Stora Bromptontråden

CCS

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden

BJS

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Om alternativet är att åka en massa bil eller att ha två bilar istället för en, så kan man självklart skaffa sig flera Bromptons! Man går alltid plus på den ekvationen. ^_^

Jag undrar fortfarande hur pass den tvåväxlade klarar sig i backar.

Såg en film på Youtube om de olika växelvarianterna. Där sades det att den tvåväxlade går lätt att uppgradera till sex växlar om man vill.
Jag har den sexväxlade. Kör tvåan på navväxeln 90% av tiden och flippar hög/låg. Kraftiga uppförsbackar 1an på navväxeln och 3an på navväxeln är för medvind och nerförsbackar. Då cyklar jag brommie i vanliga kläder så håller en lägre effekt för att inte bli svettig.

Som jag använder min cykel hade jag klarat mig på tvåväxlat.

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har den sexväxlade. Kör tvåan på navväxeln 90% av tiden och flippar hög/låg. Kraftiga uppförsbackar 1an på navväxeln och 3an på navväxeln är för medvind och nerförsbackar. Då cyklar jag brommie i vanliga kläder så håller en lägre effekt för att inte bli svettig.

Som jag använder min cykel hade jag klarat mig på tvåväxlat.
Samma här med undantag för när jag maxlastat den stora framväskan och ryggsäck. Då behöver jag 1 (-) I vissa backar.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Har conti däcken på min gamla Brompton. Ska till Nederländerna och Belgien två veckor och cykla i påsk och tänkte ta den nya. Har fått en skada i ena däcket och är snyggast med likadana däck. Även sugen att prova Maraton Racer Tan Wall men dom är dyra och även dom svåra att hitta. Smidigt med vikbara eftersom jag även brukar ha med ett reservdäck. https://www.brompton.com/shop/parts/schwalbe-marathon-racer-tanwall-tyre#specs
Bor inte så långt från Stockholm men vill helst köpa på internet för att slippa resa.
ja det finns ju däck på gamla stans bland annat. det kan ju förhoppningsvis hända att vikbara marathon racer står emot bättre än de icke vikbara...? de är spröda, hårda och tunna i sidan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag kör som sagt tvåväxlat och är nöjd med det. Mest kort cykling på 2-3 km. Ettan för start och backe, tvåan till allt annat. Trampar jag lugnt går det strax under elcykelfart, trampar jag på kör jag om dom med marginal - men blir svettig. Enkel och lätt konstruktion.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
för pendling tycker jag tvåväxlade modellen är härlig och adekvat.

men brompton ger inspiration till så mycket mer. så ska man lägga längre sträckor bakom sig, kanske med en del backig terräng skulle jag förorda sexväxlad. helst gamla modellen med tätstegad låda.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
för pendling tycker jag tvåväxlade modellen är härlig och adekvat.

men brompton ger inspiration till så mycket mer. så ska man lägga längre sträckor bakom sig, kanske med en del backig terräng skulle jag förorda sexväxlad. helst gamla modellen med tätstegad låda.

Jag har stor skepsis till allt vad navväxlar heter, men å andra sidan viss respekt för ditt Bromptonkunnande så jag ska inte säga emot :-)

Håller med om att det är en cykel som är väldigt mycket mer kapabel än man skulle kunna tro. Synd att jag inte använder min så mycket längre - jag kommer ändå aldrig göra mig av med den!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
jag hade tänkt ta min på cykelsemester i två veckor för det var den hoj som var bäst att packa på. Den är riktigt bra på att lasta saker bakpå, tyngdpunkt lågt och stort avstånd mellan pakethållare och sadel :)

LarsM

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
jag hade tänkt ta min på cykelsemester i två veckor för det var den hoj som var bäst att packa på. Den är riktigt bra på att lasta saker bakpå, tyngdpunkt lågt och stort avstånd mellan pakethållare och sadel :)
Jag tycker att Brompton även är bra för stor packning fram.
Jag använder den största väskan (T-bag tror jag den heter. Eventuellt har den ersatts av denna: https://www.clevercycles.com/brompton-borough-roll-top-bag-grey.html ).

