Stora Bromptontråden

BJS

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Lite missvisande väl? Jag läste igenom lite halvsnabbt i en av länkarna och då var det väl så att han slog rekordet just för en Brompton och inte för "cykel" vilken som helst? Jag tycker nog det känns rimligt att rekordet för en Brompton innehas av en Brompton...😉

Uppdaterar lite: rekordet verkar vara på 51 timmar gentemot Brompton-rekordet på 83. Lustig artikel - det har tydligen en viss betydelse för innebörden hur man formulerar sig...

Jag råkar ha gjort några turer med Brompton det senaste där jag kört ganska hårt. Parallellt har jag gjort turer där jag kört landsvägscykel ungefär lika hårt, dvs i samma fysiska form och ungefär samma bansträckning. Resultatet är att jag kör ca 5 km/h snabbare i snitt på landsvägscykeln än på Bromptonen. Jag är själv inte överraskad utan det ligger ungefär i linje med vad jag trott tidigare.

Det ska sägas att jag i detta fallet har samma kläder på mig och sitter lågt på Bromptonen. Exakt vad det är som gör att jag inte får upp farten vet jag inte, men när det går över 30 km/h så blir det en djävulsk seghet som man liksom inte kommer förbi utan medlut. Har misstänkt sittställning (men sitter nu väldigt lågt med händerna) och däcken (som jag ännu inte åtgärdat eftersom det inte verkar finnas något bra), men till stor del tror jag det beror på det magiskt usla treväxlade baknavet. Så fort jag lägger i tredje växeln slutar cykeln svara på kraften man lägger på pedalerna. Jag måste nog provcykla en tvåväxlad och se vad det gör - även om jag är lite smått bekymrad över utväxlingen i backarna kring mitt hus där jag idag ståtrampar och bryter i styret så att jag tror att det ska smälla av för att komma upp emellanåt..

Innan @kais01 tipsar om att byta till större framklinga så ska sägas att jag har bytt till en mindre klinga fram (tror det är en 44 eller något i den stilen) och har en FTP på ca 300 watt, med 90-100 som bekväm kadens (=@kais01 är antingen riktig lågkadensare eller riktigt stark). Större klinga gör såklart att jag kommer ligga mer på tvåans växel som känns mer effektiv, men om jag ska susa runt i +30 i snitt på tvåan så vet jag inte vad trean ska vara bra för...

Efter ovanstående rant måste jag säga att jag verkligen älskar min Brompton pga mångsidigheten, smidigheten och "roligheten", men när man ska cykla snabbt får man ta en annan cykel. Jag brukar säga att om man bara ska ha en enda cykel bör det vara en Brompton!
Jag delar din upplevelse, en reflektion är iaf jag använder den på ett annat sätt - platta pedaler och cyklar utan att byta om. Bara de två sakerna sänker snittet rejält. De tröga planeterna på ettan och trean hjälper inte och att trean är kärv och för hög gör inte saken bättre. Trevlig cykel ändå, men snabb är den inte

BJS

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Har sett en 6 växlad till bra pris. Men är rätt skeptisk till planetväxel på så små hjul. En tvåväxlad, eller den nya fyrväxlade med utanpåliggande växlar skulle varit det roligaste alternativet.

Är nyfiken på det där med "går inte att byta styrhöjd"
Är det -eftersom att man måste korta höljena, eller för att jorden går under?
Det fungerar, men det är ju bara 2L och 2H som är vettiga. 1L är ju bra att ha om det är brant uppför. Jag har funderat på ett tvåväxlat bakhjul, men tycker ändå det är värt att ha en rejält låg växel för att slippa bli svettig när det är brant.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Lite missvisande väl? Jag läste igenom lite halvsnabbt i en av länkarna och då var det väl så att han slog rekordet just för en Brompton och inte för "cykel" vilken som helst? Jag tycker nog det känns rimligt att rekordet för en Brompton innehas av en Brompton...😉

Uppdaterar lite: rekordet verkar vara på 51 timmar gentemot Brompton-rekordet på 83. Lustig artikel - det har tydligen en viss betydelse för innebörden hur man formulerar sig...

