Stöldresistent vardagspendlare

Crocko

Aktiv medlem
Gör en omstart och buffar en egen tråd oblygt, eftersom min tidigare titel inte direkt lockade till inlägg.
En positiv bieffekt av att vara nästa ensam i sin tråd är att man får tid att tänka, och det har lett till att beslutet om att köpa färdigt eller bygga är passerat, det blir att skruva med hjärtans lust och mot bättre vetande.

Så vad vill jag nu när jag väcker upp Franken-tråden igen, jo innan hallen svämmas över av kartonger med konstigt innehåll och verktygslådan fylls med bra att ha verktyg som kanske bara kommer användas en gång, så tar jag gärna emot råd om smarta lösningar som kanske inte är på min todo-lista ännu.

Rookie misstag som andra redan gjort i mitt ställe och som jag gärna slipper vore också oerhört uppskattad kunskap.

I väntan på att jag publicerar min nuvarande inköpslista så kommer här grundförutsättningarna för vad det är tänkt att det skall bli:

En slitvarg som skall kunna bära en slapp men lagom envis IT-kropp massor med mil oavsett underlag så länge det kan kallas för väg, CX/Gravel clearence i ramen för att kunna variera däck efter förutsättningar.
Kommer oftast rulla på 32mm gator-skin men skall även rymma däck upp till 44mm. Hydraliska bromsar, fästen för skärmar "snygga" lösningar för wire/slangdragningar och en lite annorlunda växel uppsättning 50-34 med 11-36 för att kunna klättra när det behövs.

Jag har haft en del utbyte med den rambyggare som jag fastnat för efter att ha sonderat Ti djungeln på alla sidor om atlanten och känner mig till 99.8% säker på att jag valt "rätt" men har inte tryckt på beställknappen ännu.

Börjar med en bild på hur leverantörens färdiga lösning ser ut och den ram som skall vara till grund för mitt bygge, men likheterna slutar nog vid ramen, val av växel-grupp (fast jag kommer köra Di2) och att det blir hydraliska bromsar. Här ger jag mig för idag så att det finns lite mer att bumpa tråden med när ni tröttnar.

Ursprunglig trådstart:
Här är mitt lilla I-lands problem.

Jag har beslutat att skaffa en ny cykel för lite längre distanser som känns som något värt att lägga en slant på då det samtidigt blir en ganska mångsidig cykel som klarar av att ta sig an det mesta som kan tänkas hända på en väg i alla fall.

Efter en hel del grävande så har jag hittat en modell som passar min krav spec, dock finns det 2 alternativ att välja på,

antingen så köper jag en av leverantörens färdiga cyklar som kan levereras redo att börja använda om 2 veckor vilket skulle landa på lite drygt 30.000 pengar. Då saknar jag en del personliga val som kan kompleteras med för ca 7.000 samt att jag kommer att uppgradera med nya hjul för ca 6.000 innan jag fått den cykel jag vill ha.

Den andra möjlighetet är att bygga helt själv från ram-set och plocka exakt det som står på min önskelista och få lägga ca 55.000 pengar på delar samt nöjet att bygga egna hjul för första gången mm och realistisk sett vara klar om ca 2 månader.

I bägge fallen så får jag en funktionell cykel som lever upp till det den är avsedd för att göra, den enda faktiska skillnaden är efter uppgraderingar att om jag inte bygger själv så blir det inte en Di2 grupp utan en traditionell Ultegra men det är oxå den enda funktionella skillnaden.

Grundförutsättningen är som följer:

CX/Gravel clearence i ramen för att kunna variera däck efter förutsättningar, Geo som är lagom avslappad för långa landsvägs äventyr utan att bli en riktig "fåtölj" skall oftast rulla på 32mm gator-skin men skall även rymma däck upp till 44mm. Hydraliska bromsar, fästen för skärmar "snygga" lösningar för wire/slangdragningar och en lite annorlunda växel uppsättning 50-34 med 11-36 för att kunna klättra när det behövs.

Oavsett vilken väg jag väljer så får jag en långvägshoj i titanium under 9kg med skärmar och allt men det som gnager är att om jag inte kastar mig i den djupa änden direkt och bygger själv med hela kostnaden för det bygget så får jag "kasta bort" i stort sett hela gruppen förrutom vevpartiet om jag kommer på att jag vill köra Di2 istället för manuellt. Det finns även en estetisk detalj och det är att om jag inte väljer Di2 vägen från början kommer ramen att ha wire fästen på downtube vilket inte är nödvändigt om jag går all-in från början.

Trots att jag spenderat en del tid på att göra ett omfattande excelark med alla olika tänkbara konfigurationer för att se om det fanns några uppenbara skillnader eller besparingar att göra om man väljer den ena eller den andra vägen så får jag inga större pekpinnar, då grundproblemet nog består i att oavsett om man vill uppgradera en Ultegra grupp till hydralisk eller Hydralisk/Di2 så får man byta ut/komplettera med de flesta komponenter som nya i lösvikt vilket inte gör det billigt.

