Stop destroying Skatås

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Stop destroying Skatås
Hello everybody

Some of you might know me but most certainly not all of U, as I started my happy account just few minutes ago. Unfortunately my first post shall not be HAPPY and giving an "welcoming" idea of my person to those who haven't met me yet. The case i would like to talk about is SKATAS area which I love to ride and walk around but which is getting sort of... ripped apart by tires...

I would like to ask some of you to RESPECT THE FOREST.

I am riding in Skatas around once a week since October and Im noticing the slow destruction that is brought to that place by some people practising the sport that I love - mountain biking. In October there were around 3 tracks which were quite narrow and well compsed into the forest. Now, there are like 9 tracks of which at least 3 are a completely unnecessary rubbish as they dont bring anything new that others dont have. Furthermore some old tracks look like a pack of buffalos have run through them. Not because its lots of ppl riding there, but because people like to find easier or more ambitious lines. Some of you broke branches of trees last sunday just because they were on a smooth line next to the previous line going through roots.

PICKY ADVICE NR1 Learn your skills to carry the speed and traction through the roots instad of breaking the branches!!!

In other place some decided to consequently pick lines cutting the burms

PICKY ADVICE NR2 - learn your skills to take burms instead of cutting the way just because U are affraid! - U have a whole bamseparken for learning it!

Furthermore, there are some "expert" lines on off cambers that have been created - next time U spot a faster line going higher on of camber - consider that some less skilled riders are going to try your line but their lack of skill will make them slide down and destroy all the area between your line and the lower "chicken line" leaving a damn wide stripe of destroyed forest floor.

I am not writing about someone overshooting the turns and giving some back wheel slide, or braking a lot with locked back wheel o steeps. There is a certain evidence of actions done just to easy up the way! Dont destroy the trees and forest floor by your ambition or lack of skill.

If this continues we will be baned from riding in Skatas by authorities. Our sport in growing, in the close future we will need to talk to the authorities to allow us build proper legal tracks or dirt parks - how can we convince them that its going to be a sustainable trail system promoting the new use of nature while they can such exploited and destroyed areas like SKATAS.

Think about it and respect the nature, and please... dont build or cut any new trails in Skatas, improve existing ones.

PEACE

Wacek Kipszak a.k.a. Vatzman

Du kan skriva pa Svenska for att min las forstorelse ar gansk bra...

Edit av the_TnT: Stop SCREAMING in the rubrik.

Senast redigerad av en moderator:
Stop destroying Skatås
Ett problem är väl att det spår man först drar kanske inte alls är det bästa alternativet, det man kan se som "alternativspår" kan helt enkelt vara en förbättring och i vissa fall ett tvunget ont.

Några av spåren har det tidigare körts tävlingar på så i vissa fall finns det ursäkter till att det är uppkört, en tävling är en tävling och finns det inga band i vägen så ju en genväg självklar att köra om man ser den.

Sunt förnuft är det som gäller, dra inte 15 onödiga alternativspår bara för att, bevara skogen så gått det går men låt inte enligt mig en halv bana gå förlorad för att man inte vill bryta en rutten gren eller flytta en sten.

Ta vara på skogarna. :)

Edit: Hello Vatzman btw. ^^

Stop destroying Skatås
Vi delar skogen med varandra och då kommer folk att köra på olika sätt i spåren och kanske inte på det sättet du vill att de skall köra. Ledsen... Om du vill ha spåret för dig själv så får du bygge ett eget på hemlig plats och vill du lära dig stava på engelska så finns det kurser.

Stop destroying Skatås
Det verkar finnas någon missuppfattning att skogen är något typ av museum vi kan besöka om vi är snälla och att skogen har ett orört tillstånd som inte får rubbas.
Lite stigar förstör inte skogen. Vi som cyklar skrämmer inga djur eller dödar några träd.
Ett bra sätt att vårda skogen är att byta stigens dragning, med jämna mellanrum. Då ser man hur snabbt skogen återhämtar sig.
Om vi skall ha så höga skönhetsideal i skogen så kanske vi skall förbjuda träden att skräpa ner med löv och grenar. Fan vad de skitar ner!

Kolla gärna in vad skogsmaskinerna gör i Delsjöområdet, om ni se på riktig skogsförstörelse.

Stop destroying Skatås
Jag tycker det är komiskt hur man kan "förstöra" en stig. Är inte själva definitionen för en "stig" just "förstörd skog". Det är ju inte så att stigar uppstår i skogen av sig självt. Det borde ju inte funnits några stigar alls isåfall innan folk började cykla i skogen eftersom det tydligen bara är cyklar som "förstör".

Stop destroying Skatås
Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla gärna in vad skogsmaskinerna gör i
> Delsjöområdet, om ni se på riktig
> skogsförstörelse.
>
Och för att inte snacka om vilka NS park och natur bygger lite här och där. Snart liknar Delsjöområdet Slottsparken.

Exempel på naturkänsla i naturreservatet Delsjöområdet:
090307TrippInDelsjoomradet_panorama.jpg ht=160

Trappan som finns längre fram in i bilden är ibland sopad!?

