Stöldsäkra cykel och delar.

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur gör Happy för att stöldsäkra sina cyklar och delarna på dem? Olika typer av lås, modifieringar, ta med sadeln in på jobbet, stöldmärkningar osv.

Själv har jag precis införskaffat dropper, vad gör ni för att säkra mot stöld av en sådan? Kommer inte lämna cykeln en längre tid någonstans men man vill ju kunna rulla förbi ICA för lite post-lercyklingsnacks utan att få panikångest.

Det absolut tråkigaste svaret är tyvärr att inte lämna den utan uppsyn. Du kan möjligen hindra Nån att ta den lätt. Men erfarenheten av vad man läst här och på andra ställen är att folk som ”bara lämnat den kort när man varit in i butik” är att vill de ta den, så tar de den. Oavsett hur du stöldmärkt den eller låst den.
annars är nog svaret på vad som ger något skydd, en riktigt riktigt fet kätting. Men sådan brukar man ju inte vilja släpa med ut på tur i skogen heller

Senast ändrad:
Att behöva släpa runt på ett båtankare till lås för att kunna stanna till vid mataffären med en skogscykel (antar jag eftersom du nämner dropper) känns allt annat än logiskt. Handla först, cykla sen, ställ cykeln inomhus i bostaden. Tyvärr är det så det funkar.

Har en Brompton för alla dom ggr jag annars måste lämna en cykel utan tillsyn. För snacks, kaffe mm så fungerar bensinmacken där jag ser cykeln hela tiden. I värsta fall (beroende på tid och område) så låser jag cykeln med minst 2 enkla lås varav den ena runt bromsskivan eller kedjan/stag. Det gäller bara att inte glömma låset så att man inte själv förstör någonting.

Har cyklarna inne. Ska jag till affären tar jag en minicykel, som jag låser med ett ordentligt lås. Inte nog intressant för en seriös tjuv. Har fått sämre cyklar stulna som stått ute (och jag bor ändå inte i nån stor stad). Syns de inte, finns de inte.

Jag kör med nåt kryptonite och två vajerlås , bygellåset får hänga kvar på jobbet men vajerlåsen är alltid med tar tio sekunder att låsa å jag hoppas det tar längre tid än så för buset att klippa dem , så man iallafall gå in å handla /fika utan å behöva noja att de bara kan cykla eller bära iväg hojen....
Mange

Batteridriven vinkelslip är snabbare än nyckel för de flesta lås. Det går inte att lämna cykel utanför affären, om det inte är en totalt ointressant hoj.

Brompton är grymt! Alltid med, man kan byta transportmedel när som helst, och få med lite grejer i väska fram.

Ett bygellås från Abus med inbyggt larm och 100 decibel TJUTANDE när någon börjar mixtra med låset kanske skrämmer iväg de första tjuvarna.

Batteridriven vinkelslip är snabbare än nyckel för de flesta lås. Det går inte att lämna cykel utanför affären, om det inte är en totalt ointressant hoj.
Alltså riktigt så illa att det inte går att lämna en cykel utomhus är det ju inte. Jag jobbade 1.5år 100m från sthlm central och var tvungen att parkera cykeln utomhus och det gick utan problem. Hörde ingen annan heller som råkade ut för stulen cykel under den perioden.

Men jag skulle heller inte lämna en dyrare cykel utanför en affär i tätbebyggt område oavsett vilket lås jag hade. Och cyklar jag är rädd om förvaras i lägenheten.

Så rådet till TS: ta bort snabbkopplingar på sadel och hjul. Om man är hänvisad till en allmän parkering vid jobbet så använd en cykel som inte är så stöldbegärlig. Och lås alltid fast cykeln i ett fast föremål.

Måste tyvärr hålla med Jensen och Makten i detta: lämnar aldrig min "fincykel" utan uppsikt, inte ens för 1 minut. Den bor dessutom med mig i mitt vardagsrum.

För ärenden till affären eller liknande så använder jag min gamla rostiga 90-tals MTB, numera pendlare, som har billiga komponenter. Använder ett Kryptonite bygellås och hjul/sadelkopplingar som använder en 5-kants nyckel istället för insex. Vill man göra det aningen svårare att norpa delar från cykeln så kan man ju använda nåt i still med detta:
Hexlox
Men man får nog ha klart för sig att det som mest försvårar, snarare än förhindrar, en beslutsam tjuv.