Så det var mitt lilla vardagsdilemma på lördagskvällen, några goda råd? Antar att det kommer sluta med: gå all-in, det kommer inte sluta förän du är där ändå och vad är väl 55.000 för en bra cykel när man redan har 4-5 st andra som är så bra på det som de gör :)

Crocko den blivande Randonneur cyklisten

Senast ändrad:
Crocko sa:
antingen så köper jag en av leverantörens färdiga cyklar som kan levereras redo att börja använda om 2 veckor vilket skulle landa på lite drygt 30.000 pengar. Då saknar jag en del personliga val som kan kompleteras med för ca 7.000 samt att jag kommer att uppgradera med nya hjul för ca 6.000 innan jag fått den cykel jag vill ha.
...
Crocko sa:
CX/Gravel clearence i ramen för att kunna variera däck efter förutsättningar, Geo som är lagom avslappad för långa landsvägs äventyr utan att bli en riktig "fåtölj" skall oftast rulla på 32mm gator-skin men skall även rymma däck upp till 44mm. Hydraliska bromsar, fästen för skärmar "snygga" lösningar för wire/slangdragningar
Inte för att jag vill avråda dig från att bygga din drömcykel från scratch, men har du kollat på
Rose Xeon CDX Cross Gravel, kostar färdigkonfigurerad från 26kSEK
https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/cyclocross/xeon-cdx-cross-gravel/
Här finns ett test av den: https://media1.rosebikes.de/cms/2016_10_tour_rose_bikes_xeon_cdx_gravel_3000.kij7fuedqa.pdf
Den har hydrauliska bromsar fästen för skärma och interna vajrar och en hel del av delarna går att byta ut i konfiguratorn.
Men jag tror inte att den klarar 44mm 700c-däck (men den kanske klarar det med 650B-hjul?).

Crocko sa:
en lite annorlunda växel uppsättning 50-34 med 11-36 för att kunna klättra när det behövs.
För lvg-cykling tycker åtminstone jag att det blir för stora steg mellan klingorna i en 11-36 kassett, dessutom är 50-11 en riktigt tung utväxling; över 59km/h med endast 100 kadens!
Kolla istället på tex FSAs Adventure-vevpartier med 46/30 och kombinera med en 11-32 kassett
Jmf själv här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF2=2170

/Håkan

Wow! Tungt inlägg med tusen saker att diskutera. Har själv ritat på en ny långdistansare i över 6 månader innan jag bestämde mig för vad just jag behövde. Att lära mig bygga hjul ingick och nu är det gjort och jag är jätteglad att jag nu har större förståelse, men man bör inte ha bråttom vid hjulbygge första gången. Jag utgick från randonneurerfarenheter med dels snabb, aggressiv titaniumracer och dess motsats, en avslappnad, långsam 650bx42mm stålrandonneuse med väska fram. Om du inte har erfarenhet av breveter eller långdistanscykling rent generellt så är trots allt risken att detta inte kommer bli den ultimate randohojen ändå utan ett steg i din personliga utveckling, precis som det varit för mig. Di2 och hydrauliska skivbromsar låter klokt, har hört från flera Transcontintentaldeltagare att detta är en bra kombination för stora avstånd (eftersom de är lättare att använda vid extrem trötthet) så om du har möjlighet att skaffa dessa direkt så tycker jag du bör prioritera det (fast om du bara ska cykla i platta Sverige så kan man diskutera hur pass viktigt det är). En CX/gravel har sällan en tredje flaskhållare vilket kan vara trevligt. Dessutom så kan ett lågt vevlager vara passande vid randonneurcykling och det är det inte många ramar idag som har. Hur ska din packning sitta? Belysning, om dynamodriven hur ska den sitta? Har du koll på dina mått så att du får rätt ramstorlek och sitter bekvämt och effektivt? Utväxlingen bör inte vara för tung eftersom vid längre nedförsbackar väljer du nog hellre att vila. Jag slänger bara ut några frågor som jag tycker man kan tänka på utan att veta något om dig.

Jag skulle ha TIG-svetsat min ram själv men pga av att leveransen av viktiga rambyggarverktyg inte anlänt i tid så valde jag att skicka min ritning till en kinesisk titaniumramtillverkare istället och är hur nöjd som helst (Räkna med 10-11 tusen för en skräddarsydd titanram från kina). Så här ser bygget ut i nuläget, ej 100% klart ännu och ledsen för den kassa bilden.

IMG_5979.JPG

Hej Håkan

Det var definitivt en trevlig hoj på pappret iaf, helt rätt utrustning om jag valt, dock stöter jag på samma problem som tidigare men omvänt. Men den skulle jag ju få ram-setet över :)
Inte så att jag har något alls emot en kol cykel, har ju redan sådana till andra ändamål, tanken med denna cykel är lite Volvo 240 möter Tesla, en titanium ram som förhoppningsvis borgar för uthållighet 44mm styrhuvud och kraftigare gaffel än en ren landsvägs hoj men sedan moderna komponenter som gör den rolig att cykla på.
Hade jag inte redan ägnat en massa tid åt att leta Ti ramar med "rätt" geo så var den definitivt en vinnare pga utrustningsvalet, hamnade på knappa 40 när jag hade pillat lite med konfigurationen.