Jag råkar ha gjort några turer med Brompton det senaste där jag kört ganska hårt. Parallellt har jag gjort turer där jag kört landsvägscykel ungefär lika hårt, dvs i samma fysiska form och ungefär samma bansträckning. Resultatet är att jag kör ca 5 km/h snabbare i snitt på landsvägscykeln än på Bromptonen. Jag är själv inte överraskad utan det ligger ungefär i linje med vad jag trott tidigare.

Det ska sägas att jag i detta fallet har samma kläder på mig och sitter lågt på Bromptonen. Exakt vad det är som gör att jag inte får upp farten vet jag inte, men när det går över 30 km/h så blir det en djävulsk seghet som man liksom inte kommer förbi utan medlut. Har misstänkt sittställning (men sitter nu väldigt lågt med händerna) och däcken (som jag ännu inte åtgärdat eftersom det inte verkar finnas något bra), men till stor del tror jag det beror på det magiskt usla treväxlade baknavet. Så fort jag lägger i tredje växeln slutar cykeln svara på kraften man lägger på pedalerna. Jag måste nog provcykla en tvåväxlad och se vad det gör - även om jag är lite smått bekymrad över utväxlingen i backarna kring mitt hus där jag idag ståtrampar och bryter i styret så att jag tror att det ska smälla av för att komma upp emellanåt..

Innan @kais01 tipsar om att byta till större framklinga så ska sägas att jag har bytt till en mindre klinga fram (tror det är en 44 eller något i den stilen) och har en FTP på ca 300 watt, med 90-100 som bekväm kadens (=@kais01 är antingen riktig lågkadensare eller riktigt stark). Större klinga gör såklart att jag kommer ligga mer på tvåans växel som känns mer effektiv, men om jag ska susa runt i +30 i snitt på tvåan så vet jag inte vad trean ska vara bra för...

Efter ovanstående rant måste jag säga att jag verkligen älskar min Brompton pga mångsidigheten, smidigheten och "roligheten", men när man ska cykla snabbt får man ta en annan cykel. Jag brukar säga att om man bara ska ha en enda cykel bör det vara en Brompton!
ja, det verkar minst sagt lite corny med det där 'rekordet'.

när det gäller fart på brompton vs racer skiljer det några kmh för mig, men säkert mer för en tdf-åkare.

har som nämnts tidigare kört på egen hand 90 km på lite över tre timmar på min tvåväxlade, och på en 45 km klubbrunda 34,5 kmh. den är inte i sammanhanget särskilt högt växlad, snarare lågt. inte gjort motsvarande klockningar på min 2x10-växlade, som både har tyngre och ffa många lättare växlar, men den cykeln är inget som helst hinder i sammanhanget på en klubbrunda.

däcken och trycket är viktiga faktorer. går man över 3,5 bar trögar det till sig rejält.

jonte987

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Fast just fartstabilitet och stora hjul handlar väl mer om momentum och "överrullningsegenskaper" i skogen?

Jag har just förflyttat mina två barn från 16-20-24-tumscyklar och just steget 16-20 är helt enormt i fart. Men det beror på att 16-tumshjul i skogen fastnar på precis ALLT, att det inte görs några riktiga däck för 16-tummare samt att i princip inga 16-tummare har växlar. Plus att det är 4-5-åringar som kör 16-tummare och att de på 20-tummare är 6-7 år, typ. Där gör ett år en jäkla skillnad. Tror barncyklar har dålig bäring för Brompton-studier.
Jag har gjort samma jämförelse som @thomaslundstrom men inte vågat säga nåt pga grupptrycket
Ofta byter man mellan 16 i 20 på en dag och inte ett år....
Ja växlar. Det är kanske så enkelt men jag upplever inte samma nedförsbacke när jag själv sätter mig på en växlad cykel.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Det fungerar, men det är ju bara 2L och 2H som är vettiga. 1L är ju bra att ha om det är brant uppför. Jag har funderat på ett tvåväxlat bakhjul, men tycker ändå det är värt att ha en rejält låg växel för att slippa bli svettig när det är brant.
ja vissa planetväxlar är ju bara för djävligt tröga. tycks delvis vara exemplarsbundet.

