OT, nu går vi riktigt OT:

Ja, söker man det bekväma, typ baseball och bowling där man kan fläska omkring i halvt livsodugligt skick och fortfarande prestera så är det idioti.

Men vill du gå djupare kan jag rekommendera:
Ultramarathon Man: 50 Marathons, 50 States, 50 Days
http://www.imdb.com/title/tt1043753/
Dean Karnazes gör en mara om dan i femtio dagar. En i varje delstat - i rad.
Den enda skada han får är (spoiler) att han snubblar och slår armen när han springer en terrängmara (!?) i Indiana.
Vad är nyttan med det här då?
Jo, att studera hur man kan belasta kroppen så mycket under så lång tid utan att den havererar.
Dean är oförskämt fräsh när han avslutar med NY Marathon.
Jag fördjupade mig i ämnet efter att ha läst Born to Run. Finns mycket att föra över till cykling/löpning/längdskidor vad gäller träning, kost/hydrering etc från den här typen av atleter.

Sen finns Stefaan Engels, mannen som gjort 365 maror på ett år, och tjugo Iron Man-distanser, inte samma år dock. Kan vi blir mer OT?

Oavsett kvinnornas effektsiffror tycker jag det är självklart att tjejerna ska kunna ställa upp i TdF. sedan hur man löser det praktiska - det är ju bara att fixa!

Jerry skrev:
> Oavsett kvinnornas effektsiffror tycker jag det
> är självklart att tjejerna ska kunna ställa upp
> i TdF. sedan hur man löser det praktiska - det
> är ju bara att fixa!

Juniorer och handikappade också?

underscore skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oavsett kvinnornas effektsiffror tycker jag det
> > är självklart att tjejerna ska kunna ställa
> upp
> > i TdF. sedan hur man löser det praktiska - det
> > är ju bara att fixa!
>
> Juniorer och handikappade också?

Nu får jag en sån där "10.000 tyska..." känsla...

Stuvstaix skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Jerry skrev:
> >
>
> > -----
> > > Oavsett kvinnornas effektsiffror tycker jag
> det
> > > är självklart att tjejerna ska kunna
> ställa
> > upp
> > > i TdF. sedan hur man löser det praktiska -
> det
> > > är ju bara att fixa!
> >
> > Juniorer och handikappade också?
>
> Nu får jag en sån där "10.000 tyska..."
> känsla...

Nej fyfan. Inga bögar i TdF! Då kommer dom bara åka och ta i personerna framför. Det har jag sett på TV.

underscore skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Oavsett kvinnornas effektsiffror tycker jag det
> > är självklart att tjejerna ska kunna ställa
> upp
> > i TdF. sedan hur man löser det praktiska - det
> > är ju bara att fixa!
>
> Juniorer och handikappade också?

Förstår inte vad du vill visa på med jämförelsen.

Klart att damerna ska vara med, förstår inte riktigt vad individernas maxeffekt har med det att göra. Personligen så är det lika spännande att kolla på Kalla, Johaug och Björgen som Hellner, Olsson och Northug på skidor.

grondahl skrev:
> Klart att damerna ska vara med, förstår inte
> riktigt vad individernas maxeffekt har med det att
> göra. Personligen så är det lika spännande att
> kolla på Kalla, Johaug och Björgen som Hellner,
> Olsson och Northug på skidor.

+1

sjooons skrev:
> grondahl skrev:
> -----
> > Klart att damerna ska vara med, förstår inte
> > riktigt vad individernas maxeffekt har med det
> att
> > göra. Personligen så är det lika spännande
> att
> > kolla på Kalla, Johaug och Björgen som
> Hellner,
> > Olsson och Northug på skidor.
>
>
> +1

+35

Förstår förresten inte riktigt diskussionen om "de får vara med" eller inte.

I slutänden (när det gäller TdF) så är det 100% kommersiella intressen som avgör: Lönar det sig, eller inte?