HåkanC sa:
Crocko sa:
...
Crocko sa:
CX/Gravel clearence i ramen för att kunna variera däck efter förutsättningar, Geo som är lagom avslappad för långa landsvägs äventyr utan att bli en riktig "fåtölj" skall oftast rulla på 32mm gator-skin men skall även rymma däck upp till 44mm. Hydraliska bromsar, fästen för skärmar "snygga" lösningar för wire/slangdragningar
Inte för att jag vill avråda dig från att bygga din drömcykel från scratch, men har du kollat på
Rose Xeon CDX Cross Gravel, kostar färdigkonfigurerad från 26kSEK
https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/cyclocross/xeon-cdx-cross-gravel/
Här finns ett test av den: https://media1.rosebikes.de/cms/2016_10_tour_rose_bikes_xeon_cdx_gravel_3000.kij7fuedqa.pdf
Den har hydrauliska bromsar fästen för skärma och interna vajrar och en hel del av delarna går att byta ut i konfiguratorn.
Men jag tror inte att den klarar 44mm 700c-däck (men den kanske klarar det med 650B-hjul?).

Crocko sa:
en lite annorlunda växel uppsättning 50-34 med 11-36 för att kunna klättra när det behövs.
För lvg-cykling tycker åtminstone jag att det blir för stora steg mellan klingorna i en 11-36 kassett, dessutom är 50-11 en riktigt tung utväxling; över 59km/h med endast 100 kadens!

Kolla istället på tex FSAs Adventure-vevpartier med 46/30 och kombinera med en 11-32 kassett
Jmf själv här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF2=2170

Har FSA vev på min CX och har väldigt svårt att komma överens med "små" framklingor om det inte är ren bergsbestigning på landsvägshojarna ligger kedjan helst på storklingan och sen får man höja farten uppför för att slippa "trampa luft"

Skall inte säga att jag är helt övertygad om att det kommer vara en perfekt match att blanda MTB och väg komponenter i drivlinan men om jag jämför med alternativet att köra en 11-32 Ultegra klinga så ser jag inte riktigt de varningstecken som du kanske ser, men upplys mig gärna vad jag missat.

Ultergra 11-32 (11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32)
Sram 1070 11-36 (11-12-13-15-17-19-22-25-28-32-36)

Mvh
Chris

Crocko sa:
en titanium ram som förhoppningsvis borgar för uthållighet
Materialet som ramen är konstruerad av är ingen som helst garanti för vare sig livslängd, säkerhet(dvs stabilitet) eller bekvämlighet.
Det är en fråga om konstruktion, dimensionering och tillverkning.
Men det enda(?) du kan vara säker på är att en likvärdig metallram blir från 500 - 1000g tyngre än även Rose CDX-ramen.

Har du så speciella krav att det måste till en unik ram så kan det bli enklare att få den tillverkad i stål,
kolla tex med http://patriktegner.se/wordpress/ han har byggt en del randonneurramar
Fler här: http://www.cykelhobby.com/tegner.html

/Håkan

Hej freddiesan

Det känns som jag redan har ett par hundra mil i sadeln som jag har vridit och vänt på olika funderingar, och varje gång jag tror att jag hittat en vettig "kompromiss" som jag kan leva med eller en grundplatta som enkelt går att uppgradera så fastnar jag på att just den kombinationen inte går att välja.

Men för att öppna upp för hur jag kommit dit jag kommit istället för att argumentera för mina val så kan jag ju säga vad som är skall krav och vad som gärna kan bli något annat bättre om jag missat att det finns.

Ändamål, att kunna ta mig fram på allt som kan kallas för väg utan att det skall behöva gå i ultrarapid när man får lite asfalt under gummit och känner för att trampa på i några timmar.

Ram: Titanium, om inte någon kan trolla fram en snygg klassisk Rado hoj i rostfritt som rymmer minst 35mm däck jag har inte gjort det iaf. Jag trivs otroligt bra i Giants kompaktramar när det skall gå fort, men har inte riktigt hittat den optimala långdistans komforten i annat än skönt gungande stålhojjar från ungdomen.

Sadel: här skall det sitta en spänd kohud från gille bernthoud som förhoppningsvis kommer att bli skönare med åren, den skall dessutom sitta på en 27,2mm stolpe med någon sorts dämpning.

Hjul: Hellre breda låga än motsatsen, vilket gör att kolfiber inte ger mycket fördelar över alu. så förmodligen någon mtb fälg typ DT swiss 331 med ett slitstakt nav och kanske en dymo fram, vilket inte är bestämt än.

Styre: Lätt och responsivt men inte överdrivet styvt, stå cyklar inte mer än nödvändigt, lite aero skulle inte skada om man skall ha dymo och skärmar så man kan spara någon watt här och där.