det kan bli bättre efter inkörning, men en avgjord förbättring har jag upplevt med att ersätta fettet i dem med syntetmotorolja.

det gällde även den schumpf planetväxel jag har i vevpartiet på min 2x10.

när det gäller rullet; kör man med traktordäck får man rull därefter. marathons tre versioner är varianter på temat. med rätt däck och tryck känner man sig inte handikappad i en landsvägsklunga. annat är det på grus, där gräver de små hjulen ner sig.

johnboy

Medlem
Stora Bromptontråden
Åter skaffat brompton. Känns kul. Är det någon som har tips på stor prisvärd framväska typ som t-bag? Också tips på alternativa pedaler, funderar på att testa något alternativ där man klickar ur och tar loss själva pedalen.
Tack på förhand

LarsM

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Åter skaffat brompton. Känns kul. Är det någon som har tips på stor prisvärd framväska typ som t-bag? Också tips på alternativa pedaler, funderar på att testa något alternativ där man klickar ur och tar loss själva pedalen.
Tack på förhand
T-bag är toppen om du vill få plats med mycket.
MKS Ezy pedaler har snabbkoppling. Finns som vanliga, SPD mm.

lundatok

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har flyttat och har mestadels pendling med buss, för att slippa åka en omväg i Stockholm när jag kommer dit kikar jag på en Brompton för att cykla Tekniska - Fridhemsplan t o r. Kikar på lite olika modeller, är lång så det blir en H-modell, sen kommer det till växlar. Vad ska jag ha, är inte jättemycket pengar mellan de olika varianterna. För- och nackdelar med 6-växlat mot tre som verkar vara vanligt?

johnboy

Medlem
Stora Bromptontråden
Jag har flyttat och har mestadels pendling med buss, för att slippa åka en omväg i Stockholm när jag kommer dit kikar jag på en Brompton för att cykla Tekniska - Fridhemsplan t o r. Kikar på lite olika modeller, är lång så det blir en H-modell, sen kommer det till växlar. Vad ska jag ha, är inte jättemycket pengar mellan de olika varianterna. För- och nackdelar med 6-växlat mot tre som verkar vara vanligt?
Jag har kört mycket i sthlms innerstad på 2 växlad, även längre sträckor. Inte känt mig begränsad av det.
Fördel- billigare🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag gillar också den tvåväxlade. En växel för start/fiskörning/backe och en snabbväxel för 25-30 km/h.

Man slipper obehagliga och tunga växelnav som bonus. Men de kanske inte finns att köpa längre?

Jag brukar i princip bara cykla från centralen till gärdet, tar 10-15 minuter. En enorm tidsbesparare, ibland kan man ju få vänta 10 minuter innan nästa tunnelbana kommer och resan ens påbörjats.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har en treväxlad och hade inte köpt den igen, utan då valt en tvåväxlad. Har skrivit en del om det tidigare i tråden, men sammanfattningsvis är det något som håller tillbaks farten ganska mycket för mig och det är navet som jag ger skulden (tillsammans med lite döda däck, men navet är största boven tror jag). När man lägger i trean blir det väldigt stora effektförluster känns det som.

Jag ställer mig också lite frågande till H-styre. Jag hade tidigare M-styre och det är väldigt högt i jämförelse med en normal racercykel. Eftersom cykeln är väldigt kort måste man såklart ha en annorlunda sittställning än på andra cyklar, men med händerna både nära och högt så blir det lite lustigt, framförallt när man cyklar stående (vilket jag i princip måste göra för att komma upp för backarna hemma hos mig). Idag har jag ett riser-styre på M-stammen, vilket sammantaget ger en lägre position än S-styret, och först då trivs jag hyggligt. Jag är 184 cm lång. Rekommenderar att du provar innan köp, så det inte blir fel.