Stop destroying Skatås
STOP shouting in the HEADLINE FFS!

Where is your manners? Do you see any other headlines in capitals?
-Change it or the moderators will.

Stop destroying Skatås
JT skrev:
> Jag tycker det är komiskt hur man kan
> "förstöra" en stig. Är inte själva
> definitionen för en "stig" just "förstörd
> skog". Det är ju inte så att stigar uppstår i
> skogen av sig självt. Det borde ju inte funnits
> några stigar alls isåfall innan folk började
> cykla i skogen eftersom det tydligen bara är
> cyklar som "förstör".

fast om det är bamseparken som åsyftas så är det inte stigar från början utan ett spår som dragits i terrängen och sedan blivit en stig när ett gäng downhill-lekande cyklister (däribland jag själv) kör på dem om och om och om igen i veckorna och på helgerna.

Men jag är också nyfiken på vilket spår du menar Vatzman, är det bermspåret i slänten du syftar på med ett annat spår i bermen eller är det det som går från grusvägen via en off-camber sektion (där det finns två spår, ett högt och ett lågt), förbi en berm, ner till där det ligger ett fällt träd med metallnät på och vidare ner till vägen?
Det andra av dessa två känns det som med din beskrivning av off camber sektioner och liknande, men det spåret tycker jag själv är långt ifrån optimalt draget, får med mycket bättre fart och kapar tid om man inte kör i bermen vid stocken utan ligger ovanför den och skär kurvan. Precis som nenja skriver är det svårt att säga att "Detta är spåret, dra inga nya linjer i kurvan", eftersom alla har olika linjeval (se t ex på världscupen), det behöver ju inte betyda att man är sämre för det.

Men jag tycker ändå att det är en bra poäng som framförs, det har redan rivits bort en massa saker där, det sista vi vill råka ut för är ett cykelförbud och massa skrik och skäll från folket som bor där, det vore jävligt tråkigt eftersom det är ett trevligt område att cykla i.

Stop destroying Skatås
Bamsepark ligger väl inte i naturreservatet (har aldrig varit där)? Ios bör man inte reta allmänheten för mycket så att det blir cykelförbud i naturreservaten. Eller att "The Stig" får massa skumma ide'er igen.

Fö så innehåller skogen redan massa djurstigar som blir populära av olika anledningar av både gångare och cyklister. Då blir det påverkan på dem.

Stop destroying Skatås
perzzon skrev:
> Bilder som exemplifierade vore fint

Inte de spårval som "WAKIdesigns" pratar om (vilket jag tycker är en fis i rymden) men tyvärr så är det den skadegörelse som finns i den s.k. "Bamseparken".

"Spår" uppkört i S-kurvor. Förut var det fin jämn lövbacke.
file=90575

file=90574

"Spår" draget i rotbacke. Undervegatationen börjar förstöras.
file=91926

En liten "berm" byggs med hjälp av spade. Sönderslitna rötter syns tydligt. Ett bra exempel på aktiv skadegörelse i naturen.
file=91922

Exempel på sönderkörda befintliga stigar är svårare att hitta direkt på happy eftersom det inte är lika "fräckt" att ta kort på en cykel som kör sönder en helt vanlig befintlig stig. Om det är svårt att tänka sig hur det kan se ut så kan jag ta ett kort nästa gång jag kör förbi. Det finns gott om sådana i "Bamsepark" och dess närhet.

Tyvärr så tillåter inte allemännsrätten att man gör nya "spår" så oavsett spårval, "camber", "cutting burm", "breaking branches" och annat så är det skadegörelse om det syns att det är en ny "stig". Det är faktiskt ingen skillnad om man kör sönder terrängen med (enduro-)MC eller cykel.

"Bamsepark" är tyvärr det bästa argumentet en stigtaliban och cykelförbudsförespråkare kan få för att driva igenom ett förbud.

Stop destroying Skatås
Miche skrev:
> Bamsepark ligger väl inte i naturreservatet (har
> aldrig varit där)? Ios bör man inte reta
> allmänheten för mycket så att det blir
> cykelförbud i naturreservaten. Eller att "The
> Stig" får massa skumma ide'er igen.

Det ligger inte i naturresarvatet men det är fortfarande allemansrätt som gäller. Dvs du får inte göra mer åverkan än nödvändigt i naturen.

> Fö så innehåller skogen redan massa djurstigar
> som blir populära av olika anledningar av både
> gångare och cyklister. Då blir det påverkan på
> dem.

Från naturvårdsverket:

* Undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten när det är blött i markerna.
* Undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker.
* Anpassa körsätt efter underlag.

Har ni som kört i "Bamsepark" på vårstigar i mjuk lövmark verkligen anpassat ert körsätt efter underlaget så att det inte syns mer än nödvändigt efteråt?

Hur det ser ut i området talar för sig själv.

Stop destroying Skatås
tekman skrev:
> Från naturvårdsverket:
>
> * Undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten när det är blött i markerna.
> * Undvika att cykla över känsliga marktyper.
> Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker.
> * Anpassa körsätt efter underlag.
>
Det visste jag inte, alltid lär man sig något nytt.

nenja: Igentligen är det rätt allvarligt om man ser det från naturens läktid då det tar så lång tid för naturen att 'läka' spåren.