Bromsar, Hydraliska skivor, dels för att kunna byta hjulpar och däcktyp utan att behöva tänka på bromverkan sen lockar underhålls aspekten och modulering när man åker fort eller har last på cykeln.

Växlar, pålitliga helst så underhållsfria som möjligt och gärna elektriska för att kunna uppnå lite fire-and-forget känsla, sen kommer man ju att belamra styre med allsköns apparater och ramen med väskor så att ha en intern dragen Di2 känns inte fel. Jag har även förstått och erfarit själv att inte allt för sällan är det otippat händerna som tar stryk under långturer, så att kunna variera grepp verkar vara smart, vill man ha pinnar så är det ju enkelt med Di2.

Däck, i vanliga fall är det enkelt GP4000 fixar biffen, men nu tänkte jag ta chansen att bli slanglös och om man skall lyckas med det och hålla vikten nere och bredden uppe 32mm slanglöst så har jag läst en del gott om gator-skin ur rullmotstånd och punkterings resistens.sll

Annars är jag väl öppen för vad som helst :)

Just det, packning är tänkt att klara sig med ramväska och sån där hemskt ful rulle under sadeln när farten spelar någon roll, om jag blir sugen på att snurra rint jorden eller nått så får jag montera lite pakethållare och väskor.

Mvh
Chris

HåkanC sa:
Crocko sa:
en titanium ram som förhoppningsvis borgar för uthållighet
Materialet som ramen är konstruerad av är ingen som helst garanti för vare sig livslängd, säkerhet(dvs stabilitet) eller bekvämlighet.
Det är en fråga om konstruktion, dimensionering och tillverkning.
Men det enda(?) du kan vara säker på är att en likvärdig metallram blir från 500 - 1000g tyngre än även Rose CDX-ramen.

Har du så speciella krav att det måste till en unik ram så kan det bli enklare att få den tillverkad i stål,
kolla tex med http://patriktegner.se/wordpress/ han har byggt en del randonneurramar
Fler här: http://www.cykelhobby.com/tegner.html

/Håkan

Förvisso sant, men

Jag är tämligen säker på att Rose valt Kolfiber för att göra en så styv och lätt ram som möjligt och den leverantör jag överväger har valt titanium av likande anledning men andra skäl.

Överdimensionerat styrhuvud för att få en stabil och vridstyv framtriangel och bra infästning för gaffeln, titanium med utvalda hydroformade rör för att få en dämpning i ramen, dropout som möjliggör 700c 650b eller 29'er hjul och har plats för skärmar, så visst är det så att matrialet i sig inte gör något särskilt för ramen men den som valt att designa med materialet har förhoppningsvis haft en tanke.

Ramen väger mellan 1250-1350 beroende på storlek, hade jag jagat gram så erbjuder samma tillverkaren en kolfiber ram på 649gr men den är designad för något helt annat än det jag tänkt mig.

Självklart har jag övervägt att beställa ett specialbygge, men då jag äntligen hittat någon som har en ram som har alla grundfunktioner som jag letat efter så är det egentligen bara Geo eller storlek som jag kan tänkas behöva tweaka, men lyckligtvis verkar inte det heller behövas men om så är fallet så får jag samma ram anpassad med 4 månaders väntan.

Chris

Fundera på om inte ett CX-vevparti med 46/36 skulle vara något att satsa på. Jag har ett Shimano CX50 på min rando-cykel och tillsammans med en 11-28 ger det (i mitt tycke) tillräckligt höga växlar.

Jeppe_E sa:
Fundera på om inte ett CX-vevparti med 46/36 skulle vara något att satsa på. Jag har ett Shimano CX50 på min rando-cykel och tillsammans med en 11-28 ger det (i mitt tycke) tillräckligt höga växlar.

Tack, Jeppe

Jag skall förhoppningsvis fundera ordentligt på det i ca 22 mil under helgen om vädret tillåter, det är nämligen precis den setup som jag har på min CX som används som vinterpendlare men för att inte helt förkasta det så skall jag förhoppningsvis kunna köra odubbat för första gången men på vinterdäcken har jag inte varit överens med den. Men utväxling är en av de minst klara specifikationerna än, vill gärna ha något rimligt lätt för att kunna klätta utan mjölksyra, men är inte en naturlig högkadensare annars så får ofta en känsla av att trampa ur på mtb och cx uppsättningar.

Men som sagt om vädret är snällt så skall jag förhoppningsvis rulla lite lättare och åka mest storklinga i helgen så det kanske får mig att ändra inställning.

Skall läsa detta senare
Men det var ju inte direkt "Max nalle" när man kollar förhållandet mellan text och bild. Mer talang som teknisk skribent än som pekboksförfattare. :)

Hasse

Beklagar att jag inte bemästrar genren byggtråds noveller riktigt än, men det blir förhoppningsvis bättre i takt med att man kan börja beställa prylar och skruva så sakteliga.

Bilder skall det definitivt bli för det är helt klart en viktig det av behållningen i en byggtråd.