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag för min del har den 6-växlade och tycker den är jättebra. Att den skulle vara tungtrampad håller inte jag med om i alla fall. Nu är väl jag inte så känslig för vikten av växelnavet och trögheten. Jag och cykeln plus last fram på, så väger vi in på lite över 100 kg och då blir det ca 22 km enkel resa till jobbet. Inga problem 😉

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag för min del har den 6-växlade och tycker den är jättebra. Att den skulle vara tungtrampad håller inte jag med om i alla fall. Nu är väl jag inte så känslig för vikten av växelnavet och trögheten. Jag och cykeln plus last fram på, så väger vi in på lite över 100 kg och då blir det ca 22 km enkel resa till jobbet. Inga problem 😉
Jag kanske låter lite negativ, men avsikten är ju att informera om hur jag upplever det treväxlade navet. Allt är väl relativt och jag gillar verkligen min Brompton, men navet är segt och kommer man från någon annan cykeldisciplin (tror @lundatok cyklar landsväg annars) är det överhängande risk för att bli en aning besviken.

Bromptonen kan tyckas se lustig ut, men det är en fantastisk cykel som går att cykla både komfortabelt, långt och snabbt på, men det treväxlade navet tar bort lite av cykelglädjen för mig.

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jo så är det väl, vi har olika cykel bakgrunder som vi jämför med. Jag älskar min brompton, det är min bästa cykel jag har nu. Om man cyklar kortare sträckor i stan med några byten mellan buss och tåg ska man nog ha den lättare brompton cykeln utan pakethållare med 2-växlar eller den nya med 4-växlar för att hålla ner vikten när man bär den. Eller varför inte den i titanium.😀 Svettigt pris bara 🥵

jolov

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Att man har mycket förluster i ett internväxlat nav, och att förlusterna förstärks när små hjul måste snurra fortare är väl ngt man inte kommer undan med en brompton.

Den nya med fyra externa växlar ser fin ut. Men totalt orimlig prismässig för mig

lundatok

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag cyklar det mesta, så jag var lite inne på det 6-växlade navet, bara för att det är gött att kunna cykla utan att bli för varm om det blir lite brant någonstans.

Har en kort bit att rulla ner till busshållplatsen, sen har jag typ 20-ish minuter i Stockholm att ta mig till jobbet. Så inga 22 km men det blir väl en timme totalt de dagarna jag åker till kontoret.

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag tycker som sagt var att den 6-växlade är bra, man har några växlar att välja på. Har man cyklat racercykel eller tempocykel tidigare så är brompton som en snigel 🐌. Man får tänka på att bromptoncykeln är en pendelcykel som har andra fördelar än snabbhet. Man ska ju inte vinna tempo VM 🤣

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag tycker som sagt var att den 6-växlade är bra, man har några växlar att välja på. Har man cyklat racercykel eller tempocykel tidigare så är brompton som en snigel 🐌. Man får tänka på att bromptoncykeln är en pendelcykel som har andra fördelar än snabbhet. Man ska ju inte vinna tempo VM 🤣
brompton är känslig för samma energitjuvar som varje annan cykel. eliminerar man dessa kommer man förvånansvärt snabbt fram. däck, växelnav, sittställning och den rätt döa bakfjädringen kan kräva insatser. sedan inte som en racer, men lätt snabbare än vilken svensson hybridcykel som helst.

accelerationen med den lilla roterande massan är svår att slå överhuvudtaget.

när det gäller de små hjulens rull på asfalt är det med rätt däck och tryck kring låga 3 bar närmast en icke-fråga. men i löst grus uppvisar de nackdelar.

johnboy

Medlem
Stora Bromptontråden
brompton är känslig för samma energitjuvar som varje annan cykel. eliminerar man dessa kommer man förvånansvärt snabbt fram. däck, växelnav, sittställning och den rätt döa bakfjädringen kan kräva insatser. sedan inte som en racer, men lätt snabbare än vilken svensson hybridcykel som helst.

när det gäller de små hjulens rull på asfalt är det med rätt däck närmast en icke-fråga. men i löst grus uppvisar de nackdelar.
Vad tycker du är bäst när det kommer till bakfjädring?

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden

när det gäller de små hjulens rull på asfalt är det med rätt däck och tryck kring låga 3 bar närmast en icke-fråga. men i löst grus uppvisar de nackdelar.
Kör du med 3 bar! Mina fälgar skulle var ganska orunda om jag hade 3 bar i mina slangar.🤣

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Nu frågade du ju inte mig kanske, men ändå:

Jag är något av en högkadensare och jag upplevde cykeln som väldigt studsig, och det kom liksom i självgung. Har Firm-klossen på, men har satt en rostfri slangklämma runt som gör att den blir väldigt mycket styvare än original. Enkel och effektiv lösning!