DE

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har använt min Brompton till 6-7 cykelsemestrar där jag varit borta 2-3 veckor. Jag sover oftast en natt på samma ställe och fortsätter dagen efter till nästa ställe. Smidigt när man kan ha cykeln på rummet varje natt. Lätt att få med sig packning. Bromptons största väska räcker för mig om jag är borta 3 veckor och sover på hotell (bara att tvätta ibland) När jag har tältat måste jag ha en väska på pakethållaren. Det viktigaste om man ska cykla långt är att man sitter bekvämt vilket jag gör på Brompton. Även smidigt att ta med på flyg, bara att packa i en kartong och checka in. Till hemresan får man fixa en ny kartong, finns någon som säljer Brompton så kan man be dom spara en kartong.

Windeman

Ny medlem
Stora Bromptontråden
om man har s-styre kan det ta i bromshandtagen vid hopfällning med den något högre cykelkorgen.

kan verkligen rekommendera korgen. i affären kan man använda den som kundkorg, monterad på cykeln som man drar bakom sig. man kan i det läget ha styrstamen fälld eller utfälld, valfritt.

ett par s-väskor ligger i förrådet, inte funnit användning för dem. korgen regerar. tillverkad i holland, bara en sån sak:)

bilden lånad av anita rowley, ägare av tror jag några tiotals brompton.
Visa bilaga 538789
Hej, är ny med Brompton en M3L blev det.
Söker en väska behöver inte vara mycket stor men köper gärna en begagnad och är inte sugen på att beställa från UK.

BJS

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden

Bilagor

• 2F76EE5F-3866-4612-A4D0-047AA3C04E62.jpeg
    2F76EE5F-3866-4612-A4D0-047AA3C04E62.jpeg
    61.7 KB · Besök: 26

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
när man är inne på cykelsemester med brompton kommer man gärna åter till på alex mumzhui, en ryss boende på amerikanska västkusten. han tar t ex upp hur man som gubbe på minicykel smälter in utan att bli tagen som turist. hur man cyklar över stängda gränsövergångar. eller när han tog sin brommie till basecamp everest. hur man lagar mat på hotellrummet med en doppvärmare. fixar middag med snorkel och kniv. massa roligt bus.

han är väl kring 80 nu, men fortsätter runda klotet med sin brompton i sällskap. läs gärna om när han fastnar i jordanien 4 månader pga covidrestriktioner .

här är hans introsida.

och här kan man klicka på hans resor.

C7316D89-CFF9-42D0-A2F8-CEC0C04B1CC7.jpeg

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Hej, funderar på att prova köpa en Brompton för första gången. Är en gammal Brompton från tidigt 00-tal något värt att titta på? Är det några särskilda delar på en vikcykel som man behöver kolla extra noga för slitage?

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
strax efter milennieskiftet byttes till en något längre ram. de nyare har gjutna vikleder, de äldre smidigare, snyggare smidda leder. sen har det tekniskt sett inte hänt något förrän i år, och bara på de allra dyraste (host) 30-50 ksek

men. de äldre ramarna är mjukare och kan självspricka (been there done that, visserligen efter en krock) och bromsarna på de äldre är undermåliga i original, dock är många åtgärdade med ett kit brompton sålde. nya vajrar, höljen och koolstop salmon kan räcka.

den äldre generationen är märkbart billigare, och bör så vara. kan passa fint till en nättare person, själv är jag 175 cm 72 kg och trivs på båda modeller.

de äldre såldes med ett på alla vis överlägset baknav, det femväxlade med enkelvajer.

kolla hur sliten fälgbanan är, de går åt. har cykeln den mjuka standard fjädringsklossen bak, byt den snabbt som tusan, skämmer hela cykeln.