Det är jättetråkigt. Jag känner folk som blivit av med väl låsta cyklar när de varit inne och handlat eller på gymmet en timme när det är ljust ute t o m. Det hjälper alltså inte ens alltid att parkera en låst cykel i cykelstället utanför entrén på Willys som borde vara en av stans mer folktäta platser.
Jag har en Felt Nine-5 som pendlarhoj. Jag tänkte att det skulle vara en bra vardagshoj att ta sig till affären med året runt oavsett väder osv. I praktiken tar jag den bara till jobbet. Ska jag handla på väg hem från jobbet får jag antingen ta bilen den dagen eller cykla hem först och sedan åka till affären. Skittråkigt. Jag har ett vajerlås modell bättre som når runt framhjul, ram och cykelställ och ett bygellås modell bättre (Kryptonite) mellan ram och bakhjul. De väger bly i ryggsäcken, och i praktiken rör sig cykeln ändå mellan jobbet och hallen.
Jag förvarar mina cyklar i lägenheten, ute försvinner de och i cykelrummet försvinner de.

TL;DR: Skaffa en riktigt sunkig damtralla och håll den i perfekt mekaniskt skick. Parkera den bredvid dyrare cyklar så behöver du knappt låsa den. Det går inte att ha en cykel dyrare än Biltema som vardagscykel.

TL;DR: Skaffa en riktigt sunkig damtralla och håll den i perfekt mekaniskt skick. Parkera den bredvid dyrare cyklar så behöver du knappt låsa den. Det går inte att ha en cykel dyrare än Biltema som vardagscykel.

Den behöver också vara rejält låst. Stabila transportmedel är minst lika populära som dyra cyklar, fast för ett annat klientel, om jag fattat rätt. :)

Frid!

Inne i huset/lägenheten och likaså på kontoret och helst bakom 2-3 dörrar, samt ett baseball trä bredvid för något annat förstår inte dagens tjuvar =). Lås är bara en mycket onödig kostnad.

Alltså riktigt så illa att det inte går att lämna en cykel utomhus är det ju inte. Jag jobbade 1.5år 100m från sthlm central och var tvungen att parkera cykeln utomhus och det gick utan problem. Hörde ingen annan heller som råkade ut för stulen cykel under den perioden.

Men jag skulle heller inte lämna en dyrare cykel utanför en affär i tätbebyggt område oavsett vilket lås jag hade. Och cyklar jag är rädd om förvaras i lägenheten.

Så rådet till TS: ta bort snabbkopplingar på sadel och hjul. Om man är hänvisad till en allmän parkering vid jobbet så använd en cykel som inte är så stöldbegärlig. Och lås alltid fast cykeln i ett fast föremål.

Så illa är det tyvärr, lämnade min cx 8timmar låst med 2 lås på en innergård utanför min port en enda gång över 1års tid och det räckte för att bli av med den.

När var detta då? Det har gått ganska rejält utför bara de senaste 5 åren.

Det var ju ungefär exakt vad jag skrev i inlägget du citerade - det går att lämna en totalt ointressant cykel väl låst utanför affären, men inget annat.

Så illa är det tyvärr, lämnade min cx 8timmar låst med 2 lås på en innergård utanför min port en enda gång över 1års tid och det räckte för att bli av med den.
Våra historier är ju anekdoter så det betyder ju egentligen inget. Men min erfarenhet är inte lika negativ som din. Med det sagt så är jag ju extremt försiktig och noggrann med hur jag ställer cykeln och som sagt inga löst sittande delar.

När var detta då? Det har gått ganska rejält utför bara de senaste 5 åren.
2018-2020 så ganska färskt.. Att det skulle gått rejält utför ang. cykelstölder de senaste 5 åren håller väl inte statistiken med om?

Senast ändrad:
Våra historier är ju anekdoter så det betyder ju egentligen inget. Men min erfarenhet är inte lika negativ som din. Med det sagt så är jag ju extremt försiktig och noggrann med hur jag ställer cykeln och som sagt inga löst sittande delar.

2018-2020 så ganska färskt.. Att det skulle gått rejält utför ang. cykelstölder de senaste 5 åren håller väl inte statistiken med om?