Är ganska säker på att en titaniumhoj i den prisklassen inte är tillverkad i England utan ramritningarna är skickade till Kina precis som jag gjorde med min ram. Det är faktiskt väldigt få ramtillverkare som tillverkar sina egna och om de gör det så får du betala mycket mer. Vad vill jag säga med detta smådryga inlägg. Jo du har också alternativet att göra det själv helt och hållet genom att vända dig till en kinesisk titaniumtillverkare med en ritning, kruxet är bara att det kräver goda kunskaper i ramdesign. Fördelen med att välja en ram från ett cykelmärke (typ Reilly, Enigma, Van Nicholas, J. Laverack osv) är att den är testad och fungerar utan risken att någon designdetalj gick snett.

Crocko sa:
Hasse

Beklagar att jag inte bemästrar genren byggtråds noveller riktigt än, men det blir förhoppningsvis bättre i takt med att man kan börja beställa prylar och skruva så sakteliga.

Bilder skall det definitivt bli för det är helt klart en viktig det av behållningen i en byggtråd.

Det var mer en road iakttagelse. Jag vaknade och hade inte glasögon tillhands. Öppnar happy och möts av en vägg av text. Skall fördjupa mig mer men lämna mitt inspel utan vikt i din kreativa process.

Nu har jag läst igenom och nöjer mig tills vidare med att säga att titan är vackert. Kör på med bygget, hoppas det blir så nära drömhojen som möjligt.

freddiesan sa:
Är ganska säker på att en titaniumhoj i den prisklassen inte är tillverkad i England utan ramritningarna är skickade till Kina precis som jag gjorde med min ram. Det är faktiskt väldigt få ramtillverkare som tillverkar sina egna och om de gör det så får du betala mycket mer. Vad vill jag säga med detta smådryga inlägg. Jo du har också alternativet att göra det själv helt och hållet genom att vända dig till en kinesisk titaniumtillverkare med en ritning, kruxet är bara att det kräver goda kunskaper i ramdesign. Fördelen med att välja en ram från ett cykelmärke (typ Reilly, Enigma, Van Nicholas, J. Laverack osv) är att den är testad och fungerar utan risken att någon designdetalj gick snett.

Hej

Det kan säkert ligga mer sanning än vad jag vill läsa in i ditt påstående då din research just gällande ramar vida överstiger vad jag tänker se mig in på, men prioriterar följande.

Garantiåtagande som är lite närmare än Kina.
Möjligheten att vela när det gäller val av växel tekonologi, många standard ramar har bara det ena eller det andra.
Hyfsat etablerad ramdesiger, som säljer både i eget namn och tillverkar åt andra.
Inhouse utveckling.

Slipper själv att räkna på moms och dylikt, så jag vet vad ramen kommer kosta, när den kommer och att den ser ut som på bilderna.

Visst 10 eller 15 är viss skillnad, men när man ser till totalpriset så är det inte kostnaden för ramen som givit mig den största huvudbry, snarare att hitta den som hade det jag sökte.

Sen kan jag förtydliga att jag överskattar endast placeboeffekten i detta bygga, om jag verkligen trodde att detta blir min sista cykel och en makalös maskin så är det nog mest fåfänga och intern förhandlingsteknik. Ger den mig glädje några 1000 mil så kan nog den erfarenheten som samlas in då vara värd det inför nästa optimala bygge.

Hörs, nu skall jag njuta av vädret och logga lite mil.

Chris

Sådär ja, blodad tand eller inkastad handduk?

Har definitivt lite mer på erfarenhetskotor i alla fall, skall man starta tidigt så bör förberedelserna vara klara kvällen innan, väderleksrapportens del om vind är inte bara för seglare, utan aktiv gps anvisning bör man studera kartan ordentligt och en del saker till.

Rullade som sagt ut från Sthlm gott och väl 2 timmar senare än jag borde, sen spenderades allt för mycket tid till kryssande på grusiga cykelvägar innan det började kännas ok i Tumba ungefär, skön cykling genom Botkyrka och ett lite dåligt vägval innan Östertälje. Som belöning fick jag åka skurusundsfärjan för första gången och se en del av Mörkö då motvinden säkerställde en lagom fart, efter denna ca 3 mil långa sceniska route så kom jag så småningom till metropolen Mölnbo där vart kaffe och lagom mycker kexchoklad gjorde mig go och glad.

Upp på cykeln och på det igen, rullade på hyggligt och med 55 km kvar till Flen kändes det helt möjligt att slutföra, i stjärnhov så sade dock den intakta delen av förståndet stopp, kolsvart väg 57 som solocyklist iofs med varselväst och lampor men vägen är inte bred och farten oftast hög.

Så målet bommat, ingen pokal, men målsättningen uppfylld tack vare omvägen så stannade Strava på 109,9 km precis 6 sekunder tillgodo på det ursprungliga målet att trampa de 11 milen till Flen på under 5 timmar.