På en cykel med bakDÄMPNING (där man har en fjäder och en dämpare) kämpar man med trampeffektivitet och har en massa länkage och grejer för att få det att funka, men på Brompton så är det bara bakFJÄDRING och det säger sig självt att det inte är någon höjdare.

LarsM

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Nu frågade du ju inte mig kanske, men ändå:

Jag är något av en högkadensare och jag upplevde cykeln som väldigt studsig, och det kom liksom i självgung. Har Firm-klossen på, men har satt en rostfri slangklämma runt som gör att den blir väldigt mycket styvare än original. Enkel och effektiv lösning!

På en cykel med bakDÄMPNING (där man har en fjäder och en dämpare) kämpar man med trampeffektivitet och har en massa länkage och grejer för att få det att funka, men på Brompton så är det bara bakFJÄDRING och det säger sig självt att det inte är någon höjdare.

Jag bytte fjädringskloss för några år sedan till Joseph Kuosacs betydligt hårdare kloss. Studsigheten stör inte längre.
Nyss hittade jag denna lista över olika klossar (finns tydligen mer att välja på idag, Men skulle ändå välja Kousacs igen)

Firmness​

It is generally regarded in order of firmness from least to most :
1. Brompton Original.
2. Brompton Standard (as fitted to new Bromptons).
3. Brompton Firm.
= Brompton CHPT3 red block.
= EZ Suspension Block.
6. Joseph Kuosac Suspension block.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Okej, jag skulle få genomslag på fälgarna ganska omgående vid det trycket. Många trottoarkanter och potthål på min pendlarsträcka.
när det gäller just ofta originalmonterade marathon racer bör man tänka på att det i praktiken inte tål sitt eget optimala tryck (på dryga 3 bar i mitt fall).

minsta genomslag på någon trottoarkant, och de tunna obegripligt stela trådarna i sidoväggarna spricker sönder. innan dess är det ett rikigt behagligt däck med betydligt bättre rull än vanliga marathon, och bra grepp även i regn och rusk.

schwalbe rekommenderar betydligt högre tryck, då är det inget vidare.

Jamazi

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
när det gäller just ofta originalmonterade marathon racer bör man tänka på att det i praktiken inte tål sitt eget optimala tryck (på dryga 3 bar i mitt fall).

minsta genomslag på någon trottoarkant, och de tunna obegripligt stela trådarna i sidoväggarna spricker sönder. innan dess är det ett rikigt behagligt däck med betydligt bättre rull än vanliga marathon, och bra grepp även i regn och rusk.

schwalbe rekommenderar betydligt högre tryck, då är det inget vidare.
Det är synd att det inte finns så många alternativa däcktillverkare för våra cyklar. Jag för min del kör jag på schwalbe marathon med antipunkaband inuti, verkar funka, inga punkteringar än så länge. Jag vet inte hur rullmotståndet är på dom däcken, men borde vara trögare än kojak, till exempel.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag gillar originaldäcken från Brompton, har haft minst problem med dem och tycker de rullar utmärkt.
de äldre originaldäcken är verkligen mumma för sommarbruk, alltså de som fanns före schwalbe marathon racer.

av dagens utbud skulle jag för sommaren välja conti. lite tunga, men rullar fint.

för vinterbruk körde jag marathon racer ett tag men två sprack i sidan, så enda kvarvarande får rulla fram, där påfrestningarna är mindre. blir inget nytt sådant sedan. bak har jag accepterat vanliga marathon, dock betydligt bättre rull efter att jag slipat ner det onödigt tjocka skuldermönstret.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Hur gamla menar du med gamla? Det är nog 3-4 år sen jag bytte däck nu, under pandemin rullade inte min Brompton så mycket och nu är det kanske i snitt 2 dagar i veckan.