Jag tror att man kan argumentera för att anmälningsbenägenheten har minskat när det gäller cykelstölder. Det är ett "accepterat brott" som inte utreds. Många tänker därför att det inte är någon idé att anmäla om inte cykeln är värd att betala en självrisk för.

I dom FB grupper jag är med i dyker det upp efterlysningar titt som tätt. Det är allt ifrån modifierade lastcyklar till damcyklar.
Sen har polisen åtminstone 3ggr i år hittat tjuvgömmor efter husrannsakan eller i transportfordon.

Med tanke på hur försäkringarna ser ut så förvarar jag mina cyklar på armlängds avstånd. När jag var på väg till Japan så diskuterade jag villkoren med Trygg-Hansa och om jag inte minns fel så kunde jag sakförsäkra hojen (värde 60kkr).
Men när resan inte blev av så återkom jag aldrig i frågan.

Jag tror att man kan argumentera för att anmälningsbenägenheten har minskat när det gäller cykelstölder. Det är ett "accepterat brott" som inte utreds. Många tänker därför att det inte är någon idé att anmäla om inte cykeln är värd att betala en självrisk för.
Det gäller de flesta vardagsbrott idag. Vill man ha en mer korrekt uppfattning om samhällsutvecklingen ska man titta på BRÅ:s trygghetsundersökningar.

Fast bara för att alla hojar inte blir stulna så innebär det ju inte att det är ”säkert” att ställa sin hoj där. Beror ju även på vad för hoj man lämnar, i ts fall så låter det ju inte som en pendlarhoj, vilket jag uppfattar din hoj som, eller? Jag lämnar min damperka lite varstans utan den försvinner, det säger ju inget. Lämnar jag finhojen mångfaldigas ju risken att nån tar den. Det borde inte behöva vara så, men den bistra sanningen är ju så. Då får man rätta sig efter det. Att det inte är rättvist när det sker, att man gjort allt rätt, är en klen tröst. I ts fall kan hen ju undvika det hela rätt lätt genom att vara förutseende och köpa med sig innan eller i värsta fall stanna utanför mack där man ser den (och självklart låsa).

Är det någon i tråden som har erfarenhet av GPS-trackers? Spontant tänker man ju att det kan vara värdefull information i en utredning. Däremot har jag hört av vänner som fått mobilerna snodda att infon inte direkt hjälpt dem att få mobilen tillbaka....

Är det någon i tråden som har erfarenhet av GPS-trackers? Spontant tänker man ju att det kan vara värdefull information i en utredning. Däremot har jag hört av vänner som fått mobilerna snodda att infon inte direkt hjälpt dem att få mobilen tillbaka....
Uppklarniningsprocenten är ju extremt låg, närmare 0 än 1% enl BRÅ-länken ovan. Cykelstöld är inte prioriterat brott av polisen, jag gissar att det kvittar hur mycket "bevis" du ger dem, det läggs ner ändå. Enda sättet att få tillbaka cykeln är att du eller nån du känner får syn på cykeln (på stan eller till salu) och tillkallar polis så att de på plats kan gripa personen som har den (finns några exempel här på happy). Eller att den hittas när polisen gör nån razzia och kan spåras tillbaka till dig via stöldregistret. Det brukar ju komma nån artikel i media då och då, att de stoppat nån skåpbil eller hittat nån gömma med massa cyklar. Att ha koll på sitt ram.nr är därför extremt viktigt, så att det kan läggas in i stöldregistret.

Senast ändrad:

Tiden finns nog inte för herr eller fru konstapel att åka och kolla efter där din GPS-tracker signalerar.

Tiden finns nog inte för herr eller fru konstapel att åka och kolla efter där din GPS-tracker signalerar.
Nej precis det jag också tänker. Sen har jag hört att om GPS:en leder till ett flerbostadshus så omöjliggör det för polisen att veta i vilken lägehet tjuven håller hus så det är ju ett klart minus. Annaat vore om det leder till ett villaområde någonstans.

Det gäller de flesta vardagsbrott idag. Vill man ha en mer korrekt uppfattning om samhällsutvecklingen ska man titta på BRÅ:s trygghetsundersökningar.
Eftersom du inte får ut något från försäkringen om du inte har en anmälan kan vi nog vara ganska trygga med att anmälningsprocenten är mycket hög och rätt konstant för cyklar som är värda mer än självrisken.