Hemåt idag hade ambitionen sänkts och målsättningen var att passera Gnesta och ta valfri pendestation tillbaka till storstaden, det blev Mölnbo som fick vara checkpoint igen, utan vind i plytet och med förvånansvärt OK ben så rullade vi in på perrongen med 26,8 i snitt på de 52km och 7 minuter till nästa tåg.

Har jag fortfarande lust att bygga långfärdshoj, o ja, har jag lärt mig något som internet cykling inte kunde bidra med, absolut, är det skönt att cykla länge utompass i februari, både ja och nej, men det är kul så länge man trampar på.

To be continued.

Bumpar min egen byggtråd, det är något sorts lågvattenmärke men ibland motiverat, 8 timmar bussåkning ger ju utrymme att skriva färdigt komponentlistan. Jag vet att det saknas en del smådelar och att jag inte orkar leta rätt på varenda gram av Di2 kablaget, men har ju kommit så långt att det går att börja lägga beställningar så att det blir lite fart på det här bygget.

Grundtanken är oförändrad, vissa detaljer justerade av praktiska skäl och för att engagera kunnigare och personer med design touche så har jag 2 områden där jag känner mig osäkrare än på resten.

Hjulbyggandet, får lite olika bud om ekerlängd beroende på vilken kalkylator jag använder, kanske inte så konstigt men som total noobie med extrema kontrollbehov känns det lite oroande varierar iofs bara 1mm och medeltalet verkar hamna på 294mm oavsett. Mässing eller aluminium nipplar, självklart vill jag ha lättast möjliga hjul men hatar runda nipplar oxå, hur prioriterat man rätt, DT swiss eller Sapim, spelar det någon roll?

Hör och häpna men velar även en del gällande färg trots att det är en Titaniumram, blir ju mest Ti och svart med tanke på komponenterna men skall man bryta av med någon annan färg för att få lite roligare utseende, sadeln blir ju av naturliga skäl brun men är inne på att blanda in röda inslag. Jag tänkte ju inte gå loss med sprayburken direkt, men lindor, kabelhöljen, styrlager osv. Goda råd mottages utan löfte att de kommer följas.

Det får räcka där för nu, de härjedalska vägarna får snart dator att studsa ur knät, byter dödsgrus och isfläckar mot bak halka och nysnö i en vecka.

Bilagor

• Screen Shot 2017-03-04 at 15.38.59.png
    Screen Shot 2017-03-04 at 15.38.59.png
    59.5 KB · Besök: 137
Hasse

Det är väl just budgeten som är det som sticker mest i ögonen, inte för att det är ouppnåligt bara för att det fort blir en hel del när man plockar ihop de prylarna man sneglat på lite för ofta och länge. Realistiskt tror jag att det skall gå att kapa runt 10% ytterligare minst genom lite smarta inköp och gluttande på köp och sälj, tanken är ju att den skall rulla många mil så allt utom ram och lite annat blir mer förbruknings artiklar så då gör det ju inget om det är lite inkört av någon annan.

Nu känns det dock som man tänkt och funderat väl länge så nu önskar man att prylarna stod i hallen när man kom hem :)

Ledsen, men jag är tveksam till hela bygget. Var handlar du, ser ut som du betalar 50-100% för mycket på många prylar. En M8000 kassett funkar väl inte med Ultegra/Dura-Ace växlar (?), de har olika sprocket pitch (3,69 resp 3,90 mm). Varför Gatorskin och inte GP4Season 32 mm eller något grusigare som Challenge Chicane Race 33 mm, Conti cx speed fold 35 mm eller G-One Allround 35 mm? Osv.

Håller med HåkanC om att en Rose för 20K mindre ger dig en betydligt bättre cykel https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cdx-cross-3100-gravel/aid:887833
Bygg om framhjulet med ett dynamonav och du är typ klar.

Bilagor

• Rose.png
    Rose.png
    220.9 KB · Besök: 136
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Ledsen, men jag är tveksam till hela bygget. Var handlar du, ser ut som du betalar 50-100% för mycket på många prylar. En M8000 kassett funkar väl inte med Ultegra/Dura-Ace växlar (?), de har olika sprocket pitch (3,69 resp 3,90 mm). Varför Gatorskin och inte GP4Season 32 mm eller något grusigare som Challenge Chicane Race 33 mm, Conti cx speed fold 35 mm eller G-One Allround 35 mm? Osv.

Håller med HåkanC om att en Rose för 20K mindre ger dig en betydligt bättre cykel https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cdx-cross-3100-gravel/aid:887833

Fast den där är inte gjord i titan. Sjukt osexigt i jämförelse.

Blir bra det här! Varför inte Shimanos egna hydrauliska bromsar? Hy/rd är inte vad en förväntar sig se på ett bygge likt det här. Stora och fula är dom också :(

Vidare...
Tar XTR baknav 11-spd Shimano road kassett?
Smala däck och 4000 kr för stolpe/sadel för att kompensera och få tillbaka lite komfort?
Dura-Ace-skivor för 1300 kr, varför inte gå upp i diameter om du vill bra bromsverkan och köra lätta KCNC Razor skivor 160mm/74g bak och 180mm/96g fram, totalt kostnad 500 kr inkl. 12 st 1-grams skruvar i titan.
Osv.