Men tittar man hur park och natur härjar med chackning, NS-byggen samt anläggning av vägar mm så har jag svårt att se att Bamsepark är anmärkningsvärt i sammanhanget då rotmattor mm förekommer naturligt i naturen.

Stop destroying Skatås
nenja skrev:
> Är det verkligen så farligt?

Jag tycker det är det mest sönderkörda "lättillgängliga" området i Göteborg. Jag visste att det körts mycket i området under vintern men jag trodde inte det var så illa och det ser ut att vara mest cykeldäck.

Sen så tycker inte jag det är farligt men jag tror inte park/naturförvaltningen eller stigtaliberna tycker samma sak. Det man mest ska se upp med är att dra nya "spår" rakt igenom terrängen. Det strider direkt mot allemansrätten. Att befintliga stigar cyklas "sönder" får vi tåla men även där är det en synbar skillnad mellan en "XC"-cyklad stig och en "DH"-cyklad stig.

Stop destroying Skatås
Robert skrev:
> Det verkar finnas någon missuppfattning att
> skogen är något typ av museum vi kan besöka om
> vi är snälla och att skogen har ett orört
> tillstånd som inte får rubbas.

Tyvärr så är det inte en missuppfattning. Är du inte markägaren så är det allemansrätten som gäller. Att köra upp nya spår ingår inte i allemansrätten.

Stop destroying Skatås
Lite svårt att uttala sig om mer tättbefolkade områden som Göteborg mm.
Här i Sundsvall haar jag mest känslan av att det trots allt är så lite folk ute och rör på sig i skogen att man ska vara glad för dem som är ute och sliter lite på naturen.
På Alnö där jag bor hålls stigarna öppna på grund av att crossförare och ryttare använder dem. Annars skulle de växa igen. Ändå sitter folk hemma i tvsoffan och gnäller.
I stig och led-området på Södra berget kan man cykla runt hela gröna milspåret utan att möta en själ. Ändå blir man tillsagd av de som jobbar på fiket.

Det är 2009 - Folkfetman sprider sig som en löpeld. De flesta tillbringar helst en helg på en shoppinggalleria och en kväll framför Tvn.
Var glad över de få som faktiskt är ute och använder naturen. En stig växer lätt igen på ett år om ingen använder den. Otrolig självläkning i skogen.

Stop destroying Skatås
Förra vintern kördes det inte så mycket i bamseparken och de uppkörda spåren från höstens tävlingar syntes knappt alls på våren. Denna vintern har det åkts betydligt mer där och det synns ganska tydligt. Efter som stigarna inte används av fotgängare så tror jag att spåren skulle försvinna om man lät bli att åka där en sommar tex, jag störs betydligt mer av skogsmaskiner och fyrhjulingar. Iofs inte mer rätt bara för att nån annan är värre.

Stop destroying Skatås
Är det några här som går i försvarsställning?

WAKIdesigns skriver ett rätt sansat inlägg om att man skall åka efter sin förmåga och inte bryta mot allemansrätten. Han verkar värna om cykling och har en vad jag kan se en rätt defensiv attityd.

Och folk lackar ur. Och klagar på språk och versaler.

Ni har inga rättigheter i dessa områden, bara skyldigheter. Tänk på det.

Undrar vilka som kommer att lipa när andra människor som tycker om att promenera i skogen (och de är i majoritet) försöker sätta p för cyklandet.

//Erik

Stop destroying Skatås
Där jag bor, skövlar Svea Skog bort dussintals, om inte rentav hundratals, hektar skog varje år. Dom kör med stora grävmaskiner på larvfötter mitt i skogen... spåren slutar mitt ute i ingenstans, och inget synligt arbete har utförts där spåren slutar och vänder tillbaka samma väg. Detta är på "bördig", relativt glesbebyggd mark utan skogstillgångar eller annat av nämnvärt ekonomiskt värde, med rikt djurliv och mycket lav och mossa... Spåren går ofta några hundra meter in i skogen, ej i en rak linje, utan i vad som mest skulle kunna likna okynneskörning, och lämnar 40cm djupa, 2m breda gravar efter sig...

Om några stigtalibaner då gnäller över att man kör cykel 30 cm bredvid ett redan befintligt spår, då saknar man fan allt j-vla perspektiv överhuvudtaget!?

Jag menar, seriöst...

VAR är skadan skedd?!

Det är lite som att gnälla över spilld mjölk när en kärnvapenladdning har dödat alla kossorna... och det här gnället är, i mina ögon, helt uteslutande en restprodukt av en själ som har för lite att göra och inget annat!

Som mannen som tillverkade bälten sade: Skärp er!