Eftersom du inte får ut något från försäkringen om du inte har en anmälan kan vi nog vara ganska trygga med att anmälningsprocenten är mycket hög och rätt konstant för cyklar som är värda mer än självrisken.
Tittar man i cykelställen runt om i stan här är den absoluta majoriteten av cyklarna absolut inte värda 1500 spänn begagnat, vilket väl är standard självrisk på hemförsäkringen? Jag tror att majoriteten av de stulna cyklarna aldrig passerar försäkringsbolagets skrivbord av den anledningen. Det verkar antingen vara rejält gamla cyklar typ slitna Crescent instegs-MTB son kostade 5 papp 1995, Biltema-hojar eller hederliga gamla dam och gubbcyklar. Och någon enstaka elcykel som förstås är mycket dyrare. Det måste vara bra mycket vanligare att de cyklar som står ute försvinner, och de fina cyklarna har vi ju inne i lägenheterna eller ute i villagaragen.

Stölder av cyklar sub 1.5k är ju för tillfällig transport hem från krogen och dyl. Har svårt att tro på någon stor förändring i stölderna där.
Och ffa pratade vi ju här om möjligheten att ha en lite finare hoj ute på stan
Hint, det går utmärkt. Har på 20 års ständigt utomhusparkerande av 10k cyklar i våra två största städer blivit av med exakt en och då var det jag som pga kär och galen hade platsat i "dåligt låsta cyklar" tråden.
Abekdotiskt bevisföring. Javisst. Precis som ovan inlägg

DIY
För att försvåra stöld av sadelstolpe och sadel: en liten stålkula och superlim i bulten till sadeln/sadelstolpsklämman.

Trä en bit cykelkedja genom en bit cykelslang genom ramen och sadelns ”rails”. Dra ihop med ett buntband.

Senast ändrad:
DIY
För att förhindra stöld av sadelstolpe och sadel: en liten stålkula och superlim i bulten till sadeln/sadelstolpsklämman.

Träd en bit cykelkedja genom en bit cykelslang genom ramen och sadelns ”rails”. Dra ihop med ett buntband.
Har du en bild på andra exemplet? Hängde inte riktigt med.

Har du en bild på andra exemplet? Hängde inte riktigt med.
A0DF9BA0-0C74-4660-930E-79E84CB7992B.jpeg
321F95CE-4A7A-4E86-8645-8811F1EB0F36.jpeg

Körde med denna metod på pendlarhärket.

Tittar man i cykelställen runt om i stan här är den absoluta majoriteten av cyklarna absolut inte värda 1500 spänn begagnat, vilket väl är standard självrisk på hemförsäkringen? Jag tror att majoriteten av de stulna cyklarna aldrig passerar försäkringsbolagets skrivbord av den anledningen. Det verkar antingen vara rejält gamla cyklar typ slitna Crescent instegs-MTB son kostade 5 papp 1995, Biltema-hojar eller hederliga gamla dam och gubbcyklar. Och någon enstaka elcykel som förstås är mycket dyrare. Det måste vara bra mycket vanligare att de cyklar som står ute försvinner, och de fina cyklarna har vi ju inne i lägenheterna eller ute i villagaragen.
Det är ju ganska slående att motsvarande nästan en halv miljon hushåll uppger sig blivit utsatta för cykelstöld förra året, och "endast" 69.000 stölder anmälts. Rimmar väl med din hypotes ovan.
Sedan var ju ursprunget till denna diskussion huruvida det blivit sämre de senaste 5 åren, och det visar ju BRÅ:s länk ovan. Bland de som uppger sig utsatt för cykelstöld syns en stadig ökning fr 2014 och framåt, och även anmälda stölder ökar (bara fr 2018-2019 ökade de 6%). Vilket ju också korrelerar väl med hur pass trygga folk känner sig ute på stan, etc.

Skulle väl bara vara intressant om man av någon underlig anledning inte har försäkringsskydd.
Jag skulle inte vilja få tillbaka en stulen cykel som kan ha varit med om vad som helst.
Föredrar att inte möta tjuven dessutom.

M

Eftersom den kan ha varit med om vad som helst som visar sig senare, även ollning av gonnore'-k.k.
Surt att upptäcka saker på cykeln efterhand som skadats av packet.