Sorry for being an asshole, as usual :-)

Sixten Fors sa:
Vidare...
Smala däck och 4000 kr för stolpe/sadel för att kompensera och få tillbaka lite komfort?
Dura-Ace-skivor för 1300 kr, varför inte gå upp i diameter om du vill bra bromsverkan och köra lätta KCNC Razor skivor 160mm/74g bak och 180mm/96g fram, totalt kostnad 500 kr inkl. 12 st 1-grams skruvar i titan.
Osv.

Klart bättre än input, än nån jävla katalog tysk ;)

Vidare...
Kanske låta Actionsport bygga hjulen åt dig för halva priset av dina 9100 kr?
Framnav: Fun Works Dynamo 410 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-generator-hub-dynamo-is-disc-5x100mm-black-20632?c=552
Baknav: Fun Works N-Light One 260 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723?c=552
Fälgar: DT XR331
Ekrar: DT Aero comp höger bak + vänster fram, DT Aerolite på motsatta sidor.

(eller Stan's Grail 32H fälg + DT Aerolite överallt)

Sixten Fors sa:
Vidare...
Kanske låta Actionsport bygga hjulen åt dig för halva priset av dina 9100 kr?
Framnav: Fun Works Dynamo 410 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-generator-hub-dynamo-is-disc-5x100mm-black-20632?c=552
Baknav: Fun Works N-Light One 260 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723?c=552
Fälgar: DT XR331
Ekrar: DT Aero comp höger bak + vänster fram, DT Aerolite på motsatta sidor.

(eller Stan's Grail 32H fälg + DT Aerolite överallt)

oj, har FW ett dynamonav? Aldrig sett. Men vore kul o se tester på.

Sixten Fors sa:

Fast nu trillar vi ifrån det här med "drömcykel" igen. På den vill man kanske inte ha fw nav och halo qr:s? Inte jag iallafall, hur vettigt det än må vara, så hör det inte riktigt dit.
På sin drömhoj ska man ha axlar från paul components liksom. Även om de kostar 10ggr så mycket för exakt samma funktion.

Jag är nog också inne på att vill man bli helt nöjd med sin satsning skall man följa sin inre röst istället för sin plånbok. Men är man det minsta tveksam till vad man ger sig in på bör man vänta tills man känner sig mogen. Men grejer i titan väljer man för att man absolut vill ha det (Om det nu är det man vill.), det behövs inget rationellt tänkande om man anser sig ha råd.

Sixtens cykel är säkert mest bang for the bucks, men det känns inte som det var fokus från början. Dock är det ju grymt bra att få veta vad som inte är kompatibelt för det är ju dyrt skrot eller dålig fördröjande business.

marr sa:
Fast den där är inte gjord i titan.
App, app inte titan
Crocko sa:
det är en Titaniumram
Med stort T dessutom!

Men vad jag inte förstår är varför både STI och TT-reglage?
SW-R671
SW-R671_1200x900_v1_m56577569830817019.jpg.swimg.keepaspectratio.png

Om du vill ha fler knappar på olika platser på ett bockstyre borde väl "styrtoppsknapparna" SW-R600
shimamo-swr600-5.jpg

eller "spurtknapparna" SW-R610
shimano-sprinter-shifters-2.jpg

vara ett bättre val?

Men oavsett bör du se till att få en fem-ports "junction box"; SM-EW90-B: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2842379/2842593#msg-2842593

/Håkan

marr sa:
Sixten Fors sa:

Fast den där är inte gjord i titan. Sjukt osexigt i jämförelse.

Tack Marr äntligen någon som förstått ett av huvudsyftet med bygget.

Nu stjäl jag utrymme i ditt inlägg som inte behöver förklaringen, men lite kort.

Om jag ville ha en kokoshoj skulle jag titta på en kokoshoj och inte en i Ti, om man alltid skall köpa det som marknaden vill sälja så kommer utbudet av annorlunda lösningar snart bli obefintligt om jag skulle välja endast på miljömässig grunder så skulle jag köpa en ram av bambu.
Men jag vill ha en cykel där ramen är av titanium av en massa olika skäl men det helt övervägande skälet just av att den är av titanium och det behöver inte vara så mycket mer logik bakom just den delen av valet.

Det finns redan andra cyklar i samlingen med andra ändamål i exotiskt stål, bra alu legeringar och kol av high modulus, nu skall jag bli med en cykel som jag inte redan har.

Konstigt eller hur, ungefär som det finns olika bilar fast 99% av alla som åker bil har nästa samma behov så en modell borde funka för nästa alla.

Sixten Fors sa:
Men om man inte köper cykeln för att ligga med funkar det säkert med en Rose i kolfiber :-)

Sixten ta nu inte det här på fel sätt, men jag är säker på att inte ens du förälskat dig i eller haft passionerade relationer bara med de kvinnor/saker/osv som har varit av störst praktisk nytta utan att en del andra kriterier har fått vara med och styra.