Edit: Det verkar som att det är Schwalbe Marathon som är standard numera. Huga.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hur gamla menar du med gamla? Det är nog 3-4 år sen jag bytte däck nu, under pandemin rullade inte min Brompton så mycket och nu är det kanske i snitt 2 dagar i veckan.

Edit: Det verkar som att det är Schwalbe Marathon som är standard numera. Huga.

en låda med nos i garaget... :)

till höger de enligt mig bästa äldre däcken fram till typ 2010. mycket bra rull. med eller utan kevlar, grön eller gul etikett. utan gillar jag allra bäst.

till vänster med grå kant de som följde, mer allsidiga men inte lika bra rull.bättre om man slipar kantgummit
53847CBF-9C9E-4270-BEF6-D33645597C3B.jpeg

fanns också helsvart tror jag alltid med kevlar punkaskydd.

sen kom marathon racer typ 5 är sedan.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
"Borde postat detta i mektabbar egentligen. Skulle bara befria min begagnade Brompton från pakethållare, men upptäckte lite försent att då finns ju inga stag till bakskärmen. När jag nu skruvar tillbaka pakethållaren får jag inte till rätt
läge så att sadelstolpen går i botten och låser bakhjulet i ihopfällt läge😢. Någon med tips på vad jag gör för fel?"

johnboy, du skall som du säkert nu greppat skruva in den svarta plastdisken. problemet kan också vara ofullständig infällning av bakhjulet, t ex pga högt tryck i ett lite fetare däck typ marathon plus.

det är ett fippligt mek att byta mellan att ha original pakethållare eller bara deras bakskärm. vill man återkommande göra detta byte är en smidigare lösning att ha original endast bakskärm, och sedan montera en eftermarknads pakethållare med främre fäste innanför främre rullhjulen, t ex easy-wheels.

johnboy

Medlem
Stora Bromptontråden
"Borde postat detta i mektabbar egentligen. Skulle bara befria min begagnade Brompton från pakethållare, men upptäckte lite försent att då finns ju inga stag till bakskärmen. När jag nu skruvar tillbaka pakethållaren får jag inte till rätt
läge så att sadelstolpen går i botten och låser bakhjulet i ihopfällt läge😢. Någon med tips på vad jag gör för fel?"

johnboy, du skall som du säkert nu greppat skruva in den svarta plastdisken. problemet kan också vara ofullständig infällning av bakhjulet, t ex pga högt tryck i ett lite fetare däck typ marathon plus.

det är ett fippligt mek att byta mellan att ha original pakethållare eller bara deras bakskärm. vill man återkommande göra detta byte är en smidigare lösning att ha original endast bakskärm, och sedan montera en eftermarknads pakethållare med främre fäste innanför främre rullhjulen, t ex easy-wheels.
Tack kais01! Fippligt mek var ordet. Det får bli en ny bakskärm och sedan en eftermarknadspakethållare.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Tack kais01! Fippligt mek var ordet. Det får bli en ny bakskärm och sedan en eftermarknadspakethållare.
de långa varianterna är inte helt lätta att hitta, men finns på aliexpress och i korea. ett annan upplägg är att såga bort främre fästet på en original, och skarva en aluprofil längs originalpakethållaren. blir sannolikt bäst och stadigast.

luribb

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hej alla Brompton fölk! Kul att ha hittat till denna tråden!

Är i jakt på min första Brompton och tror jag har klurar ut vilken konfiguration jag vill ha, allt förutom vilket styre.

Tänker använda det som daglig pendlingscykel men ser även fram emot att åka lite på längre äventyr då och då.

Är 186 cm lång, har provat både m och h styre i butik och båda kändes bra... Tycker det är lite svårt att säga när man inte cyklat en längre distans. Inte säker vilken som är den mest ergonomiska positionen så att säga...

Hade uppskattat att höra vad ni experter tycker, hur hade ni resonerat? :)

johnboy

Medlem
Stora Bromptontråden
Jag köpte min andra begagnade nyligen, valde S styre för att det kändes sportigt men efter en 7 milarunda upplevde jag det i rejsigaste laget. Händerna domnade. Saknade min gamla med litet mer upprätt styre. Eller kanske borde jag använt cykelhandskar.
Inte S blir min input (men det har du ju redan insett :-))

Topp