Ur ett kommersiellt/sponsorperspektiv så tror jag absolut att ett dam-TdF kan bli hur bra som helst. Att nå en kvinnlig publik är otroligt viktigt för många sponsorer - och det gör man naturligtvis ännu bättre med kvinnliga tävlande och förebilder. Jag fattar uppriktigt inte varför man inte redan har satt igång.

Som jag tolkar motståndet från organisationen ACO, så handlar det mesta om logistiken runtomkring. Det är helt enkelt svårt att utöka arrangemanget. Det kan jag absolut förstå, men självklart borde det gå att köra åtminstone en nedbantad variant av loppet för damerna, med kanske 8-10 etapper totalt, så väljer man de etapper där logistiken är enklast att fixa.

Jag blir förvirrad. Alla som skriver att det är "självklart att damerna ska få vara med", vad är det som är självklart?

Är det:

A) Ett separat dam-TdF (typ som Girot har) som går före eller efter herr-TdF, dvs i juni eller augusti, vare sig det nu är samma bana som herrarnas eller en nedbantad version över typ en veckas tid (som Girot)

B) En damklass på TdF som kör exakt samma bana som herrarna där etapperna startar ett par timmar före eller efter herrarnas varje dag, eller där damerna kör varje etapp en dag i förväg eller så

C) Att damer ska få ställa upp i det befintliga TdF på samma villkor som män

D) ANNAT?

Det är väl ingen som har föreslagit C förutom de som använder det som en halmgubbe för att ta upp kvinnornas bristande fysiska förmåga.

Smartast vore väl någon slags variant sammanslagning av A och B (typ som tour de ski, dvs samma dagar och samma platser men inte nödvändigtvis exakt samma längd/dragning av etappen).

Att stänga av samma sträcka flera dagar blir nog svårt. Att stänga av under lite längre tid samma dag är förmodligen betydligt enklare. Damklungan kan nog starta 20-30 minuter efter, skulle jag tro.

grondahl skrev:
> Klart att damerna ska vara med, förstår inte
> riktigt vad individernas maxeffekt har med det att
> göra. Personligen så är det lika spännande att
> kolla på Kalla, Johaug och Björgen som Hellner,
> Olsson och Northug på skidor.

+1

Är väl ingen som vill att de ska tävla mot män, så om "manlig vs kvinnlig cyklist-debatten" absolut måste fortsätta så kan väl den få en egen tråd. Jag skulle titta på en kvinnlig upplaga av TdF utan tvekan, men vore trist om det skulle bli side-show till riktiga. Det problematiska är ju att det är så långa lopp, i skidor och andra idrotter funkar det ju att köra med ett par timmars mellanrum och damerna är klara innan herrarna börjar.

Möjligt att det skulle funka att köra det samtidigt, med start efter eller liknande, men hellre att det fick en helt egen tour. Skulle nog gynna damcyklingen i längden.

När jag nu läser det ursprungliga uppropet så är det ju klart att det är B) som önskas.

De vill ju också köra samma distans som herrarna och inte några nedkortade dametapper, vilket jag tycker är bra.

Det är för övrigt något som är rätt märkligt, varför är (ofta) damernas tävlingar mycket kortare än männens? Det är så i cykling, det är så i skidåkning, det är så i många av de specifika tjejvarianterna av de populära motionsloppen (Tjejvasan, Tjejvättern etc). Kvinnor och män har givetvis lite olika fysiska förutsättningar, men just när det gäller uthållighet under längre tid så har vad jag förstår kvinnor en relativ fördel gentemot män så det borde inte vara någon issue. Så varför är då damernas längsta skiddistans på mästerskap tremil mot herrarnas femmil, och damernas linjelopp oftast en bra bit under 15 mil när herrarna kör över 20 mil? Är det gamla mossiga föreställningar om kvinnors skörhet som lever kvar? :-/

DT skrev:
> Det är för övrigt något som är rätt
> märkligt, varför är (ofta) damernas tävlingar
> mycket kortare än männens? ...