Just den där Rose cykeln som säkert är något alldeles extra för många andra ser bara ut som en lvg hoj med viktproblem runt naven i mina ögon, och ja, jag vet att den är lättare än mitt bygge kommer bli, men det känns som man bara klämt dit ett par feta svålar på en racer när jag tittar på den.

Däremot gillar jag att du hittat besparingspotential på 25-50% på mina inköp det är värdefull info som jag gärna fördjupar mig i, vart är dessa superbilliga leverantörer som jag missat. Priserna skall som jag skev tidigare ses som budgetpriser då de bygger på info om det ungefärliga marknadpriset och jag hade nog räknat med att hitta det lite billigare men inte såg jag att det fanns så stora besparingar att göra.

scottparsley sa:
Blir bra det här! Varför inte Shimanos egna hydrauliska bromsar? Hy/rd är inte vad en förväntar sig se på ett bygge likt det här. Stora och fula är dom också :(

En befogad fråga som tyvärr har ett ganska osexigt svar, av praktiska skäl som kan komma att ändras innan det är klart. Inköpslistan version 1.1 hade precis det valet, men antingen så får man köpa varenda pinal i lösvikt i grupp-setet vilket ger en dålig möjlighet till "grupp rabatt" det det finns nämligen inga (vad jag hittat) Di2 hydraliska paket. Så den minsta kompromissen kändes som att använda växelväljarna som är med i en 6870 grupp och bara byta kraftöverföringsdelen mellan handtag och ok med vajer.

Men nu när sixten skall hjälpa mig att hitta allt billigare så kan jag nog backa till ursprungsplanen med den stilrenare lösningen, dock har Hy/rd väldigt goda omdömmen av de som använder dem.

Sixten Fors sa:
Vidare...
Osv.

Sixten jag uppskattar verkligen dina snabba och fiffiga inlägg, men nyss så noterade du ju själv mitt irrationella val av em mtb kassett så den kommer nog passa bra på ett xtr nav. Den uppsättning hjul som är tänkt som standard är den du ser i listan, 32mm känns inte som jättesmalt för asfaltsturer även om man naturligtvis kan gå upp i dimension då ramen sväljer upp till 44mm om man vill ha skärmar.

DA skivorna är mer ett arv från att jag övervägde en deal på ett par DA carbon hjul-set innan jag bestämde mig slutgilitigt för att bygga egna, så det är bra input att det finns billigare skivor, dock vet jag inte vad jag skall med skruvarna till på ett centerlock nav, för att vara lite jobbig tillbaks :)

Sixten Fors sa:
Samma innehåll? Vad vet jag?

Kan säkert vara, har inte hunnit undersöka exakt alla derivat på mina förstahandsval och när det gäller dymos är det en helt outforskad djungel, valde ett med 10.000 km service intervall och goda recensioner som tog en 12mm TA axel och centerlock skivor som kanke inte är standardutrustning på vägcyklar än.

Skall dock läsa på lite till....bra tips.

Crocko sa:
scottparsley sa:

En befogad fråga som tyvärr har ett ganska osexigt svar, av praktiska skäl som kan komma att ändras innan det är klart. Inköpslistan version 1.1 hade precis det valet, men antingen så får man köpa varenda pinal i lösvikt i grupp-setet vilket ger en dålig möjlighet till "grupp rabatt" det det finns nämligen inga (vad jag hittat) Di2 hydraliska paket. Så den minsta kompromissen kändes som att använda växelväljarna som är med i en 6870 grupp och bara byta kraftöverföringsdelen mellan handtag och ok med vajer.

Men nu när sixten skall hjälpa mig att hitta allt billigare så kan jag nog backa till ursprungsplanen med den stilrenare lösningen, dock har Hy/rd väldigt goda omdömmen av de som använder dem.

Inget ont om Hy/rd funktionsmässigt! Funkar ju om inte annat att köra så ett tag och uppgradera senare.

Kollade lite snabbt och Merlin och Bike discount säljer di2-paket med skivor. Har ingen koll på priserna på komponenterna löst dock, kanske är det dåligt med rabatt ändå.

Trp Hylex med Di2 knappar är en rätt fin lösning också. Med reservation för att jag inte testat själv så jag vet inte hur praktiskt det är.

marr sa:
Sixten Fors sa:

Fast nu trillar vi ifrån det här med "drömcykel" igen. På den vill man kanske inte ha fw nav och halo qr:s? Inte jag iallafall, hur vettigt det än må vara, så hör det inte riktigt dit.
På sin drömhoj ska man ha axlar från paul components liksom. Även om de kostar 10ggr så mycket för exakt samma funktion.

Just de där axlarna skramlar nog ganska löst både i nav och dropouts är jag rädd. Men skall definitivt snöa in lite på vilka onödiga tillbehör man kan blinga med.

Tillbaka
Topp