Stora Bromptontråden
strax efter milennieskiftet byttes till en något längre ram. de nyare har gjutna vikleder, de äldre smidigare, snyggare smidda leder. sen har det tekniskt sett inte hänt något förrän i år, och bara på de allra dyraste (host) 30-50 ksek

men. de äldre ramarna är mjukare och kan självspricka (been there done that, visserligen efter en krock) och bromsarna på de äldre är undermåliga i original, dock är många åtgärdade med ett kit brompton sålde. nya vajrar, höljen och koolstop salmon kan räcka.

den äldre generationen är märkbart billigare, och bör så vara. kan passa fint till en nättare person, själv är jag 175 cm 72 kg och trivs på båda modeller.

de äldre såldes med ett på alla vis överlägset baknav, det femväxlade med enkelvajer.

kolla hur sliten fälgbanan är, de går åt. har cykeln den mjuka standard fjädringsklossen bak, byt den snabbt som tusan, skämmer hela cykeln.
Det låter ju helt klart lovande att kunna hitta en äldre modell som passar plånboken då. Stort tack för ditt generösa svar, kais01!

Stora Bromptontråden
En till fråga angående äldre cyklar. Är det bara att slänga på nya delar och tillbehör på äldre cyklar eller är de inte kompatibla? Isf. finns det fortfarande äldre delar att tillgå?

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
ja de äldre kan gå under radarn lite. annars är det tyvärr inte bästa tiden att skaffa en brompton. hajp råder, och de begagnade följer med de kraftigt prisökade nya modellerna, som det dessutom varit brist på.

nya delar passar generellt på äldre.

jolov

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
ja de äldre kan gå under radarn lite. annars är det tyvärr inte bästa tiden att skaffa en brompton. hajp råder, och de begagnade följer med de kraftigt prisökade nya modellerna, som det dessutom varit brist på.

nya delar passar generellt på äldre.
Det är sjukt hur mkt dom gått upp i pris på senare år.

I dagsläget känns dom typ för hajpade för att köpa beg. Folk begär 10k för 5-6 år gamla S2 cyklar som går att köpa nya för 15.

Tappa garantin, Byta däck, vajrar, gå igenom drivlinan och om man jar riktigt otur även byta fälgarna gör ju att man landar på nypris direkt.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
nu har ju beg-priserna alltid varit bättre i december jämfört med nu på våren, men sett försök sälja pre2000 cyklar för ca 10 000 sek, vilket är ca dubbla nypriset från tiden de var nya:)

det är bara några år sedan man fick en beggad titan för det priset. de är förresten inte riktigt uppskattade efter förtjänst och kan vara ett alternativ om man accepterar ett pris kring 15 000. inte så mycket mer än en standard, men dyrt för en vikcykel. nya ligger de bortåt 25.

ett förslag kan vara att gå utanför uk, och testa tyskland, holland eller barcelona där det sålts många brommies genom åren.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Att begagnatpriserna är höga ser jag som ett bevis på en kvalitetsprodukt.

Jag brukar säga att om man bara ska ha en enda cykel så ska man ha en Brompton. Den är bra att cykla på, den är smidig att förvara och går att använda på ett smidigt sätt till vardags. Enda negativa jag kan se är att den är en ganska dålig vintercykel.

Med det sagt hade jag själv aldrig tvekat att köpa en ny, om jag hade råd. Min har en självklar plats i cykelflottan, även om den används ganska sporadiskt. Jag har motiverat priset med att den kommer hålla i väldigt många år (bra kvalitet och den blir knappast omodern) och att den saknar motstycke i smidighet när man väl använder den på det sätt som den är tänkt.

Om man ser på saken på ovanstående sätt så är en Brompton väldigt mycket mer lättmotiverad än en ny landsvägscykel eller mtb, som oundvikligt tappar i värde på ett helt annat sätt. Jag hade sparat lite längre samtidigt som jag verkligen funderat igenom om jag hade behov av en Brompton, och därefter gått och köpt en ny när jag hade råd.

jolov

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Att begagnatpriserna är höga ser jag som ett bevis på en kvalitetsprodukt.

