Stödet ger dåligt med stöd…

Josnas

Medlem
Hejsan,
Är det någon här som vet hur ett sådant här stöd fungerar? Det har slappat till sig och nu hänger det så pass att vevarmen slår varje gång och lutningen på cykeln bör den ska parkera med stödet är så brant att cykeln för det mesta välter.

Hur ska man bäst åtgärda detta? Vill ogärna montera nått nytt stöd.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    948.5 KB · Besök: 596
Ta bort det och använd närmaste vägg, träd, stolpe eller vad som nu finns och som du kan låsa fast cykeln i, istället.
Vill minnas att det finns en fjäder där i fästet och som antingen knäckts eller bara tagit slut, en cykelmekaniker kan säkert byta ben med fjäder om du insisterar. De finns som reservdel men det gäller att hitta rätt längd..

Det bästa rådet har du redan fått. Felet kan också vara att stålpinnen som håller den i upp/ ned läget är utsliten och behöver bytas. Inte alls ovanligt. Specialverktyg krävs, hemmasnickrat kan se ut så här.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkwMDE3NztzOjE6InciO2k6NTg1O3M6MToiaCI7aTozMjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZGQwODIzZWM2NmU5NjM1Y2E0NWJkMjZhZWQyOTk4NjIxZWQyMDBiNiI7fQ.jpg

Jag är beredd att hålla med, men jag tänker långsiktigt, din lösning lär ju behöva uppdateras med jämna mellanrum ;-). Men du har helt rätt, din lösning är enklast!

Ja tänkte enkelhet av jobbet. Tror inte att den behöver uppdateras ofta, men det blir lite jobbigt när man vill använda stödet, då måste man glida repet bakåt så stödet ramlar ner. Denna lösningen var populär in Nederländska studentstad.

Läget i dag är som bilden visar behov av reservdelar! Min lokala cykelreparatör har inga delar till detta kvar och det går heller inte att beställa längre från Skeppshult. Stödet heter tydligen Skeppshult original enligt reparatören. Är det någon här som vet vart det går att hitta delarna ? Det är ju klumpen till höger som orsakar problemen, de andra delarna är ok.
image.jpg

Läget i dag är som bilden visar behov av reservdelar! Min lokala cykelreparatör har inga delar till detta kvar och det går heller inte att beställa längre från Skeppshult. Stödet heter tydligen Skeppshult original enligt reparatören. Är det någon här som vet vart det går att hitta delarna ? Det är ju klumpen till höger som orsakar problemen, de andra delarna är ok.Visa bilaga 614547
Kanske är det här rätt del?

Screenshot_20230320-144834-250.png

Läget i dag är som bilden visar behov av reservdelar! Min lokala cykelreparatör har inga delar till detta kvar och det går heller inte att beställa längre från Skeppshult. Stödet heter tydligen Skeppshult original enligt reparatören. Är det någon här som vet vart det går att hitta delarna ? Det är ju klumpen till höger som orsakar problemen, de andra delarna är ok.Visa bilaga 614547

Hej
Hur fick du ut stödet ? Var det cykelreparatören eller kunde du få ut det själv? Hur gjorde du iaf ?

Hej
Hur gjorde du för att få ut stödet ?

Om det inte finns nya skulle det kanske funka att fila upp spåren på delen som sitter innerst så att de blir skarpare och sen lägga en liten distansbricka bakom motsvarande förslitningen när delen monteras.

Ta loss och undersök skadan. Man ser bättre om allt är rent och torrt. Förmodligen är det i längden bättre och billigare att köpa en helt ny sats, än att byta en enstaka reservdel. Ock till gamla grejor finns det ofta nya ersättningsvaror, eventuellt med justeringsmån, ty så stora är vanligen inte skillnaden.

Hejsan,
Är det någon här som vet hur ett sådant här stöd fungerar? Det har slappat till sig och nu hänger det så pass att vevarmen slår varje gång och lutningen på cykeln bör den ska parkera med stödet är så brant att cykeln för det mesta välter.

Hur ska man bäst åtgärda detta? Vill ogärna montera nått nytt stöd.
Tryck in gummiklotsen längst ut så du kan med lätthet få bort den lilla sprinten sen köper du en ny plastbussning från exvis CN Cykel och fritid för ca 20kr och monterar.

Tillbaka
Topp