Stop destroying Skatås
Erol skrev:
> Är det några här som går i
> försvarsställning?
>
> WAKIdesigns skriver ett rätt sansat inlägg om
> att man skall åka efter sin förmåga och inte
> bryta mot allemansrätten. Han verkar värna om
> cykling och har en vad jag kan se en rätt
> defensiv attityd.
>
> Och folk lackar ur. Och klagar på språk och
> versaler.
>
> Ni har inga rättigheter i dessa områden, bara
> skyldigheter. Tänk på det.
>
> Undrar vilka som kommer att lipa när andra
> människor som tycker om att promenera i skogen
> (och de är i majoritet) försöker sätta p för
> cyklandet.
>
> //Erik

Jag klagar på att man i trådtiteln SKRIKER det är ett jävla ofog och kommer modereras bort, hela happyredaktionen är däremot i spanien så lite självmoderering är på sin plats. I övrigt tycker jag att det är tråkigt att ge folk en anledning att förbanna sig över cykelsporten samtidigt som jag personligen tycker att det bara är att fortsätta. "en fin jämn lövbacke" - har sällan hört något fånigare, det är ju en innerstadsskog vi pratar om, inte sarek. Vill folk tvångsmässigt renovera sönder sin närmiljö kan de hålla sig i sina lägenheter. Ut och lek nu.

PS man kanske skulle släppa ut lite vildsvis och sen kan vi disskutera normal jordförstörelse, om något är spår säkert nyttigt i skogen DS

Stop destroying Skatås
Nu åker jag aldrig DH/AM/FReerajd eller vafan man vill kalla det, är inte så intresserad heller, men läser en del trådar här och vad jag inte fattar är hur man tänker när man tar ett allmänt skogsområde som med 99% sannolikhet ägs av kommun, stat eller privata ägare och börjar bygga lite spår. Total orespekt för allemansrätten. Om folk här inte har märkt de så har det från flera håll, främst högerpolitikers, diskuterats hurvida allemansrätten verkligen är bra, det har varit snack om att begränsa den. I viss mån kan jag fan vara beredd att hålla med. Inte nog med att man kört sönder marken och blottat rötter och berggrund, man har dessutom mage att klaga på MC-åkare. Jag har stött på enduroåkare, men aldrig några motorcyklister som med verktyg går ut och bygger berms, hopp och annan skit. Förutom på deras egna banor då.

Att i ena tråden säga "Hmmm, illa" om mc-åkare som förstör stigar, för att i nästa tråd stolt posera med verktyg och sönderkörda naturområden (som inte ens var spår innan) tycker jag visar ungefär hur långt man tänker. Att sen gå ut och göra saker som förmodligen skulle kunna gå att åtala, lägga upp fotobevis undertecknat med namn och arbetsplats kanske inte heller är så himla bra. Ursäkta om någon känner sig utpekad, men snälla tänk lite längre. För egen del gör det inte så mkt om någon förvandlar en fin kulle till en söndersladdad dito i stadens periferi, men det som däremot gör mig irriterad är att det ger vatten på kvarnen för dem som vill begränsa allemansrätten vilket i slutändan berör mig. Hur jävla kul skulle det vara med cykelförbud i vartenda grönområde bara för att ett gäng xtremeDHfuckinyeahriders envisas med att bygga massa skit och köra sönder marken?

Slutligen lite sköna bilder som ligger här på happy, eller är länkade härifrån:
*bilder borttagna av respekt för mina medhappyiter*

Att skylla på att andra, icke-cyklister, är feta och gillar tv är fan det mest korkade argumentet någonsin, vad fan har det med något att göra? Den reaktionen är ungefär hur en 4-åring skulle reagera, kan ni inte stå för det ni gör? Att jämföra med avenyn eller andra områden där det finns en detaljplan är också idiotiskt. Inse istället att det ni gjort bryter mot allemansrätten och förhåll er därefter. Det handlar inte om vad som är naturligt eller inte, utan vad ni egentligen har rätt till. Uppenbart är att ni heller inte litar på varandra utan att en del vill bygga hemliga spår, för att ni är rädda att någon annan ska köra sönder dem?

Som sagt, egentligen rör det inte mig så mkt, men i slutändan är det allas rätt att vistas i naturen som står på spel. Den svenska allemansrätten är unik i europa (well, nästan, norge har ju det också), ta vara på den.

Stop destroying Skatås
Niko/Frost skrev:
> Där jag bor, skövlar Svea Skog bort dussintals,
> om inte rentav hundratals, hektar skog varje år.
> Dom kör med stora grävmaskiner på larvfötter
> mitt i skogen... spåren slutar mitt ute i
> ingenstans, och inget synligt arbete har utförts
> där spåren slutar och vänder tillbaka samma
> väg. Detta är på "bördig", relativt
> glesbebyggd mark utan skogstillgångar eller annat
> av nämnvärt ekonomiskt värde, med rikt djurliv
> och mycket lav och mossa... Spåren går ofta
> några hundra meter in i skogen, ej i en rak
> linje, utan i vad som mest skulle kunna likna
> okynneskörning, och lämnar 40cm djupa, 2m breda
> gravar efter sig...
>
> Om några stigtalibaner då gnäller över att man
> kör cykel 30 cm bredvid ett redan befintligt
> spår, då saknar man fan allt j-vla perspektiv
> överhuvudtaget!?
>
> Jag menar, seriöst...
>
> VAR är skadan skedd?!
>
> Det är lite som att gnälla över spilld mjölk
> när en kärnvapenladdning har dödat alla
> kossorna... och det här gnället är, i mina
> ögon, helt uteslutande en restprodukt av en själ
> som har för lite att göra och inget annat!
>
> Som mannen som tillverkade bälten sade: Skärp
> er!