Jag brukar säga att om man bara ska ha en enda cykel så ska man ha en Brompton. Den är bra att cykla på, den är smidig att förvara och går att använda på ett smidigt sätt till vardags. Enda negativa jag kan se är att den är en ganska dålig vintercykel.

Med det sagt hade jag själv aldrig tvekat att köpa en ny, om jag hade råd. Min har en självklar plats i cykelflottan, även om den används ganska sporadiskt. Jag har motiverat priset med att den kommer hålla i väldigt många år (bra kvalitet och den blir knappast omodern) och att den saknar motstycke i smidighet när man väl använder den på det sätt som den är tänkt.

Om man ser på saken på ovanstående sätt så är en Brompton väldigt mycket mer lättmotiverad än en ny landsvägscykel eller mtb, som oundvikligt tappar i värde på ett helt annat sätt. Jag hade sparat lite längre samtidigt som jag verkligen funderat igenom om jag hade behov av en Brompton, och därefter gått och köpt en ny när jag hade råd.
Ja, alltså jag kommer helt klart sikta på en ny ifall jag köper en.

Sett att det finns lite folk på exv hygglo som hyr ut, kanske ska ta mig ett par provdagar innan jag slår till :)

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Ja, alltså jag kommer helt klart sikta på en ny ifall jag köper en.

Sett att det finns lite folk på exv hygglo som hyr ut, kanske ska ta mig ett par provdagar innan jag slår till :)
Det låter klokt. Var i landet håller du till? I Göteborgsområdet hade du kunnat testa min, men vi har även en trevlig handlare där jag tror man får prova ordentligt innan köp.

BJS

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Det här blir väl rätt för er åretom-bromptonare?
bra grepp men extremt trögt rull och dubbpunka innan vintern är slut. funkar bättre på framhjulet, en rätt bra ide är ett extra framhjul att montera endast de där vanskliga veckorna med påfrusen spårig is.

kör numera mest dubbfritt, och har dessa dubbdäck på en extra nöd-vinter-brompton. slipat ner utsticket på dubbarna, hittills lovande förbättring när det gäller hållbarheten.

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag kan hålla med att schwalbe dubbdäcken är rena skräpet! Jag tror att jag hann cykla 50 mil när jag fick den första dubbpunkan på bakdäcket. Den åkte av och ersattes med ett sommardäck men jag behöll dubbdäcket i fram och den kombon funkade suveränt.

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Ja fasiken reklamerat däcket skulle jag ha gjort! För att undvika punka på framdäcket, så tog jag en slang och klippte bort ventilen. Sedan klippte jag upp slangen på insidan och trädde sedan den över en hel slang. Det var lite pyssel att montera den 😃 Men sedan var hela vintern punkafri. 😎

mzi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
De får pinna på om de ska slå rekordet. Det där var ju Bromptonrekordet som slogs, det är ju bara hälften så fort som rekordet för en cykel.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Lite missvisande väl? Jag läste igenom lite halvsnabbt i en av länkarna och då var det väl så att han slog rekordet just för en Brompton och inte för "cykel" vilken som helst? Jag tycker nog det känns rimligt att rekordet för en Brompton innehas av en Brompton...😉

Uppdaterar lite: rekordet verkar vara på 51 timmar gentemot Brompton-rekordet på 83. Lustig artikel - det har tydligen en viss betydelse för innebörden hur man formulerar sig...

Jag råkar ha gjort några turer med Brompton det senaste där jag kört ganska hårt. Parallellt har jag gjort turer där jag kört landsvägscykel ungefär lika hårt, dvs i samma fysiska form och ungefär samma bansträckning. Resultatet är att jag kör ca 5 km/h snabbare i snitt på landsvägscykeln än på Bromptonen. Jag är själv inte överraskad utan det ligger ungefär i linje med vad jag trott tidigare.