> men just när det
> gäller uthållighet under längre tid så har vad
> jag förstår kvinnor en relativ fördel gentemot
> män så det borde inte vara någon issue. Så
> varför är då damernas längsta skiddistans på
> mästerskap tremil mot herrarnas femmil, och
> damernas linjelopp oftast en bra bit under 15 mil
> när herrarna kör över 20 mil? Är det gamla
> mossiga föreställningar om kvinnors skörhet som
> lever kvar? :-/

Det är åtminstone min tolkning.

Alt B kör de väl redan på t.ex. RVV. Funkar väl utmärkt. Synd bara att TV-sändningen aldrig visar nåt av det.

/Dag

DT skrev:

> Så varför är då damernas längsta skiddistans på
> mästerskap tremil mot herrarnas femmil, och
> damernas linjelopp oftast en bra bit under 15 mil
> när herrarna kör över 20 mil? Är det gamla
> mossiga föreställningar om kvinnors skörhet som
> lever kvar? :-/

Det tror jag absolut, i skidorna är det ju löjligt där det i vissa fall handlar om att damerna kör 10km istället för herrarnas 15km, känns riktigt mossigt. Fast de specifika tjejloppen är nog mer för att locka in fler, det går ju alltid tävla i till exempel riktiga Vasaloppet i tävlingsklass för kvinnor.

När det gäller linjeloppen så kanske många etapper skulle må bra av att vara 15 mil istället för 25 oavsett kön, fast då skulle inte Vacchi o Anders snöa iväg på så många sidospår när det är ointressanta partier, svår avvägning :)

Jag tror att det är gamla föreställningar i kombination med traditionens makt. Kan tänka mig att en del av idrottarna som har tränat och tävlat in sig på vissa distanser (och är regerande mästare etc) ogärna ändrar formaten hur som helst.

Just inom skidåkningen blir det ju så extra tydligt:

5 km istf 10 km "kortdistans"
10 km istf 15 km "medeldistans"
15 km istf 30 km "skiathlon"
30 km istf 50 km "långdistans"

Dessutom brukar väl sprintbanorna vara betydligt kortare också.

Inom löpning är det ju inte så (nu längre), där springer damerna exakt samma distanser som herrarna (förutom 110m vs 100m häck, men det kanske har med steglängd och antal steg mellan häckarna att göra) och de springer även marathon. Det är ju så det borde vara.

Om man som tjej blir daltad och överbeskyddad samt hjärntvättad hela sin uppväxt med att man inget klarar av utan hjälp och adderar samhällets syn på att starka tjejer är udda och konstiga så är det klart att många kvinnor blir sköra som porslin

Jenny W skrev:
> Om man som tjej blir daltad och överbeskyddad
> samt hjärntvättad hela sin uppväxt med att man
> inget klarar av utan hjälp och adderar
> samhällets syn på att starka tjejer är udda och
> konstiga så är det klart att många kvinnor blir
> sköra som porslin

+1

Det enda jag kan tänka mig som talar för kortare distanser är att pissestopp är knepigare. Om det är ett problem i praktiken vet jag inte.

En hel del gammal mossig attityd kan nog ligga bakom.

Men faktum är ju att det även ganska stor skillnad på att köra 15 respektive 25 mil, och med tanke på hur få startande det är i damklass jämfört med herrklass så ger det ju färre riktigt starka åkare som startar och därför färre som kan hjälpas åt dra och hålla farten uppe i 25 mil. Ett problem som torde vara mindre på herrsidan. Och innan damcyklingen exploderar i antal startande, vilket jag hoppas det gör, så kanske en något kortare distans passar bättre så länge. Tvivlar inte en sekund på att man inte skulle klara samma längd på loppen som herr, men det skulle ju en helt annan karaktär på loppen.

Och då tänker jag på tävlingar, allt som heter Tjej-Vättern, -Vasan m.m. är ju bara fjantigt att det ska vara en kortare distans. Jag har inget emot konceptet "Tjej-nånting" som så, men bara för att det står "Tjej-" framför behöver det ju inte alltid förminskas. Det finns ju redan halv-, kort- osv. om det är distansen man är rädd för.