Skillnaden är att svea skog ÄGER marken och har juridisk rätt att göra vad fan dom vill med den, du ska vara glad att du får vara ute och cykla på andras marker. För övrigt tvivlar jag p åatt de kör runt med grävmaskiner, skogsbruk bedrivs med skotare och skördare, samt timmerbilar. Även om inte du ser spår av arbete kan det handla om röjning och gallring. Tyvärr tror jag att svea skog är generellt bättre på att bedömma vad de ska göra, och inget skogsföretag i världen okynneskör med dagens dieselpriser.

Kör de med grävmaskiner så är det förmodligen för att bygga vägar för skördarna och skotarna. Stora ingrepp i naturen kräver ibland intyg från länsstyrelsen, speciellt om det är naturområden som anses värda att bevara. Svea skog har otroligt mkt mer koll på det än dig, likaså länsstyrelsen.

Stop destroying Skatås
Jag tycker det är komiskt att det är okey att totaldemolera ett innerstads-skogsparti (för det är väl mest den typ av "skog" det här handlar om...) för att bygga en fotbollsplan eller en radhuslänga, för det är ju trevligt om en sådan ligger i anslutning till ett skogsområde, sen är det skitsamma att man rev halva skogen för att få den "anslutningen".

Men som jag skrev tidigare, att köra 30 cm bredvid ett befintligt spår, vilket är vad diskussionen började med... det är den åttonde dödssynden...

Stop destroying Skatås
Niko/Frost skrev:
> Jag tycker det är komiskt att det är okey att
> totaldemolera ett innerstads-skogsparti (för det
> är väl mest den typ av "skog" det här handlar
> om...) för att bygga en fotbollsplan eller en
> radhuslänga, för det är ju trevligt om en
> sådan ligger i anslutning till ett skogsområde,
> sen är det skitsamma att man rev halva skogen
> för att få den "anslutningen".
>
> Men som jag skrev tidigare, att köra 30 cm
> bredvid ett befintligt spår, vilket är vad
> diskussionen började med... det är den åttonde
> dödssynden...

Nu var det ju inte det diskussionen handlade om, men ändå, vi kan ta det också, att bygga en ny fotbollsplan eller ett radhusområde kräver byggnadslov, vilket man får genom kommunen, som har godkänt en detaljplan, härvid finns det ett demokratiskt beslut, ogillar du det får du gå till kommunen och din lokala politiker.

Att köra 30 cm utanför befintligt spår är väl inte så djefla farligt. Det jag reagerade är den löjliga dubbelmoralen, och att man inte står för det man gör utan försöker skylla på andra.

Stop destroying Skatås
Apmannen, jag kan intyga att det har gått mycket maskiner med grävskopa monterad i fören (det här är tvärs över gatan så jag ser spektaklet från köksfönstret...)

Men du menar alltså att din åsikt i frågan är, att om man äger marken får man förstöra naturen precis hur fan mycket man vill... Då medger du väl samtidigt att den här tråden handlar inte ett juttans skit om att bevara naturen egentligen, utan bara om juridiskt rätt och fel?

Jag kan därtill intyga att grävmaskinerna har kört uppför bergshäller, slingrat sig fram och skapat stigar som inte är raka en meter utan bara är en lång serie S-svängar. Rena nirvana för en trailcyklist det dom lämnar efter sig så mig stör det väl inte speciellt mycket... :-) ...Men till saken, så är det oerhört kuperad och "svår" terräng som dem kört i, absolut inte på långa vägar farbart med någon form av timmerbil/lastbil (du skulle inte ens komma fram med en jeep där) och det skulle till oerhört mycket till för att få en för vanliga fordon farbar väg där, när det ändå leder ut mitt i sumpmarken...

Stop destroying Skatås
För att komma tillbaka till poängen, grundinlägget i den här tråden handlade väl ändå om att respektera och bevara naturen - inte om lag och rätt? ...för om lag och rätt för att bevara naturen, går före det faktiska bevarandet av naturen, då är väl det ändå vad du får upp i ordboken om du slår upp ´Dubbelmoral´ ?

Stop destroying Skatås
Niko/Frost skrev:
> Apmannen, jag kan intyga att det har gått mycket
> maskiner med grävskopa monterad i fören (det
> här är tvärs över gatan så jag ser spektaklet
> från köksfönstret...)
>
> Men du menar alltså att din åsikt i frågan är,
> att om man äger marken får man förstöra
> naturen precis hur fan mycket man vill... Då
> medger du väl samtidigt att den här tråden
> handlar inte ett juttans skit om att bevara
> naturen egentligen, utan bara om juridiskt rätt
> och fel?
>
> Jag kan därtill intyga att grävmaskinerna har
> kört uppför bergshäller, slingrat sig fram och
> skapat stigar som inte är raka en meter utan bara
> är en lång serie S-svängar. Rena nirvana för
> en trailcyklist det dom lämnar efter sig så mig
> stör det väl inte speciellt mycket... :-) ...Men
> till saken, så är det oerhört kuperad och
> "svår" terräng som dem kört i, absolut inte på
> långa vägar farbart med någon form av
> timmerbil/lastbil (du skulle inte ens komma fram
> med en jeep där) och det skulle till oerhört
> mycket till för att få en för vanliga fordon
> farbar väg där, när det ändå leder ut mitt i
> sumpmarken...