M
Man får ju såklart se över skicket! Men även en genomgående check av en grym mekaniker är ju billigare än en ny cykel med alla tillbehör.

Nu är det över tio år sedan jag bodde i Sverige, men jag blir nedstämd av den här tråden.
Redan när jag bodde i Sverige fanns det ett behov av att låsa cykeln i gemensamma utrymme i bostadsrättsföreningen i Sthlm. Döm av min förvåning när jag flyttade till Schweiz och alla i huset (blandning av hyres- och ägandelägenheter) ställde sina cyklar i det gemensamma förrådet utan lås (med Dura-Ace, Zipp-hjul och allt). Att lämna fincykeln utanför Coop, för att handla, med ett simplet vajerlås räcker.
Med risk att låta som en av alla domedagsprofeter i den svenska politiken som fiskar i grumliga vatten är mitt råd tyvärr att flytta, vänta och hoppas att Sverige hittar tillbaka till det land vi växte upp i.

Med risk att låta som en av alla domedagsprofeter i den svenska politiken som fiskar i grumliga vatten är mitt råd tyvärr att flytta, vänta och hoppas att Sverige hittar tillbaka till det land vi växte upp i.
Är det meningen att samtliga skall flytta för att låta landet ligga i träda ett tag? Sedan endast släppa in folk som uppfyller ett antal ställda krav? Eller skall det vara folk kvar som hjälps åt att stävja brottsligheten?

På 90 talet fick man definitivt inte ha cykeln ifred på stan. Varför medelklassen stjäl varandras cyklar i cykelrum vet jag inte.

jag har testat många av dom här "godkännda" abu låsen och har blivit av med cyklar även när dom varit låsta med sånna lås, tror inte det finns någon godkänt lås som pallar en batterdriven vinkelslip.

IMG_3690.JPG

Så här "stöldsäkrar" jag min cykel vintertid =). Bygger om den och är och kommer vara i bitar i ca 8-9 månader då det är vinter nu =). Står alltid på stativet inomhus och ofta i bitar, då det är kul att plocka ner den efter varje åk, byta ut delar, smörja, göra rent. uppgradera osv mm =).

LL, Lilla Landsbygdspaketet:
8D79C53F-3658-4B56-AA36-D3DA7A042269.jpeg

SS, Stora Stadspaketet kan jag tyvärr inte hämta för fotografering. Dels vågar jag inte låsa upp cykeln, dels har jag fått ryggskott.

Skämt åsido. Jag fick en gång rådet när jag frågade en cyklistbekant om råd ang. försäkring att den enda försäkringen värd namnet är att du själv försäkrar dig om att inte få cykeln stulen. Om det är 100 % sant eller 100 % falskt skiter jag i, men det är det rådet jag följer och hittills har det funkat. Förvara cykeln inomhus, väl låst med flera lås, väl fastlåst, undvik möjligaste mån snabbfästen på hjul och sadelstolpe och lämna aldrig cykeln utomhus såvida du inte kan ha uppsikt över den.

Att det finns folk som stjäl cyklar krävs inte så mycket fantasi för att förstå. Vare sig det är pundare som ska finansiera ett missbruk med ett antal tusen per dag eller den berömda vita skåpbilen från Baltikum som patrullerar våra välmående medelklassvillaförorter efter lättstulna och lättsålda objekt medan vi sitter i soffan och smälter tacomiddagen, tittar på På Spåret och funderar över räntan på lånen. Jodå, jag har läst det på fb.

Vad man kan fundera en stund över när man ligger vaken i vargtimmen och funderar över räntan på lånen är vem som köper alla stulna cyklar. Såvida inte rubbet som stjäls skeppas över Östersjön och försvinner i gamla öststater, vilket förvisso vore en lockande enkel förklaring.

Jag rör mig varken i särdeles sjaviga eller särdeles välansade sammanhang utan är nog en tämligen representativ mittemellan-kille. Men jag har aldrig själv blivit erbjuden eller hört talas om folk som blir erbjudna eller för den delen efterfrågar stulna cyklar. Däremot har jag ett antal gånger lämnat in uppenbart stulna cyklar till polisen men aldrig att någon har kommit och hämtat dem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp