Stöldresistent vardagspendlare

Eftersom det är så svårt att få ha sina grejer i fred om man parkerar dem någon annanstans än hemma i vardagsrummet, så tänkte jag bygga ihop en vardagspendlare som är riktigt o-stöldbegärlig för att den ser så gammal och trist ut.

Sagt och gjort, drog hem ett bättre begagnat objekt från det glada 80-talet med tunga fina stålrör från japan och blandning delar från shimano som en gång lystrat till namnet Crescent 309 competition i vacker pärlemor metallic. Tanken är att få ihop en lättunderhållen vardagshoj så idag så slaktades onödigt krafs bort och vevlager och gaffeln fick en välbehövlig rengöring, nytt fett och lite justering.

Jag hade ett par mavic aksium som bara stått i ett par år så dessa pressades in i ramen med framgång så nu finns det all möjlighet att min plan kan gå i lås så småningom, det som fattas är ett par vettiga vevar ny kassett, kedja och en NW krans så skall det nog gå att få till en 1x9 drivning som duger till pendling. Självklart hade jag kunnat behålla befintliga 12 växlar, men kransarna hade sett sitt bästa och det saknades lite annat för att få till vevpartiet, men om jag läst på rätt så borde befintlig shimano 600 kunna flytta kedjan tillräcklig för att klara en 9-krans och eftersom det är såna hjul jag har så blir det ju vettigt för ett budgetbygge.

Så om någon har några gamla vevar helst 172.5 men även andra funkar för fyrkantsaxel bcd 104 så är jag spekulant, NW kransar med bcd104 i spannet 36-46 är även av intresse.

Förhoppningen är att få ihop en cykel som är ok att cykla på med ser så trist ut att den får vara ifred.

Bilagor

• IMG_20180406_165750.jpg
    IMG_20180406_165750.jpg
    185.1 KB · Besök: 84
Crocko sa:
Förhoppningen är att få ihop en cykel som är ok att cykla på med ser så trist ut att den får vara ifred.

Tyvärr så är den nog, som sagt, för snygg för att lämnas.

Jag hade samma ambition och byggde en (också Fashion Line-baserad) pendlare med betydligt högre råttfaktor. Den trevlig och ful men blev stulen ändå.
Projekttråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/805885/page=1

/Johan

Tillbaka
Topp