En skotare tar sig fram bättre än en grävmaskin, och kan dra bra mkt jävla timmer till lämplig lastplats för timmerbil.

Jag menar inte att man får förstöra naturen hur mkt man vill, det gör inte skogsbolagen heller, de vill naturligtvis ha en kontinuerlig avkastning.

Det jag reagerar på är den totala orespekten för ens grundläggande skyldigheter och rättigheter trots att man försöker upprätthålla någon sorts miljövänlig image. Sen att man börjar skylla på lite andra random skitgrejer är ännu konstigare. Och som sagt, i slutändan kan det påverka mig och mina rättigheter. Jag gillar att vistas i naturen, jag vill gärna göra det i fortsättningen också.

exempel:
skotare
skotare.jpg

skördare
3510.Valmet%20921%201_stor.jpg

Stop destroying Skatås
Niko/Frost skrev:
> För att komma tillbaka till poängen,
> grundinlägget i den här tråden handlade väl
> ändå om att respektera och bevara naturen - inte
> om lag och rätt? ...för om lag och rätt för
> att bevara naturen, går före det faktiska
> bevarandet av naturen, då är väl det ändå vad
> du får upp i ordboken om du slår upp
> ´Dubbelmoral´ ?

Men lagen finns ju där för att bevara naturen FFS! Och allemansrätten är ingen lag. Dessutom är skogsbolag och myndigheter djefligt mycket mer insatta i att bevara naturen än du och jag. Det som vi ser som stora skador i ett område kan i själva verket vara snabbläkta, medans sladdspår i fel biotop kan ta åratal att växa igen.

Stop destroying Skatås
Apmannen, du lägger ut bilder, citerar och skriver sedan "Ursäkta om någon känner sig utpekad, men snälla tänk lite längre.", lite som en tonåring som är rädd för att få svar på tal känns det som.

Jag tyckte det var illa att folk körde sönder de spångar som dom byggt, känns inte som att det är något fel i det utan bara att du tog ut dina trikå-aggressioner på lite vad som helst.

Appropå våra byggnationer som du länkade en bild till, än så länge så ligger alla spår på redan befintliga stigar, alla träd vi använt som på bilden ligger fallna och ruttna och jorden tog vi ifrån en rotvälta. Känns inte som att det trädet var på väg upp igen så att säga.

Att då skriva:
"Att i ena tråden säga "Hmmm, illa" om mc-åkare som förstör stigar, för att i nästa tråd stolt posera med verktyg och sönderkörda naturområden (som inte ens var spår innan) tycker jag visar ungefär hur långt man tänker." och sedan länka till en bild på en stig som vi inte ens börjat köra på än samt i texten referera till "naturområden" när man pratar om en liten skogskulle ute i den nerskitade förorten visar bara hur oinsatt du är och att du bara skriver en massa blajja för att du är bitter.

Håll dig till konkreta exempel så blir det enklare att besvara det dessutom.

Sen måste jag också påpeka att det känns som att alla dina argument hänger på vad och vad man inte får/bör göra av juridiska skäl, vilket gör mig mer eller mindre helt ointresserad.

Stop destroying Skatås
Kan inte tänka mig att man genom att cykla kan påverka Sveriges skog och natur i sin helhet. Det är däremot möjligt att man kan påverka mindre skogsområden eller stigar vilket förstör för andra som vill vara i skogen. Det är väl skäl nog att tänka sig för men det är för människornas skull inte för trädens. Att man får lite mothugg då man är ny i ett område och det första man säger är att ni är kassa på att cykla och ska träna cykling i en park tills ni kan cykla som jag vill.
Jag tror det vikigaste för att vi ska slippa problem i delsjöområdet är att vi tar det väldigt försiktigt då vi möter joggare eller ryttare så vi inte skrämmer någon.

Stop destroying Skatås
Apmannen, jag har kört grävmaskin själv ett par gånger, jag vet hur en grävmaskin ser ut. Det är en grävmaskin och inte en skördare eller skotare dom har kört upp stora spår med här utanför...

Visst är lagen till för att bevara naturen. Absolut, håller med dig helt och hållet... men man måste ju ändå få sätta saker i perspektiv, och ur ett rent storleksperspektiv så är argumenten i den här tråden störtlöjliga!

Och visst, absolut förstår jag att skogsbolagen odlar skog i samma takt som dom skövlar den... men inte fan BEVARAR dom naturen som den är, det är det sista dom gör... och det är ju det vi talar om här - inte att förstöra naturen egentligen, men att den skall bevaras...

Natur är något levande, den rör på sig... det bästa man kan göra för en gräsmattas välmående är att med jämna mellanrum vända upp och ned på hela skiten, det bästa man kan göra för en åkers produktivitet är att men jämna mellanrum bränna ner den till grunden så den får vila...

LÅNGSIKTIGT sett, så har alla djur på jorden skapat stora, synliga, stigar i naturen... från dinosaurierna till oss människor, cyklister som fotgängare. Och det medför egentligen ingen som helst permanent skada.

Så, var är folks ståndpunkt egentligen?

Skall naturen bevaras som den är, för att allemansrätten säger så? för att det skall vara ett museum där allting alltid är sig likt? eller för naturens bästa?

Hur du än vrider och vänder på ovanstående alternativ, så är en genomfalsk dubbelmoral allt du har kvar...

Stop destroying Skatås
nenja skrev:
> Apmannen, du lägger ut bilder, citerar och
> skriver sedan "Ursäkta om någon känner sig
> utpekad, men snälla tänk lite längre.", lite
> som en tonåring som är rädd för att få svar
> på tal känns det som.
>
> Jag tyckte det var illa att folk körde sönder de
> spångar som dom byggt, känns inte som att det
> är något fel i det utan bara att du tog ut dina
> trikå-aggressioner på lite vad som helst.
>
> Appropå våra byggnationer som du länkade en
> bild till, än så länge så ligger alla spår
> på redan befintliga stigar, alla träd vi använt
> som på bilden ligger fallna och ruttna och jorden
> tog vi ifrån en rotvälta. Känns inte som att
> det trädet var på väg upp igen så att säga.
>
> Att då skriva:
> "Att i ena tråden säga "Hmmm, illa" om mc-åkare
> som förstör stigar, för att i nästa tråd
> stolt posera med verktyg och sönderkörda
> naturområden (som inte ens var spår innan)
> tycker jag visar ungefär hur långt man tänker."
> och sedan länka till en bild på en stig som vi
> inte ens börjat köra på än samt i texten
> referera till "naturområden" när man pratar om
> en liten skogskulle ute i den nerskitade förorten
> visar bara hur oinsatt du är och att du bara
> skriver en massa blajja för att du är bitter.
>
> Håll dig till konkreta exempel så blir det
> enklare att besvara det dessutom.
>
> Sen måste jag också påpeka att det känns som
> att alla dina argument hänger på vad och vad man
> inte får/bör göra av juridiska skäl, vilket
> gör mig mer eller mindre helt ointresserad.

Jag har sprungit rätt mkt i den kullen faktisk, och jag minns inte att den var nerskitad. Men du förstår väl också att det sticker i ögonen på den stora allmänheten, precis som uteliggarläger och förfallna kojor. Samma i bamseparken, vad tror du örgrytepappan som är ute och rastar hunden tycker om spåren därute? Tror du att det påverkar honom positivt eller negativt? Vad tror du han kommer tycka om det blir aktuellt med förändringar i hur man får cykla i delsjöområdet?

Jag är inte alls bitter, och jag fattar inte vad som får dig att tro det. Det verkar som man inte får kritisera DH/freeridefolket alls, för då är man en bitter gubbe. Vilket är ett löjligt sätt att försvara sig. Att använda sig av ord som trikå-aggressioner sänker också bara diskussionen. Om du läser igenom hela tråden en gång till så märker du förhoppningsvis att det är så de som känner sig påhoppade försvarar sig.

Inte börjat köra på än? Jasså, bilderna var inte från samma stig? Det framgick inte riktigt.

Sen är jag medveten om ironin i att bryta mot upphovsrättslagen för att göra lite billiga poänger :)

Om det är någon som känner sig kränkt av de bilderna tar jag gärna bort dem.

Stop destroying Skatås
Jag misstänker att koldioxiduttsläppet från elen som driver datorerna för folk som diskuterar stigslitage på nätet har en mycket större påverkan på miljön än cyklingen har. Stigar växer igen snabbt. I skogarna intill bergsjön finns det en del stigar som håller på att försvinna. Tydligen har vissa som bor på landet i närheten markerat om stigarna så att fler ska använda dem!

Stop destroying Skatås
Så jävla löjligt.. Lite jävla jord. O ja, jag är en naturälskare som är uppvuxen jägare och fiskare och har bott större delen av mitt liv på landet. När man inte kan flytta lite jord o kanske tom (?) sten utan att någon apa ska börja gapa om åtal mm så e det bara ett bevis på hur härligt vårat jävla svennedemokrat-land är..

säger bara såhär: Om det jag gör är olagligt så får Polisen mer än gärna haffa mig för det!
Mvh: xtremeDHfuckinyeahrider