De kortare distanserna behövs som insteg till motionsidrott. Varför förminskar dem bara för att det står "Tjej" som prefix? Tjejerna som deltar känner sig helt säkert inte förminskade. Och de vet att det är fullt tillåtet att starta de längre distanserna. Och att det är mängder med tjejer som redan gör det. Dessutom, med det antal starter som är i "Tjej"-varianterna är det naivt att tro att arrangörerna kommer plocka bort dem. Uppenbarligen fyller de ett syfte.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Står det något i uppropet hur långa distanser tjejerna kan tänkas åka? Svenskt TR sätter begränsningar i hur långa cykellopp ska vara för herrar resp. damer. Jag tycker personligen att många cykellopp är för långa. Det behövs inte malas timme ut och timme in för att få fram en värdig vinnare. Det känns som om cykelsporten ibland lider av både machosyndrom och mossiga historiska värderingar.

Perra10 skrev:
> Tillbaka till ursprungsfrågan. Står det något i
> uppropet hur långa distanser tjejerna kan tänkas
> åka?

"We seek not to race against the men, but to have our own professional field running in conjunction with the men's event, at the same time, over the same distances, on the same days, with modifications in start/finish times so neither gender's race interferes with the other."

Perra10 skrev:
> Det behövs inte malas timme ut och
> timme in för att få fram en värdig vinnare.
Näe, det är därför vi har velodromcykling.
Men det är ju en helt annan diciplin.

LVG-cykling begagnar den största muskelgrupp vi har under väldigt skonsamma former (jmf med löpning/MTB/fotboll etc), för att det ska vara utslagsgivande och inte bara en muskelsport på gränsen till anaerob så måste det till längd. Ska man köra kortare, med nån relevans, så får man köra rena klättringsetapper.

Men skulle du få igenom det så bjuder nog Cavendish dig på öl.

Senast ändrad:
Perra10 skrev:
> De kortare distanserna behövs som insteg till
> motionsidrott. Varför förminskar dem bara för
> att det står "Tjej" som prefix? Tjejerna som
> deltar känner sig helt säkert inte förminskade.
> Och de vet att det är fullt tillåtet att starta
> de längre distanserna. Och att det är mängder
> med tjejer som redan gör det. Dessutom, med det
> antal starter som är i "Tjej"-varianterna är det
> naivt att tro att arrangörerna kommer plocka bort
> dem. Uppenbarligen fyller de ett syfte.

Ja, kortare distanser finns ju gott om. Att det finns tjej-lopp är bara bra, men jag tycker ändå man stämplar tjejer när man säger: "ja, vi gör ett alternativ bara för er men vi gör det kortare och inte lika hårt som det riktiga". Jag vill inte förringa prestationen som deltagarna gör, oavsett distans, allt är bättre än inget. Men jag vet också tjejer som aldrig skulle ställa upp i tjej-loppen just av den anledning att bara för man kallar det"tjej-" så blir det automatiskt kortare och citat, "lite mesigare". Det är möjligt att det lockar fler tjejer när det är kortare distans än det hade gjort om det var samma distans som det "riktiga" loppet. Men varför kan man inte prova en tjejvariant av orginalet som är lika långt? Jag tror heller inte arrangörerna kommer plocka bort tjej-loppen, det som säljer fortsätter man med, men det hade kanske sålt lika bra med längre distans.

Senast ändrad:
"Jag tror heller inte arrangörerna kommer plocka bort tjej-loppen, det som säljer fortsätter man med, men det hade kanske sålt lika bra med längre distans."

Intressant tanke. Så kan det visst vara.

Jag känner tjejer som kör Jotunheimen Rundt och Tjejvättern samma år och struntar fullständigt i vad loppen heter. De riktar sig mot olika grupper bara. Det blir en annan dynamik i de kortare loppen. Kör man kortare, kör fortare istället. Dessutom är draghjälpen av herrar obefintlig. Om vi pratar cykel. Fast egentligen tycker jag diskussionen är rätt ointressant (trots att jag sitter här och skriver, för mycket semester kanske? ;). Dra runt pedal och ha kul. Kör bara kör :)

För mig är skriva på uppropet den enda möjligheten jag har att säga att jag vill se mer (dam)cykling. Det betyder dessutom möjligheten att se någon från Sverige vinna för omväxlingens skull.

Om resultatet blir att tjejer får vara med på TdF eller att något tjejlopp TV-sänds spelar mindre roll tycker jag.

Det enda ni kan göra för att visa att ni vill ha damcykling på tv är att åka och kolla på loppen. Finns det en folkrörelse/ett intresse kommer media (till slut).

Att skriva på en lista på internet kommer i bästa fall bara ge er en chans att få ligga med er fru om hon är en rödstrumpa.

underscore skrev:
> Det enda ni kan göra för att visa att ni vill ha
> damcykling på tv är att åka och kolla på
> loppen. Finns det en folkrörelse/ett intresse
> kommer media (till slut).

Att behovet eller viljan hos läsare/tittare/lyssnare skulle styra utbudet är det väl ingen som tror på längre? Det är lite väl naivt skulle jag vilja påstå. Du får nog klä dina åsikter i en annan kostym tror jag nog.

fredrikw skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Det enda ni kan göra för att visa att ni vill
> ha
> > damcykling på tv är att åka och kolla på
> > loppen. Finns det en folkrörelse/ett intresse
> > kommer media (till slut).
>
> Att behovet eller viljan hos
> läsare/tittare/lyssnare skulle styra utbudet är
> det väl ingen som tror på längre? Det är lite
> väl naivt skulle jag vilja påstå. Du får nog
> klä dina åsikter i en annan kostym tror jag nog.

Sluta nu mr kvotering.

Därför borde alternativ C (enligt ovan) vara rimligt, för de kvinnor som inte identifierar sig enligt din beskrivning? Starka kvinnor som kan tävla på samma villkor som män, är väl inget konstigt. Inte i min värld.

En individ kan ju vara både stark och skör, samt kan identifiera sig olika mycket till könsnormer beroende på sammanhang. Både män och kvinnor.

Imho :)

Jenny W skrev:
> Om man som tjej blir daltad och överbeskyddad
> samt hjärntvättad hela sin uppväxt med att man
> inget klarar av utan hjälp och adderar
> samhällets syn på att starka tjejer är udda och
> konstiga så är det klart att många kvinnor blir
> sköra som porslin

Nu är det fixat.
Klippt från mailen.

Daniel --
Last summer I helped launch a group called Le Tour Entier (LTE) and a petition on Change.org asking for women to be included in the Tour de France.

Because 97,000 of you signed our petition, the Tour de France organizers were willing to meet with us. I’m happy to report that women will be included in the 2014 event! Thank you!

Women will be allowed to compete in La Course, a shorter stage of the race on July 27th. This is a huge step toward including women in the full race.

The women who coordinated this campaign with me also wanted to share their appreciation:

Current Olympic and world road champion Marianne Vos: “Le Tour is the pinnacle of professional cycling and this race is the start of an exciting new time for women’s cycling. I have no doubt that this race will help change the face of women's cycling.”

Olympic silver medalist Emma Pooley: “As a rider, it's a great opportunity to be involved with the greatest cycling event in the world and I'm looking forward to the race already. It's also a tribute to the many cycling fans who want to see more high-level women's racing, and who supported us in Le Tour Entier.”

Four-time world ironman champion Chrissie Wellington: “It's been an absolute honour to work with A.S.O, and all the other members of the LTE team, to develop the race and I am beyond excited that all our dreams are becoming a reality!"

Thank you for helping us take this historic step forward for women’s equality. Thank you for helping us make history -- your continued support will be crucial in allowing women’s teams in the full Tour de France.

Sincerely,
Kathryn Bertine

Tillbaka
Topp