BJS
Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag delar din upplevelse, en reflektion är iaf jag använder den på ett annat sätt - platta pedaler och cyklar utan att byta om. Bara de två sakerna sänker snittet rejält. De tröga planeterna på ettan och trean hjälper inte och att trean är kärv och för hög gör inte saken bättre. Trevlig cykel ändå, men snabb är den inteLite missvisande väl? Jag läste igenom lite halvsnabbt i en av länkarna och då var det väl så att han slog rekordet just för en Brompton och inte för "cykel" vilken som helst? Jag tycker nog det känns rimligt att rekordet för en Brompton innehas av en Brompton...?
Uppdaterar lite: rekordet verkar vara på 51 timmar gentemot Brompton-rekordet på 83. Lustig artikel - det har tydligen en viss betydelse för innebörden hur man formulerar sig...
Jag råkar ha gjort några turer med Brompton det senaste där jag kört ganska hårt. Parallellt har jag gjort turer där jag kört landsvägscykel ungefär lika hårt, dvs i samma fysiska form och ungefär samma bansträckning. Resultatet är att jag kör ca 5 km/h snabbare i snitt på landsvägscykeln än på Bromptonen. Jag är själv inte överraskad utan det ligger ungefär i linje med vad jag trott tidigare.
Det ska sägas att jag i detta fallet har samma kläder på mig och sitter lågt på Bromptonen. Exakt vad det är som gör att jag inte får upp farten vet jag inte, men när det går över 30 km/h så blir det en djävulsk seghet som man liksom inte kommer förbi utan medlut. Har misstänkt sittställning (men sitter nu väldigt lågt med händerna) och däcken (som jag ännu inte åtgärdat eftersom det inte verkar finnas något bra), men till stor del tror jag det beror på det magiskt usla treväxlade baknavet. Så fort jag lägger i tredje växeln slutar cykeln svara på kraften man lägger på pedalerna. Jag måste nog provcykla en tvåväxlad och se vad det gör - även om jag är lite smått bekymrad över utväxlingen i backarna kring mitt hus där jag idag ståtrampar och bryter i styret så att jag tror att det ska smälla av för att komma upp emellanåt..
Innan @kais01 tipsar om att byta till större framklinga så ska sägas att jag har bytt till en mindre klinga fram (tror det är en 44 eller något i den stilen) och har en FTP på ca 300 watt, med 90-100 som bekväm kadens (=@kais01 är antingen riktig lågkadensare eller riktigt stark). Större klinga gör såklart att jag kommer ligga mer på tvåans växel som känns mer effektiv, men om jag ska susa runt i +30 i snitt på tvåan så vet jag inte vad trean ska vara bra för...
Efter ovanstående rant måste jag säga att jag verkligen älskar min Brompton pga mångsidigheten, smidigheten och "roligheten", men när man ska cykla snabbt får man ta en annan cykel. Jag brukar säga att om man bara ska ha en enda cykel bör det vara en Brompton!