Stop destroying Skatås
apmannen skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Apmannen, du lägger ut bilder, citerar och
> > skriver sedan "Ursäkta om någon känner sig
> > utpekad, men snälla tänk lite längre.", lite
> > som en tonåring som är rädd för att få
> svar
> > på tal känns det som.
> >
> > Jag tyckte det var illa att folk körde sönder
> de
> > spångar som dom byggt, känns inte som att det
> > är något fel i det utan bara att du tog ut
> dina
> > trikå-aggressioner på lite vad som helst.
> >
> > Appropå våra byggnationer som du länkade en
> > bild till, än så länge så ligger alla spår
> > på redan befintliga stigar, alla träd vi
> använt
> > som på bilden ligger fallna och ruttna och
> jorden
> > tog vi ifrån en rotvälta. Känns inte som att
> > det trädet var på väg upp igen så att
> säga.
> >
> > Att då skriva:
> > "Att i ena tråden säga "Hmmm, illa" om
> mc-åkare
> > som förstör stigar, för att i nästa tråd
> > stolt posera med verktyg och sönderkörda
> > naturområden (som inte ens var spår innan)
> > tycker jag visar ungefär hur långt man
> tänker."
> > och sedan länka till en bild på en stig som
> vi
> > inte ens börjat köra på än samt i texten
> > referera till "naturområden" när man pratar
> om
> > en liten skogskulle ute i den nerskitade
> förorten
> > visar bara hur oinsatt du är och att du bara
> > skriver en massa blajja för att du är bitter.
> >
> > Håll dig till konkreta exempel så blir det
> > enklare att besvara det dessutom.
> >
> > Sen måste jag också påpeka att det känns
> som
> > att alla dina argument hänger på vad och vad
> man
> > inte får/bör göra av juridiska skäl, vilket
> > gör mig mer eller mindre helt ointresserad.
>
> Jag har sprungit rätt mkt i den kullen faktisk,
> och jag minns inte att den var nerskitad. Men du
> förstår väl också att det sticker i ögonen
> på den stora allmänheten, precis som
> uteliggarläger och förfallna kojor. Samma i
> bamseparken, vad tror du örgrytepappan som är
> ute och rastar hunden tycker om spåren därute?
> Tror du att det påverkar honom positivt eller
> negativt? Vad tror du han kommer tycka om det blir
> aktuellt med förändringar i hur man får cykla i
> delsjöområdet?

Jo kullen verkar användas bl.a. som rastningsplats för ett par hundägare, utkiksplats, grillplats, öldrickningskulle, sil-injektions-plats & innehåller dessutom en nedbränd rutten koja med inslag som presenning & plast.
Visst förstår jag att visst folk kommer störa sig på det, däremot förstår jag inte varför någon skall bli sur för att någon lagt ett par döda stockar och en säck jord vid stigen. Bara för att någon gjort något som används till något som bitter svensson #624 inte förstår sig på så måste man förstöra, klaga och mena att man förstör naturen?

> Jag är inte alls bitter, och jag fattar inte vad
> som får dig att tro det. Det verkar som man inte
> får kritisera DH/freeridefolket alls, för då
> är man en bitter gubbe. Vilket är ett löjligt
> sätt att försvara sig. Att använda sig av ord
> som trikå-aggressioner sänker också bara
> diskussionen. Om du läser igenom hela tråden en
> gång till så märker du förhoppningsvis att det
> är så de som känner sig påhoppade försvarar
> sig.

"Nu åker jag aldrig DH/AM/FReerajd eller vafan man vill kalla det" och dylika uttalanden får dig att framstå som åtminstone lite upprörd.
I detta fallet handlar det väl mer om att du storar upp saker, rabblar juridisk fakta för att "ha rätt", det som får dig att framstå som en bitter gubbe i min mening. :P

Om du läser ditt inlägg en gång till så inser du att stor del pekar på mig och jag därför inte behöver "känna mig påhoppad" för att vara det.

> Inte börjat köra på än? Jasså, bilderna var
> inte från samma stig? Det framgick inte riktigt.

Finns flera stigar ja. Ganska orelevant dock iom att vi nu börjat köra på den.

> Sen är jag medveten om ironin i att bryta mot
> upphovsrättslagen för att göra lite billiga
> poänger :)

Upphovsrättslagen är nog inte till för att hindra just sådan användning av andras bilder.

> Om det är någon som känner sig kränkt av de
> bilderna tar jag gärna bort dem.

En sak jag är förvånad över är att du inte tar upp den årliga veteran MC-trial-åkningen som sker på kullen? Stora delar av de spår vi kör har skapats just genom att de kör delar av kullen uppför och där kan vi snacka åverkan, konstigt nog ligger inte träden döda längs spåren trots detta...

Börjar bli dags för en tråd där man klargör vad som faktiskt är allvarlig åverkan på skogen och dess hälsa. Hur farligt är det för träden att deras rötter blottas på enstaka ställe, dör enen om man sågar bort en gren som sticker ut i "spåret"?

Anledningen att det inte finns är väl iofs kanske att det största problemet med den åverkan som denna typ av cykling gör är att Svensson blir så jäkla förbannad för att det inte är platt och fin stig utan hjulspår och lera när han/hon skall ut med hunden?

Hurvida det är olagligt eller inte, straffbart eller inte avgör bara hur mycket man behöver smyga med det...

Stop destroying Skatås
Spelar inte någon roll om man kör lvg på Ekerö eller freeride i BP.. Vi är cyklister o hatade som pesten av resten.. Den dagen en nazist o jude kan gå hand i hand i ett homoäktenskap så kanske vi kan sluta gnälla om hur vi förstör för varandra? Eller inte då...

Tillbaka
Topp