Det ska sägas att jag i detta fallet har samma kläder på mig och sitter lågt på Bromptonen. Exakt vad det är som gör att jag inte får upp farten vet jag inte, men när det går över 30 km/h så blir det en djävulsk seghet som man liksom inte kommer förbi utan medlut. Har misstänkt sittställning (men sitter nu väldigt lågt med händerna) och däcken (som jag ännu inte åtgärdat eftersom det inte verkar finnas något bra), men till stor del tror jag det beror på det magiskt usla treväxlade baknavet. Så fort jag lägger i tredje växeln slutar cykeln svara på kraften man lägger på pedalerna. Jag måste nog provcykla en tvåväxlad och se vad det gör - även om jag är lite smått bekymrad över utväxlingen i backarna kring mitt hus där jag idag ståtrampar och bryter i styret så att jag tror att det ska smälla av för att komma upp emellanåt..

Innan @kais01 tipsar om att byta till större framklinga så ska sägas att jag har bytt till en mindre klinga fram (tror det är en 44 eller något i den stilen) och har en FTP på ca 300 watt, med 90-100 som bekväm kadens (=@kais01 är antingen riktig lågkadensare eller riktigt stark). Större klinga gör såklart att jag kommer ligga mer på tvåans växel som känns mer effektiv, men om jag ska susa runt i +30 i snitt på tvåan så vet jag inte vad trean ska vara bra för...

Efter ovanstående rant måste jag säga att jag verkligen älskar min Brompton pga mångsidigheten, smidigheten och "roligheten", men när man ska cykla snabbt får man ta en annan cykel. Jag brukar säga att om man bara ska ha en enda cykel bör det vara en Brompton!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
När grabben bytte från 16 till 20 tums cykel gick hans hastighet upp rätt rejält. Jag håller för sant att det är lätt att förväxla ”lätt att komma upp i hastighet” med ”lätt att hålla hög hastighet” när man kör på små brommie-hjul.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
När grabben bytte från 16 till 20 tums cykel gick hans hastighet upp rätt rejält. Jag håller för sant att det är lätt att förväxla ”lätt att komma upp i hastighet” med ”lätt att hålla hög hastighet” när man kör på små brommie-hjul.
Fast just fartstabilitet och stora hjul handlar väl mer om momentum och "överrullningsegenskaper" i skogen?

Jag har just förflyttat mina två barn från 16-20-24-tumscyklar och just steget 16-20 är helt enormt i fart. Men det beror på att 16-tumshjul i skogen fastnar på precis ALLT, att det inte görs några riktiga däck för 16-tummare samt att i princip inga 16-tummare har växlar. Plus att det är 4-5-åringar som kör 16-tummare och att de på 20-tummare är 6-7 år, typ. Där gör ett år en jäkla skillnad. Tror barncyklar har dålig bäring för Brompton-studier.

jolov

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Har sett en 6 växlad till bra pris. Men är rätt skeptisk till planetväxel på så små hjul. En tvåväxlad, eller den nya fyrväxlade med utanpåliggande växlar skulle varit det roligaste alternativet.

Är nyfiken på det där med "går inte att byta styrhöjd"
Är det -eftersom att man måste korta höljena, eller för att jorden går under?

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Har sett en 6 växlad till bra pris. Men är rätt skeptisk till planetväxel på så små hjul. En tvåväxlad, eller den nya fyrväxlade med utanpåliggande växlar skulle varit det roligaste alternativet.

Är nyfiken på det där med "går inte att byta styrhöjd"
Är det -eftersom att man måste korta höljena, eller för att jorden går under?
Ja, den 6-växlade är ju bara en kombination av den 2- och 3-växlade och har som jag förstår det samma nav som den 3-växlade.

4 utanpåliggande låter som en kalas-lösning!

Är det de nya som inte går att byta styrhöjd på? På de tidigare behövde man såklart korta höljen men det gick bra för min del. Jag kör den korta stammen från M men med ett lågt riserstyre, så den är lägre än S. När man kortar höljen behöver man vara uppmärksam och noggrann - jag kortade mina en eller två centimeter för mycket trots att jag anser mig vara en näst intill oklanderlig mekaniker som dessutom tänkte efter både en och två gånger innan höljena kortades...😛

Topp